Gold in scithian animal style: simbolics and mythopoetics

Authors

  • Madina E. Sultanova Kazakh National Pedagogical University named after Abay
  • Natalia A. Mikhaylova Kazakh National Pedagogical University named after Abay
  • Kaldikul S. Orazkulova Kazakh National Academy of Arts named after T. Zhurgenov.

Abstract

The article analyses sacral nature of metal in general and of gold particularly as of basic materials in aesthetics and artistic diversity of Scythian animal style. Among well-known investigations dedicated to origins, peculiarities of artistic language and interpretation of Scythian animal style a rather few paid attention
to semantics of gold as a material of great importance in almost all cultures of the world. Usually Scythian animal style is closely associated with gold, despite the fact that it also demonstrates its uniqueness in other materials — in stone, bronze, iron and wood. Apart from its pliability gold had a special value for the Scythians as it was a “gift of gods”, a symbol of royal power, an equivalent of a magic union between Earth and Heaven. As an embodiment of global philosophic and aesthetic Indo-Iranian and Indo-European spiritual imperatives gold in the context of Scythian animal style was able to reveal all its sacral and
artistic potential. The article considers that the investigation of semantic of artistic materials could represent the phenomenon of animal style from a very different and innovative point of view.

Keywords:

Scythians animal style, metal, gold, evolution, heritage

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Madina E. Sultanova, Kazakh National Pedagogical University named after Abay

PhD, senior lecturer of the Department of academic drawing

Natalia A. Mikhaylova, Kazakh National Pedagogical University named after Abay

PhD, associated professor, Director of the Department of graphics and design

Kaldikul S. Orazkulova, Kazakh National Academy of Arts named after T. Zhurgenov.

PhD, Director of the Department of History and Theory of Arts

References

Литература

1. Кореняко В. А. Искусство народов Центральной Азии и звериный стиль. М.: Вост. лит., 2002. 327 с.

2. Хазанов А. М. Кочевники и внешний мир. СПб.: Факультет филологии и искусств СПбГУ, 2008. 510 с.

3. Генон Р. Избранные сочинения. Царство количества и знамения времени. М.: Беловодье, 2003. 480 с.

4. Шпенглер О. Закат Европы: в 2 т. Т. 2. 720 с. Минск: ООО «Попурри», 1999.

5. Рерих Ю. Н. История Средней Азии: в 3 т. Т. I. 470 с. М.: Международный центр Рерихов, 2004.

6. Бруяко И. В. Ранние кочевники в Европе (X–V вв. до Р. Х.). Кишинев: Высшая Антропологическая Школа, 2005. 358 с.

7. Рерих Ю. Н. Звериный стиль у кочевников Северного Тибета // Рерих Ю. Н. Тибет и Центральная Азия: статьи, лекции, переводы. Самара: Агни, 1999. С. 28–55.

8. Райс Т. Т. Скифы. Строители степных пирамид. М.: Центрполиграф, 2004. 223 с.

9. Артамонов М. И. К вопросу о происхождении скифов // Вестник древней истории. 1950. № 2. С. 37–47.

10. Раевский Д. С. Очерки идеологии скифо-сакских племен. Опыт реконструкции скифской мифологии // Раевский Д. С. Мир скифской культуры. Ч. 1. М.: Языки славянских культур, 2006. С. 17–265.

11. Раевский Д. С. Модель мира скифской культуры. М.: Наука, 1985. 254 с.

12. Переводчикова Е. В. Язык звериных образов: очерки искусства евразийских степей скифской эпохи. М.: Восточная литература РАН, 1994. 206 с.

13. Пшеничнюк А. Х. Олени Филлиповки // Золотые олени Евразии. СПб.: Славия, 2003. С. 9–33.

14. Королькова Е. Ф. Звериный стиль Евразии. Искусство племен Нижнего Поволжья и Южного Приуралья в скифскую эпоху (VII–IV вв. до н. э.). Проблемы стиля и этнокультурной принадлежности. СПб.: Петербургское Востоковедение, 2006. 272 с.

15. Самашев З., Чжан Со Хо, Боковенко Н., Мургабаев С. Наскальное искусство Казахстана. Астана: Фонд истории Северо-Восточной Азии, 2011. 463 с.

16. Самашев З. БЕРЕЛ. Алматы: Таймас, 2011. 236 с.

17. Артамонов М. И. К вопросу о происхождении скифского искусства // Сообщения Государственного Эрмитажа. Л., 1962. [Вып.] XXII. С. 30–35.

18. Каган М. С. О прикладном искусстве // Каган М. С. Избранные труды: в VII т. Т. V: Проблемы теоретического искусствознания и эстетики. СПб.: Петрополис, 2008. С. 71–191.

19. Акишев А. К. Искусство и мифология саков. Алма-Ата: Наука, 1984. 176 с.

20. Черных Е. Н. Степной пояс Евразии: феномен кочевых культур. М.: Рукописные памятники Древней Руси, 2009. 624 с.

21. Черных Е. Н. Философия металла // В мире науки. 2006. № 7. С. 62–69.

