Early 20th Century Studio and Theatre Innovations of Vs. E. Meyerhold and S. E. Radlov

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2021.303

Abstract

The experience of the pedagogical work of the Studio Vsevolod Meyerhold on Borodinskaya Street (1914–1917) to a large extent can be considered one of the important sources of the methodological and pedagogical model inherent in the modern Leningrad — Petersburg theatre school. The education principles of the synthetic actor and director, developed within the studio, combined innovations in the work of teachers and their students both at individual stages of the pedagogical process and on the path to creating a “new” theatre, in a broad understanding of this phenomenon of cultural life at the beginning of the XX century. The unique theatre school-studio became an autonomous art structure, independent of the staffing and financial demands of repertoire and private theatres that studios during this period experienced. For Meyerhold and other teachers of the Studio, particularly, Vladimir Solov’ev, a top priority was reviving the stage technique commedia dell’arte. The student plays of the studio fully reflected the undoubted successes and, naturally, the vulnerabilities inherent in such innovative searches. The article analyzes the detailed list of stylistic, mise-en-scenic and decoration production solutions proposed by Meyerhold and Yuri Bondi, the opportunity to improvise in a pre-prepared directorial plan. Sergei Radlov, a participant in the Studio at Borodinskaya, continued his creative search in the approach proposed by Meyerhold for the development of an improvisational synthetic theatre. Radlov’s directorial and pedagogical work in the studios of Kurmascep, “Popular comedy” (Narodnaya Comediya), etc., at the Institute (later Technical School) of stage arts deserves additional consideration in terms of the scientific analysis of the evolution of his innovative views at the beginning of the century and their interconnection with traditional approaches to theater education and stage practice of those years.

Keywords:

Vsevolod Meyerhold, Vladimir Solov’ev, Sergei Radlov, play Alinur, Studio at Borodinskaya, educational performance, theatre school, synthetic actor, improvisation

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

1. Гладков, Александр. Мейерхольд. Сост. и подгот. В. Забродин, вступ. ст. Ц. Кин. 2 тома. М.: СТД РСФСР, 1990.

2. Рудницкий, Константин. Мейерхольд. М.: Искусство, 1981. (Жизнь в искусстве).

3. Красовский, Юрий. “Из опыта театральной педагогики В. Э. Мейерхольда, 1905–1919 гг.”. Дис. канд. искусствоведения, ЛГИТМиК, 1980.

4. Мейерхольд: к истории творческого метода. Публикации. Статьи. Ред.-сост. Николай Песочинский, отв. ред. Елена Кухта. СПб.: КультИнформПресс, 1998.

5. Золотницкий, Давид. Сергей Радлов: Режиссура судьбы. СПб.: РИИИ, 1999.

6. Сенилов, Владимир, и др. “Хроника”. Театр и искусство, no. 41 (1908): 702–5.

7. Мейерхольд, Всеволод, ред. “Студия Вс. Мейерхольда (1916–1917)”. Любовь к трем апельсинам. Журнал Доктора Дапертутто, no. 2–3 (1916): 144–50.

8. Мейерхольд, Всеволод, ред. “Студия”. Любовь к трем апельсинам. Журнал Доктора Дапертутто, no. 6–7 (1914): 105–15.

9. Г-жа(ин) Арн, “Школа и студия”, Биржевые Ведомости, март 01, 1915.

10. Мейерхольд, Всеволод, ред. “К 1-му Вечеру Студии Вс. Э. Мейерхольда 12 февраля 1915 г. (Отзывы ежедневной прессы и замечания редакции Журнала Доктора Дапертутто)”. Любовь к трем апельсинам. Журнал Доктора Дапертутто, no. 1–3 (1915): 132–49.

11. Соловьёв, Владимир. “К истории сценической техники commedia dell’arte”. Любовь к трем апельсинам. Журнал Доктора Дапертутто, no. 1 (1914): 10–4.

12. Мейерхольд, Всеволод, ред. “Студия”. Любовь к трем апельсинам. Журнал Доктора Дапертутто, no. 4–5 (1914): 90–9.

13. Мейерхольд, Всеволод, ред. “Студия”. Любовь к трем апельсинам. Журнал Доктора Дапертутто, no. 1 (1914): 60–2.

14. Мейерхольд, Всеволод. Статьи. Письма. Речи. Беседы. Сост., ред. и коммент. Александр Февральский. 2 части. М.: Искусство, 1968, ч. 1: 1891–1917.

15. Мейерхольд, Всеволод, и Юрий Бонди. “Алинур”. В изд. Игра: непериодическое издание, посвященное воспитанию посредством игры, 1–25. Пг.; М.: Театральный отдел Наркомпроса, 1918, no. 2, ч. 2.

16. Всеволодский-Гернгросс, Всеволод. “О преподавании искусств в общей школе”. В изд. Игра: непериодическое издание, посвященное воспитанию посредством игры, 3–4. Пг.; М.: Театральный отдела Наркомпроса, 1918, no. 2, ч. 1.

