The Formation of Russian Genre Cinema at the Beginning of the 21st Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2023.308

Abstract

The problem of genre formation in cinema constantly causes controversy and discrepancies among art historians, since this type of creativity is synthetic, using the creative possibilities of other types of art. Сommon in the definition of the term “genre” is only the provision that a genre is a way of embodying a certain concept of reality in a work, creating an artistic picture or an artistic model of the world, perceived from a certain angle, which implies a limitation in the choice of means of artistic embodiment of the theme of the work. Like any complex concept, a genre should be considered in a system of several coordinates, among which the dominant features inherent in a particular genre play the most significant role. These two dominants are: 1) the emotion that the film should evoke in the viewer (laughter, horror, sympathy, etc.); 2) the theme of the film (historical, military, sci-fi, etc.). When investigating the problem of genre formation, one should also not forget that the genre is a historical category, i. e. the specific period in which it was created plays an important role in determining the genre characteristics of a particular film. Over the past 30 years, Russian cinema has undergone significant changes in the aesthetic and ethical paradigm, including changes in the themes and genre palette of films. This article is the first attempt to analyze the process of mastering by Russian cinematography new genres for it, which were not previously in the repertoire of Russian cinema (fantasy, disaster film, horror, biopic, musical). Having considered the problem of interaction between cultural globalization and national mentality, the author comes to the conclusion that, having survived the period of imitation of foreign models, Russian genre cinema at the present stage has the opportunity to gain self-identification and become an art that is in demand by a wide audience.

Keywords:

genre, modern Russian cinema, fantasy, disaster film, fairy tale, special effects, cultural globalization

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

1. Томашевский, Борис. Теория литературы. Поэтика. М.: Аспект-Пресс, 1996.

2. Канудо, Ричотто. “Манифест семи искусств”. В сб. Из истории французской киномысли: немое кино 1911–1933 гг., сост. Михаил Ямпольский. М.: Искусство, 1988.

3. Пушкин, Александр. “О народной драме и о «Марфе Посаднице» М. П. Погодина”. В кн. Пушкин, Александр. Собрание сочинений в 10 т. Т. 6. Статьи и заметки 1824–1836. Незавершенное. М.: Гос. изд-во худ. лит-ры, 1959.

4. Арабов, Юрий. Кинематограф и теория восприятия. М.: ВГИК, 2003.

5. Арабов, Юрий. Жанр как машина эмоции (Начальные главы большой книги). Учебное пособие. М.: ВГИК, 2020.

6. Казин, Александр. “Кинематографический образ и жанр”. В сб. Актуальные проблемы теории жанров. Сборник научных трудов. Л.: ЛГИТМиК, 1982.

7. Салынский, Дмитрий. “Наброски к проблеме жанров в кино”. Киноведческие записки, no. 69 (2004): 175–203.

8. Галкина, Мария. “О жанровом своеобразии фэнтези”. Театр. Живопись. Кино. Музыка, no. 1 (2021): 97–108.

9. Jule, Selbo. Film Genre for the Screenwriter. New York: Routledge. 2014. https://doi.org/10.4324/9781315778174

10. Altman, Rick. Film/genre. London: BFI Publishing, 1999.

11. Altman, Rick. The American Film Musical. Bloomington: Indiana University Press, 1989.

12. Каган, Моисей. Морфология искусства. Л.: Искусство, 1972.

13. Фрейлих, Семен. Теория кино: от Эйзенштейна до Тарковского. Раздел II. Жанры. М.: Альма Матер, 2005.

14. Маркулан, Янина. “Киножанры. Способы определения и классификации”. В сб. Вопросы истории и теории кино. Л.: Искусство, 1975.

15. Мельников, Виталий. “И снова об атмосфере творчества”. «Кадр», газета киностудии «Ленфильм», 27.09.1983.

16. Стишова, Елена. “Несколько слов в защиту женской добродетели”. Журнал «Экран 1981–1982». М.: Искусство, 1984.

17. Трегубович, Виктор. “Жизнь требует новых свершений”. «Кадр», газета киностудии «Ленфильм», 29.04.1986.

18. Караваев, Дмитрий, и Валерий Фомин. История киноотрасли в России: управление, кинопроизводство, прокат. Отчет о научно-исследовательской работе. М.: НИИК ВГИК, 2012.

19. “Собеседование первое. Почему?” Участники дискуссии — Д. Дондурей, З. Абдулавева, Л. Кархан, Т. Иенсен. Искусство кино, no. 6, 1990: 3–8.

20. Раззаков, Федор. Гибель советского кино. Тайны закулисной войны 1973–1991. М.: Эксмо, 2008.

21. Жабский, Михаил. Социокультурная драма кинематографа. Аналитическая летопись 1969–2005 гг. М.: Канон+; РООИ «Реабилитация», 2009.