22. Кун Н. А. Легенды и мифы древней Греции. Алматы: Жалын, 1985. 384 с.

23. Лосев А. Ф. Гефест // Мифы народов мира: энциклопедия; в 2 т. Т. 1. М.: Советская энциклопедия, 1980. С. 299–230.

24. Элиаде М. Азиатская алхимия: сб. эссе. М.: Янус-К, 1998. 604 с.

25. Крамер С. История начинается в Шумере. М.: Наука, 1965. 257 с.

26. Геродот. История. Л.: Наука, 1972. 547 с.

27. Черных Е. Н. Древнейшая металлургия в Старом и Новом Свете: феномен и парадоксы развития: сб. науч.-популярных статей / под ред. В. И. Конова. М.: Октопус, 2007. С. 427–437.

28. Фрейденберг О. М. Слепец над обрывом // Страницы. 1993. № 2. С. 83–91.

29. Аверинцев С. С. Золото в системе символов ранневизантийской культуры // Поэтика ранневизантийской литературы: сб. статей. СПб.: Азбука-классика, 2004. С. 404–425.

30. Королькова Е. Ф. Властелины степей. СПб.: Государственный Эрмитаж, 2006. 136 с.

31. Журавлев Д. В., Фирсов К. Б. Олени и скифское золото // Золотые олени Евразии. СПб.: Славия, 2003. С. 58–59.

32. Литвинский Б. А. «Золотые люди» в древних погребениях Центральной Азии // Советская этнография. 1982. № 4. С. 34–43.

33. Дюмезиль Ж. Осетинский эпос и мифология. М.: Наука, 1976. 268 с.

34. Новичкова Т. А. Сор и золото в фольклоре // Полярность в культуре. СПб.: Terra fantastica, 1996. С. 121–156. (Канун. Альманах. Вып. 2.)

35. Николова В. Золотое в болгарской свадьбе // Признаковое пространство культуры / отв. ред. С. М. Толстая. М.: Индрик, 2002. С. 239–253.

36. Михайлин В. М. Тропа звериных слов: пространственно ориентированные культурные коды в индоевропейской традиции. М.: Новое литературное обозрение, 2005. 540 с.

37. Литвинский Б. А. Кангюйско-сарматский фарн (к историко-культурным связям племен южной России и Средней Азии). Душанбе: Дониш, 1968. 120 с.

38. Шпенглер О. Закат Европы: в 2 т. Т. 1. М.: Эксмо, 2007. 800 с.


References

1. Koreniako V.A. Iskusstvo narodov Tsentral’noi Azii i zverinyi stil’ (Art of Central Asia and the animal style). Moscow: Vost. lit., 2002. 327 p.

2. Khazanov A.M. Kochevniki i vneshnii mir (Nomads and the outside world). St Petersburg: Fakul’tet filologii i iskusstv SPbGU, 2008. 510 p.

3. Genon R. Izbrannye sochineniia. Tsarstvo kolichestva i znameniia vremeni (Selected Writings. Realm of numbers and signs of the times). Moscow: Belovod’e, 2003. 480 p.

4. Shpengler O. Zakat Evropy (Sunset of Europe): v 2 t. T.2. 720 p. Minsk: OOO «Popurri», 1999.

5. Rerikh Iu.N. Istoriia Srednei Azii (History of Central Asia): v 3 t. T.I. 470 p. Moscow: Mezhdunarodnyi tsentr Rerikhov, 2004.

6. Bruiako I.V. Rannie kochevniki v Evrope (X–V vv. do R.Kh.) (Early nomads in Europe (X-V cc. BC)). Kishinev: Vysshaia Antropologicheskaia Shkola, 2005. 358 p.

7. Rerikh Iu.N. Tibet i Tsentral’naia Aziia: stat’i, lektsii, perevody (Tibet and Central Asia: articles, lectures, translations). Samara: Agni, 1999, pp. 28–55.

8. Rais T.T. Skify. Stroiteli stepnykh piramid (Scythians. Builders steppe pyramids). Moscow: Tsentrpoligraf, 2004. 223 p.

9. Artamonov M.I. Vestnik drevnei istorii. 1950. N 2, pp.37–47.

10. Raevskii D.S. Mir skifskoi kul’tury (World Scythian culture). Ch. 1. Moscow: Iazyki slavianskikh kul’tur, 2006, pp.17–265.

11. Raevskii D.S. Model’ mira skifskoi kul’tury (World model of the Scythian culture). Moscow: Nauka, 1985. 254 p.

12. Perevodchikova E.V. Iazyk zverinykh obrazov: ocherki iskusstva evraziiskikh stepei skifskoi epokhi (Language animal images: Essays on Art Eurasian steppe Scythian epoch). Moscow: Vostochnaia literatura RAN, 1994. 206 p.

