The Saint Petersburg Theatre of Generations’ Documentary Performance About the Blockade “67/871” Based on the Play by E. Greminа. Experience of the Artistic Interpretation of Documentary Material

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2019.304

Abstract

This article is dedicated to the recent experience of the interaction of the documentary and non-documentary branches of contemporary Russian theatre in the process of creation of the St. Petersburg Theatre Pokoleniy (Theatre of Generations) project “67/871” based on the play by the playwright, the founder and the leader of Theatre.doc, Elena Gremina. A brief background of the mutual distancing of the documentary theater and the traditional dramatic theater, as well as the preconditions that allowed the Theater Pokoleniy to go against this trend, are considered. Further, the originality of the authors of the play is revealed, the attempt of the modern appeal to the blockade of Leningrad through the use of the latest techniques of documentary theater, interviews of eyewitnesses, verbatim. Through the various stages of the production, an analysis is made of the mutual influence of the principles of documentary theater (text-centeredness, acting “zero position”) and Theater Pokoleniy’s ways of creating devised performances. Various aspects of the composition of the play — set design, costumes, music, acting techniques, and individual stage decisions — are considered as possible examples of the expansion of practical tools for working with documentary material. An important part of the study is the analysis of critical reviews of the “67/871” project shows in Russia and Germany, which allow comparison of the process of working on a performance with the effect it produced on critics and the public. The play “67/871” is considered in the article as a step towards the formation of new links of documentary and dramatic theater.

Keywords:

documentary theatre, contemporary drama, contemporary directing, Theatre.doc, Theatre of Generations, Elena Gremina, Danila Korogodskiy, Eberhard Koehler, Blockade, 67/871

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Valentin G. Levitsky, Saint Petersburg University of Humanities and Social Sciences

PhD, Associate Professor of the Department of Directing and Actor Art of the Faculty of Arts

References

Литература

1. Матвиенко, Кристина. “Новая драма в России. Краткий экскурс в недавнее прошлое и эскиз настоящего”. Петербургский театральный журнал, no. 2/52 (2008). Дата обращения апрель 17, 2019. http://ptj.spb.ru/archive/52/new-reading-52/novaya-drama-vrossii-kratkij-ekskurs-vnedavneeproshloe-ieskiz-nastoyashhego/.

2. “Круглый стол ‘Теория и практика новой драмы’”. Дата обращения апрель 17, 2019. http://takya.ru/nuda/kruglij-stol-teoriya-i-praktika-novoj-drami/main.html.

3. Дмитриевская, Марина. “Угар-Off, или Изображая драму”. Петербургский театральный журнал, no. 4/38 (2004). Дата обращения апрель 17, 2019. http://ptj.spb.ru/archive/38/fest-newdramain-spb/ugar-off-ili-izobrazhaya-dramu/.

4. Могилевская, Татьяна. “Татьяна Могилевская: о терминах и док. театре”. Театр.doc. Дата обращения апрель 17, 2019. http://www.teatrdoc.ru/stat.php?page=mogilevskaya.

5. Могилевская, Татьяна. “Татьяна Могилевская: об истории — Германия — Пискатор и Вайс”. Театр.doc. Дата обращения апрель 17, 2019. http://www.teatrdoc.ru/stat.php?page=tatyana.

6. Болотян, Ильмира. “Вербатим как теоретическое понятие (опыт разработки словарной статьи)”. В сб. Новейшая русская драма и культурный контекст: Материалы открытого семинара “Драмомания: Новейшая русская драма и культурный контекст”, 26–28 августа 2009 г., Кемерово, сост. и отв. ред. Сергей Лавлинский и Андрей Павлов, 103–11. Кемерово: Кемеровский государственный университет, 2010.

7. Болгова, Светлана. “Современная документальная драма как новое жанровое образование”. В сб. Художественные стратегии классической и новой литературы: жанр, автор, текст: Материалы XIX международной научной конференции “Пушкинские чтения — 2014”, общ. ред. Вячеслав Скворцов, 79–84. СПб.: Ленинградский государственный университет им. А. С. Пушкина, 2014.

