Monumental Painting by Sergei Romanovich: Former and Unfulfilled

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2021.107

Abstract

The article is devoted to an important period in the life and work of the Moscow artist Sergei Romanovich (1894–1968), one of the most interesting young artists of the Russian pictorial avant-garde of the second half of the 1910s, a student and later friend of Mikhail Larionov. From the late 1930s to the mid-1950s, Romanovich was an employee of the Workshop of Monumental Painting at the Academy of Architecture of the USSR. Together with Lev Bruni and Vladimir Favorsky, he worked on the decoration of the Red Army Theater, participated in the development of projects and interior design of theater and exhibition spaces, new public buildings in Moscow and other cities of the country. Romanovich turned to monumental art largely forced, unable to seriously engage in easel painting and exhibit his work in the 1930s. The author of the article analyzed the main works performed by Romanovich in the field of monumental art. Special attention is paid to Romanovich’s interest in painting by outstanding masters of the Renaissance and modern times, which had a certain influence on his monumental works: among the most important artists are Raphael, Michelangelo, and Delacroix. The article also reveals the connections and mutual influences between the easel work and the monumental painting of Romanovich. In his work, there was also a “counter” influence: the artist’s interest in outstanding monuments of monumental art of the past influenced his search in the field of painting. The author demonstrates this influence by referring to an analysis of several famous works by Romanovich in the late 1940s. The most important place in the artist’s heritage is occupied by religious painting. In the conditions of the USSR of the 1940s–1950s, Romanovich could not depict and fulfill his talent as a muralist in religious art.

Keywords:

Lev Bruni, Mikhail Larionov, Sergei Romanovich, Vladimir Favorsky, architecture, painting, monumental art in the USSR

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Alexander N. Inshakov, Research Institute of Theory and History of Fine Arts of the Russian Academy of Arts

PhD in Arts

References

Литература

1. Романович, Наталья, авт.-сост. С.М.Романович. О прекраснейшем из искусств. Литературное наследие. Выдержки из переписки. Воспоминания современников о художнике. М.: Галарт, 2011.

2. Сергей Михайлович Романович. Живопись, графика <…>: сборник материалов, каталог выставки. К 100-летию со дня рождения художника. Сост. Е.Яковлева и др., ред. Ю.Евдокимова. М.: Русский путь, 1994.

3. Эльконин, Владимир. “Наша мастерская. 1973”. В изд. Мастерская монументальной живописи при Академии архитектуры СССР, 1935–1948, сост. и авт. вст. статьи Елена Шункова, 171–81. М.: Советский художник, 1978.

4. Эдельштейн, Константин. “Совместная работа с Л.А.Бруни в Мастерской монументальной живописи. 1973”. В изд. Мастерская монументальной живописи при Академии архитектуры СССР, 1935–1948, сост. и авт. вст. статьи Елена Шункова, 146–71. М.: Советский художник, 1978.

5. Шункова, Елена, сост. и авт. вст. статьи. Мастерская монументальной живописи при Академии архитектуры СССР, 1935–1948. М.: Советский художник, 1978.

6. Поспелов, Глеб, и Евгения Илюхина. Михаил Ларионов. Живопись. Графика. Театр. М.: Галарт; RA, 2005.

7. История “Русского балета”, реальная и фантастическая в рисунках, мемуарах и фотографиях из архива Михаила Ларионова. Авт. концепции Ирина Остаркова и др., науч. ред. Елена Суриц и Глеб Поспелов. М.: Интерроса, 2009. (Первая публикация).

8. Художественная галерея “Элизиум”. Петр Игнатьевич Бромирский, 1886–1920. Авторы ст. Александра Шатских и Валерий Турчин, сост. Юрий Лоев и Максим Боксер. М.: Компьютер-Пресс, 2000.

9. Белогорцев, Игорь, и Иван Софинский. Смоленск. М.: Гос. издательство литературы по строительству и архитектуре, 1952. (Архитектура городов СССР).

10. Смоленск в акварелях и рисунках художника Б.Рыбченкова. Ред. и авт. вст. ст. Николай Рыленков. Смоленск: Смоленское книжное издательство, 1963.

