"Doctor Stockmann" by Stanislavsky in the Light of Criticism and History

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2019.305

Abstract

This article overviews different views of critics and theatre historians on the Moscow Art Theatre production Doctor Stockmann. It was one of the first interpretations of Henrik Ibsen’s play An Enemy of the People in the director’s theatre era. It was directed by Stanislavsky, who was himself playing the main role at the same time (1900). In Stanislavsky’s interpretation it was a very special figure, considered more tragical than Ibsens’s one. Less satirical, more touching, this Stockmann became a new type of tragic hero. Not the big figure of previous times, but a person like each of us, only a bit more absurd and naïve. He tended to Dostoevsky’s type of tragic hero as an object of ridicule but still tragic. That means a new comprehension of tragic that is not only heroic any more. The type of non-sublime tragic hero became relevant again in the second part of the 20th century, after the catastrophes that placed every individual in the face of existential questions. There appeared a new type of hero, manifested in the songs of Vladimir Vysotsky and Bulat Okudzhava. While their images are very different from the hero of Ibsen-Stanislavsky, they correlated with him in this new comprehension of a hero as one of us. Soviet historians of the theatre illuminated Stanislavsky’s role in the spirit of the heroes of their days. The unexpected bonds appear between these phenomena. The comparison of the views of theatre critics of the beginning of the 20th century and the Soviet historians in terms of modern theatre studies helps to understand the essence of Stanislavsky’s interpretation of Doctor Stockmann.

Keywords:

Dostoevsky, Ibsen, Doctor Stockmann, An Enemy of the People, Stanislavsky, Moscow Art Theatre, Iurii Beliaev, Pavel Iartsev, Konstantin Rudnitskii

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Olga E. Markaryan, Russian State Institute of Performing Arts

postgraduate of the Department of Russian Theatre Studies

References

Литература

1. Немирович-Данченко, Владимир. Рождение театра. М.: Правда, 1989.

2. Чехов, Антон. Полное собрание сочинений. Гл. ред. Николай Бельчиков. 30 томов. М.: Наука, 1980, т. 9: Письма 1900 — март 1901.

3. Рудницкий, Константин. Русское режиссерское искусство: 1898–1907. Отв. ред. Екатерина Горячкина-Полякова, Олег Фельдман. М.: Наука, 1990.

4. Айхенвальд, Юлий. Этюды о западных писателях. М.: Научное слово, 1910.

5. Иванов, Иван. “Горе героям! (письмо в редакцию)”. В кн. Московский Художественный театр в русской театральной критике: 1898–1905, сост. Юрий Виноградов, ред. Ольга Радищева, 143–7. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2005, т. 1.

6. Беляев, Юрий. “Художественный театр. III. ‘Доктор Штокман’”. В кн. Беляев, Юрий. Статьи о театре, 94–6. СПб.: Гиперион, 2003.

7. Станиславский, Константин. “Моя жизнь в искусстве”. В кн. Станиславский, Константин. Собрание сочинений, гл. ред. Олег Ефремов, 51–498. 9 томов. М.: Искусство, 1988, т. 1.

8. Строева, Марианна. Режиссерские искания Станиславского: 1898–1917. М.: Наука, 1973.

9. А. Б. [Богданович, Ангел]. “Критические заметки. Московский Художественный театр…” В кн. Московский Художественный театр в русской театральной критике: 1898–1905, сост. Юрий Виноградов, ред. Ольга Радищева, 199–206. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2005, т. 1.

10. Ярцев, Павел. “Искусство будней (Московский Художественный театр)”. В кн. Московский Художественный театр в русской театральной критике: 1898–1905, сост. Юрий Виноградов, ред. Ольга Радищева, 189–92. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2005, т. 1.

11. Зигфрид [Старк, Эдуард]. “Эскизы. ‘Доктор Штокман’”. В кн. Московский Художественный театр в русской театральной критике: 1906–1918, сост. Ольга Радищева и Екатерина Шингарёва, 133–5. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2007, т. 2.

12. Рудницкий, Константин. “Песни Окуджавы и Высоцкого”. Театральная жизнь, no. 15 (1987): 14–5.

13. Полякова, Елена. Станиславский-актер. М.: Искусство, 1972.

14. Вересаев, Викентий. Воспоминания. 3-е изд. М.; Л.: Гослитиздат, 1946.

15. Н. Р-н [Ракшанин, Николай]. “По театрам”. В кн. Московский Художественный театр в русской театральной критике: 1898–1905, сост. Юрий Виноградов, ред. Ольга Радищева, 138–41. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2005, т. 1.

16. Андреев, Леонид. “Москва. Мелочи жизни [29 октября 1900 г.]”. В кн. Андреев, Леонид. Полное собрание сочинений, гл. ред. Всеволод Келдыш, 153–5. 23 тома. М.: Наука, 2014, т. 13: Статьи, 1895–1900.

17. Достоевский, Фёдор. Полное собрание сочинений, гл. ред. Василий Базанов, подгот. текста и коммент. Анатолий Батюто. 30 томов. Л.: Наука, 1985, т. 28, кн. 2: Письма. 18. Бентли, Эрик. Жизнь драмы. М.: Айрис-пресс, 2004.