17. Мейерхольд, Всеволод. “В приемах импровизации”. В изд. Игра: непериодическое издание, посвященное воспитанию посредством игры, 29–30. Пг.; М.: Театральный отдел Наркомпроса, 1918, no. 2, ч. 2.

18. Бонди, Юрий. “Описание рисунков к Алинуру”. В изд. Игра: непериодическое издание, посвященное воспитанию посредством игры, 31–2. Пг.; М.: Театральный отдел Наркомпроса, 1918, no. 2, ч. 2.

19. Блок, Алекcандр. “В. Мейерхольд и Ю. Бонди. ‘Алинур’”. В изд. Репертуар: сборник материалов, 8–9. Пг.; М.: Театральный отдел Наркомпроса, 1919.

20. “Алинур”. Театр МТЮЗ. Дата обращения март 18, 2020. http://moscowtyz.ru/alinur.

21. Грипич, Алексей. “Учитель сцены”. В изд. Встречи с Мейерхольдом: сборник воспоминаний, ред.-сост. Любовь Вендровская, 114–45. М.: ВТО, 1967.

22. Ходасевич, Валентина. Портреты словами: очерки. М.: Галарт, 1995. (Memento vivere: Жизнь художника. Мемуары).

23. Державин, Константин. “Искусство цирка в сценической композиции”, Жизнь искусства, апрель 01, 1920.

24. Радлов, Сергей. “Воспоминания о театре Народной комедии”. Публ. П. Дмитриева. В изд. Минувшее. Исторический альманах, гл. ред. Владимир Аллой, 80–101. 25 выпусков. М.; СПб.: Atheneum; Феникс, 1994, вып. 16.

25. Чирков, Борис. Азорские острова. М.: Советская Россия, 1978.

26. Головинская, Елизавета. “На пути к единому методу. Очерк по истории преподавания актерского мастерства в Ленинградском театральном институте”. В изд. Записки ленинградского театрального института, ред. Стефан Мокульский, 52–85. Л. ; М.: Искусство, 1941, т. 1.

27. Радлов, Сергей. Десять лет в театре. Предисл. Стефан Мокульский. Л.: Прибой, 1929.

28. Гвоздев, Алексей. “Молодой актер и современность”. Жизнь искусства, no. 16 (1925): 6–7.

29. Тверской, Константин. “Смена идет… По студиям и школам”. Рабочий и театр, no. 25 (1925): 7.

30. Верховский, Николай. “К речевому театру, ‘Женитьба Бальзаминова’ в Доме искусств”, Ленинградская правда, апрель 15, 1926.

31. Пиотровский, Адриан. “Островский на пении”, Красная газета, Веч. вып., ноябрь 02, 1926.

32. Радлов, Сергей. “Воспитание актера”. Жизнь искусства, no. 3 (1929): 15.

References

1. Gladkov, Aleksandr. Meyerhold. Comp. and prepared by V. Zabrodin, introd. article by Ts. Kin. 2 vols. Moscow: STD RSFSR Publ., 1990. (In Russian)

2. Rudnitskii, Konstantin. Meyerhold. Moscow: Iskusstvo Publ., 1981. (Zhizn’ v iskusstve). (In Russian)

3. Krasovskii, Iurii. “From the Experience of Theatrical Pedagogy of V. Meyerhold, 1905–1919”. PhD diss., GITMiK Publ., 1980. (In Russian)

4. Meyerhold: On the History of Creative Method. Publications. Articles. Ed. and comp. by Nikolay Pesochinskii, executive ed. Elena Kukhta. St. Petersburg: Kul’tInformPress Publ., 1998. (In Russian)

5. Zolotnitskii, David. Sergei Radlov: Directing of Fate. St. Petersburg: RIII Publ., 1999. (In Russian)

6. Senilov, Vladimir, et al. “Chronicle”. Teatr i iskusstvo, no. 41 (1908): 702–5. (In Russian)

7. Meyerhold, Vsevolod, ed. “Vsevolod Meyerhold Studio (1916–1917)”. Lyubov’ k trem apel’sinam. Zhurnal Doktora Dapertutto, no. 2–3 (1916): 144–50. (In Russian)

8. Meyerhold, Vsevolod, ed. “Studio”. Lyubov’ k trem apel’sinam. Zhurnal Doktora Dapertutto, no. 6–7 (1914): 105–15. (In Russian)

9. Mr (Mrs) Arn, “School and Studio”, Birzhevye Vedomosti, Мarch 01, 1915. (In Russian)

10. Meyerhold, Vsevolod, ed. “By the First Evening of the Vs. Meyerhold Studio. February 12, 1915 (Reviews of the Daily Press and Comments by the Editors of the Journal of Dr. Dapertutto)”. Liubov’ k trem apel’sinam. Zhurnal Doktora Dapertutto, no. 1–3 (1915): 132–49. (In Russian)

11. Solov’ev, Vladimir. “On the History of Stage Technology of commedia dell’arte”. Lyubov’ k trem apel’sinam. Zhurnal Doktora Dapertutto, no. 1 (1914): 10–4. (In Russian)

