The image of the ancient tripod in the Russian arts of the second half of 18th century

Authors

  • Tatiana A. Litvin Saint Petersburg State University

Abstract

Many tripods images are well preserved on the ancient painted vases and cameos. There are Etruscan and Roman bronze and marble tripods found by the archeologists. This ancient motive was commonly used in decoration of the palace ware of the second half of 18th century in Russia. Tripods of the end of the 18th century were decorative, and their functions did not repeat the antique ones. Table-tripods were made on special occasions: they demonstrated education of members of the imperial family, high culture of the grand life, and were reminders of the real events, sometimes mythologized. Enfilade of the palace, laden with the tripod, looked like a metaphor of the Athenian Tripodon streets. The foot of several tables is often done according to one figure, while variety of tops reflected high achievements of artistic production and mining. But items which would have reminded the antique tripods were not enough to talk about their national peculiarities.

Keywords:

tripod, table, porcelain, glass, bronze, Classicism, antiquity, Etruscans,, Rome, Pompeii, Herculanum, Saint Petersburg, Pavlovsk, Gatchina

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiana A. Litvin, Saint Petersburg State University

graduate student of the Department of History of Russian art of Historical Faculty; historian, art critic

References

Источники и литература

1. Власов В. Новый энциклопедический словарь изобразительного искусства: в 10 т. СПб.: Азбука-классика, 2008. Т. IX. 765 с.

2. Акимова Л. И. Искусство Древней Греции. Классика. СПб.: Азбука-классика, 2007. 460 с.

3. Колпинский Ю. Д., Бритова Н. Н. Искусство этрусков и Древнего Рима. М.: Искусство, 1982. 112, LXIII с. (Памятники мирового искусства. Вып. 7.)

4. Моран А. де. История декоративно-прикладного искусства от древнейших времен до наших дней. М.: Искусство, 1982. 577 с.

5. Соколов Г. И. Искусство этрусков. М.: Слово, 2002. 206 с.

6. Pfister K. Die Etrusker. München: F. Bruckmann, 1940. 135 S.

7. Соколова Т. М. Художественная мебель. М.: Сварог и К, 2000. 164 с.

8. Della Antichita di Ercolano. T. 1–10. Napoli: Regia Stamperia, 1792. T. 8. Le Lucerne ed I candelabra. D’Ercolano e contorni incise con qualche spiegazione. 346 p.

9. Violet-le-Duc E. E. Dictionnaire raisonné du mobilier français de l’époque carlovingienne a la Renaissance. Vol. 1–6. Paris: A. Morel, Éditeur, 1868. Vol. 1. 443 р.

10. Violet-le-Duc E. E. Dictionnaire raisonné du mobilier français de l’époque carlovingienne a la Renaissance. Vol. 1–6. Paris: A. Morel, Éditeur, 1871. Vol. 2. 536 р.

11. Акимова Л. И. Античный мир: вещь и миф // Вопросы искусствознания. 1994. № 2–3. С. 53–93.

12. Кес Д. Стили мебели. М.: Изд-во В. Шевчук, 2008. 268 с.

13. Миллер Д. Мебель. Все стили от древности до современности. М.: АСТ-Астрель, 2006. 560 с.

14. Муратов П. П. Образы Италии. М.: Терра: Республика, 1999. 588 с.

15. Дмитриева М. Винкельман и метаморфозы классического идеала. Искусство Германии конца XVIII — первой трети XIX века // Вопросы искусствознания. 1996. Т. IX, № 2. С. 304–321.

16. Соколова Т. М. Орнамент — почерк эпохи. Л.: Аврора, 1972. 148 с.

17. Государственный музей-заповедник Павловск. Полный каталог коллекций. СПб.: ГМЗ «Павловск», 2008. Т. I. Дворец. Вып. 2. Интерьеры. Парадные залы. 239 с.

18. Павловск: дворцово-парковый ансамбль / сост. В. А. Беланина. Л.: Лениздат, 1989. [382] с.

19. Ефремова И., Петухова И. Осветительные приборы. Коллекция Музея-усадьбы Останкино. М.: Издательский дом Руденцовых, 2005. 446 с.

20. Левинсон-Лессинг В. Ф. История картинной галереи Эрмитажа (1764–1917). Л.: Искусство. Ленингр. отд-ние, 1986. 423 с.

21. Сычев И. Русская бронза. М.: Трилистник, 2003. 231 с.

22. Воронов М. Г. Гавриил Игнатьевич Козлов. Жизнь и творчество. Л.: Художник РСФСР, 1982. 115 с.

