The image of empress Catherine II in educational books of the second half of 18th century

Authors

  • Tatiana V. Belyakova Saint Petersburg State University; Saint Petersburg House of Youth

Abstract

The article is devoted to the illustrated educational books of the second half of 18th century. It draws attention to the figure of Catherine the Great who did a lot to make the education available for the Russian children. The Russian book graphics of this period is one of the prominent and significant phenomena of national artistic culture. Despite this no serious research on the book illustrations has been written yet. The graphic heritage of G. Panin, I. Nabgolts, I. Tupilev, G. Srebrenitsky is rather considerable and each master is very original. The peculiarities of the illustrations, an emotional expressive manner of engravers are described in the paper. Specific problem this article is dealing with is to trace the elements of Baroque, Rococo, Classicism in the illustrations. The most appealing trends in the illustrated educational books of the period seem to be the Rococo ones. That’s why book graphics is now becoming of great interest.

Keywords:

Russian illustrated educational books, Rococo trends, allegoric meaning, the image of Catherine II, the second half of 18th century

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiana V. Belyakova, Saint Petersburg State University; Saint Petersburg House of Youth

postgraduate of the Department of History of Russian art of the of the Faculty of History at the Saint Petersburg State University; teacher at the Saint Petersburg House of Youth

References

Литература

1. Бецкой И. И. Учреждение императорского воспитательного дома для приносных детей и гошпиталя для бедных родильниц в столичном городе Москве. СПб.: Императорская Академия наук, 1763. 62 с.

2. Якимович А. К. Новое время. Искусство и культура XVII–XVIII веков. СПб.: Азбука-классика, 2004. 436 с.

3. Холл Д. Словарь сюжетов и символов в искусстве. М.: Крон-Пресс, 1997. 655 с.

4. Ракова А. Л. XVIII век в зеркале орнаментальной гравюры [каталог]. СПб.: Государственный Эрмитаж, 1997. 60 с.

5. Бецкой И. И. Устав воспитания двух сот благородных девиц учрежденного Ее Величеством государынею императрицею Екатериной Второй самодержицей всероссийской матерью отечества. СПб.: Императорская Академия наук, 1768. 68, [4], [10], 54, [2], [4] с.

6. Ровинский Д. А. Подробный словарь русских граверов XVI–XIX вв.: в 2 т. СПб.: Императорская Академия Наук, 1895. Т. I. 1–448 стб.; Т. II. 449–1248 стб.

7. Евангулова О. С. Русское художественное сознание XVIII столетия и феномен французской школы // Русское искусство Нового времени: [сб. ст. / ред.-сост. И. В. Рязанцев]. М.: Памятники исторической мысли, 1998. Вып. 4. С. 60–75.

8. Эмблемы и символы. М.: Интарада, 2000. 366 с.

9. Хачатуров С. В. Романтизм вне романтизма. М.: Новое литературное обозрение, 2010. 192 с.

10. Краткое наставление выбранное из лучших авторов с некоторыми физическими примечаниями о воспитании детей от рождения их до юношества / сост. И. И. Бецкой. СПб.: При Имп. Акад. наук, 1768. [6], 50 с.

11. Бецкой И. И. Учреждение особливаго училища при Воскресенском Новодевичьем монастыре для воспитания малолетных девушек. СПб.: При Имп. Акад. наук, 1769. [10] c. // Бецкой И. И. Устав воспитания двух сот благородных девиц учрежденнаго е.в. государынею имп. Екатериною Второю… [Конфирмован] [Маия 5 дня 1764 года в Сарском селе]. СПб.: При Имп. Акад. наук, 1769. [4], [10], 54, [2], [4] с.

12. Давыдова О. С. Образы садов и парков в творчестве художников конца XVIII — начала XIX века. Символическая реальность предромантического и раннего романтического пейзажа // Сад: символы, метафоры, аллегории: [сб. ст. / отв. ред. Е. Д. Федотова]. М.: Памятники исторической мысли, 2010. С. 335–363.

13. Кочеткова Н. Д. Герой русского сентиментализма. 2. Портрет и пейзаж в литературе русского сентиментализма // Русская литература XVIII века в ее связях с искусством и наукой. Л.: Наука, 1986. С. 70–96.

14. Федотова Е. Д. От составителя // Сад: символы, метафоры, аллегории: [сб. ст. / отв. ред. Е. Д. Федотова]. М.: Памятники исторической мысли, 2010. С. 3–5.

15. Бецкой И. И. Собрание учреждений и предписаний касательно воспитания в России обоего пола благородного и мещанского юношества: в 3 т. СПб.: Типография I. К. Шнора, 1789. Т. 1. [12], XLIX, [2], 479 с.

16. Якимович А. К. Антуан Ватто и французское эпикурейство // Собрание: наследие и современность. 2008. № 2 (17), июнь. С. 30–43.


