The Icon Creed in Russian art

Authors

  • Svetlana V. Ivanova Russian Institute of Art History

Abstract

The article explores the icon Creed, which appeared in Russian art in the 17th century. Until that time this kind of iconography was unknown in Russia, but then we can see it not only in wall painting in cathedrals, but also in icons. Tradition of illustrating the Christian Creeds — Apostolic creed, the Athanasian Credo and others — has a rich history in the Western European art. We analyze the correlation between the scenes in this icon with the engravings of the Apostolic creed from the Netherlandish Bible published by Visscher-Piscator. During the study of the origins of this iconography in Russian art a conclusion is made of the impact of the engravings from this Bible. The relationship between the texts of the Orthodox and the Apostles’ Creed is also studied. The differences between the texts influence the visual range. Under the influence of the engraving of Apostles’ Creed the orthodox iconography of Resurrection was associated with the image “Descensus ad inferos” (Harrowing of hell). We publish the verses, translating the text of Apostles’ Creed, which are inscribed by hand in some books of this Bible in Russia. 

Keywords:

the icon “Creed”, Bible illustrations, Theatrum Biblicum, Vischer-Piscator, M. de Vos, A. Collaert, Resurrection, Descensus ad inferos, Apostles’ Creed, Credo, Herrowing of hell

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svetlana V. Ivanova, Russian Institute of Art History

PhD, scientific researcher

References

Литература

1. Иванова С. В. Икона «Символ веры» XVII века: к проблеме иконных образцов // Вестник НовГУ. 2015. № 84. С. 183–185.

2. Кондаков Н. П. Русская икона. Т. IV. М., 2004. 220 с.: ил.

3. Розыск или список о богохульных строках и о сумнении святых честных икон диака Ивана Михайлова сына Вискаватого в лето 7062 // Чтения в Императорском Обществе истории и древностей российских при Московском университете (ЧОИДР). М., 1858. Кн. 2 (апрель — июнь), отд. III «Материалы Славянские».

4. Андреев Н. О «деле дьяка Висковатого» // Философия русского религиозного искусства. М., 1993. С. 292–317.

5. Успенский Л. Московские соборы XVI века и их роль в церковном искусстве // Философия русского религиозного искусства. М., 1993. С. 318–349.

6. Сизов Е. С. Храм Архангела Михаила на Соборной площади Кремля // Архангельский собор Московского Кремля. М., 2002. С. 16–122.

7. Квливидзе Н. В. «Символ веры» в росписи Архангельского собора Московского Кремля // Московский Кремль XV столетия. Т. 2: Архангельский собор и колокольня «Иван Великий» Московского Кремля. 500 лет. М., 2011. С. 134–149.

8. Шумилина Е. Л. Свято-Введенский Толгский монастырь. Библейские циклы нидерландских художников в росписи Введенского собора 1690-х годов. М., 2010. 319 с.

9. Иванова С. В. Иконография Пасхи: «Сошествие во ад» или «Воскресение»? // История и культура. Исследования. Статьи. Публикации. Воспоминания. СПб.: СПбГУ, 2010. Вып. 8 (8). С. 36–61.

10. Иванова С. В. Апостольский Символ веры в книжных иллюстрациях в западноевропейском искусстве // Вестник Свято-Тихоновского православного университета. Серия «Вопросы истории и теории христианского искусства». М., 2015. Т. 1(17). С. 45–54.

11. Simor S. B. I Believe. Images for the Credo from Charlemagne to Luther. New York: Institute of Fine Arts: N. Y. University, 1996. 725 с.

12. Loerke M.-М.-О. Hollenfahrt Christi und Anastasis. Ein Bildmotiv im Abendland und im christlichen Osten. Inaugural-Dissertation zur Erlangung der Doktorwurde der Philosophischen. Regensburg, 2003. 566 S.

13. Иванова С. В. Метаморфозы российской традиции иконографии Воскресения // Обсерватория культуры. М.: ФГБУ «Российская государственная библиотека», 2013. Вып. 4. С. 138–141.

