Transbaikal Painting of the 18th — the Early 20th Centuries: Periodization Problems

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2023.305

Abstract

The article is devoted to the research of Transbaikal painting history in the context of regional fine arts formation, artistic direction development. The Transbaikal art features are connected with region’s distance from cultural centers. Transbaikal painting has formed as result of penetration Russian art traditions and influence of regional national cultures. It’s possible to conditionally distinguish several stages in the history of Transbaikal painting. The first stage of formation (18th–19th centuries) was associated with creativity of visiting artists and with emergence of self-educated artists. The drawings were being made during the ethnographic expeditions in Siberia, also the Decemberists made their contribution. Besides, the icon painting was presented. The Transbaikal visual art heyday (the 2nd stage, 20th century) was presented with period of creativity and exhibition activities activation of the 20th century beginning, period of war years’ poster art, and period of realistic painting heyday. A lot of various in colorit landscapes were made in period of realistic painting heyday (the middle and second half of the 20th century). These are open spaces, steppes, roads, lyrical overcast landscapes, majestic north Transbaikalia and Buryatia mountains, landscapes of the Lake Baikal. The plot and historical paintings were being depicted scenes of Soviet reality, events of the region history and culture. Socialist realism was reflected in portraits and in subject painting, works of “austere style” were created. Individual artists with a pronounced style, manner stood out. Paintings were created with decorative, symbolic, ethnic motifs, impressionistic. At the present stage (beginning of the 21st century) artists of Transbaikalia create in the traditional and modernist direction, in the direction of ethnofuturism. Globalization processes, digitalization stimulate the penetration of creativity various forms into the region, and modern art projects begin to be implemented. System of art education traditions are emerging.

Keywords:

Transbaikal painting, Transbaikal artists, Transbaikal landscape, Transbaikal painting history, Transbaikal contemporary art, V. I. Forov, Ya. I. Shplatov, S. M. Pavlutsky

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

1. Иманакова, Елена. “Художественная жизнь Восточного Забайкалья как явление культуры второй половины XIX — первой четверти XX вв.”. Дис. канд. культурологии, Восточно-Сибирская государственная академия культуры и искусств, 2002.

2. Иманакова, Елена. “Читинское отделение Союза художников России: очерк истории”. В изд. Забайкалье. Полифония мира. 70 лет Читинскому отделению Союза художников России: иллюстрированное издание, сост. Александр Беспечанский, Федор Машечко, Роман Цымбало, 11–31. Краснодар: Кубанские новости, 2008.

3. Иманакова, Елена. Художники Забайкалья: на основе частной коллекции семьи Большедворовых. Авт.-сост., ред. Елена Иманакова. Пермь: РИЦ «Здравствуй», 2008.

4. Кандыба, Виталий. История становления и развития художественной жизни Дальнего Востока (1858–1938 гг.). Науч. ред. Н. Кочешков, ред. Т. Федотова. Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 1985.

5. Манзырева, Екатерина. “Универсальные черты художественной культуры Восточной Сибири XIX — начала XX века”. Вестник Московского государственного университета культуры и искусств, no. 3 (2008): 53–5.

6. Миллер, Герард Фридрих. История Сибири. М.; Л.: Изд-во Акад. наук, 1937.

7. Бушуева, Елена. Первый художник Забайкалья — Рязанцев Прокопий Николаевич. Авт.-сост.: Елена Бушуева, М. Алферина, А. Жуков, Людмила Полетаева. Чита: М. А. Степанов, 2003, вып. 1.

8. Зильберштейн, Илья. “Николай Бестужев и его живописное наследие: история создания портретной галереи декабристов: исследование”. Литературное наследство, no. 2/60 (1956): 7–429.

9. Бухоголова, Ирина. “Творчество художников-пейзажистов Сибири и Дальнего Востока в аспекте преемственности русских живописных традиций (на примере картин из фондов Забайкальского краевого краеведческого музея им. А. К. Кузнецова)”. В сб. Г. И. Чорос-Гуркин и современность: сборник материалов Всероссийской с международным участием научно-практической конференции, посвященной 150-летию со дня рождения основоположника изобразительного искусства Горного Алтая, известного общественного и политического деятеля Григория Ивановича Чорос-Гуркина, Горно-Алтайск, 10 июля 2020 года, отв. ред. Николай Екеев, 69–73. Горно-Алтайск: Научно-исследовательский институт алтаистики им. С. С. Суразакова, 2020.

