Literaturo-centrism as a leading trend of the democratic-line painting of the second half of the 19th century

Authors

  • Natalia N. Mutiya Saint Petersburg University of Humanities

Abstract

The article is dedicated to literaturo-centrism of the democratic line of Russian painting of the second half of the 19th century. The “literaturo-centrism” in this article refers to the dominant position of literature in the culture of the time. The main features of literaturo-centrism in painting — narrative, illustratory character, the combination of literary fiction and historical truth, “literary effect” of the title of the picture, entering the text in the art work — are analyzed in the article. Author researches the literaturo-centrism evolution in the historical painting. Art works of V. G. Schwartz are regarded as a forerunner of the literaturo-centrism trends in the painting of the second half of the 19th century. The features of literaturo-centrism in the art works of I. E. Repin, V. M. Vasnetsov, dedicated to the image of Ivan the Terrible are analyzed as well. Author made a comparative analysis of the demonstration of the literaturo-centrism trends in academic salon and democratic lines of the Russian historical painting of the second half of the 19th century. As the result the dominant position of literaturo-centrism in the democratic lines was identified.

Keywords:

academicism, democratic line, painting, illustraty, literaturo-centrism, theatricalism, salon

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia N. Mutiya, Saint Petersburg University of Humanities

PhD, associate professor, member of Union of Arts of Russia, member of AIS (Art Critics and Art Historians Association)

References

Литература

1. Лотман Ю. М. Культура и взрыв. М.: Гнозис, 1992. 270 с.

2. Борев Ю. Б. Эстетика. М.: Высшая школа, 2002. 511 с.

3. Соколов А. В. Литературоцентризм и информатизация. URL: http://www.gpntb.ru/win/ntb/ntb2001/ntb1_2001/f01_06.html (дата обращения: 15.11.2013).

4. Берг М. Литературократия. Проблема присвоения и перераспределения власти в литературе (Становление тенденций литературоцентризма в русской культуре). URL: http://flibusta.net/b/284967/read (дата обращения: 15.11.2013).

5. Манкевич И. А. Филология и культурология: «философия» межнаучных коммуникаций в пространстве гуманитарной культуры // Вопросы культурологии. 2008. № 2. С. 8–11.

6. Стернин Г. Ю. Изобразительное искусство второй половины XIX века. Эпоха и стиль времени // Г. Ю. Стернин. Два века. Очерки русской художественной культуры. URL: http://www.tphv-history.ru/books/ocherki-russkoy-hudozhestvennoy-kultury12.html (дата обращения: 15.11.2013).

7. Дмитриева Н. А. Изображение и слово. М.: Искусство, 1962. 314 с.

8. Лосев А. Ф. Проблема вариативного функционирования живописной образности в художественной литературе // Литература и живопись. Л.: Наука, 1982. С. 31–65.

9. Берг М. Литературократия. Проблема присвоения и перераспределения власти в литературе (Становление тенденций литературоцентризма в русской культуре). URL: http://flibusta.net/b/284967/read (дата обращения: 15.11.2013).

10. Кириченко Е. И. Архитектурные теории XIX века в России. М.: Искусство, 1986. 344 с.

11. Степанова С. С. Русская живопись эпохи Карла Брюллова и Александра Иванова. Личность и художественный процесс. СПб.: Искусство-СПб, 2011. 352 с.

12. Легенда о счастье. Стихи и проза русских художников. URL: http://bookz.ru/authors/pavelfedotov/legenda-_272/page-5-legenda-_272.html (дата обращения: 15.11.2013).

13. А. П. «Поминки», картина Ф. С. Журавлева // Пчела. 1875. № 39 (12 октября). С. 475.

14. Крамской И. Н. Письма, статьи: в 2 т. М.: Искусство, 1965. Т. 1. 627 с.

15. Карпова Т. Л. Генрих Семирадский. СПб.: Золотой век, 2008. 400 с.

16. Стернин Г. Ю. Изобразительное искусство второй половины XIX века. Эпоха и стиль времени // Г. Ю. Стернин. Два века. Очерки русской художественной культуры. URL: http://www.tphv-history.ru/books/ocherki-russkoy-hudozhestvennoy-kultury12.html (дата обращения: 15.11.2013).

17. Верещагина А. Г. Историческая картина в русском искусстве. Шестидесятые годы XIX века. М.: Искусство, 1990. 229 с.

18. Яковлева Н. А. Русская историческая живопись. М.: Белый город, 2005. С. 656 с.

