Arabesque and grotesque in Russian classicism of the second half of XVIII century. On volume and space design of light devices of the time of Catherine the Great

Authors

  • Tatiana A. Litvin Saint Petersburg State University

Abstract

The article is devoted to the study of palace chandeliers during the time of Catherine the Second and Paul the First. The structure of Russian chandeliers of classicism, which featured ancient motives, has not gained so far academic consideration. They were studied in terms of their conforming to the classical style of interior. We concluded that chandeliers influenced the traditional Russian forms of church chandeliers, as well as development of French decorators, who are constantly studying Russian masters. The main aim of the research is to prove that the three-dimensional solution of lights of the time of Catherine the
Great was based on antique grotesque. The chandeliers featured the latest achievements of Russian glass industry, with stained glass being used for manufacturing of lamps in Russian. All these factors led to the emergence of magnificent chandeliers of the original design. At first the construction was developed by master craftsmen, who managed to find a completely new solution to the forms of decorative art, and later well-known architects developed the design of chandeliers.

Keywords:

chandelier, crystal glass, bronze, classicism, antiquity, style arabesque, grotesque, Saint- Petersburg, Moscow

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiana A. Litvin, Saint Petersburg State University

graduate student of the Department of History of Russian art of Historical Faculty; historian, art critic

References

Источники и литература

1. Воронов Н. В., Дубова М. М. Невский хрусталь. Очерки основных этапов развития. Л.: Художник РСФСР, 1984.

2. Соловьев К. А. Русская осветительная арматура. М.: Государственное издательство архитектуры и градостроительства, 1950. URL: http://www.belmil.ru/book_colovev_05.html (дата обращения: 20.09.2011).

3. Дамский А. И. Осветительная арматура. М.: Издательство Академии архитектуры СССР, 1947.

4. Осветительные приборы конца XVII — начала XX в. в России. Каталог выставки в ГЭ / авт. вступ. ст. Л. Р. Никифорова. Л.: Аврора, 1975.

5. Долгих Е. В. Русское стекло конца XVIII — начала XIX века // Русский классицизм второй половины XVIII — начала XIX века. М.: Изобразительное искусство, 1994.

6. Ottomeyer H., Vernova N. Vergoldete Bronzen. Meisterwerke aus dem Zarenschloss Peterhof: Knauf-Museum, Iphofen, 1998.

7. Verlet P. Les bronzes dorés français du XVIIIè siècle. Paris: Cahors, Grand manuels Picard, 1987.

8. Кес Д. Стили мебели. М.: Издательство В. Шевчук, 2008.

9. Игошев В. В. Новгородская церковная утварь XVI–XVII вв. // Декоративно-прикладное искусство Великого Новгорода. Художественный металл XVI–XVII вв. М.: Северный паломник, 2008.

10. Артемьева Е. А. Французская декоративная бронза XVIII — начала XIX века. Коллекция Гатчинского дворца. Альбом-каталог. Гатчина: Салезианский центр «Дон Боско», 2003.

11. Моран А. де. История декоративно-прикладного искусства от древнейших времен до наших дней с приложением статьи Жеральда Гаси-Талабо о дизайне. М.: Искусство, 1982.

12. Duc V. le. Dictionnaire Raisonné du Mobilier Français. Paris: A. Morel, Éditeur, 1868. Т. I.

13. Ефремова И., Петухова И. Осветительные приборы. Коллекция Музея-усадьбы Останкино. М.: Издательский дом Руденцовых, 2005.

14. Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. М.: Художественная литература, 1990.

15. Косоурова Т. Н. Волшебный мир гротеска. Каталог выставки. СПб.: Славия, 2000.

16. Демидова М. А. Метаморфозы античного гротеска в эпоху Возрождения // Классическое искусство от древности до XX века. М.: УРСС, 2007. С. 98–122.

17. Ракова А. Жан Берен и судьбы гротеска // Западноевропейское искусство XVIII в. Л.: Искусство, 1987.

18. Котте С. Клериссо и стиль арабеск // Шарль-Луи Клериссо. архитектор Екатерины Великой. Каталог выставки. СПб.: Славия, 1997.

19. Бирюкова Н. Ю. Западноевропейское прикладное искусство XVII–XVIII веков. Л.: Искусство, 1972.

20. Литвин Т. А. Росписи Франца Лабенского в Парадной опочивальне Гатчинского дворца: история создания и гибели // Император Павел I — взгляд XXI века. Материалы Гатчинской научной конференции. СПб.: Селеста, 2004. С. 253–269.