References

1. Betskoi I. I. Uchrezhdenie imperatorskogo vospitatel'nogo doma dlia prinosnykh detei i goshpitalia dlia bednykh rodil'nits v stolichnom gorode Moskve. St. Petersburg, Imperatorskaia Akademiia nauk Publ., 1763. 62 p. (In Russian)

2. Iakimovich A. K. Novoe vremia. Iskusstvo i kul'tura XVII–XVIII vekov. St. Petersburg, Azbuka-klassika Publ., 2004. 436 p. (In Russian)

3. Kholl D. Slovar' siuzhetov i simvolov v iskusstve. Moscow, Kron-Press, 1997. 655 p. (In Russian)

4. Rakova A. L. XVIII vek v zerkale ornamental'noi graviury [katalog]. St. Petersburg, Gosudarstvennyi Ermitazh, 1997. 60 p. (In Russian)

5. Betskoi I. I. Ustav vospitaniia dvukh sot blagorodnykh devits uchrezhdennogo Ee Velichestvom gosudaryneiu imperatritseiu Ekaterinoi Vtoroi samoderzhitsei vserossiiskoi mater'iu otechestva. St. Petersburg, Imperatorskaia Akademiia nauk Publ., 1768. 68, [4], [10], 54, [2], [4] p. (In Russian)

6. Rovinskii D. A. Podrobnyi slovar' russkikh graverov XVI–XIX vv. 2 vols. St. Petersburg, Imperatorskaia Akademiia Nauk Publ, 1895, vol. I, 1–448 stb.; T. II, 449–1248 stb. (In Russian)

7. Evangulova O. S. Russkoe khudozhestvennoe soznanie XVIII stoletiia i fenomen frantsuzskoi shkoly. Russkoe iskusstvo Novogo vremeni: sb. st. Ed. and comp. by I. V. Riazantsev. Moscow, Pamiatniki istoricheskoi mysli Publ., 1998, iss. 4, pp. 60–75. (In Russian)

8. Emblemy i simvoly. Moscow, Intarada Publ., 2000. 366 p. (In Russian)

9. Khachaturov S. V. Romantizm vne romantizma. Moscow, Novoe literaturnoe obozrenie Publ., 2010. 192 p. (In Russian)

10. Kratkoe nastavlenie vybrannoe iz luchshikh avtorov s nekotorymi fizicheskimi primechaniiami o vospitanii detei ot rozhdeniia ikh do iunoshestva. Comp. by I. I. Betskoi. St. Petersburg, Pri Imp. Akad. nauk, 1768. [6], 50 p. (In Russian)

11. Betskoi I. I. Uchrezhdenie osoblivago uchilishcha pri Voskresenskom Novodevich'em monastyre dlia vospitaniia maloletnykh devushek. SPb.: Pri Imp. Akad. nauk, 1769. [10] c. Betskoi I. I. Ustav vospitaniia dvukh sot blagorodnykh devits uchrezhdennago e.v. gosudaryneiu imp. Ekaterinoiu Vtoroiu… [Konfirmovan] [Maiia 5 dnia 1764 goda v Sarskom sele]. St. Petersburg, Pri Imp. Akad. nauk, 1769. [4], [10], 54, [2], [4] p. (In Russian)

12. Davydova O. S. Obrazy sadov i parkov v tvorchestve khudozhnikov kontsa XVIII — nachala XIX veka. Simvolicheskaia real'nost' predromanticheskogo i rannego romanticheskogo peizazha. Sad: simvoly, metafory, allegorii: sb. st. Ed. by E. D. Fedotova. Moscow, Pamiatniki istoricheskoi mysli, 2010, pp. 335–363. (In Russian)

13. Kochetkova N. D. Geroi russkogo sentimentalizma. 2. Portret i peizazh v literature russkogo sentimentalizma. Russkaia literatura XVIII veka v ee sviaziakh s iskusstvom i naukoi. Leningrad, Nauka Publ., 1986, pp. 70–96. (In Russian)

14. Fedotova E. D. Ot sostavitelia. Sad: simvoly, metafory, allegorii: sb. st. Ed. by E. D. Fedotova. Moscow, Pamiatniki istoricheskoi mysli Publ., 2010, pp. 3–5. (In Russian)

15. Betskoi I. I. Sobranie uchrezhdenii i predpisanii kasatel'no vospitaniia v Rossii oboego pola blagorodnogo i meshchanskogo iunoshestva. 3 vols. St. Petersburg: Tipografiia I. K. Shnora, 1789, vol. 1. [12], XLIX, [2], 479 p. (In Russian)

16. Iakimovich A. K. Antuan Vatto i frantsuzskoe epikureistvo. Sobranie: nasledie i sovremennost', 2008, no. 2 (17), June, pp. 30–43. (In Russian)

Published

2012-11-30

How to Cite

Belyakova, T. V. (2012). The image of empress Catherine II in educational books of the second half of 18th century. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 2(4), 164–174. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1592

Issue

Section

Visual arts