8. Мамадназарбекова, Камила. “История факта: истоки и вехи документального театра”. Театр: Литературно-художественный журнал, no. 1/2 (2011): 112–25.

9. “Невыдуманная история ‘Верный Руслан’”. Театр Поколений. Дата обращения апрель 17, 2019. http://www.pokoleniy.ru/afisha/nevyidumannaya-istoriya-«vernyij-ruslan»-po-povesti-georgiyavladimova-i-rasskazam-kornelii-yankauskajte.

10. Tirado, Lucía. “Kannibalismus in höchster Verzweiflung”. Neues Deutschland. Дата обращения апрель 17, 2019. https://www.neues-deutschland.de/artikel/1062994.kannibalismus-in-hoechsterverzweiflung.html.

11. “Театр поколений привез в Москву последнюю пьесу Елены Греминой”. Россия К. Дата обращения апрель 17, 2019. https://tvkultura.ru/article/show/article_id/271585.

12. Корогодский, Данила. “Она не могла просто жить и соглашаться”. Новая газета, май 18, 2018. Дата обращения апрель 17, 2019. https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/05/17/76498-ona-nemogla-prosto-zhit-i-soglashatsya.

13. Берггольц, Ольга. Ольга. Запретный дневник: Дневники, письма, проза, избранные стихотворения и поэмы Ольги Берггольц. Сост. и коммент. Наталья Соколовская и Александр Рубашкин. СПб.: Азбука-классика, 2010.

14. Гранин, Даниил. Мой лейтенант. Зубр: Романы. М.: Э, 2017.

15. Гинзбург, Лидия. Записки блокадного человека. Воспоминания. М.: Эксмо, 2014.

16. “67/871. Документальный спектакль о блокаде”. Театр Поколений. Дата обращения апрель 17, 2019. http://www.pokoleniy.ru/afisha/67/871.-dokumentalnyij-spektakl-o-blokade.

17. Власенко, Елена. “Драматург Михаил Угаров: ‘Настоящая драматургия происходит в реальности’”. Радио Свобода. Дата обращения апрель 17, 2019. https://www.svoboda.org/a/16796934.html.

18. Хохрякова, Светлана. “Страшное меню ленинградской блокады привез в Москву немецкий режиссер Эберхард Кёлер” [“Рисовая правда блокады”]. Московский комсомолец, июль 17, 2018. Дата обращения апрель 17, 2019. http://www.mk.ru/culture/2018/07/16/strashnoe-menyuleningradskoy-blokady-privez-v-moskvu-nemeckiy-rezhisser-eberkhard-kyoler.html.

19. Левицкий, Валентин. “‘Сочиненные спектакли’ в контексте развития репертуарного драматического театра. Опыт Театра Поколений”. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики, no. 12/86 (2017): 127–31, ч. 5.

20. Дьякова, Елена. “‘Я здешняя, товарищ постовой…’ Последняя пьеса Елены Греминой была о блокаде Ленинграда”. Новая газета, июль 18, 2018. Дата обращения апрель 17, 2019. https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/07/18/77204-ya-zdeshnyaya-tovarisch-postovoy.

21. Irmer, Tomas. “Die vergessene Hungerhölle Das Stück ‘67/871’ vom Sankt Petersburger Teatr Pokoleniy über die Leningrader Blockade”. Theater der Zeit, November, 2017.

22. Леман, Ханс-Тис. Постдраматический театр. Предисл. Анатолий Васильев, пер., вступ. ст., коммент. Наталья Исаева. М.: ABCdesign, 2013.

23. Изотов, Владимир. “Воспоминания о блокаде Ленинграда: голод, холод, очень много слез”. Deutsche Welle. Дата обращения апрель 17, 2019. https://www.dw.com/ru/воспоминания-о-блокаде-ленинграда-голод-холод-очень-много-слез/a-42349527.

