The playing nature of Michael Chekhov’s exercises

Authors

  • Elena E. Kuzina Saint Petersburg State Theatre Arts Academy

Abstract

The author of the article investigates the Ludo (playing) nature of a theatrical-pedagogical method created by Michael Chekhov. Th e basic natural property of playing activity is «consciousness bifurcation», generating «two-planned behaviour» — simultaneous existence in the real and imaginary spaces. According to M. Chekhov, a duality of actor existence on a scene is a guarantee of his/her freedom and inspiration. In order to educate actor to keep both plans, to shift from one to another, M. Chekhov had developed special exercises.

Keywords:

acting, the technique of Acting, Actor training, creativity of actor, exercise for actor, improvisation, theatrical-pedagogical method, Ludo nature, Ludo theatre, actor’s energy, scenic presence, Lenard Petit, Michael Chekhov

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena E. Kuzina, Saint Petersburg State Theatre Arts Academy

senior lecturer of the Department of directing

References

Литература

1. Хёйзинга Й. Homo ludens. М.: Прогресс-Академия, 1992. 464 с.

2. Лотман Ю. М. Тезисы к проблеме «Искусство в ряду моделирующих систем» // Лотман Ю. М. Статьи по семиотике культуры и искусства. СПб., 2002. С. 274–294.

3. Выготский Л. С. Игра и ее роль в психическом развитии ребенка // Вопросы психологии. 1966. № 6. С. 62–76.

4. Кириллов А. А. Театр и театральная система Михаила Чехова: автореф. дис. … канд. искусствовед. СПб., 2008. 27 с.

5. Кириллов А. А. Театральная система Михаила Чехова // Мнемозина: док. и факты из истории отеч. театра ХХ в. Вып. 3. М.: Артист. Режиссер. Театр, 2004. С. 495–516.

6. Кнебель М. О. Процесс становления режиссера: автореф. дис. … д-ра искусствовед. М., 1966. 20 с.

7. Кнебель М. О. Вся жизнь. М.: Всерос. театр. об-во, 1967. 584 с.

8. Кнебель М. О. М. Чехов об искусстве актера // Чехов М. А. Литературное наследие. Т. 2. М., 1986. С. 5–30.

9. Вертман Ю. Д. Театрально-педагогическая деятельность М. А. Чехова: автореф. дис. … канд. искусствовед. М., 1975. 22 с.

10. Бюклинг Л. Михаил Чехов в западном театре и кино. СПб.: Академический проект, 2000. 560 с.

11. Уроки Михаила Чехова в Государственном театре Литвы. 1932 год: материалы к курсу «Мастерство актера» / сост. А. Адомайтите, А. Гуобис. М.: ГИТИС, 1989. 73 с.

12. Громов В. А. Михаил Чехов. М., 1970. 212 с.

13. Лекции Рудольфа Штайнера о драматическом искусстве в изложении Михаила Чехова. Письма актера к В. А. Громову. Вступительный текст В. В. Иванова. Публикации С. В. Казачковой и Т. Л. Стрижак // Мнемозина: док. и факты из истории отеч. театра ХХ в. Вып. 2. М.: Эдиториал УРСС, 2000. С. 85–142.

14. Чехов М. А. Литературное наследие: в 2 т. Т. 2. Об искусстве актера. М.: Искусство, 1986. 559 с.

15. Petit L. The Michael Chekhov Handbook: for the Actor. London and New York: Routledge, 2010. 182 p.


References

1. Kheizinga I. Homo ludens. Moscow, Progress-Akademiia Publ., 1992. 464 p. (In Russian)

2. Lotman Iu. M. Tezisy k probleme «Iskusstvo v riadu modeliruiushchikh sistem». Lotman Iu. M. Stat'i po semiotike kul'tury i iskusstva. St Petersburg, 2002, pp. 274–294. (In Russian)

3. Vygotskii L. S. Igra i ee rol' v psikhicheskom razvitii rebenka. Voprosy psikhologii, 1966, no. 6, pp. 62–76. (In Russian)

4. Kirillov A. A. Teatr i teatral'naia sistema Mikhaila Chekhova: avtoref. dis. … kand. isk. St Petersburg, 2008. 27 p. (In Russian)

5. Kirillov A. A. Teatral'naia sistema Mikhaila Chekhova. Mnemozina: dok. i fakty iz istorii otech. teatra XX v. Issue. 3. Moscow, Artist. Rezhisser. Teatr Publ., 2004, pp. 495–516. (In Russian)

6. Knebel' M. O. Protsess stanovleniia rezhissera: avtoref. dis. … d-ra isk. Moscow, 1966. 20 p. (In Russian)

7. Knebel' M. O. Vsia zhizn'. Moscow, Vseros. teatr. ob-vo Publ., 1967. 584 p. (In Russian)

8. Knebel' M. O. M. Chekhov ob iskusstve aktera. Chekhov M. A. Literaturnoe nasledie. Vol. 2. Moscow, 1986, pp. 5–30. (In Russian)

9. Vertman Iu. D. Teatral'no-pedagogicheskaia deiatel'nost' M. A. Chekhova: avtoref. dis. … kand. isk. M., 1975. 22 p. (In Russian)

10. Biukling L. Mikhail Chekhov v zapadnom teatre i kino. St Petersburg, Akademicheskii proekt Publ., 2000. 560 p. (In Russian)

11. Uroki Mikhaila Chekhova v Gosudarstvennom teatre Litvy. 1932 god: materialy k kursu "Masterstvo aktera". Comp. by A. Adomaitite, A. Guobis. Moscow, GITIS Press, 1989. 73 p. (In Russian)

12. Gromov V. A. Mikhail Chekhov. Moscow, 1970. 212 p. (In Russian)

13. Lektsii Rudol'fa Shtainera o dramaticheskom iskusstve v izlozhenii Mikhaila Chekhova. Pis'ma aktera k V. A. Gromovu. Vstupitel'nyi tekst V. V. Ivanova. Publikatsii S. V. Kazachkovoi i T. L. Strizhak. Mnemozina: dok. i fakty iz istorii otech. teatra XX v. Issue 2. Moscow, Editorial URSS, 2000, pp. 85–142. (In Russian)

14. Chekhov M. A. Literaturnoe nasledie. T. 2. Ob iskusstve aktera. Moscow, Iskusstvo Publ., 1986. 559 p. (In Russian)

15. Petit L. The Michael Chekhov Handbook: for the Actor. London and New York, Routledge, 2010. 182 p.

Published

2011-06-15

How to Cite

Kuzina, E. E. (2011). The playing nature of Michael Chekhov’s exercises. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 1(2), 50–58. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/652

Issue

Section

Theater