14. Lexikon für Theologie und Kirche. Bd. 4. Freiburg i. Br.: Herder, 1960.

15. Белоброва О. А. Древнерусские вирши к гравюрам Маттиаса Мериана // ТОРДЛ. Л., 1990. Т. 44. С. 442–448.

16. Kartsonis A. D. Anastasis: The Making of an Image. Princeton, New Jersey, 1986. 265 p.

References

1. Ivanova S. V. Ikona «Simvol very» XVII veka: k probleme ikonnykh obraztsov, Vestnik NovGU. 2015. № 84. p. 183–185.

2. Kondakov N. P. Russkaia ikona. T. IV. M., 2004. 220 p.: il.

3. Rozysk ili spisok o bogokhul'nykh strokakh i o sumnenii sviatykh chestnykh ikon diaka Ivana Mikhailova syna Viskavatogo v leto 7062, Chteniia v Imperatorskom Obshchestve istorii i drevnostei rossiiskikh pri Moskovskom universitete (ChOIDR). M., 1858. Kn. 2 (aprel' — iiun'), otd. III «Materialy Slavianskie».

4. Andreev N. O «dele d'iaka Viskovatogo», Filosofiia russkogo religioznogo iskusstva. M., 1993. S. 292–317.

5. Uspenskii L. Moskovskie sobory XVI veka i ikh rol' v tserkovnom iskusstve, Filosofiia russkogo religioznogo iskusstva. M., 1993. p. 318–349.

6. Sizov E. S. Khram Arkhangela Mikhaila na Sobornoi ploshchadi Kremlia, Arkhangel'skii sobor Moskovskogo Kremlia. M., 2002. p. 16–122.

7. Kvlividze N. V. «Simvol very» v rospisi Arkhangel'skogo sobora Moskovskogo Kremlia, Moskovskii Kreml' XV stoletiia. T. 2: Arkhangel'skii sobor i kolokol'nia «Ivan Velikii» Moskovskogo Kremlia. 500 let. M., 2011. p. 134–149.

8. Shumilina E. L. Sviato-Vvedenskii Tolgskii monastyr'. Bibleiskie tsikly niderlandskikh khudozhnikov v rospisi Vvedenskogo sobora 1690-kh godov. M., 2010. 319 p.

9. Ivanova S. V. Ikonografiia Paskhi: «Soshestvie vo ad» ili «Voskresenie»? Istoriia i kul'tura. Issledovaniia. Stat'i. Publikatsii. Vospominaniia. SPb.: SPbGU, 2010. Vyp. 8 (8). p. 36–61.

10. Ivanova S. V. Apostol'skii Simvol very v knizhnykh illiustratsiiakh v zapadnoevropeiskom iskusstve, Vestnik Sviato-Tikhonovskogo pravoslavnogo universiteta. Seriia «Voprosy istorii i teorii khristianskogo iskusstva». M., 2015. T. 1(17). p. 45–54.

11. Simor S. B. I Believe. Images for the Credo from Charlemagne to Luther. New York: Institute of Fine Arts: N. Y. University, 1996. 725 s.

12. Loerke M.-M.-O. Hollenfahrt Christi und Anastasis. Ein Bildmotiv im Abendland und im christlichen Osten. Inaugural-Dissertation zur Erlangung der Doktorwurde der Philosophischen. Regensburg, 2003. 566 S.

13. Ivanova S. V. Metamorfozy rossiiskoi traditsii ikonografii Voskreseniia, Observatoriia kul'tury. M.: FGBU «Rossiiskaia gosudarstvennaia biblioteka», 2013. Vyp. 4. S. 138–141.

14. Lexikon für Theologie und Kirche. Bd. 4. Freiburg i. Br.: Herder, 1960.

15. Belobrova O. A. Drevnerusskie virshi k graviuram Mattiasa Meriana, TORDL. L., 1990. T. 44. S. 442–448.

16. Kartsonis A. D. Anastasis: The Making of an Image. Princeton, New Jersey, 1986. 265 p.

Published

2015-06-15

How to Cite

Ivanova, S. V. . (2015). The Icon Creed in Russian art. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 5(2), 64–74. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2271

Issue

Section

Visual arts