The dramatic effects in the image structure of Russian historical painting of the 19th century

Authors

  • Natalia N. Mutiya Saint Petersburg University of Humanities

Abstract

The article describes the dramatic effects as a means of artistic and imaginative expressiveness of the Russian art of the second half of the 19th century. It is noted that the dramatic effects were inherent not only in drama, but also in literature, music, sculpture and painting of the time. The following characteristics of dramatic effects in Russian historical painting are analyzed in detail: the conflict of the story; the psychology of the main characters; the impact of dramatic effects on birth of new artistic techniques, languages, types. Various forms of conflict reflected in the religious and historical subjects of paintings were analyzed. It is noted that the demonstration of the psychological state of the characters was more and more attracting the attention of artists. It is specified that the artists show on their paintings a variety of types of heroes: the social, ethnic, historical, psychological. It is emphasized that the artists use art techniques of color, light and spatial contrast in order to enhance the dramatic effects. These traits are illustrated by paintings of academic artists and the Itinerants: Henryk Siemiradzki, Konstantin Makovsky, Ilya Repin, Nikolai Ge, Ivan Kramskoi, Victor Vasnetsov, Vasily Surikov. Special attention is paid to the work of the Democratic line painters. It is noted that bringing dramatic effects in their works, describing historical events of the past, was the specific characteristic of this school of Russian art of the second half of the 19th century. While the salon-academic school uses theatricality instead of dramatic effects.

Keywords:

academicism, democratic line, dramatic effects, historical painting, psychologism, salon- academic art

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia N. Mutiya, Saint Petersburg University of Humanities

PhD, associate professor, member of Union of Arts of Russia, member of AIS (Art Critics and Art Historians Association)

References

Литература

1. Ожегов С. И. Словарь русского языка. М.: Русский язык, 1984. 816 с.

2. М. П. Мусоргский [Альбом]: изд. 2-е / сост. Р. К. Ширинян. М.: Музыка, 1989. 192 с.

3. Кузнецова Э. В. М. М. Антокольский. Жизнь и творчество. М.: Искусство, 1989. 310 с.

4. Кривцун О. А. Эстетика. URL: http://o-krivtsun.narod.ru/book-est-25.htm (дата обращения: 23.07.2013).

5. Верещагина А. Г. Историческая картина в русском искусстве. Шестидесятые годы XIX века. М.: Искусство, 1990. 230 с.

6. Карпова Т. Л. Генрих Ипполитович Семирадский. СПб.: Золотой век: Художник России, 2008. 400 с.

7. Карелин А. А. Via Gaeta — вилла № 1. Из воспоминаний о Г. И. Семирадском // Звезда. 1902. № 35. С. 11–16.

8. Шехтер Т. Е. Реализм в измерении «гипер». СПб.: Астерион, 2011. 180 с.

9. Новаковска-Сито К. К вопросу о знаменитой картине Генриха Семирадского «Факелы Нерона» // Пинакотека. 2005. № 20–21. С. 100–107.

10. Лясковская О. А. Илья Ефимович Репин. М.: Искусство, 1982. 478 с.

11. Белинский В. Г. Избранные философские сочинения. М., 1948. Т. II. 595 с.

12. Тэн И. Философия искусства. М.: Республика, 1996. 351 с.

13. Кашина Н. В. Эстетика Ф. М. Достоевского. М.: Высшая школа, 1989. 288 с.

14. ГИМ. Ф. 440. (Фонд И. Е. Забелина). Д. 6.

15. ГИМ. Ф. 440. (Фонд И. Е. Забелина). Д. 219.

16. РГИА. Ф. 789. Оп. 14. Д. 13 М. (Личное дело К. Е. Маковского.)

17. Нестерова Е. В. К. Е. Маковский. СПб.: Золотой век: Художник России, 2003. 286 с.

18. Художественные выставки в Петербурге. 5-я передвижная Выставка и 1-я Выставка общества выставок художественных произведений // Пчела. 1876. Т. 2. С. 3.

19. Плотников В. И. Фольклор и русское изобразительное искусство второй половины XIX века. Л.: Художник РСФСР, 1987. 284 с.

20. Репин И. Е. В. И. Суриков // Искусство. 1937. № 3. С. 108–116.