18. Бентли, Эрик. Жизнь драмы. М.: Айрис-пресс, 2004.

19. Юрьев, Андрей. “Ибсен на сегодняшней петербургской сцене”. В сб. Новая драма рубежа XIX–XX веков: проблематика, поэтика, пути сценического воплощения: материалы научной конференции, 8–10 ноября 2013 года, ред.-сост. Андрей Юрьев, 307–21. СПб.: СПбГАТИ, 2014.

20. Ибсен, Генрик. “Письма”. В кн. Ибсен, Генрик. Собрание сочинений, общ. ред. Владимир Адмони, коммент. Виктор Берков и Моисей Янковский, 485–823. 4 тома. М.: Искусство, 1958, т. 4.

21. Адмони, Владимир. Генрик Ибсен: очерк творчества. 2-е изд. Л.: Художественная литература, 1989.

22. А. К-ель [Кугель, Александр]. “Заметки о Московском Художественном театре”. В кн. Московский Художественный театр в русской театральной критике: 1898–1905, сост. Юрий Виноградов, ред. Ольга Радищева, 179–83. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2005, т. 1.

23. Андреев, Леонид. “Письма о театре”. В кн. Андреев, Леонид. Собрание сочинений, ред. Ирина Андреева и др., сост. и подгот. текста Владимир Александров и Вадим Чуваков, 510–41. 6 томов. М.: Художественная литература, 1996, т. 6.

24. Иванов, Иван. “От великого до жалкого (окончание)”. Театр и искусство, no. 5 (1900): 98–100.

25. А. К-ель [Кугель, Александр]. “Заметки о Московском Художественном театре”. Театр и искусство, no. 9 (1901): 184–7.

26. Виноградов, Юрий, Ольга Радищева, и Екатерина Шингарева. “Комментарии”. В кн. Московский Художественный театр в русской театральной критике: 1898–1905, сост. Юрий Виноградов, ред. Ольга Радищева, 129–32. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2005, т. 1.

27. Белый, Андрей. “Театр и современная драма”. В кн. Белый, Андрей. Собрание сочинений, сост. и коммент. Лариса Сугай, ред. Александр Поляков и Пётр Апрышко, 20–38. 8 томов. М.: Республика: Дмитрий Сечин, 2012, т. 8.

28. Берковский, Наум. “Достоевский на сцене”. В кн. Берковский, Наум. Литература и театр: статьи разных лет, 558–88. М.: Искусство, 1969.


References

1. Nemirovich-Danchenko, Vladimir. The Birth of Theatre. Moscow: Pravda Publ., 1989. (In Russian)

2. Chekhov, Anton. Complete Works. Ed. By Nicolay Bel’chikov. 30 vols. Moscow: Nauka Publ., 1980, vol. 9: The Letters 1900 — March 1901. (In Russian)

3. Rudnitskii, Konstantin. Russian Directing Art: 1898–1907. Ed. by Ekaterina Goriachkina-Poliakova, Oleg Fel’dman. Moscow: Nauka Publ., 1990. (In Russian)

4. Aikhenval’d, Iulii. Studies on the Western Writers. Moscow: Nauchnoe slovo Publ., 1910. (In Russian)

5. Ivanov, Ivan. “Woe to the Heroes! (Letter to the Editor)”. In Moskovskii Khudozhestvennyi teatr v russkoi teatral’noi kritike: 1898–1905, comp. by Iurii Vinogradov, ed. by Ol’ga Radishcheva, 143–7. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr Publ., 2005, vol. 1. (In Russian)

6. Beliaev, Iurii. “The Art Theatre. III. ‘Doctor Stockmann’”. In Beliaev, Iurii. Stat’i o teatre, 94–6. St. Petersburg: Giperion Publ., 2003. (In Russian)

7. Stanislavskii, Konstantin. “My Life in Art”. In Stanislavskii, Konstantin. Sobranie sochinenii, ed. by Oleg Efremov, 51–498. 9 vols. Moscow: Iskusstvo Publ., 1988, vol. 1. (In Russian)

8. Stroeva, Marianna. The Director’s Search of Stanislavsky: 1898–1917. Moscow: Nauka Publ., 1973. (In Russian)

9. A. B. [Bogdanovich, Angel]. “Critical Notes. The Moscow Art Theatre…” In Moskovskii Khudozhestvennyi teatr v russkoi teatral’noi kritike: 1898–1905, comp. by Iurii Vinogradov, ed. by Ol’ga Radishcheva, 199–206. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr Publ., 2005, vol. 1. (In Russian)

10. Iartsev, Pavel “The Art of Weekdays (The Moscow Art Theatre)”. In Moskovskii Khudozhestvennyi teatr v russkoi teatral’noi kritike: 1898–1905, comp. by Iurii Vinogradov, ed. by Ol’ga Radishcheva, 189–92. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr Publ., 2005, vol. 1. (In Russian)