23. Тройницкий С. Н. Баллотировальник екатерининского времени // Известия Российской Академии Истории Материальной Культуры. 1921. Т. I, № 24. С. 257–260.

24. Сборник материалов для истории Императорской Санкт-Петербургской Академии Художеств за сто лет ее существования: в 3 ч. / под ред. Н. П. Петрова. СПб.: [Б. и.], 1864. Ч. 1. 1758–1811. IV, 782 с.

25. Менар Р. Мифы в искусстве старом и новом. М.: Молодая гвардия, 1992. 276 с.

26. Козьмян Г. К. Чарлз Камерон. Л.: Лениздат, 1987. 177 с.

27. Швидковский Д. О. Чарлз Камерон и архитектура императорских резиденций. М.: Улей, 2008. 320, LXX с.

28. Артемьева Е. А. Французская декоративная бронза XVIII — начала XIX века: коллекция Гатчинского дворца: альбом-каталог. Гатчина: Дон Боско, 2003. 72 с.

29. Сиповская Н. В. Фарфор Императорского фарфорового завода последней четверти XVIII века. К проблеме рокайльных традиций в классицизме // Русский классицизм второй половины XVIII — начала XIX века. М.: Изобразительное искусство, 1994. С. 121–126.

30. Моряхина В. Н. «Надобно Вам быть и покровителем муз российских» — образ Аполлона и личность Павла I // Император Павел I — взгляд XXI века. Материалы Гатчинской научной конференции. СПб.: Селеста, 2004. С. 232–241.

31. Осминская Н. История одного замысла, или Судьба одной утопии. «Большой и Красивый дом» графа Н. П. Шереметева и идея Пантеона Искусств // Искусствознание. 1998. № 2. С. 303–332.

32. Неверов О. Михайловский замок — пластическая аллегория судьбы «русского Гамлета» // Наше наследие. 1996. № 38. С. 17–24.

33. Государственный музей-заповедник Павловск. Полный каталог коллекций. СПб.: ГМЗ «Павловск», 2009. Т. VII. Фарфор. Вып. 1. Императорский фарфоровый завод. Конец XVIII — начало XX века. 172 с.

34. Казакова В. В. Частные собрания декоративно-прикладного искусства в контексте русской культуры XVIII — первой половины XIX вв.: дис. … канд. искусств. / С.-Петерб. гос. художеств.-пром. акад. им. А. Л. Штиглица. СПб., 2009. 24 с.

35. Горяинов С. Художественные впечатления короля Станислава-Августа о своем пребывании в С.-Петербурге в 1797 г. // Старые годы. 1908. Окт. С. 584–614.

36. Сиповская Н. В. Фарфор в России XVIII века. М.: Пинакотека, 2008. 389 с.

37. Ботт И. К., Канева М. И. Русская мебель. История. Стили. Мастера. СПб.: Искусство-СПб, 2003. 507 с.

38. Кудрявцева Т. В. Русский императорский фарфор. СПб.: Славия, 2003. 279 с.

39. Ёлкина А. Завещание императрицы // Старая Гатчина. 200 лет / сост. А. Бурлаков. СПб.: Лига, 1996. С. 35–46.

40. Салтыков А. Б. Самое близкое искусство. М.: Просвещение, 1968. 295 с.

41. Грашин А. А. Краткий курс стилевой эволюции мебели. М.: Архитектура-С, 2007. 413 с.

42. Вейнер П. Убранство Гатчинского дворца // Гатчина при Павле Петровиче, цесаревиче и императоре. СПб.: Лига, 1995. С. 67–164.

43. Verlet P. Les bronzes dorés français du XVIIIè siècle. Cahors: Grand manuels Picard, 1987. 478 р.

44. Соколова Т. М., Орлова К. А. Глазами современников. Русский жилой интерьер первой трети XIX века. Л.: Художник РСФСР, 1982. 182 с.

45. Кучумов А. М. Русское декоративно-прикладное искусство в собрании Павловского дворца-музея. Л.: Художник РСФСР, 1981. 379 с.