21. Розанцева С. Светильники XVIII–XIX веков // Декоративное искусство СССР. 1975. № 7.

22. Петухова И. Л. Новое в атрибуции люстр Останкинского театра-дворца // Новые материалы по истории русской культуры. Сб. трудов. М., 1987.

23. Сычев И. Русская бронза. М.: Трилистник, 2003.

24. Вейнер П. П. О бронзе. Пг., 1923.

25. Вейнер П. Убранство Гатчинского дворца // Гатчина при Павле Петровиче, цесаревиче и императоре. СПб.: Лига, 1995.

26. Швидковский Д. О. Чарлз Камерон и архитектура императорских резиденций. М.: Улей, 2008.

27. Власов В. Г. Новый энциклопедический словарь изобразительного искусства. СПб.: Азбука-классика, 2005. Т. 3.

28. Кучумов А. М. Русское декоративно-прикладное искусство в собрании Павловского дворца-музея. Л.: Художник РСФСР, 1981.

29. Екатерининский дворец. Парадные залы. Жилые покои / сост. Л. В. Бардовская, Г. Д. Ходасевич. СПб., 2010.

30. «Львовский альбом» из собрания графики ГМЗ «Гатчина». № ГДМ 114, 116, 122, 129-XI.

31. Сивков А. В. Георгиевский зал Зимнего дворца (историко-архитектурная справка) // Труды Государственного Эрмитажа. Л., 1970. XI.

32. Сычев И. О. Люстры Кваренги // Дж. Кваренги и неоклассицизм XVIII в. К 250-летию со дня рождения. Тезисы докладов конференции. ГЭ. СПб., 1994. 38–40 с.

33. Adam R., Adam J. Details for Derby House in Grosvenor Square. London, 1777. URL: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Robert_and_James_Adam._Details_for_Derby_House_in_Grosvenor_Square._Published_1777.jpg (дата обращения: 09.03.2012).


References

1. Voronov N. V., Dubova M. M. Nevskii khrustal'. Ocherki osnovnykh etapov razvitiia. Leningrad, Khudozhnik RSFSR Publ., 1984. (In Russian)

2. Solov'ev K. A. Russkaia osvetitel'naia armatura. Moscow, Gosudarstvennoe izdatel'stvo arkhitektury i gradostroitel'stva, 1950. Available at http://www.belmil.ru/book_colovev_05.html (accessed: 20.09.2011). (In Russian)

3. Damskii A. I. Osvetitel'naia armatura. Moscow, Izdatel'stvo Akademii arkhitektury SSSR, 1947. (In Russian)

4. Osvetitel'nye pribory kontsa XVII — nachala XX v. v Rossii. Katalog vystavki v GE. Author of introductory article L. R. Nikiforova. Leningrad, Avrora, 1975. (In Russian)

5. Dolgikh E. V. Russkoe steklo kontsa XVIII — nachala XIX veka. Russkii klassitsizm vtoroi poloviny XVIII — nachala XIX veka. Moscow, Izobrazitel'noe iskusstvo Publ., 1994. (In Russian)

6. Ottomeyer H., Vernova N. Vergoldete Bronzen. Meisterwerke aus dem Zarenschloss Peterhof: Knauf-Museum, Iphofen, 1998.

7. Verlet P. Les bronzes dorés français du XVIIIè siècle. Paris, Cahors, Grand manuels Picard, 1987.

8. Kes D. Stili mebeli. Moscow, Izdatel'stvo V. Shevchuk, 2008. (In Russian)

9. Igoshev V. V. Novgorodskaia tserkovnaia utvar' XVI–XVII vv. Dekorativno-prikladnoe iskusstvo Velikogo Novgoroda. Khudozhestvennyi metall XVI–XVII vv. Moscow, Severnyi palomnik Publ., 2008. (In Russian)

10. Artem'eva E. A. Frantsuzskaia dekorativnaia bronza XVIII — nachala XIX veka. Kollektsiia Gatchinskogo dvortsa. Al'bom-katalog. Gatchina, Salezianskii tsentr "Don Bosko", 2003. (In Russian)

11. Moran A. de. Istoriia dekorativno-prikladnogo iskusstva ot drevneishikh vremen do nashikh dnei s prilozheniem stat'i Zheral'da Gasi-Talabo o dizaine. Moscow, Iskusstvo, 1982. (In Russian)