11. Знамеровская, Татьяна. Сальватор Роза: альбом. М.: Изобразительное искусство, 1972.

12. Иньшаков, Александр. “Лучизм по С.Романовичу”. Искусствознание, no. 2 (2003): 348–61.

13. Иньшаков, Александр. “Молодые художники из круга Михаила Ларионова и Владимир Маяковский: из истории московского авангарда 1910-х годов”. В изд. Творчество В.В.Маяковского, отв. ред. Вера Терехина, 326–48. М.: ИМЛИ РАН, 2015, вып. 3: Текст и биография. Слово и изображение.

14. Serullaz, Maurice. Les peintures Murales de Delacroix. Paris: Les Editions du Temps, 1963.

15. Delacroix, Eugene. L’Opera Pittorica Completa di Delacroix. Introdotta da Passi del “Journal” e Coordinata da Luigina Rossi Bortolatto. Milano: Rizzoli Editore, 1972.

16. Прокофьева, Маргарита. Делакруа. М.: Изобразительное искусство, 1998. (Великие мастера прошлого).

17. Иньшаков, Александр. “Ларионов, Романович и Делакруа”. Искусствознание, no. 3–4 (2013): 411–27.

18. Гос. Третьяковская галерея. Николай Николаевич Ге, 1831–1894. К 180-летию со дня рождения. Ред.-сост. Татьяна Карпова. М.: Пинакотека, 2011.

19. Панофский, Эрвин. Этюды по иконологии. Гуманистические темы в искусстве Возрождения. Пер. Н.Лебедева, Н.Осминская, Д.Захарова и др. 2-е изд. СПб.: Азбука-классика, 2009. (Художник и знаток).

20. Villa, Renzo, e Giovanni Carlo Federico Villa. Tintoretto. Milano: Silvana Editoriale, 2012.

21. Зиновьев, Александр. Ансамбль ВСХВ: Архитектура и строительство. М.: [б. и.], 2014.

22. Нефедов, А. Павильон “Ветеринария и зоотехния”: путеводитель. М.: Гос. издательство сельскохозяйственной литературы, 1954.

23. РСФСР. Народный комиссариат просвещения. Отдел изобразительных искусств. Справочник Отдела ИЗО Наркомпроса. М.: [б. и.], 1920.

24. Хан-Магомедов, Селим. Георгий Крутиков. М.: Фонд “Русский авангард”, 2008. (Творцы авангарда).

References

1. Romanovich, Natal’ia, author and comp. S.M.Romanovich. About the Most Beautiful of the Arts. Literary Heritage. Excerpts from Correspondence. Memories of Contemporaries About the Artist. Moscow: Galart Publ., 2011. (In Russian)

2. Sergey Mikhailovich Romanovich. Painting, Graphics <…> Collection of Materials, Exhibition Catalog. To the 100th Anniversary of the Artist’s Birth. Comp. by E.Iakovleva et al., ed. by Iu. Evdokimova. Moscow: Russkii put’ Publ., 1994. (In Russian)

3. El’konin, Vladimir. “Our Workshop. 1973”. In Masterskaia monumental’noi zhivopisi pri Akademii arkhitektury SSSR, 1935–1948, ed. by Elena Shunkova, 171–81. Moscow: Sovetskii khudozhnik Publ., 1978. (In Russian)

4. Edelstein, Konstantin. “Collaboration with L.A.Bruni in the Workshop of Monumental Painting. 1973”. In Masterskaia monumental’noi zhivopisi pri Akademii arkhitektury SSSR, 1935–1948, ed. by Elena Shunkova, 146–71. Moscow: Sovetskii khudozhnik Publ., 1978. (In Russian)

5. Shunkova, Elena, comp. Workshop of Monumental Painting at the Academy of Architecture of the USSR, 1935–1948. Moscow: Sovetskii khudozhnik Publ., 1978. (In Russian)

6. Pospelov, Gleb, and Evgeniia Iliukhina. Mikhail Larionov. Painting. Graphics. Theatre. Moscow: Galart Publ.; RA Publ., 2005. (In Russian)

