“Requiem”. A painting cycle by Solomon Gershov (1906–1989)

Authors

  • Irina G. Mamonova European University at Saint Petersburg

Abstract

In the XXth century requiem became a cultural symbol, a field of experiments overlapping various genres and kinds of arts, and a way to express diverse ideas and meanings. The article focuses on transformation of the traditional musical genre of requiem in fine art on the example of the “Requiem” cycle by Leningrad artist S. M. Gershov.

Keywords:

Requiem, painting, music, cycle, composition, genre, W. A. Mozart, S. Gershov

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irina G. Mamonova, European University at Saint Petersburg

graduate student, art critic

References

Литература

1. Филимонов В. Творение космоса в русских реквиемах ХХ века // Музыка и ритуал: структура, семантика, специфика. Материалы международной научной конференции 3–6 октября 2002 г. / Новосибирская государственная консерватория (академия) им. М. И. Глинки; Римский университет «Тор Вергата». Новосибирск, 2004. С. 612–615.

2. Щетинина Е. Месса по усопшим в ХХ веке: Реквием Э. Л. Уэббера как ритуальная музыка и культурный феномен // Музыка и ритуал: структура, семантика, специфика. Материалы международной научной конференции 3–6 октября 2002 г. / Новосибирская государственная консерватория (академия) им. М. И. Глинки; Римский университет «Тор Вергата». Новосибирск, 2004. С. 616–627.

3. Угрюмова Т. К истокам жанра реквиема в отечественной музыке // Отечественная культура ХХ века и духовная музыка. Ростов-н/Д, [Б. и.] 1990. С. 135–136.

4. Гервер Л. «А небо синее, Моцарть!». Моцарт и Хлебников // Моцарт — ХХ век. Межвузовский сб. ст. Ростов: Изд. Ростов. гос. педагогич. универ., 1993. С. 114–125.

5. Katz B. To what extent is Requiem a Requiem? Unheard Female Voices in Anna Akhmatova’s Requiem // Russian Review. Vol. 57. № 2. P. 235–242.

6. Янечек Дж. Реквием Е. Мнацакановой // НЛО. 2003. № 62. С. 272–279. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2003/62/iani.html (дата обращения: 29.06.2012).

7. Ге Н. Мир художника. Письма. Статьи. Критика. Воспоминания современников. М.: Искусство, 1978. 400 с.

8. Асафьев Б. Музыкальная форма, как процесс. М.; Л.: изд. и типолит. Музгиза в Мск., 1947. 164 с.

9. Саква К. Моцарт. «Реквием». М.: Моск. гос. филармония, 1956. 8 с.

10. Шекспир У. Гамлет, принц Датский / пер. М. Лозинского. Л., 1975.

11. Прохоров Г. А. «Межкартинные связи» в русской живописи второй половины XIX века.

Проблемы цикла и серии // Советское искусствознание. 26. М.: Советский художник, 1990. С. 185–207.

12. Гершов С. Воспоминания // Бюллетень Музея Марка Шагала. Витебск, 2006. Вып. 14. URL: www.chagal-vitebsk.com/node/72 (дата обращения: 19.01.2012).


References

1. Filimonov V. Tvorenie kosmosa v russkikh rekviemakh XX veka. Muzyka i ritual: struktura, semantika, spetsifika. Materialy mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii 3–6 oktiabria 2002 g. Novosibirskaia gosudarstvennaia konservatoriia (akademiia) im. M. I. Glinki; Rimskii universitet "Tor Vergata". Novosibirsk, 2004, pp. 612–615. (In Russian)

2. Shchetinina E. Messa po usopshim v KhKh veke: Rekviem E. L. Uebbera kak ritual'naia muzyka i kul'turnyi fenomen. Muzyka i ritual: struktura, semantika, spetsifika. Materialy mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii 3–6 oktiabria 2002 g. Novosibirskaia gosudarstvennaia konservatoriia (akademiia) im. M. I. Glinki; Rimskii universitet "Tor Vergata". Novosibirsk, 2004, pp. 616–627. (In Russian)

3. Ugriumova T. K istokam zhanra rekviema v otechestvennoi muzyke. Otechestvennaia kul'tura XX veka i dukhovnaia muzyka. Rostov-n/D, [B. i.], 1990, pp. 135–136. (In Russian)

4. Gerver L. "A nebo sinee, Motsart'!". Motsart i Khlebnikov. Motsart — XX vek. Mezhvuzovskii sb. st. Rostov, Izd. Rostov. gos. pedagogich. univer., 1993, pp. 114–125. (In Russian)

5. Katz B. To what extent is Requiem a Requiem? Unheard Female Voices in Anna Akhmatova’s Requiem. Russian Review, vol. 57, no. 2, pp. 235–242.

6. Ianechek Dzh. Rekviem E. Mnatsakanovoi. NLO, 2003, no. 62, pp. 272–279. Available at http://magazines.russ.ru/nlo/2003/62/iani.html (accessed: 29.06.2012).

7. Ge N. Mir khudozhnika. Pis'ma. Stat'i. Kritika. Vospominaniia sovremennikov. Moscow, Iskusstvo Publ., 1978. 400 p. (In Russian)

8. Asaf'ev B. Muzykal'naia forma, kak protsess. Moscow; Leningrad, izd. i tipolit. Muzgiza v Msk., 1947. 164 p. (In Russian)

9. Sakva K. Motsart. "Rekviem". Moscow, Mosk. gos. filarmoniia, 1956. 8 p. (In Russian)

10. Shekspir U. Gamlet, prints Datskii. Transl. by M. Lozinskii. Leningrad, 1975. (In Russian)

11. Prokhorov G. A. "Mezhkartinnye sviazi" v russkoi zhivopisi vtoroi poloviny XIX veka. Problemy tsikla i serii. Sovetskoe iskusstvoznanie. 26. Moscow, Sovetskii khudozhnik Publ., 1990, pp. 185–207. (In Russian)

12. Gershov S. Vospominaniia. Biulleten' Muzeia Marka Shagala. Vitebsk, 2006, iss. 14. Available at www.chagal-vitebsk.com/node/72 (accessed: 19.01.2012). (In Russian)

Published

2012-09-12

How to Cite

Mamonova, I. G. . (2012). “Requiem”. A painting cycle by Solomon Gershov (1906–1989). Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 2(3), 97–107. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1548

Issue

Section

Visual arts