24. Квасницкая, Марина. “Елена Гремина. Никогда не собиралась заниматься режиссурой”. Театрал. Дата обращения апрель 17, 2019. http://www.teatral-online.ru/news/10447/.


References

1. Matvienko, Kristina. “The New Drama in Russia. A brief Excursion into the Recent Past and a Sketch of the Present”. Peterburgskii teatral’nyi zhurnal, no. 2/52 (2008). Accessed April 17, 2019. http://ptj.spb.ru/archive/52/new-reading-52/novaya-drama-vrossii-kratkij-ekskurs-vnedavnee-proshloeieskiz-nastoyashhego/. (In Russian)

2. “Round Table ‘Theory and Practice of the New Drama’”. Accessed April 17, 2019. http://takya.ru/nuda/kruglij-stol-teoriya-i-praktika-novoj-drami/main.html. (In Russian)

3. Dmitrievskaia, Marina. “Frenzy-Off, or Imaged the Drama”. Peterburgskii teatral’nyi zhurnal, no. 4/38 (2004). Accessed April 17, 2019. http://ptj.spb.ru/archive/38/fest-newdrama-in-spb/ugar-offili-izobrazhaya-dramu/. (In Russian)

4. Mogilevskaia, Tat’iana. “Tatyana Mogilevskaya: About the Terms and Documentary Theatre”. Teatr.doc. Accessed April 17, 2019. http://www.teatrdoc.ru/stat.php?page=mogilevskaya. (In Russian)

5. Mogilevskaia, Tat’iana. “Tatyana Mogilevskaya: About the History — Germany — Piscator and Weiss”. Teatr.doc. Accessed April 17, 2019. http://www.teatrdoc.ru/stat.php?page=tatyana. (In Russian)

6. Bolotian, Il’mira. “Verbatim as a Theoretical Concept (Experience in the Development of the Dictionary Entry)”. In Noveishaia russkaia drama i kul’turnyi kontekst: Materialy otkrytogo seminara “Dramomaniia: Noveishaia russkaia drama i kul’turnyi kontekst”, 26–28 avgusta 2009 g., Kemerovo, comp. and ed. by Sergei Lavlinskii and Andrei Pavlov, 103–11. Kemerovo: Kemerovskii gosudarstvennyi universitet Publ., 2010. (In Russian)

7. Bolgova, Svetlana. “Modern Documentary Drama as a New Genre”. In Khudozhestvennye strategii klassicheskoi i novoi literatury: zhanr, avtor, tekst: Materialy XIX mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii “Pushkinskie chteniia — 2014”, ed. by Viacheslav Skvortsov, 79–84. St. Petersburg: Leningradskii gosudarstvennyi universitet im. A. S. Pushkina Publ., 2014. (In Russian)

8. Mamadnazarbekova, Kamila. “History of the Fact: The Beginning and Milestones of the Documentary Theater”. Teatr: Literaturno-khudozhestvennyi zhurnal, no. 1/2 (2011): 112–25. (In Russian)

9. “Non-fiction story ‘Faithful Ruslan’”. Teatr Pokolenii. Accessed April 17, 2019. http://www.pokoleniy.ru/afisha/nevyidumannaya-istoriya-«vernyij-ruslan»-po-povesti-georgiya-vladimova-i-rasskazamkornelii-yankauskajte. (In Russian)

10. Tirado, Lucía. “Kannibalismus in höchster Verzweiflung”. Neues Deutschland. Accessed April 17, 2019. https://www.neues-deutschland.de/artikel/1062994.kannibalismus-in-hoechster-verzweiflung.html.