19. Верещагина А. Г. Историческая картина в русском искусстве. Шестидесятые годы XIX века. М.: Искусство, 1990. 229 с.

20. Верещагина А. Вячеслав Григорьевич Шварц. 1838–1869. Л.; М.: Искусство, 1960. 172 с.

21. РГИА. Ф. 789. Оп. 10. Д. 26.

References

1. Lotman Iu. M. Kul'tura i vzryv. M.: Gnozis, 1992. 270 p.

2. Borev Iu. B. Estetika. M.: Vysshaia shkola, 2002. 511 p.

3. Sokolov A. V. Literaturotsentrizm i informatizatsiia. URL: http://www.gpntb.ru/win/ntb/ntb2001/ntb1_2001/f01_06.html (accessed: 15.11.2013).

4. Berg M. Literaturokratiia. Problema prisvoeniia i pereraspredeleniia vlasti v literature (Stanovlenie tendentsii literaturotsentrizma v russkoi kul'ture). URL: http://flibusta.net/b/284967/read (accessed: 15.11.2013).

5. Mankevich I. A. Filologiia i kul'turologiia: «filosofiia» mezhnauchnykh kommunikatsii v prostranstve gumanitarnoi kul'tury, Voprosy kul'turologii. 2008. № 2. p. 8–11.

6. Sternin G. Iu. Izobrazitel'noe iskusstvo vtoroi poloviny XIX veka. Epokha i stil' vremeni, G. Iu. Sternin. Dva veka. Ocherki russkoi khudozhestvennoi kul'tury. URL: http://www.tphv-history.ru/books/ocherki-russkoy-hudozhestvennoy-kultury12.html (daccessed: 15.11.2013).

7. Dmitrieva N. A. Izobrazhenie i slovo. M.: Iskusstvo, 1962. 314 p.

8. Losev A. F. Problema variativnogo funktsionirovaniia zhivopisnoi obraznosti v khudozhestvennoi literature, Literatura i zhivopis'. L.: Nauka, 1982. p. 31–65.

9. Berg M. Literaturokratiia. Problema prisvoeniia i pereraspredeleniia vlasti v literature (Stanovlenie tendentsii literaturotsentrizma v russkoi kul'ture). URL: http://flibusta.net/b/284967/read (accessed: 15.11.2013).

10. Kirichenko E. I. Arkhitekturnye teorii XIX veka v Rossii. M.: Iskusstvo, 1986. 344 p.

11. Stepanova S. S. Russkaia zhivopis' epokhi Karla Briullova i Aleksandra Ivanova. Lichnost' i khudozhestvennyi protsess. SPb.: Iskusstvo-SPb, 2011. 352 p.

12. Legenda o schast'e. Stikhi i proza russkikh khudozhnikov. URL: http://bookz.ru/authors/pavelfedotov/legenda-_272/page-5-legenda-_272.html (accessed: 15.11.2013).

13. A. P. «Pominki», kartina F. S. Zhuravleva, Pchela. 1875. № 39 (12 oktiabria). p. 475.

14. Kramskoi I. N. Pis'ma, stat'i: v 2 t. M.: Iskusstvo, 1965. T. 1. 627 p.

15. Karpova T. L. Genrikh Semiradskii. SPb.: Zolotoi vek, 2008. 400 p.

16. Sternin G. Iu. Izobrazitel'noe iskusstvo vtoroi poloviny XIX veka. Epokha i stil' vremeni. G. Iu. Sternin. Dva veka. Ocherki russkoi khudozhestvennoi kul'tury. URL: http://www.tphv-history.ru/books/ocherki-russkoy-hudozhestvennoy-kultury12.html (accessed: 15.11.2013).

17. Vereshchagina A. G. Istoricheskaia kartina v russkom iskusstve. Shestidesiatye gody XIX veka. M.: Iskusstvo, 1990. 229 p.

18. Iakovleva N. A. Russkaia istoricheskaia zhivopis'. M.: Belyi gorod, 2005. p. 656 p.

19. Vereshchagina A. G. Istoricheskaia kartina v russkom iskusstve. Shestidesiatye gody XIX veka. M.: Iskusstvo, 1990. 229 p.

20. Vereshchagina A. Viacheslav Grigor'evich Shvarts. 1838–1869. L.; M.: Iskusstvo, 1960. 172 p.

21. RGIA. F. 789. Op. 10. D. 26.

Published

2014-06-03

How to Cite

Mutiya, N. N. (2014). Literaturo-centrism as a leading trend of the democratic-line painting of the second half of the 19th century. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 4(2), 90–102. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/4493

Issue

Section

Visual arts