12. Meyerhold, Vsevolod, ed. “Studio”. Lyubov’ k trem apel’sinam. Zhurnal Doktora Dapertutto, no. 4–5 (1914): 90–9. (In Russian)

13. Meyerhold, Vsevolod, ed. “Studio”. Lyubov’ k trem apel’sinam. Zhurnal Doktora Dapertutto, no. 1 (1914): 60–2. (In Russian)

14. Meyerhold, Vsevolod. Articles. Letters. Speeches. Conversations. Comp., ed. and comment. by Aleksandr Fevral’skii. 2 parts. Moscow: Iskusstvo Publ., 1968, pt. 1: 1891–1917. (In Russian)

15. Meyerhold, Vsevolod, and Iurii Bondi. “Alinur”. In Igra: neperiodicheskoe izdanie, posviashchennoe vospitaniiu posredstvom igry, 1–25. Petrograd; Moscow: Teatral’nyi otdel Narkomprosa Publ., 1918, no. 2, pt. 2. (In Russian)

16. Vsevolodskii-Gerngross, Vsevolod. “About Teaching Arts in a General School”. In Igra: neperiodicheskoe izdanie, posviashchennoe vospitaniiu posredstvom igry, 3–4. Petrograd; Moscow: Teatral’nyi otdel Narkomprosa Publ., 1918, no. 2, pt. 2. (In Russian)

17. Meyerhold, Vsevolod. “In Improvisation Techniques”. In Igra: neperiodicheskoe izdanie, posviashchennoe vospitaniiu posredstvom igry, 29–30. Petrograd; Moscow: Teatral’nyi otdel Narkomprosa Publ., 1918, no. 2, pt. 2. (In Russian)

18. Bondi, Iurii. “Description of the Drawings for Alinur”. In Igra: neperiodicheskoe izdanie, posviashchennoe vospitaniiu posredstvom igry, 31–2. Petrograd; Moscow: Teatral’nyi otdel Narkomprosa Publ., 1918, no. 2, pt. 2. (In Russian)

19. Blok, Aleksandr. “V. Meyerhold and Iu. Bondi. ‘Alinur’”. In Repertuar: sbornik materialov, 8–9. Petrograd; Moscow: Teatral’nyi otdel Narkomprosa Publ., 1919. (In Russian)

20. “Alinur”. Teatr MTIuZ. Accessed March 18, 2020. http://moscowtyz.ru/alinur. (In Russian)

21. Gripich, Aleksei. “Teacher of the Stage”. In Vstrechi s Meierkhol’dom: sbornik vospominanii, ed. and comp. by Liubov’ Vendrovskaia, 114–45. Moscow: VTO Publ., 1967. (In Russian)

22. Khodasevich, Valentina. Portraits by Words: Essays. Moscow: Galart Publ., 1995. (Memento vivere: Zhizn’ khudozhnika. Memuary). (In Russian)

23. Derzhavin, Konstantin, “Circus Art in Stage Composition”, Zhizn’ iskusstva, April 01, 1920. (In Russian)

24. Radlov, Sergei. “The Reminiscences about the People Comedy Theatre”. Ed. by P. Dmitriev. In Minuvshee. Istoricheskii al’manakh, general ed. Vladimir Alloi, 80–101. 25 issues. Moscow; St. Petersburg: Atheneum Publ.; Feniks Publ., 1994, iss. 16. (In Russian)

25. Chirkov, Boris. Azores. Moscow: Sovetskaia Rossiia Publ., 1978. (In Russian)

26. Golovinskaia, Elizaveta. “On the Way to a Single Method. Essay on the History of Teaching Acting at the Leningrad Theater Institute”. In Zapiski leningradskogo teatral’nogo instituta, ed. by Stefan Mokul’skii, 52–85. Leningrad; Moscow: Iskusstvo Publ., 1941, vol. 1. (In Russian)

27. Radlov, Sergei. Ten Years in the Theater. Foreword by Stefan Mokul’skii. Leningrad: Priboi Publ., 1929. (In Russian)

28. Gvozdev, Aleksei. “Young Actor and Modernity”. Zhizn’ iskusstva, no. 16 (1925): 6–7. (In Russian)

29. Tverskoi, Konstantin. “The Change is in Progress … In Studios and Schools”. Rabochii i teatr, no. 25 (1925): 7. (In Russian)

30. Verkhovskii, Nikolai, “To the Speech Theater, ‘Marriage of Balzaminov’ in the House of Arts”. Leningradskaia pravda, April 15, 1926. (In Russian)

31. Piotrovskii, Adrian, “Ostrovsky on a Singing”, Krasnaia gazeta, evening issue, November 02, 1926. (In Russian)

32. Radlov, Sergei. “Actor’s Upbringing”, Zhizn’ iskusstva, no. 3 (1929): 15. (In Russian)

Published

2021-10-02

How to Cite

Ganelin, A. E. (2021). Early 20th Century Studio and Theatre Innovations of Vs. E. Meyerhold and S. E. Radlov. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 11(3), 393–409. https://doi.org/10.21638/spbu15.2021.303

Issue

Section

Theater