11. Zigfrid [Stark, Eduard]. “Stydies. ‘Doctor Stockmann’”. In Moskovskii Khudozhestvennyi teatr v russkoi teatral’noi kritike: 1906–1918, comp. by Ol’ga Radishcheva and Ekaterina Shingareva, 133–5. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr Publ., 2007, vol. 2. (In Russian)

12. Rudnitskii, Konstantin. “Pesni Okudzhavy i Vysotskogo”. Teatral’naia zhizn’, no. 15 (1987): 14–5. (In Russian)

13. Poliakova, Elena. Stanislavskiy the Actor. Moscow: Iskusstvo Publ., 1972. (In Russian)

14. Veresaev, Vikentii. Memoirs. 3rd ed. Moscow; Leningrad: Goslitizdat Publ., 1946. (In Russian)

15. N. R-n [Rakshanin, Nicolay]. “In the Theatres”. In Moskovskii Khudozhestvennyi teatr v russkoi teatral’noi kritike: 1898–1905, comp. by Iurii Vinogradov, ed. by Ol’ga Radishcheva, 138–41. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr Publ., 2005, vol. 1. (In Russian)

16. Andreev, Leonid. “Moscow. The Little Things in Life [October 29, 1900]”. In Andreev, Leonid. Polnoe sobranie sochinenii, ed. by Vsevolod Keldysh, 153–5. 23 vols. Moscow: Nauka Publ., 2014, vol. 13: Articles, 1895–1900. (In Russian)

17. Dostoevskii, Fedor. Complete Works, ed. by. Vasily Bazanov, prepared and comment. by Anatolii Batiuto. 30 vols. Leningrad: Nauka Publ., 1985, vol. 28, bk. 2: Letters. (In Russian)

18. Bentley, Eric. The Life Of Drama. Moscow: Iris-press, 2004. (In Russian)

19. Iur’ev, Andrei. “Ibsen on the Today’s Petersburg Stage”. In Novaia drama rubezha XIX–XX vekov: problematika, poetika, puti stsenicheskogo voploshcheniia: Materialy nauchnoi konferentsii, 8–10 noiabria 2013 goda, ed. and comp. by Andrei Iur’ev, 307–21. St. Petersburg: SPbGATI Publ., 2014. (In Russian)

20. Ibsen, Genrik. “Letters”. In Ibsen, Genrik. Sobranie sochinenii, ed. by Vladimir Admoni, comment. by Viktor Berkov and Moisei Iankovskii, 485–823. 4 vols. Moscow: Iskusstvo Publ., 1958, vol. 4. (In Russian)

21. Admoni, Vladimir. Henrik Ibsen: The Essay About the Creativity. 2nd ed. Leningrad: Khudozhestvennaia literature Publ., 1989. (In Russian)

22. A. K-el’ [Kugel’, Aleksandr]. “Notes About the Moscow Art Theatre”. In Moskovskii Khudozhestvennyi teatr v russkoi teatral’noi kritike: 1898–1905, comp. by Iurii Vinogradov, ed. by Ol’ga Radishcheva, 179–83. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr Publ., 2005, vol. 1. (In Russian)

23. Andreev, Leonid. “Letters About the Theatre”. In Andreev, Leonid. Sobranie sochinenii, ed. by Irina Andreeva et al., comp. and prepared by Vladimir Aleksandrov and Vadim Chuvakov, 510–41. 6 vols. Moscow: Khudozhestvennaia literatura Publ., 1996, vol. 6 (In Russian)

24. Ivanov, Ivan. “From the Great to the Pitiful (The End)”. Teatr i iskusstvo, no. 5 (1900): 98–100. (In Russian)

25. A. K-el’ [Kugel’, Alexandr]. “Notes About the Moscow Art Theatre”. Teatr i iskusstvo, no. 9 (1901): 184–7. (In Russian)

26. Vinogradov, Iurii, Ol’ga Radishcheva, and Ekaterina Shingareva. “Comments”. In Moskovskii Khudozhestvennyi teatr v russkoi teatral’noi kritike: 1898–1905, comp. by Iurii Vinogradov, ed. by Ol’ga Radishcheva, 129–32. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr Publ., 2005, vol. 1. (In Russian)

27. Belyi, Andrei. “Theatre and Modern Drama”. In Belyi, Andrei. Sobranie sochinenii, comp. and comment. by Larisa Sugai, ed. by Aleksandr Poliakov and Petr Apryshko, 20–38. 8 vols. Moscow: Respublika: Dmitrii Sechin Publ., 2012, vol. 8. (In Russian)

28. Berkovskii, Naum. “Dostoevsky on the Stage”. In Berkovskii, Naum. Literatura i teatr: Stat’i raznykh let, 558–88. Moscow: Iskusstvo Publ., 1969. (In Russian)

Published

2019-09-26

How to Cite

Markaryan, O. E. . (2019). "Doctor Stockmann" by Stanislavsky in the Light of Criticism and History. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 9(3), 512–523. https://doi.org/10.21638/spbu15.2019.305

Issue

Section

Theater