References

1. Vlasov V. Novyi entsiklopedicheskii slovar' izobrazitel'nogo iskusstva. 10 vols. St. Petersburg, Azbuka-klassika Publ., 2008, vol. IX. 765 p. (In Russian)

2. Akimova L. I. Iskusstvo Drevnei Gretsii. Klassika. St. Petersburg, Azbuka-klassika Publ., 2007. 460 p. (In Russian)

3. Kolpinskii Iu. D., Britova N. N. Iskusstvo etruskov i Drevnego Rima. Moscow, Iskusstvo Publ., 1982. 112, LXIII p. (Pamiatniki mirovogo iskusstva. Iss. 7.) (In Russian)

4. Moran A. de. Istoriia dekorativno-prikladnogo iskusstva ot drevneishikh vremen do nashikh dnei. Moscow, Iskusstvo Publ., 1982. 577 p. (In Russian)

5. Sokolov G. I. Iskusstvo etruskov. Moscow, Slovo Publ., 2002. 206 p. (In Russian)

6. Pfister K. Die Etrusker. München, F. Bruckmann Publ., 1940. 135 S.

7. Sokolova T. M. Khudozhestvennaia mebel'. Moscow, Svarog i K Publ., 2000. 164 p. (In Russian)

8. Della Antichita di Ercolano. T. 1–10. Napoli: Regia Stamperia, 1792. T. 8. Le Lucerne ed I candelabra. D’Ercolano e contorni incise con qualche spiegazione. 346 p.

9. Violet-le-Duc E. E. Dictionnaire raisonné du mobilier français de l’époque carlovingienne a la Renaissance. Vol. 1–6. Paris, A. Morel, Éditeur, 1868, Vol. 1. 443 p.

10. Violet-le-Duc E. E. Dictionnaire raisonné du mobilier français de l’époque carlovingienne a la Renaissance. Vol. 1–6. Paris, A. Morel, Éditeur, 1871. Vol. 2. 536 p.

11. Akimova L. I. Antichnyi mir: veshch' i mif. Voprosy iskusstvoznaniia, 1994, no. 2–3, pp. 53–93. (In Russian)

12. Kes D. Stili mebeli. Moscow, Izd-vo V. Shevchuk, 2008. 268 p. (In Russian)

13. Miller D. Mebel'. Vse stili ot drevnosti do sovremennosti. Moscow, AST-Astrel' Publ., 2006. 560 p. (In Russian)

14. Muratov P. P. Obrazy Italii. Moscow, Terra: Respublika Publ., 1999. 588 p. (In Russian)

15. Dmitrieva M. Vinkel'man i metamorfozy klassicheskogo ideala. Iskusstvo Germanii kontsa XVIII — pervoi treti XIX veka. Voprosy iskusstvoznaniia, 1996, vol. IX, no. 2, pp. 304–321. (In Russian)

16. Sokolova T. M. Ornament — pocherk epokhi. Leningrad, Avrora Publ., 1972. 148 p. (In Russian)

17. Gosudarstvennyi muzei-zapovednik Pavlovsk. Polnyi katalog kollektsii. St. Petersburg, GMZ "Pavlovsk", 2008, vol. I. Dvorets, iss. 2. Inter'ery. Paradnye zaly. 239 p. (In Russian)

18. Pavlovsk: dvortsovo-parkovyi ansambl'. Comp. by V. A. Belanin. Leningrad, Lenizdat, 1989. [382] p. (In Russian)

19. Efremova I., Petukhova I. Osvetitel'nye pribory. Kollektsiia Muzeia-usad'by Ostankino. Moscow, Izdatel'skii dom Rudentsovykh, 2005. 446 p. (In Russian)

20. Levinson-Lessing V. F. Istoriia kartinnoi galerei Ermitazha (1764–1917). Leningrad, Iskusstvo Publ. Leningr. otd-nie, 1986. 423 p. (In Russian)

21. Sychev I. Russkaia bronza. Moscow, Trilistnik Publ., 2003. 231 p. (In Russian)

22. Voronov M. G. Gavriil Ignat'evich Kozlov. Zhizn' i tvorchestvo. Leningrad, Khudozhnik RSFSR Publ., 1982. 115 p. (In Russian)

23. Troinitskii S. N. Ballotiroval'nik ekaterininskogo vremeni. Izvestiia Rossiiskoi Akademii Istorii Material'noi Kul'tury, 1921, vol. I, no. 24, pp. 257–260. (In Russian)

24. Sbornik materialov dlia istorii Imperatorskoi Sankt-Peterburgskoi Akademii Khudozhestv za sto let ee sushchestvovaniia. 3 parts. Ed. by N. P. Petrov. St. Petersburg, 1864. Pt. 1. 1758–1811. IV, 782 p. (In Russian)

25. Menar R. Mify v iskusstve starom i novom. Moscow, Molodaia gvardiia Publ., 1992. 276 p. (In Russian)

26. Koz'mian G. K. Charlz Kameron. Leningrad, Lenizdat, 1987. 177 p. (In Russian)

27. Shvidkovskii D. O. Charlz Kameron i arkhitektura imperatorskikh rezidentsii. Moscow, Ulei Publ., 2008. 320, LXX p. (In Russian)

