Theatrical staging as a method of museum space designer’s projecting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2018.309

Abstract

The article considers the problem of creating new expositions of the State Museum Reserve “Peterhof ” on the basis of modern interaction between the museum and theater. Historical displays in Peterhof palaces are analyzed first, and then the focus is shifted to the history of emergence of new diverse expositions designed by means of theatricalization of the the historical space of the museum-reserve. The comparison of the principles of organising these expositions, called “historical cultural projects”, as well as the comparison between the types of museum and theater entertainment, receives a fundamentally new theoretical understanding. Nowadays, the creation of the museum exposition is considered to be a specific sphere of art, architecture and design. Traditionally, it was perceived as the main form of presenting historical and cultural heritage in the form of an artificially created spatial structure displaying objects. At present, the latest innovative information technologies have introduced dynamics into this process, made it possible to present an original interpretation of the theme of the exposition on the basis of musical, dramatic, audiovisual and other means. Today, the exhibition is characterized by the complexity of conceptual solutions and a diversity of plastic expression, which brings this genre closer to the theatrical action, and the museum environment is constructed according to the principles of scenography. In this regard, the traditional exhibitional techniques based on the display of the totality of museum items selected according to a certain system are replaced with methods of museumification of cultural phenomena. To implement such tasks, museum specialists work together with theater directors and stage designers, following a specially written scenario. As a result, museum theatricalization rises to the level of a complex interdisciplinary phenomenon, manifested in a subject-shaped context. Synthesizing research, aesthetic and emotional components of the exhibition, entertainment becomes an  understandable medium between the past and the present, determines the connection between the museum and the visitor, fully enables to create “museums of lost events” and to museumify the phenomena of culture.

Keywords:

The State Museum Reserve Peterhof, museum space, theatrical staging, exposition design, synthesis of museum and theatrical art language, methodical of designer’s exposition projecting, expositional dramaturgy, innovative artistic design

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Elena Ya. Kalnitskaya, State Museum Reserve “Peterhof”; Saint Petersburg State University of Culture and Arts

Dr. Habil., General Director at the State Museum Reserve “Peterhof”, professor of the Department of Directing Theatrical Performances and Celebrations of the Faculty of Arts at the Saint Petersburg State Institute of Culture

References

Литература

1. Майстровская, Мария. Музей как объект культуры. Искусство экспозиционного ансамбля. М.: Прогресс-Традиция, 2016.

2. Каулен, М., А. Сундиева, И. Чувилова, О. Черкаева, М. Борисова, Л. Хаханова, и Л. Скрипкина. “Словарь актуальных музейных терминов”. Музей, no. 5 (2009): 47–68.

3. Михайловская, Анна. Музейная экспозиция: Организация и техника. Ред. Федор Петров и Константин Митяев. М.: Искусство, 1964.

4. Калугина, Татьяна. Художественный музей как феномен культуры. СПб.: Петрополис, 2008.

5. Майстровская, Мария. “Музейная экспозиция: тенденция развития”. В сб. Музейная экспозиция: Теория и практика. Искусство и экспозиция. Новые сценарии и концепции, отв. ред. и сост. Мария Майстровская, 7–22. М.: РИК, 1997.

6. Никишин, Николай. “Музейные средства: знаки и символы”. В сб. Музейная экспозиция: Теория и практика. Искусство и экспозиция. Новые сценарии и концепции, отв. ред. и сост. Мария Майстровская, 23–32. М.: РИК, 1997.

7. Поляков, Тарас. Как делать музей? О методах проектирования музейной экспозиции. М.: РИК, 1997.

8. Щепеткова, Ирина. Музей: метаморфозы театральности. СПб.: Знак, 2005.

9. Щепеткова, Ирина. “Феномен ‘театрализации музея’”. В сб. Триумф музея?, отв. ред. Антонина Никонова, 244–58. СПб.: Осипов, 2001.

10. Бенуа, Александр. “Дворцы-музеи”. В кн. Александр Бенуа размышляет… Статьи, письма, высказывания, подгот. и коммент. Илья Зильберштейн и Алексей Савинов, 71–83. М.: Советский художник, 1968.

11. Ананьев, Виталий. “Институт истории искусств и пригородные дворцы-музеи в 1920-е годы”. Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 2. История, no. 3 (2014): 128–44.

12. Шеманский, Анатолий, и Семен Гейченко. Историко-бытовой музей XVIII века в Петергофе. Большой дворец. 2-е изд. М.: Гос. изд-во изобразительных искусств; Л.: тип. Ив. Федорова, 1931.

13. Бондарев, Сергей. “Довоенный Петергоф: музейная миссия и государственная идеология”. Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 2. История, no. 4 (2016): 124–41.

14. Белов, Алексей. “Из истории создания музея в Большом Петергофском дворце”. В сб. Памятник архитектуры — от дворца к музею: сборник статей по материалам научно-практической конференции ГМЗ “Петергоф”, 2012, ред. Ольга Капполь, 226–37. СПб.: Европейский дом, 2013.

15. Шмит, Федор. Музейное дело: Вопросы экспозиции. Л.: Academia, 1929.

16. Гнедовский, Михаил. “Музейная коммуникация и музейный сценарий”. В сб. Музей и современность, 127–33. М.: Сов. Россия, 1986.

17. Юхневич, Марина. “Театрализация в музейном пространстве: за и против”. Музей, no. 7 (2011): 61–6.

18. Мастеница, Елена. “Музейный мир в XXI веке: векторы развития”. Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры, т. 212 (2015): 19–26.

