Concept of communication in Stanislavsky acting theory

Authors

  • Mikhail A. Ilyin Saint Petersburg State Theatre Arts Academy

Abstract

During last decades humanities have made a real breakthrough in research of interpersonal communication that resulted in new basis for reconsidering Stanislavsky’s ideas that concern theatre communication. According to Stanislavsky the art of acting is based on specifi c mode of stage being of the actor and of the role created. Artistic reality of actors’ existence may come to life in the process of real creative communication of the actors between themselves and with the audience. The author of this paper believes that based on contemporary interpretation of Stanislavsky’s ideas we can separate communication of other components of acting and we can discover constituent, integrating and creative functions of acting communication.

Keywords:

theatre, actor’s art, psychological techniques of acting, theatre school, actor training, art psychology, communication, communication in acting

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mikhail A. Ilyin, Saint Petersburg State Theatre Arts Academy

associate professor, Deputy Dean of the faculty of acting and directing for scientific and publishing work

References

Литература

1. Станиславский К. С. Из записных книжек: в 2 т. М.: Всерос. театр. об-во, 1986.

2. Берхин Н. Б. Проблема общения в работах К. С. Станиславского // Психологические исследования общения / отв. ред. Б. Ф. Ломов, А. В. Беляева, В. Н. Носуленко. М.: Наука, 1985.

3. Станиславский К. С. Собр. соч.: в 8 т. М., 1954–1961.

4. Рациональность и коммуникация: тез. VII междунар. науч. конф. 14–16 ноября 2007 г. / отв. ред. Б. И. Липский. СПб., 2007.

5. Кристи Г. В. Воспитание актера школы Станиславского: учеб. пособие. М., 1968.

6. Гримак Л. П. Общение с собой. Начала психологии активности. М., 2009.

7. Каган М. С. Искусствознание и художественная критика: избр. ст. СПб., 2001.

8. Костелянец Б. О. Драма и действие. М., 2007.

9. Ковалев Г. А., Радзиховский Л. А. Проблема общения и детерминации психического в работах советских психологов // Общение и развитие психики: сб. науч. тр. М., 1988. С. 7–21.

10. Малочевская И. Б. Режиссерская школа Товстоногова. СПб., 2003.

11. Бахтин М. М. Проблемы творчества Достоевского. Киев, 1994.

12. Розеншток-Хюсси О. Избранное. Язык рода человеческого. М.; СПб., 2000.

13. Барбой Ю. М. Структура действия и современный спектакль. Л., 1988.

14. Товстоногов Г. А. Зеркало сцены. Л., 1984.

15. Маленьких А. Н. Специфика положения зрителя в современной культуре // Зритель в искусстве: интерпретация и творчество: матер. науч. конф. СПб., 2008.

16. Ильин М. А. Раскованность. Сосредоточенность. Контактность: учеб. пособие. СПб., 2010.

17. Волкова А. И. Психология общения. Ростов н/Д., 2007.


References

1. Stanislavskii K. S. Iz zapisnykh knizhek. Vol. 1, 2. Moscow, Vseros. teatr. ob-vo Publ., 1986. (In Russian)

2. Berkhin N. B. Problema obshcheniia v rabotakh K. S. Stanislavskogo. Psikhologicheskie issledovaniia obshcheniia. Gen. ed. by B. F. Lomov, A. V. Beliaeva, V. N. Nosulenko. Moscow, Nauka Publ., 1985. (In Russian)

3. Stanislavskii K. S. Sobr. soch.: v 8 t. Moscow, 1954–1961. (In Russian)

4. Ratsional'nost' i kommunikatsiia: tez. VII mezhdunar. nauch. konf. 14–16 noiabria 2007 g. Gen. ed. by B. I. Lipskii. St Petersburg, 2007. (In Russian)

5. Kristi G. V. Vospitanie aktera shkoly Stanislavskogo: ucheb. posobie. Moscow, 1968. (In Russian)

6. Grimak L. P. Obshchenie s soboi. Nachala psikhologii aktivnosti. Moscow, 2009. (In Russian)

7. Kagan M. S. Iskusstvoznanie i khudozhestvennaia kritika: izbr. st. St Petersburg, 2001. (In Russian)

8. Kostelianets B. O. Drama i deistvie. Moscow, 2007. (In Russian)

9. Kovalev G. A., Radzikhovskii L. A. Problema obshcheniia i determinatsii psikhicheskogo v rabotakh sovetskikh psikhologov. Obshchenie i razvitie psikhiki: sb. nauch. tr. Moscow, 1988, pp. 7–21. (In Russian)

10. Malochevskaia I. B. Rezhisserskaia shkola Tovstonogova. St Petersburg, 2003. (In Russian)

11. Bakhtin M. M. Problemy tvorchestva Dostoevskogo. Kiev, 1994. (In Russian)

12. Rozenshtok-Khiussi O. Izbrannoe. Iazyk roda chelovecheskogo. Moscow; St Petersburg, 2000. (In Russian)

13. Barboi Iu. M. Struktura deistviia i sovremennyi spektakl'. Leningrad, 1988. (In Russian)

14. Tovstonogov G. A. Zerkalo stseny. Leningrad, 1984. (In Russian)

15. Malen'kikh A. N. Spetsifika polozheniia zritelia v sovremennoi kul'ture. Zritel' v iskusstve: interpretatsiia i tvorchestvo: mater. nauch. konf. St Petersburg, 2008. (In Russian)

16. Il'in M. A. Raskovannost'. Sosredotochennost'. Kontaktnost': ucheb. posobie. St Petersburg, 2010. (In Russian)

17. Volkova A. I. Psikhologiia obshcheniia. Rostov on Don, 2007. (In Russian)

Published

2011-06-15

How to Cite

Ilyin, M. A. (2011). Concept of communication in Stanislavsky acting theory. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 1(2), 34–49. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/651

Issue

Section

Theater