22. Комм, Дмитрий. “Должники и кредиторы: русский жанр”. Искусство кино, no. 2 (2002): 93–103.

23. Фурсов, Андрей. “Зима близко, а Иные уже пришли. Какой мир строят хозяева мировой игры”. Андрей Фурсов. Дзен. Дата обращения июль 18, 2022. https://zen.yandex.ru/media/govoritfursov/zima-blizko-a-inye-uje-prishli-kakoi-mir-stroiat-hoziaeva-mirovoi-igry-andrei-fursov-630a6e345fd7420709e1cc12?fbclid= IwAR00ItOvABhhyh8lMri8qP2SUPYThbXrxEkveAIx_b1UNDJbL1EhpMwLJk.

24. Мончаковская, Ольга. “Феномен фэнтези и критерии оценки жанра в эпоху постмодерна”. В сб. Проблемы истории, филологии, культуры, no. 19 (2008): 342–9.

25. Гусарова, Светлана, и Коноплев, Михаил. “Художественно-концептуальные и компенсаторные функции литературного жанра фэнтези”. В сб. Наука и образование: Сохраняя прошлое, создаем будущее: сборник статей VIII Международной научно-практической конференции 15.03.2017, под общ. ред. Германа Гуляева, 133–7. Пенза: МЦНС «Наука и просвещение», 2017.

26. Приходько, Алексей. “Жанр «фэнтези» в литературе Великобритании: проблемы утопического мышления”. Дис. канд. филол. наук, Московский государственный открытый педагогический университет им. М. А. Шолохова, 2001.

27. Пилюгина, Елена. “Постмодерн в формате «Нового Средневековья»”. В сб. Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке, no. 1 (2016): 118–123.

28. Бурлака, Людмила. “Образ Средневековья в культуре постмодерна”. Дис. канд. филос. наук, Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2007.

29. Савицкая, Татьяна. Культура электронной эры. Екатеринбург: Издательские решения, 2018.

30. Сахарнова, Ксения. “«Книга мастеров»: Герои русских сказок в стране Disney»”. Информационный портал для профессионалов кинобизнеса «Профисинема». Дата обращения июнь 15, 2022. https://www.proficinema.ru/questions-problems/reviews/detail.php?ID=69936.

31. Шахназаров, Карен. “«Наш рынок был схвачен американцами. Вот они ушли. Что делать?»” Интернет-портал «Кино-театр.ру». Дата обращения апрель 25, 2022. https://www.kino-teatr.ru/lifestyle/news/y2022/6-4/28329/?ysclid=lgv4ai0y9342085210.

References

1. Tomashevskii, Boris. Theory of Literature. Poetics. Moscow: Aspect-Press, 1996. (In Russian)

2. Canudo, Richotto. “Manifesto of the Seven Arts”. In Iz istorii frantsuzskoi kinomysli: Nemoe kino 1911–1933 gg., comp. by Mikhail Iampol’skii. Rus. ed. Transl. by S. Yutkevich. Moscow: Iskusstvo Publ., 1988. (In Russian)

3. Pushkin, Alexander. “About the folk drama and about ‘Martha the Posadnitsa’ by M. P. Pogodin”. In Pushkin, Alexander. Sobranie sochinenii v 10 t. T. 6. Stat’i i zametki 1824–1836. Nezavershennoe. Moscow: Goserstvennoe izdatel’stvo khudozhestvennoi literatury Publ., 1959. (In Russian)

4. Arabov, Yuri. Cinematography and the theory of perception. Moscow: VGIK Publ., 2003. (In Russian)

5. Arabov, Yuri. Genre as an Emotion Machine (Initial Chapters of a Big Book). Textbook. Moscow: VGIK Publ., 2020. (In Russian)

6. Kazin, Alexander. “Cinematic image and genre”. In Aktual’nye problemy teorii zhanrov. Sbornik nauchnykh trudov. Leningrad: LGITMiK Publ., 1982. (In Russian)

7. Salynskii, Dmitrii. “Sketches for the problem of genres in cinema”. Kinovedcheskie zapiski, no. 69 (2004): 175–203. (In Russian)

8. Galkina, Mariia. “On genre originality of fantasy”. Teatr. Zhivopis’. Kino. Muzyka, no. 1 (2021): 97–108. (In Russian)

9. Jule, Selbo. Film Genre for the Screenwriter. New York: Routledge. 2014. https://doi.org/10.4324/9781315778174

10. Altman, Rick. Film/genre. London: BFI Publishing, 1999.

11. Altman, Rick. The American Film Musical. Bloomington: Indiana University Press, 1989.

12. Kagan, Moisei. Morphology of art. Leningrad: Iskusstvo Publ., 1972. (In Russian)

13. Freilikh, Semen. Film theory: from Eisenstein to Tarkovsky. Section II. Genres. Moscow: Al’ma Mater Publ., 2005. (In Russian)