21. Леняшин В. А. Суриков — почва и судьба // Василий Суриков в Русском музее. СПб., 1998. С. 4–22.

22. Волошин М. А. Суриков // Аполлон. 1916. № 6–7. С. 40–63.

23. Турунов А. Как создавалась картина «Покорение Сибири Ермаком» // Искусство. 1937. № 3. С. 87–107.

24. Письма В. И. Сурикова. URL: http://az.lib.ru/s/surikow_w_i/text_0010.shtml (дата обращения: 21.12.2014).

25. Бенуа А. Н. История русской живописи в XIX веке. М.: Республика, 1995. 448 с.

References

1. Ozhegov S. I. Slovar' russkogo iazyka. M.: Russkii iazyk, 1984. 816 p.

2. M. P. Musorgskii [Al'bom]: izd. 2-e / sost. R. K. Shirinian. M.: Muzyka, 1989. 192 p.

3. Kuznetsova E. V. M. M. Antokol'skii. Zhizn' i tvorchestvo. M.: Iskusstvo, 1989. 310 p.

4. Krivtsun O. A. Estetika. URL: http://o-krivtsun.narod.ru/book-est-25.htm (accessed: 23.07.2013).

5. Vereshchagina A. G. Istoricheskaia kartina v russkom iskusstve. Shestidesiatye gody XIX veka. M.: Iskusstvo, 1990. 230 p.

6. Karpova T. L. Genrikh Ippolitovich Semiradskii. SPb.: Zolotoi vek: Khudozhnik Rossii, 2008. 400 p.

7. Karelin A. A. Via Gaeta — villa № 1. Iz vospominanii o G. I. Semiradskom, Zvezda. 1902. № 35. p. 11–16.

8. Shekhter T. E. Realizm v izmerenii «giper». SPb.: Asterion, 2011. 180 p.

9. Novakovska-Sito K. K voprosu o znamenitoi kartine Genrikha Semiradskogo «Fakely Nerona», Pinakoteka. 2005. № 20–21. p. 100–107.

10. Liaskovskaia O. A. Il'ia Efimovich Repin. M.: Iskusstvo, 1982. 478 p.

11. Belinskii V. G. Izbrannye filosofskie sochineniia. M., 1948. T. II. 595 p.

12. Ten I. Filosofiia iskusstva. M.: Respublika, 1996. 351 p.

13. Kashina N. V. Estetika F. M. Dostoevskogo. M.: Vysshaia shkola, 1989. 288 p.

14. GIM. F. 440. (Fond I. E. Zabelina). D. 6.

15. GIM. F. 440. (Fond I. E. Zabelina). D. 219.

16. RGIA. F. 789. Op. 14. D. 13 M. (Lichnoe delo K. E. Makovskogo.)

17. Nesterova E. V. K. E. Makovskii. SPb.: Zolotoi vek: Khudozhnik Rossii, 2003. 286 s.

18. Khudozhestvennye vystavki v Peterburge. 5-ia peredvizhnaia Vystavka i 1-ia Vystavka obshchestva vystavok khudozhestvennykh proizvedenii, Pchela. 1876. T. 2. p. 3.

19. Plotnikov V. I. Fol'klor i russkoe izobrazitel'noe iskusstvo vtoroi poloviny XIX veka. L.: Khudozhnik RSFSR, 1987. 284 p.

20. Repin I. E. V. I. Surikov, Iskusstvo. 1937. № 3. p. 108–116.

21. Leniashin V. A. Surikov — pochva i sud'ba, Vasilii Surikov v Russkom muzee. SPb., 1998. p. 4–22.

22. Voloshin M. A. Surikov, Apollon. 1916. № 6–7. p. 40–63.

23. Turunov A. Kak sozdavalas' kartina «Pokorenie Sibiri Ermakom», Iskusstvo. 1937. № 3. p. 87–107.

24. Pis'ma V. I. Surikova. URL: http://az.lib.ru/s/surikow_w_i/text_0010.shtml (accessed: 21.12.2014).

25. Benua A. N. Istoriia russkoi zhivopisi v XIX veke. M.: Respublika, 1995. 448 p.

Published

2015-06-15

How to Cite

Mutiya, N. N. . (2015). The dramatic effects in the image structure of Russian historical painting of the 19th century. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 5(2), 100–109. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2274

Issue

Section

Visual arts