12. Duc V. le. Dictionnaire Raisonné du Mobilier Français. Paris, A. Morel, Éditeur, 1868, t. I.

13. Efremova I., Petukhova I. Osvetitel'nye pribory. Kollektsiia Muzeia-usad'by Ostankino. Moscow, Izdatel'skii dom Rudentsovykh, 2005. (In Russian)

14. Bakhtin M. M. Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaia kul'tura srednevekov'ia i Renessansa. Moscow, Khudozhestvennaia literatura Publ., 1990. (In Russian)

15. Kosourova T. N. Volshebnyi mir groteska. Katalog vystavki. St. Petersburg, Slaviia, 2000. (In Russian)

16. Demidova M. A. Metamorfozy antichnogo groteska v epokhu Vozrozhdeniia. Klassicheskoe iskusstvo ot drevnosti do XX veka. Moscow, URSS Publ., 2007, pp. 98–122. (In Russian)

17. Rakova A. Zhan Beren i sud'by groteska. Zapadnoevropeiskoe iskusstvo XVIII v. Leningrad, Iskusstvo, 1987. (In Russian)

18. Kotte S. Klerisso i stil' arabesk. Sharl'-Lui Klerisso. arkhitektor Ekateriny Velikoi. Katalog vystavki. St. Petersburg, Slaviia Publ., 1997. (In Russian)

19. Biriukova N. Iu. Zapadnoevropeiskoe prikladnoe iskusstvo XVII–XVIII vekov. Leningrad, Iskusstvo Publ., 1972. (In Russian)

20. Litvin T. A. Rospisi Frantsa Labenskogo v Paradnoi opochival'ne Gatchinskogo dvortsa: istoriia sozdaniia i gibeli. Imperator Pavel I — vzgliad XXI veka. Materialy Gatchinskoi nauchnoi konferentsii. St. Petersburg, Selesta Publ., 2004, pp. 253–269. (In Russian)

21. Rozantseva S. Svetil'niki XVIII–XIX vekov. Dekorativnoe iskusstvo SSSR, 1975, no. 7. (In Russian)

22. Petukhova I. L. Novoe v atributsii liustr Ostankinskogo teatra-dvortsa. Novye materialy po istorii russkoi kul'tury. Sb. trudov. Mosccow, 1987. (In Russian)

23. Sychev I. Russkaia bronza. Moscow, Trilistnik Publ., 2003. (In Russian)

24. Veiner P. P. O bronze. Petrograd, 1923. (In Russian)

25. Veiner P. Ubranstvo Gatchinskogo dvortsa. Gatchina pri Pavle Petroviche, tsesareviche i imperatore. St. Peterburg, Liga Publ., 1995. (In Russian)

26. Shvidkovskii D. O. Charlz Kameron i arkhitektura imperatorskikh rezidentsii. Moscow, Ulei Publ., 2008. (In Russian)

27. Vlasov V. G. Novyi entsiklopedicheskii slovar' izobrazitel'nogo iskusstva. St. Petersburg, Azbuka-klassika, 2005, vol. 3. (In Russian)

28. Kuchumov A. M. Russkoe dekorativno-prikladnoe iskusstvo v sobranii Pavlovskogo dvortsa-muzeia. Leningrad, Khudozhnik RSFSR Publ., 1981. (In Russian)

29. Ekaterininskii dvorets. Paradnye zaly. Zhilye pokoi. Comp. by L. V. Bardovskaia, G. D. Khodasevich. St. Petersburg, 2010. (In Russian)

30. "L'vovskii al'bom" iz sobraniia grafiki GMZ "Gatchina". № GDM 114, 116, 122, 129-XI. (In Russian)

31. Sivkov A. V. Georgievskii zal Zimnego dvortsa (istoriko-arkhitekturnaia spravka). Trudy Gosudarstvennogo Ermitazha. Leningrad, 1970. XI. (In Russian)

32. Sychev I. O. Liustry Kvarengi. Dzh. Kvarengi i neoklassitsizm XVIII v. K 250-letiiu so dnia rozhdeniia. Tezisy dokladov konferentsii. GE. St. Petersburg, 1994, pp. 38–40. (In Russian)

33. Adam R., Adam J. Details for Derby House in Grosvenor Square. London, 1777. Available at http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Robert_and_James_Adam._Details_for_Derby_House_in_Grosvenor_Square._Published_1777.jpg (accessed: 09.03.2012). (In Russian)

Published

2012-09-12

How to Cite

Litvin, T. A. . (2012). Arabesque and grotesque in Russian classicism of the second half of XVIII century. On volume and space design of light devices of the time of Catherine the Great. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 2(3), 180–195. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1563

Issue

Section

Decorative and applied arts