Perception as the process of cognition in works of Ilka Gedő and Bruno Schulz: an experiment in hermeneutic study

Authors

  • Alina V. Shcheglova Saint Petersburg State University

Abstract

For the first time in Russian language the article analyses the art of Hungarian artist Ilka Gedő (1921–1985). The study has been conducted by the method of philosophical hermeneutics and is an attempt to come closer to understanding Gedő’s pieces of art by means of revealing the matter that had shaped her artistic world outlook. The main text taken as a basis for the interpretation is the prose of Polish writer Bruno Schulz (1892–1942). This approach is justified not only by the figurative similarity between the works under consideration (that was firstly noticed from another point of view by Istvan Hajdu in his monograph “The Art of Ilka Gedő”), but also by the common context, namely, the dialogical philosophy of Martin Buber that influenced on the both artists’ world outlooks. The article deals with such issues as interpretation of matter, time, and reality in the art space of Gedő’s and Schulz’s works.

Keywords:

Ilka Gedő, Bruno Schulz, Martin Buber, hermeneutics, dialogical philosophy, art, matter, time, artistic outlook

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alina V. Shcheglova, Saint Petersburg State University

Bachelor degree. Faculty of Liberal arts and sciences

References

Литература

1. Фицовский Е. Регионы великой ереси и окрестности. Бруно Шульц и его мифология. М.; Иерусалим: Мосты культуры / Гешарим, 2012. 528 с.

2. Hajdu I., Bíró D. The art of Ilka Gedő. Budapest: Gondolat kiadó, 2003. 258 p.

3. Гадамер Г.-Г. Актуальность прекрасного. М.: Искусство, 1991. 368 c.

4. Шульц Б. Коричные лавки. Сaнaтория под Клепсидрой. М.: Иностранка: Б. С. Г.-ПРЕСС, 2000. 381 с.

5. Хазанов Б. Шульц, или общая систематика осени // Чайка (Seagull magazine). 10 мая 2002. № 9 (25). URL: http://www.chayka.org/oarticle.php?id=509 (дата обращения: 05.06.2014).

6. Шульц Б. Бруно Шульц — Ст. И. Виткевичу // Трактат о манекенах: Собрание прозы. Проза, переписка, эссе. СПб.: Инапресс, 2000. С. 420–425.

7. Vadas J. Kívül — belül = [Снаружи — внутри] // Élet és Irodalom. 01.05.1987.

8. Losonci M. Gedő Ilka képei = [Картины Илки Гедё] // Új tükör. 14.07.1985.

9. Lukácsy S. Színek, kontúrok aszimmetriák = [Цвета, контуры, асимметрии] // Élet és Irodalom. 26.07.1980.

10. Камнева Н. Мифологическая проза Бруно Шульца // Бруно Шульц. Библиографический указатель. Иерусалим; М., 1998. URL: http://www.philology.ru/literature3/kameneva-98.htm (дата обращения: 05.06.2014).

11. Бубер М. Я и Ты // Бубер М. Два образа веры. М.: Республика, 1995. С. 15–92.

12. György P., Pataki G. The paradox of an artistic conception. The art of Ilka Gedő // The art of Ilka Gedő (1921–1985) / György P., Pataki G., Szabó J., Mészáros F. I. Budapest: Új Művészet Alapitvány, 1997. P. 19–46.

13. Виппер Б. Р. Введение в историческое изучение искусства. М.: Издательство В. Шевчук, 2010. 368 с.

14. Фридлендер М. Об искусстве и знаточестве. СПб.: Андрей Наследников, 2001. 205 с.

15. Schulz B. Apám tűzoltó lesz = [Мой папа будет пожарным]. Budapest: Európa Könyvkiadó, 1969.

References

1. Fitsovskii E. Regiony velikoi eresi i okrestnosti. Bruno Shul'ts i ego mifologiia. M.; Ierusalim: Mosty kul'tury / Gesharim, 2012. 528 s.

2. Hajdu I., Bíró D. The art of Ilka Gedő. Budapest: Gondolat kiadó, 2003. 258 p.

3. Gadamer G.-G. Aktual'nost' prekrasnogo. M.: Iskusstvo, 1991. 368 c.

4. Shul'ts B. Korichnye lavki. Sanatoriia pod Klepsidroi. M.: Inostranka: B. S. G.-PRESS, 2000. 381 s.

5. Khazanov B. Shul'ts, ili obshchaia sistematika oseni, Chaika (Seagull magazine). 10 maia 2002. № 9 (25). URL: http://www.chayka.org/oarticle.php?id=509 (accessed: 05.06.2014).

6. Shul'ts B. Bruno Shul'ts — St. I. Vitkevichu, Traktat o manekenakh: Sobranie prozy. Proza, perepiska, esse. SPb.: Inapress, 2000. p. 420–425.

7. Vadas J. Kívül — belül = [Snaruzhi — vnutri], Élet és Irodalom. 01.05.1987.

8. Losonci M. Gedő Ilka képei = [Kartiny Ilki Gede], Új tükör. 14.07.1985.

9. Lukácsy S. Színek, kontúrok aszimmetriák = [Tsveta, kontury, asimmetrii], Élet és Irodalom. 26.07.1980.

10. Kamneva N. Mifologicheskaia proza Bruno Shul'tsa, Bruno Shul'ts. Bibliograficheskii ukazatel'. Ierusalim; M., 1998. URL: http://www.philology.ru/literature3/kameneva-98.htm (accessed: 05.06.2014).

11. Buber M. Ia i Ty , Buber M. Dva obraza very. M.: Respublika, 1995. p. 15–92.

12. György P., Pataki G. The paradox of an artistic conception. The art of Ilka Gedő, The art of Ilka Gedő (1921–1985), György P., Pataki G., Szabó J., Mészáros F. I. Budapest: Új Művészet Alapitvány, 1997. P. 19–46.

13. Vipper B. R. Vvedenie v istoricheskoe izuchenie iskusstva. M.: Izdatel'stvo V. Shevchuk, 2010. 368 p.

14. Fridlender M. Ob iskusstve i znatochestve. SPb.: Andrei Naslednikov, 2001. 205 p.

15. Schulz B. Apám tűzoltó lesz = [Moi papa budet pozharnym]. Budapest: Európa Könyvkiadó, 1969.

Published

2015-03-11

How to Cite

Shcheglova, A. V. (2015). Perception as the process of cognition in works of Ilka Gedő and Bruno Schulz: an experiment in hermeneutic study. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 5(1), 101–112. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2293

Issue

Section

Visual arts