28. Artem'eva E. A. Frantsuzskaia dekorativnaia bronza XVIII — nachala XIX veka: kollektsiia Gatchinskogo dvortsa: al'bom-katalog. Gatchina, Don Bosko Publ., 2003. 72 p. (In Russian)

29. Sipovskaia N. V. Farfor Imperatorskogo farforovogo zavoda poslednei chetverti XVIII veka. K probleme rokail'nykh traditsii v klassitsizme. Russkii klassitsizm vtoroi poloviny XVIII — nachala XIX veka. Moscow, Izobrazitel'noe iskusstvo Publ., 1994, pp. 121–126. (In Russian)

30. Moriakhina V. N. "Nadobno Vam byt' i pokrovitelem muz rossiiskikh" — obraz Apollona i lichnost' Pavla I. Imperator Pavel I — vzgliad XXI veka. Materialy Gatchinskoi nauchnoi konferentsii. St. Petersburg, Selesta Publ., 2004, pp. 232–241. (In Russian)

31. Osminskaia N. Istoriia odnogo zamysla, ili Sud'ba odnoi utopii. "Bol'shoi i Krasivyi dom" grafa N. P. Sheremeteva i ideia Panteona Iskusstv. Iskusstvoznanie, 1998, no. 2, pp. 303–332. (In Russian)

32. Neverov O. Mikhailovskii zamok — plasticheskaia allegoriia sud'by "russkogo Gamleta". Nashe nasledie, 1996, no. 38, pp. 17–24. (In Russian)

33. Gosudarstvennyi muzei-zapovednik Pavlovsk. Polnyi katalog kollektsii. St. Petersburg, GMZ "Pavlovsk", 2009, vol. VII. Farfor. Iss. 1. Imperatorskii farforovyi zavod. Konets XVIII — nachalo XX veka. 172 p. (In Russian)

34. Kazakova V. V. Chastnye sobraniia dekorativno-prikladnogo iskusstva v kontekste russkoi kul'tury XVIII — pervoi poloviny XIX vv.: dis. … kand. iskusstv. S.-Peterb. gos. khudozhestv.-prom. akad. im. A. L. Shtiglitsa. St. Petersburg, 2009. 24 p. (In Russian)

35. Goriainov S. Khudozhestvennye vpechatleniia korolia Stanislava-Avgusta o svoem prebyvanii v S.-Peterburge v 1797 g. Starye gody, 1908. October, pp. 584–614. (In Russian)

36. Sipovskaia N. V. Farfor v Rossii XVIII veka. Moscow, Pinakoteka Publ., 2008. 389 p. (In Russian)

37. Bott I. K., Kaneva M. I. Russkaia mebel'. Istoriia. Stili. Mastera. St. Petersburg, Iskusstvo-SPb Publ., 2003. 507 p. (In Russian)

38. Kudriavtseva T. V. Russkii imperatorskii farfor. St. Petersburg, Slaviia Publ., 2003. 279 p. (In Russian)

39. Elkina A. Zaveshchanie imperatritsy. Staraia Gatchina, 200 let. Comp. by A. Burlakov. St. Petersburg, Liga Publ., 1996, pp. 35–46. (In Russian)

40. Saltykov A. B. Samoe blizkoe iskusstvo. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1968. 295 p. (In Russian)

41. Grashin A. A. Kratkii kurs stilevoi evoliutsii mebeli. Moscow, Arkhitektura-S Publ., 2007. 413 p. (In Russian)

42. Veiner P. Ubranstvo Gatchinskogo dvortsa. Gatchina pri Pavle Petroviche, tsesareviche i imperatore. St. Petersburg, Liga Publ., 1995, pp. 67–164. (In Russian)

43. Verlet P. Les bronzes dorés français du XVIIIè siècle. Cahors, Grand manuels Picard, 1987. 478 p.

44. Sokolova T. M., Orlova K. A. Glazami sovremennikov. Russkii zhiloi inter'er pervoi treti XIX veka. Leningrad, Khudozhnik RSFSR Publ., 1982. 182 p. (In Russian)

45. Kuchumov A. M. Russkoe dekorativno-prikladnoe iskusstvo v sobranii Pavlovskogo dvortsa-muzeia. Leningrad, Khudozhnik RSFSR Publ., 1981. 379 p. (In Russian)

Published

2012-11-30

How to Cite

Litvin, T. A. . (2012). The image of the ancient tripod in the Russian arts of the second half of 18th century. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 2(4), 245–260. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1600

Issue

Section

Decorative and applied arts