Interpretation of Dostoevsky’s artistic world in Robert Wiene’s film Raskolnikov

Authors

  • Roman G. Kruglov Saint Petersburg State University of Cinema and Television

Abstract

In the article from the point of view of interpretation of the artistic world of Dostoevsky screen version of his novel “Crime and punishment” from Robert Wiene, classicist of German expressionist cinema (by the author of famous Cabinet of doctor Caligari 1920) with the Russian actor troupe is analysed. Stylistics of picture is oriented to maximal expressiveness of imagery, brave artistic conventions are established for the achievement of that. Undoubted advantage of expressionistic expressive facilities is that they allowed to show not only the emotional state of hero but also his disharmonious, tragic perception of the world. Much more attention is paid to suffering of the hero in a film than to its causes and effects, in this connection idea of Raskolnikov is shown in a film, foremost, from a social side (which is not the basis in the novel). The screen version is characterized also by that the expressionistic leveling of psychology not peculiar to film, the traditions of acting of Russian realistic school represents psychology. Consideration of screen version allows us to conclude that the disharmony of the world represented on a screen is congenial to the philosophical filling of work, vanguard aesthetics of disproportions expresses the personal touches of the artistic world of novel “Crime and punishment”. Expressionistic art tools allow to create the cinematic equivalent of the artistic world of the novel, but meaningful installation expressionism impoverish the ideological content of the film adaptation.

Keywords:

F. M. Dostoevsky, Robert Wiene, “Crime and punishment”, Raskolnikov, cinema, expressionism, screen version, aesthetics of dissonance, “world of the soul”, realistic actor game, distorted reality, pain effect

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roman G. Kruglov, Saint Petersburg State University of Cinema and Television

postgraduate

References

Литература

1. Кино: Энциклопедический словарь / гл. ред. С. И. Юткевич. М.: Советская энциклопедия, 1987. 640 с.

2. Мильдон В. И. Другой Лаокоон, или О границах кино и литературы. Эстетика экранизации. М.: РОССПЭН, 2007. 224 с.

3. Достоевский: Эстетика и поэтика: Словарь-справочник / сост. Г. К. Щенников, А. А. Алексеев; науч. ред. Г. К. Щенников; ЧелГУ. Челябинск: Металл, 1997. 271 с. (Достоевский и русская культура).

4. Иезуитов Н. М. Актеры МХАТ в кино. М.: Госкиноиздат, 1938. 117 с.

5. Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина; Институт научной информации по общественным наукам РАН. М.: НПК «Интелвак», 2003. 1600 стб.

6. Айснер Л. Демонический экран / пер. с нем. К. Тимофеевой. М.: Rosebud Publishing: Пост Модерн Текнолоджи, 2010. 240 с.

7. Кракауэр З. Психологическая история немецкого кино. От Калигари до Гитлера. М.: Искусство, 1977. 352 с.

8. Тихомиров Б. Н. «Лазарь! Гряди вон». Роман Ф. М. Достоевского «Преступление и наказание» в современном прочтении: книга-комментарий. СПб.: Серебряный век, 2005. 472 с.

9. Степанов Ю. С. Константы: Словарь русской культуры: изд. 3-е, испр. и доп. М.: Академический Проект, 2004. 824 с.

10. Энгельгардт Б. М. Идеологический роман Достоевского // Достоевский Ф. М. Статьи и материалы: сб. II / под ред. А. С. Долинина. М.; Л.: Мысль, 1924. С. 71–109.

11. Достоевский Ф. М. Преступление и наказание: роман // Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений в 30 т. Л.: Наука, 1973. Т. 6. 422 с.

12. Герман М. Ю. Модернизм. Искусство первой половины ХХ века. СПб.: Азбука-классика, 2003. 480 с.

13. Лотман Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики. Таллинн: Ээсти Раамат, 1973. 425 с.

14. Достоевский Ф. М. Братья Карамазовы: роман // Достоевский Ф. М. Полное собрание сочинений в 30 т. Л.: Наука, 1976. Т. 14. 510 с.

15. Солдатова Е. Л. Структура и динамика нормативного кризиса перехода к взрослости: монография. Челябинск: Изд-во ЮУрГУ, 2007. 222 с.

References

1. Kino: Entsiklopedicheskii slovar', gl. red. S. I. Iutkevich. M.: Sovetskaia entsiklopediia, 1987. 640 p.

2. Mil'don V. I. Drugoi Laokoon, ili O granitsakh kino i literatury. Estetika ekranizatsii. M.: ROSSPEN, 2007. 224 p.

3. Dostoevskii: Estetika i poetika: Slovar'-spravochnik, sost. G. K. Shchennikov, A. A. Alekseev; nauch. red. G. K. Shchennikov; ChelGU. Cheliabinsk: Metall, 1997. 271 p. (Dostoevskii i russkaia kul'tura).

4. Iezuitov N. M. Aktery MKhAT v kino. M.: Goskinoizdat, 1938. 117 p.

5. Literaturnaia entsiklopediia terminov i poniatii , pod red. A. N. Nikoliukina; Institut nauchnoi informatsii po obshchestvennym naukam RAN. M.: NPK «Intelvak», 2003. 1600 stb.

6. Aisner L. Demonicheskii ekran, per. s nem. K. Timofeevoi. M.: Rosebud Publishing: Post Modern Teknolodzhi, 2010. 240 p.

7. Krakauer Z. Psikhologicheskaia istoriia nemetskogo kino. Ot Kaligari do Gitlera. M.: Iskusstvo, 1977. 352 p.

8. Tikhomirov B. N. «Lazar'! Griadi von». Roman F. M. Dostoevskogo «Prestuplenie i nakazanie» v sovremennom prochtenii: kniga-kommentarii. SPb.: Serebrianyi vek, 2005. 472 p.

9. Stepanov Iu. S. Konstanty: Slovar' russkoi kul'tury: izd. 3-e, ispr. i dop. M.: Akademicheskii Proekt, 2004. 824 s.

10. Engel'gardt B. M. Ideologicheskii roman Dostoevskogo, Dostoevskii F. M. Stat'i i materialy: sb. II, pod red. A. S. Dolinina. M.; L.: Mysl', 1924. P. 71–109.

11. Dostoevskii F. M. Prestuplenie i nakazanie: roman, Dostoevskii F. M. Polnoe sobranie sochinenii v 30 t. L.: Nauka, 1973. T. 6. 422 p.

12. German M. Iu. Modernizm. Iskusstvo pervoi poloviny XX veka. SPb.: Azbuka-klassika, 2003. 480 p.

13. Lotman Iu. M. Semiotika kino i problemy kinoestetiki. Tallinn: Eesti Raamat, 1973. 425 p.

14. Dostoevskii F. M. Brat'ia Karamazovy: roman. Dostoevskii F. M. Polnoe sobranie sochinenii v 30 t. L.: Nauka, 1976. T. 14. 510 p.

15. Soldatova E. L. Struktura i dinamika normativnogo krizisa perekhoda k vzroslosti: monografiia. Cheliabinsk: Izd-vo IuUrGU, 2007. 222 p.

Published

2015-06-15

How to Cite

Kruglov, R. G. . (2015). Interpretation of Dostoevsky’s artistic world in Robert Wiene’s film Raskolnikov. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 5(2), 34–44. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2263

Issue

Section

Cinematography