From the Cathedral to the Opera Stage
DOI:
https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2017.201Аннотация
The article focuses on the historical coincidence: two operas based on the Gospel plot had their premieres under two different cultural milieu but very close in time: the rock-opera Jesus Christ Superstar by Andrew Lloyd Webber and Tim Rice (1971, Broadway, New York) and the Russian avant-garde chamber opera Master i Margarita by Sergei Slonimsky (1972, Leningrad, concert performance), after M. Bulgakov’s novel The Master and Margarita. The article examines the cultural and historical conditions that preceded these operas so different in their styles, audiences, and fates.
Ключевые слова:
Jesus Christ Superstar, Andrew Lloyd Webber, The Master and Margarita, Sergei Slonimsky, Mikhail Bulgakov, Gospel, passion play, opera, rock-opera, passion-opera, Christology, myth, Pathos, Ethos
Скачивания
Библиографические ссылки
Загрузки
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Лицензия
Статьи журнала «Вестник Санкт-Петербургского университета. Искусствоведение» находятся в открытом доступе и распространяются в соответствии с условиями Лицензионного Договора с Санкт-Петербургским государственным университетом, который бесплатно предоставляет авторам неограниченное распространение и самостоятельное архивирование.