13. Pshenichniuk A.Kh. Zolotye oleni Evrazii (Golden Deer of Eurasia). St Petersburg: Slaviia, 2003, pp.9–33.

14. Korol’kova E.F. Zverinyi stil’ Evrazii. Iskusstvo plemen Nizhnego Povolzh’ia i Iuzhnogo Priural’ia v skifskuiu epokhu (VII–IV vv. do n.e.). Problemy stilia i etnokul’turnoi prinad-lezhnosti (Animal Style Eurasia. Tribal Art of the Lower Volga and Southern Urals in the Scythian period (VII-IV centuries BC.). Style issues and ethno-cultural). St Petersburg: Peterburgskoe Vostokovedenie, 2006. 272 p.

15. Samashev Z., Chzhan So Kho, Bokovenko N., Murgabaev S. Naskal’noe iskusstvo Kazakhstana (Rock art in Kazakhstan). Astana: Fond istorii Severo-Vostochnoi Azii, 2011. 463 p.

16. Samashev Z. BEREL (Berel). Almaty: Taimas, 2011. 236 p.

17. Artamonov M.I. Soobshcheniia Gosudarstvennogo Ermitazha (Report of the State Hermitage). Leningrad, 1962. [Issue] XXII, pp.30–35.

18. Kagan M.S. Izbrannye trudy (Selected works): v VII t. T.V: Problemy teoreticheskogo iskusstvoznaniia i estetiki. St Petersburg: Petropolis, 2008, pp.71–191.

19. Akishev A.K. Iskusstvo i mifologiia sakov (Art and mythology of Saks). Alma-Ata: Nauka, 1984. 176 p.

20. Chernykh E.N. Stepnoi poias Evrazii: fenomen kochevykh kul’tur (Steppe zone of Eurasia: the phe-nomenon of nomadic culture). Moscow: Rukopisnye pamiatniki Drevnei Rusi, 2009. 624 p.

21. Chernykh E.N. V mire nauki. 2006. N 7, pp.62–69.

22. Kun N.A. Legendy i mify drevnei Gretsii (Myths and Legends of Ancient Greece). Almaty: Zha-lyn, 1985. 384 p.

23. Losev A.F. Mify narodov mira: entsiklopediia (Myths of the World: An Encyclopedia); v 2 t. T.1. Moscow: Sovetskaia entsiklopediia, 1980, pp.299–230.

24. Eliade M. Aziatskaia alkhimiia (Asian alchemy): sb. esse. Moscow: Ianus-K, 1998. 604 p.

25. Kramer S. Istoriia nachinaetsia v Shumere (The story begins in Sumer). Moscow: Nauka, 1965. 257 p.

26. Gerodot. Istoriia (The history). Leningrad: Nauka, 1972. 547 p.

27. Chernykh E.N. Drevneishaia metallurgiia v Starom i Novom Svete: fenomen i paradoksy razvitiia (Ancient metallurgy in the Old and the New World: the phenomenon and paradoxes of development): sb. nauch.-populiarnykh statei. Ed. by V.I.Konova. Moscow: Oktopus, 2007, pp.427–437.

28. Freidenberg O.M. Stranitsy. 1993. N 2, pp.83–91.

29. Averintsev S.S. Poetika rannevizantiiskoi literatury (Poetics of early Byzantine literature): sb. statei. St Petersburg: Azbuka-klassika, 2004, pp.404–425.

30. Korol’kova E.F. Vlasteliny stepei (Lords of the steppes). St Petersburg: Gosudarstvennyi Ermitazh, 2006. 136 p.

31. Zhuravlev D.V., Firsov K.B. Zolotye oleni Evrazii (Golden Deer of Eurasia). St Petersburg: Slaviia, 2003, pp.58–59.

32. Litvinskii B.A. Sovetskaia etnografiia. 1982. N 4, pp.34–43.

33. Diumezil’ Zh. Osetinskii epos i mifologiia (Ossetian epics and mythology). Moscow: Nauka, 1976. 268 p.

34. Novichkova T.A. Poliarnost’ v kul’ture (Polarity in culture). St Petersburg: Terra fantastica, 1996, pp.121–156. (Kanun. Al’manakh. Issue 2.)

35. Nikolova V. Priznakovoe prostranstvo kul’tury (Feature space of culture). Ed. by S.M.Tolstaia. Moscow: Indrik, 2002, pp.239–253.

36. Mikhailin V.M. Tropa zverinykh slov: prostranstvenno orientirovannye kul’turnye kody v indoevropeiskoi traditsii (The trail of animal words: space-oriented cultural codes in the Indo-European tradition). Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 2005. 540 p.

37. Litvinskii B.A. Kangiuisko-sarmatskii farn (k istoriko-kul’turnym sviaziam plemen iuzhnoi Rossii i Srednei Azii) (Kangyui-Sarmatian Farn (the historical and cultural ties between the tribes of southern Russia and Central Asia)). Dushanbe: Donish, 1968. 120 p.

38. Shpengler O. Zakat Evropy (Sunset of Europe): v 2 t. T.1. Moscow: Eksmo, 2007. 800 p.

Published

2013-03-18

How to Cite

Sultanova, M. E., Mikhaylova, N. A., & Orazkulova, K. S. . (2013). Gold in scithian animal style: simbolics and mythopoetics. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 3(1), 199–210. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1673

Issue

Section

Decorative and applied arts