19. Дмитриева, Ольга. “Музеи и аттракционы: альтернатива в режиссуре музейного пространства”. В сб. Триумф музея?, отв. ред. Антонина Никонова, 191–4. СПб.: Осипов, 2001.

20. Шляхтина, Людмила. “Современный музей: идеи и реалии”. Вопросы музеологии, no. 2 (2011): 14–9.


References

1. Maistrovskaia, Mariia. Muzei kak ob”ekt kul’tury. Iskusstvo ekspozitsionnogo ansamblia. Moscow: Progress-Traditsiia, 2016. (In Russian)

2. Kaulen, M., A. Sundieva, I. Chuvilova, O. Cherkaeva, M. Borisova, L. Khakhanova, and L. Skripkina. “Slovar’ aktual’nykh muzeinykh terminov”. Muzei, no. 5 (2009): 47–68. (In Russian)

3. Mikhailovskaia, Anna. Muzeinaia ekspozitsiia: Organizatsiia i tekhnika. Edited by Fedor Petrov and Konstantin Mitiaev. Moscow: Iskusstvo. 1964. (In Russian)

4. Kalugina, Tat’iana. Khudozhestvennyi muzei kak fenomen kul’tury. St. Petersburg: Petropolis, 2008. (In Russian)

5. Maistrovskaia, Mariia. “Muzeinaia ekspozitsiia: tendentsiia razvitiia”. In Muzeinaia ekspozitsiia: Teoriia i praktika. Iskusstvo i ekspozitsiia. Novye stsenarii i kontseptsii [Museum presentation (Theory and practice, presentation art, new scripts and concepts)], compiled and edited by Mariia Maistrovskaia, 7–22. Moscow: RIK, 1997. (In Russian)

6. Nikishin, Nikolai. “Muzeinye sredstva: znaki i simvoly”. In Muzeinaia ekspozitsiia: Teoriia i praktika. Iskusstvo i ekspozitsiia. Novye stsenarii i kontseptsii, compiled and edited by Mariia Maistrovskaia, 23–32. Moscow: RIK, 1997. (In Russian)

7. Poliakov, Taras. Kak delat’ muzei? O metodakh proektirovaniia muzeinoi ekspozitsii. Moscow: RIK, 1997. (In Russian)

8. Shchepetkova, Irina. Muzei: metamorfozy teatral’nosti. St. Petersburg: Znak, 2005. (In Russian)

9. Shchepetkova, Irina. “Fenomen ‘teatralizatsii muzeia’”. In Triumf muzeia?, edited by Antonina Nikonova, 244–58. St. Petersburg: Osipov, 2001. (In Russian)

10. Benua, Aleksandr. “Dvortsy-muzei”. In Aleksandr Benua razmyshliaet… Stat’i, pis’ma, vyskazyvaniia, prepared and commented by Il’ia Zil’bershtein and Aleksei Savinov, 71–83. Moscow: Sovetskii khudozhnik, 1968. (In Russian)

11. Anan’ev, Vitalii. “Institut istorii iskusstv i prigorodnye dvortsy-muzei v 1920-e gody”. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Seriia 2. Istoriia [Vestnik of Saint Petersburg University. Seria 2. History], no. 3 (2014): 128–44. (In Russian)

12. Shemanskii, Anatolii, and Semen Geichenko. Istoriko-bytovoi muzei XVIII veka v Petergofe. Bol’shoi dvorets. 2nd ed. Moscow: Gos. izd-vo izobrazitel’nykh iskusstv; Leningrad: tip. Iv. Fedorova, 1931. (In Russian)

13. Bondarev, Sergei. “Dovoennyi Petergof: muzeinaia missiia i gosudarstvennaia ideologiia”. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Seriia 2, no. 4 (2016): 124–41. (In Russian)

14. Belov, Alexey. “Iz istorii sozdaniia muzeia v Bol’shom Petergofskom dvortse”. In Pamiatnik arkhitektury — ot dvortsa k muzeiu: sbornik statei po materialam nauchno-prakticheskoi konferentsii GMZ “Petergof ”, 2012, edited by Olga Kappol’, 226–37. St. Petersburg: Evropeiskii dom, 2013. (In Russian)

15. Shmit, Fedor. Muzeinoe delo: Voprosy ekspozitsii. Leningrad: Academia, 1929. (In Russian)

16. Gnedovskii, Mikhail. “Muzeinaia kommunikatsiia i muzeinyi stsenarii”. In Muzei i sovremennost’, 127–33. Moscow: Sov. Rossiia, 1986. (In Russian)

17. Iukhnevich, Marina. “Teatralizatsiia v muzeinom prostranstve: za i protiv”. Muzei, no. 7 (2011): 61–6. (In Russian)

18. Mastenitsa, Elena. “Muzeinyi mir v XXI veke: vektory razvitiia”. Trudy Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kul’tury, vol. 212 (2015): 19–26. (In Russian)

19. Dmitrieva, Ol’ga. “Muzei i attraktsiony: al’ternativa v rezhissure muzeinogo prostranstva”. In Triumf muzeia?, edited by Antonina Nikonova, 191–4. St. Petersburg: Osipov, 2001. (In Russian)

20. Shliakhtina, Liudmila. “Sovremennyi muzei: Idei i realii”. Voprosy muzeologii, no. 2 (2011): 14–9. (In Russian)

Published

2018-08-27

How to Cite

Kalnitskaya, E. Y. . (2018). Theatrical staging as a method of museum space designer’s projecting. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 8(3), 480–507. https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2018.309

Issue

Section

Design