11. “The Theater Pokoleniy Brought to Moscow the Last Play by Elena Gremina”. Rossiia K. Accessed April 17, 2019. https://tvkultura.ru/article/show/article_id/271585. (In Russian)

12. Korogodskii, Danila. “She Сouldn’t just Live and Agree.”. Novaia gazeta, May 18, 2018. Accessed April 17, 2019. https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/05/17/76498-ona-ne-mogla-prosto-zhit-isoglashatsya. (In Russian)

13. Berggol’ts, Ol’ga. Olga. Forbidden diary: Diaries, Letters, Prose, Selected Poems and Poems by Olga Bergholz. Comp. and comment. by Natal’ia Sokolovskaia and Aleksandr Rubashkin. St. Petersburg: Azbuka-klassika Publ., 2010. (In Russian)

14. Granin, Daniil. My lieutenant; Bison: Novels. Moscow: E Publ., 2017. (In Russian)

15. Ginzburg, Lidiia. Notes of Siege Person. Memoirs. Moscow: Eksmo Publ., 2014. (In Russian)

16. “67/871. Documentary Play About the Siege”. Teatr Pokolenii. Accessed April 17, 2019. http://www.pokoleniy.ru/afisha/67/871.-dokumentalnyij-spektakl-o-blokade. (In Russian)

17. Vlasenko, Elena “Playwright Mikhail Ugarov: ‘The Real Drama Takes Place in Reality’”. Radio Svoboda. Accessed April 17, 2019. https://www.svoboda.org/a/16796934.html. (In Russian)

18. Khokhriakova, Svetlana. “The Terrible Menu of the Siege of Leningrad was Brought to Moscow by German Director Eberhard Koehler” [“The Rice Truth of the Siege”]. Moskovskii komsomolets, July 17, 2018. Accessed April 17, 2019. http://www.mk.ru/culture/2018/07/16/strashnoe-menyu-leningradskoy-blokady-privez-v-moskvu-nemeckiy-rezhisser-eberkhard-kyoler.html. (In Russian)

19. Levitskii, Valentin. “‘Composed Performances’ in the Context of Developing Repertory Drama Theatre. Theater Pokoleniy Experience”. Istoricheskie, filosofskie, politicheskie i iuridicheskie nauki, kul’turologiia i iskusstvovedenie. Voprosy teorii i praktiki, no. 12/86 (2017): 127–31, pt. 5. (In Russian)

20. D’iakova, Elena. “‘I’m from here, the Comrade Guard…’ The Last Play by Elena Gremina was About the Siege of Leningrad”. Novaia gazeta, July 18, 2018. Accessed April 17, 2019. https://www.novayagazeta.ru/articles/2018/07/18/77204-ya-zdeshnyaya-tovarisch-postovoy. (In Russian)

21. Irmer, Tomas. “Die vergessene Hungerhölle Das Stück ‘67/871’ vom Sankt Petersburger Teatr Pokoleniy über die Leningrader Blockade”. Theater der Zeit, November, 2017.

22. Lehmann, Hans-Thies. Postdramatic Theatre. Rus. ed. Introd. by Anatolii Vasil’ev, transl., introd. art., comment. by Natal’ia Isaeva. Moscow: ABCdesign Publ., 2013.

23. Izotov, Vladimir. “Memories of the Siege of Leningrad: Hunger, Cold, Many Tears”. Deutsche Welle. Accessed April 17, 2019. https://www.dw.com/ru/vospominaniia-o-blokade-leningrada-golod-kholod-ochen-mnogo-slez/a-42349527. (In Russian)

24. Kvasnitskaia, Marina. “Elena Gremina. Never Going to Direct”. Teatral. Accessed April 17, 2019. http://www.teatral-online.ru/news/10447/. (In Russian)

Published

2019-09-26

How to Cite

Levitsky, V. G. (2019). The Saint Petersburg Theatre of Generations’ Documentary Performance About the Blockade “67/871” Based on the Play by E. Greminа. Experience of the Artistic Interpretation of Documentary Material. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 9(3), 495–511. https://doi.org/10.21638/spbu15.2019.304

Issue

Section

Theater