10. Кузнецова, Светлана, и Ирина Бухоголова. “Традиция в творчестве забайкальских пейзажистов”. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики, no. 2–1/28 (2013): 105–9.

11. Никитина, Н., и И. Дворецкая, сост. Забайкальские художники (биобиблиографический указатель.) Читинская областная библиотека им. А. С. Пушкина. Отдел литературы по искусству. Чита: Обл. тип., 1977.

12. Семенова, Надежда. “Образование читинского отделения союза советских художников (1945–1964 гг.)”. Гуманитарный вектор, no. 2/30 (2012): 118–23.

13. “Боевая гуашь. Читинские Окна ТАСС во время Великой Отечественной войны”. Забайкальский краевой краеведческий музей им. А. К. Кузнецова (официальный сайт). Дата обращения июнь 21, 2021. https://museums75.ru/page11032134.html.

14. Козлова, Людмила. “Алексей Федотов. Живопись цвета времени”. Изобразительное искусство Урала, Сибири и Дальнего Востока, no. 1 (2019): 74–87.

15. Иманакова, Елена. “Вдохновляясь байкальской природой”. Изобразительное искусство Урала, Сибири и Дальнего Востока, no. 1 (2019): 172–5.

16. Камедина, Людмила. “Аксиологические координаты творчества Николая Орлова”. В изд. Николай Орлов. Живопись: художественный альбом. Чита. Иркутск: Репроцентр AL, 2019.

17. Куренной, Евгений. “Такая многоликая жизнь (Штрихи к портрету художника)”. В изд. Лазарь Новицкий. Каталог выставки. Чита-1991, ред. Н. А. Царькова. Чита: Областное книжное издво, 1991.

18. Муравьева, Наталья. [“Вступительная статья”]. В изд. Владимир Иванович Форов. Живопись, отв. сост. и авт. вступ. ст. Наталья Муравьева, гл. ред. Юрий Курц, 3–7. Чита: Обл. тип., 1992.

19. Бурдуковская, Ирина. [“Вступительная статья”]. В изд. Ян Шплатов. Живопись: каталог выставки, 3–5. Чита: Обл. тип., 1987.

20. Строна, Елена. “А. Г. Тяпкина”. В изд. Александра Тяпкина, авт. вступ. статьи Елена Строна, 3–9. Чита: Обл. тип., 1990.

References

1. Imanakova, Elena. “Artistic Life of East Transbaikalia as a Cultural Phenomenon of the Second Half of the 19th — First Quarter of the 20th Century”. PhD thesis, Vostochno-Sibirskaia gosudarstvennaia akademiia kul’tury i iskusstv, 2002. (In Russian)

2. Imanakova, Elena. “Chita Division of the Union of Artists of Russia: an Essay of History”. In Zabaikal’e. Polifoniia mira. 70 let Chitinskomu otdeleniiu Soiuza khudozhnikov Rossii: illiustrirovannoe izdanie, comp. by Aleksandr Bespechanskii, Fedor Mashechko, Roman Tsymbalo, 11–31. Krasnodar: Kubanskie novosti Publ., 2008. (In Russian)

3. Imanakova, Elena. Artists of Transbaikalia: Based on the Private Collection of the Bolshedvorov Family. Comp., ed. by Elena Imanakova. Permian: RITs “Zdravstvui” Publ., 2008. (In Russian)

4. Kandyba, Vitalii. History of the Formation and Development of the Artistic Life of the Far East (1858–1938). Ed. by. N. Kocheshkov, T. Fedotova. Vladivostok: Izdatel’stvo Dal’nevostochnogo universiteta Publ., 1985. (In Russian)

5. Manzyreva, Ekaterina. “Universal Features of the Artistic Culture of Eastern Siberia of the 19th — Early 20th Centuries”. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta kul’tury i iskusstv, no. 3 (2008): 53–5. (In Russian)

6. Miller, Gerard Fridrikh. History of Siberia. Moscow; Leningrad: Izdatel’stvo Akademii nauk Publ., 1937. (In Russian)

7. Bushueva, Elena. The first artist of Transbaikalia — Ryazantsev Prokopiy Nikolaevich. Comp. by Elena Bushueva, M. Alferina, A. Zhukov, Ludmila Poletaeva. Chita: M. A. Stepanov Publ., 2003, iss. 1. (In Russian)