7. The History of the Russian Ballet, Real and Fantastic in Drawings, Memoirs and Photographs from the Archive of Mikhail Larionov. Сoncept by Irina Ostarkova et al., sci. ed. by Elena Surits and Gleb Pospelov. Moscow: Interrosa Publ., 2009. (Pervaia publikatsiia). (In Russian)

8. Khudozhestvennaia galereia “Elizium”. Peter Ignatievich Bromirsky, 1886–1920. Articles by Aleksandra Shatskikh and Valerii Turchin, comp. by Iurii Loev and Maksim Bokser. Moscow: Komp’iuterPress Publ., 2000. (In Russian)

9. Belogortsev, Igor’, and Ivan Sofinskii. Smolensk. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel’stvo literatury po stroitel’stvu i arkhitekture Publ., 1952. (Arkhitektura gorodov SSSR). (In Russian)

10. Smolensk in Watercolors and Drawings by Artist B.Rybchenkov. Ed. and foreword by Nikolai Rylenkov. Smolensk: Smolenskoe knizhnoe izdatel’stvo Publ., 1963. (In Russian)

11. Znamerovskaia, Tat’iana. Salvator Rosa: Album. Moscow: Izobrazitel’noe iskusstvo Publ., 1972. (In Russian)

12. In’shakov, Aleksandr. “Luchism for S.Romanovich”. Iskusstvoznanie, no. 2 (2003): 348–61. (In Russian)

13. In’shakov, Aleksandr. “Young Artists From the Circle of Mikhail Larionov and Vladimir Mayakovsky: From the History of the Moscow Avant-Garde of the 1910s”. In Tvorchestvo V.V.Maiakovskogo, ed. by Vera Terekhina, 326–48. Moscow: IMLI RAN Publ., 2015, iss. 3: Tekst i biografiia. Slovo i izobrazhenie. (In Russian)

14. Serullaz, Maurice. Les peintures Murales de Delacroix. Paris: Les Editions du Temps, 1963.

15. Delacroix, Eugene. L’Opera Pittorica Completa di Delacroix. Introdotta da Passi del “Journal” e Coordinata da Luigina Rossi Bortolatto. Milano: Rizzoli Editore, 1972.

16. Prokof ’eva, Margarita. Delacroix. Moscow: Izobrazitel’noe iskusstvo Publ., 1998. (Velikie mastera proshlogo). (In Russian)

17. In’shakov, Aleksandr. “Larionov, Romanovich and Delacroix”. Iskusstvoznanie, no. 3–4 (2013): 411–27. (In Russian)

18. Gos. Tret’iakovskaia galereia. Nikolai Nikolaevich Ge, 1831–1894. The 180th Anniversary of His Birth. Ed. and comp. by Tat’iana Karpova. Moscow: Pinakoteka Publ., 2011. (In Russian)

19. Panofsky, Erwin. Studies on Iconology. Humanistic Themes in the Art of the Renaissance. Rus. ed. Transl. by N.Lebedeva, N.Osminskaia, D.Zakharova et al. 2nd ed. St. Petersburg: Azbuka-klassika Publ., 2009. (Khudozhnik i znatok). (In Russian)

20. Villa, Renzo, e Giovanni Carlo Federico Villa. Tintoretto. Milano: Silvana Editoriale, 2012.

21. Zinov’ev, Aleksandr. Ensemble of VSKHV: Architecture and Construction. Moscow: [s. n.], 2014. (In Russian)

22. Nefedov, A.Pavilion “Veterinary and Animal Science”. Guide. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel’stvo sel’skokhoziaistvennoi literatury Publ., 1954. (In Russian)

23. RSFSR. Narodnyi komissariat prosveshcheniia. Otdel izobrazitel’nykh iskusstv. Directory of the Department of the People’s Commissariat of Education. Moscow: [s. n.], 1920. (In Russian)

24. Khan-Magomedov, Selim. George Krutikov. Moscow: Fond Russkii avangard Publ., 2008. (Tvortsy avangarda). (In Russian)

Published

2021-03-24

How to Cite

Inshakov, A. N. (2021). Monumental Painting by Sergei Romanovich: Former and Unfulfilled. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 11(1), 102–126. https://doi.org/10.21638/spbu15.2021.107

Issue

Section

Visual arts