14. Markulan, Ianina. “Movie genres. Ways of definition and classification”. In Voprosy istorii i teorii kino. Leningrad: Iskusstvo Publ., 1975. (In Russian)

15. Mel’nikov, Vitalii. “And again about the atmosphere of creativity”. “Kadr”, gazeta kinostudii “Lenfil’m”, 27.09.1983. (In Russian)

16. Stishova, Elena. “A few words in defense of female virtue”. Zhurnal “Ekran 1981–1982”. Moscow: Iskusstvo Publ., 1984. (In Russian)

17. Tregubovich, Viktor. “Life requires new achievements”. “Kadr”, gazeta kinostudii “Lenfil’m”, 29.04.1986. (In Russian)

18. Karavaev, Dmitrii, and Valerii Fomin. History of the film industry in Russia: management, film production, distribution. Research report. Moscow: NIIK VGIK Publ., 2012. (In Russian)

19. “First interview. Why?” Discussion partisipants — D. Dondurey, Z. Abdulaeva, L. Karahan, T. Jensen. Iskusstvo kino, no. 6, 1990: 3–8. (In Russian)

20. Razzakov, Fedor. The death of Soviet cinema. Secrets of the behind-the-scenes war 1973–1991. Moscow: Eksmo Publ., 2008. (In Russian)

21. Zhabskii, Mikhail. Sociocultural drama of cinema. Analytical chronicle 1969–2005. Moscow: Kanon+; ROOI “Reabilitatsiia” Publ., 2009. (In Russian)

22. Komm, Dmitrii. “Debtors and creditors: Russian genre”. Iskusstvo kino, no. 2 (2002): 93–103. (In Russian)

23. Fursov, Andrei. “Winter is near, and Others have already come. What kind of world is being built by the masters of the world game”. Andrey Fursov. Dzen. Accessed July 18, 2022. https://zen.yandex.ru/media/govoritfursov/zima-blizko-a-inye-uje-prishli-kakoi-mir-stroiat-hoziaeva-mirovoi-igry-andrei-fursov-630a6e345fd7420709e1cc12?fbclid=IwAR00ItOvABhhyh8lMri8qP2SUPYThbXrx-EkveAIx_b1UNDJbL1EhpMwLJk. (In Russian)

24. Monchakovskaia, Ol’ga. “Phenomenon of fantasy and genre evaluation criteria in the postmodern era”. In Problemy istorii, filologii, kul’tury, no. 19: 342–9. (In Russian)

25. Gusarova, Svetlana, and Konoplev, Mikhail. “Artistic-Conceptual and Compensatory Functions of the Fantasy Literary Genre”. In Nauka i obrazovanie: Sokhraniaia proshloe, sozdaem budushchee: sbornik statei VIII Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii 15.03.2017, ed. German Guliaev, 133–7. Penza: MTsNS “Nauka i prosveshchenie” Publ., 2017. (In Russian)

26. Prikhod’ko, Aleksei. “The Fantasy Genre in British Literature: Problems of Utopian Thinking”. PhD diss., Moskovskii gosudarstvennyi otkrytyi pedagogicheskii universitet im. M. A. Sholokhova, 2001. (In Russian)

27. Piliugina, Elena. “Postmodern in the format of the ‘New Middle Ages’”. In Gumanitarnye issledovaniia v vostochnoi Sibiri i na dal’nem vostoke, no. 1 (2016): 118–23. (In Russian)

28. Burlaka, Ludmila. “The image of the Middle Ages in postmodern culture”. PhD diss., Rossiiskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet im. A. I. Gertsena , 2007. (In Russian)

29. Savitskaia, Tat’iana. Culture of the electronic era. Ekaterinburg: Izdatel’skie resheniia Publ., 2018. (In Russian)

30. Sakharnova, Kseniia. “‘The Book of Masters’: Heroes of Russian Fairy Tales in Disneyland”. Informatsionnyi portal dlia professionalov kinobiznesa ‘Profisinema’. Accessed June 15, 2022. https://www.proficinema.ru/questions-problems/reviews/detail.php?ID=69936. (In Russian)

31. Shakhnazarov, Karen. “Our market was taken over by the Americans. Here they are gone. What to do?” Internet-portal ‘kino-teatr.ru’. Accessed April, 25, 2022. https://www.kino-teatr.ru/lifestyle/news/y2022/6-4/28329/?ysclid=lgv4ai0y9342085210. (In Russian)

Published

2023-09-29

How to Cite

Poznin, V. F. (2023). The Formation of Russian Genre Cinema at the Beginning of the 21st Century. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 13(3), 535–556. https://doi.org/10.21638/spbu15.2023.308

Issue

Section

Cinematography