8. Zil’bershtein, Il’ia. “Nikolai Bestuzhev and His Picturesque Heritage: the History of the Creation of the Portrait Gallery of the Decembrists: research”. Literaturnoe nasledstvo, no. 2/60 (1956): 7–429. (In Russian)

9. Bukhogolova, Irina. “Creativity of Artists-landscapers of Siberia and the Far East in the Aspect of the Continuity of Russian Painting Traditions (on the Example of Pictures from the Facilities of the Zabaykal Regional Local Manufacturer)”. In G. I. Choros-Gurkin i sovremennost’: sbornik materialov Vserossiiskoi s mezhdunarodnym uchastiem nauchno-prakticheskoi konferentsii, posviashchennoi 150-letiiu so dnia rozhdeniia osnovopolozhnika izobrazitel’nogo iskusstva Gornogo Altaia, izvestnogo obshchestvennogo i politicheskogo deiatelia Grigoriia Ivanovicha Choros-Gurkina, Gorno-Altaisk, 10 iiulia 2020 goda, ex. ed. by Nikolai Ekeev, 69–73. Gorno-Altaisk: Research Institute of Altaistics named after S. S. Surazakov, 2020. (In Russian)

10. Kuznetsova, Svetlana, and Irina Bukhogolova. “Tradition in Сreative Works of Trans-Baikal Landscape Painters”. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i iuridicheskie nauki, kul’turologiia i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki, no. 2–1/28 (2013): 105–9. (In Russian)

11. Nikitina, N., and I. Dvoretskaia, comp. Transbaikal Artists (biobibliographic index.) Chita Regional Library Named after A. S. Pushkin. Art Literature Department. Chita: Regional Publ., 1977. (In Russian)

12. Semenova, Nadezhda. “The Development of the Chita Division of the Soviet Artists Association (1945–1964)”. Gumanitarnyi vektor, no. 2/30 (2012): 118–23. (In Russian)

13. “Combat Gouache. Chita Windows TASS during the Great Patriotic War”. Zabaykalskii kraevoi kraevedcheskii muzei imeni A. K. Kuznetsova (official site). Accessed June 21, 2021. https://museums75.ru/page11032134.html. (In Russian)

14. Kozlova, Liudmila. “Aleksey Fedotov. Painting of the Time Color”. Izobrazitel’noe iskusstvo Urala, Sibiri i Dal’nego Vostoka, no. 1 (2019): 74–87. (In Russian)

15. Imanakova, Elena. “Getting Inspired by Baykal Nature”. Izobrazitel’noe iskusstvo Urala, Sibiri i Dal’nego Vostoka, no. 1 (2019): 172–5. (In Russian)

16. Kamedina, Liudmila. “Axiological Coordinates of Nikolai Orlov’s Creativity”. In Nikolai Orlov. Zhivopis’: khudozhestvennyi al’bom. Chita. Irkutsk: “Reprotsentr AL” Publ., 2019. (In Russian)

17. Kurennoi, Evgenij. “Such a many-faced life (Strokes to the Portrait of the Artist)”. In Lazar’ Novitskii. Katalog vystavki. Chita-1991, ed. by N. Tsar’kova. Chita: Oblastnoe knizhnoe izdatel’stvo Publ., 1991. (In Russian)

18. Muraviova, Natal’ya. [“Introductory Article”]. In Vladimir Ivanovich Forov. Zhivopis’, comp. by Natal’ya Muraviova, ed. by Yurii Kurts, 3–7. Chita: Oblastnaia tipografiia Publ., 1992. (In Russian)

19. Burdukovskaia, Irina. [“Introductory Article”]. In Ian Shplatov. Zhivopis’: katalog vystavki, 3–7. Chita: Obl. tip. Publ., 1987. (In Russian)

20. Strona, Elena. “A. G. Tiapkina”. In Aleksandra Tiapkina, 3–9. Chita: Oblastnaia tipografiia Publ., 1990. (In Russian)

Published

2023-09-29

How to Cite

Lyashenko, E. S. (2023). Transbaikal Painting of the 18th — the Early 20th Centuries: Periodization Problems. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 13(3), 467–488. https://doi.org/10.21638/spbu15.2023.305

Issue

Section

Visual arts