The phenomenon of “structural hearing” in the musical sociological concept of Theodor W. Adorno

Authors

  • Mikhail E. Pylaev Perm State Humanitarian-Pedagogical University

Abstract

The article attempts to reveal the phenomenon of so-called “structural hearing”, which can be understood as an interlink between music-sociological and music-theoretical aspects in the system of views by Theodor W. Adorno. The “structural hearing” is based on rather original and special, still arbitrary associations; it includes an emotional side of musical content and relies on all features and sides of the language of European music. An important sign of “structural hearing” is a procedural, dynamic perception of music by the German philosopher. His works are of current interest as before and are considered as exemplary ones for the musical analysis by the “new” musical hermeneutics in the Western Europe.

Keywords:

Theodor W. Adorno, “structural hearing”, content of music, musical analysis

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mikhail E. Pylaev, Perm State Humanitarian-Pedagogical University

PhD, associate professor of the Chair of Musicology and Music Pedagogy of the Faculty of Music

References

Литература

1. Акопян Л. Теория музыки в поисках научности: методология и философия “структурного слышания” в музыковедении последних десятилетий // Музыкальная академия. 1997. № 1–2. С. 181–189; 110–123.

2. Salzer F. Structural Hearing. Tonal Coherence in Music. New York: Dover, 1962. 283 р.

3. Михайлов А. В. Концепция произведения искусства у Теодора В. Адорно // Теодор Адорно. Избранное: социология музыки. 2-е изд. М.: РОССПЭН, 2008. С. 290–370.

4. Адорно Т. Введение в социологию музыки // Теодор Адорно. Избранное: социология музыки. 2-е изд. М.: РОССПЭН, 2008. С. 7–190.

5. Днепров В. О музыкальных эмоциях. Эстетические размышления // Кризис буржуазной культуры и музыка. Вып. 1. М.: Музыка, 1972. С. 99–174.

6. Холопова В. Н. Музыкальные эмоции. М.: Моск. консерватория, 2010. 348 с.

7. Золтаи Д. Т. Адорно и негативность философии музыки // Вопросы философии. 1971. № 8. С. 73–84.

8. Власова Н. О. Творчество Арнольда Шёнберга. М.: Изд-во ЛКИ, 2007. 528 с.

9. Векслер Ю. Адорно и Берг. Страницы переписки (вступительная статья) // Музыкальная академия. 2003. № 1. С. 162–165.

10. Адорно Т., Берг А. Страницы переписки // Музыкальная академия. 2003. № 1–2. С. 166–182; 187–201.

11. Доленко Е. Повесть о том, как поссорился Арнольд Шёнберг с Томасом Манном // Арнольд Шёнберг: вчера, сегодня, завтра. Научные труды МГК им. П. И. Чайковского, Вып. 38. М.: МГК, 2002. С. 186–202.

12. Adorno Th. Bernhard Sekles // Adorno Th. Gesammelte Schriften, 18. Frankfurt a/M.: Suhrkamp, 1984. S. 269–270.

13. Давыдов Ю. Идея рациональности в социологии музыки Теодора Адорно // Кризис буржуазной культуры и музыка. Вып. 3. М.: Музыка, 1976. С. 49–105.

14. Adorno T. Ideen zur Musiksoziologie // Adorno T. Klangfiguren. Musikalische Schriften I. B. Frankfurt a/M.: Suhrkamp, 1959. S. 9–31.

15. Любимова Т. Б. Проблемы социологии музыки Т. Адорно // Вопросы философии.1977. № 9. С. 148–154.

16. Пылаев М. О концепции Августа Хальма. К проблеме «энергетической» трактовки музыкальной формы // Музыка и время. 2011. № 10. С. 8–10.

17. Beiträge zur musikalischen Hermeneutik. Regensburg: Bosse, 1975. 292 S.

18. Adorno Th. Alban Berg. Zur Uraufführung des “Wozzek” // Adorno Th. Gesammelte Schriften, 18. Frankfurt a/M.: Suhrkamp, 1984. S. 456–464.

References

1. Akopian L. Teoriia muzyki v poiskakh nauchnosti: metodologiia i filosofiia “strukturnogo slyshaniia” v muzykovedenii poslednikh desiatiletii, Muzykal'naia akademiia. 1997. № 1–2. p. 181–189; 110–123.

2. Salzer F. Structural Hearing. Tonal Coherence in Music. New York: Dover, 1962. 283 p.

3. Mikhailov A. V. Kontseptsiia proizvedeniia iskusstva u Teodora V. Adorno, Teodor Adorno. Izbrannoe: sotsiologiia muzyki. 2nd ed. M.: ROSSPEN, 2008. p. 290–370.

4. Adorno T. Vvedenie v sotsiologiiu muzyki, Teodor Adorno. Izbrannoe: sotsiologiia muzyki. 2nd ed. M.: ROSSPEN, 2008. p. 7–190.

5. Dneprov V. O muzykal'nykh emotsiiakh. Esteticheskie razmyshleniia, Krizis burzhuaznoi kul'tury i muzyka. Vyp. 1. M.: Muzyka, 1972. p. 99–174.

6. Kholopova V. N. Muzykal'nye emotsii. M.: Mosk. konservatoriia, 2010. 348 p.

7. Zoltai D. T. Adorno i negativnost' filosofii muzyki, Voprosy filosofii. 1971. № 8. p. 73–84.

8. Vlasova N. O. Tvorchestvo Arnol'da Shenberga. M.: Izd-vo LKI, 2007. 528 p.

9. Veksler Iu. Adorno i Berg. Stranitsy perepiski (vstupitel'naia stat'ia), Muzykal'naia akademiia. 2003. № 1. p. 162–165.

10. Adorno T., Berg A. Stranitsy perepiski, Muzykal'naia akademiia. 2003. № 1–2. p. 166–182; 187–201.

11. Dolenko E. Povest' o tom, kak possorilsia Arnol'd Shenberg s Tomasom Mannom, Arnol'd Shenberg: vchera, segodnia, zavtra. Nauchnye trudy MGK im. P. I. Chaikovskogo, Vyp. 38. M.: MGK, 2002. p. 186–202.

12. Adorno Th. Bernhard Sekles. Adorno Th. Gesammelte Schriften, 18. Frankfurt a/M.: Suhrkamp, 1984. p. 269–270.

13. Davydov Iu. Ideia ratsional'nosti v sotsiologii muzyki Teodora Adorno, Krizis burzhuaznoi kul'tury i muzyka. Vyp. 3. M.: Muzyka, 1976. S. 49–105.

14. Adorno T. Ideen zur Musiksoziologie. Adorno T. Klangfiguren. Musikalische Schriften I. B. Frankfurt a/M.: Suhrkamp, 1959. S. 9–31.

15. Liubimova T. B. Problemy sotsiologii muzyki T. Adorno, Voprosy filosofii.1977. № 9. p. 148–154.

16. Pylaev M. O kontseptsii Avgusta Khal'ma. K probleme «energeticheskoi» traktovki muzykal'noi formy, Muzyka i vremia. 2011. № 10. p. 8–10.

17. Beiträge zur musikalischen Hermeneutik. Regensburg: Bosse, 1975. 292 S.

18. Adorno Th. Alban Berg. Zur Uraufführung des “Wozzek”. Adorno Th. Gesammelte Schriften, 18. Frankfurt a/M.: Suhrkamp, 1984. S. 456–464.

Published

2013-05-27

How to Cite

Pylaev, M. E. (2013). The phenomenon of “structural hearing” in the musical sociological concept of Theodor W. Adorno. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 3(2), 24–35. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2337

Issue

Section

Music