Contemporary Artistic Enamel: Stylistic and Innovative Development Trends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2020.404

Abstract

Artistic enamel from the 1920s to the 2010s, has experienced a difficult path of development. In the early twentieth century, it represented a variety of techniques in regard to the artistic processing of metals. Today, it is an independent type of plastic arts, which synthesized both technical and technological innovations, as well as stylistic features of contemporary art and current artistic practices. In the history of artistic enamel several stages are clearly visible. The beginning of the process lies in the penetration of the principles of easel art into decorative art, which occurred in the first post-revolutionary decade due to the participation of leading masters of the Russian avant-garde in the creation of enamel works. During the second stage, the artists of the next generation attempted to combine the principles of easel painting with the national traditions that prevailed in the centers of folk arts and crafts. The third stage was inspired by the entry into the process of monumentalists and the active participation of Russian artists in international creative enamel symposia. In the fourth stage, the role of a structuring factor in the development of domestic enamel art was played by individual creative workshops that opened in different regions of Russia. Easel enamel of the 2010s is characterized by the multidimensionality of the artistic space, the creation of enamel works at the junction of different types of characteristics: both traditional and contemporary. These are classic “paintings”, panels and easel three-dimensional objects in which enamel is combined with other materials, but also monumental and decorative art objects and digital painting in enamel. Contemporary Russian art enamel represents an independent type of plastic arts, in which, in addition to traditional ones, there are numerous innovative author’s technical and technological techniques as well as methods of work.

Keywords:

contemporary art enamel, artistic enamel, painting on enamel, innovative technologies, machine enamel, painting-murals, art objects, monumental and decorative plastic, digital painting on enamel, muralist

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Irina Yu. Perfilyeva, Research Institute of Theory and History of Fine Arts of the Russian Academy of Arts

PhD, Associate Professor

References

Литература

1. Пак, Вера. Ростовская финифть ХХ века: иллюстрированный биобиблиографический словарь. М.: Галарт, 2006.

2. Гилодо, Андрей. Авангард и авиация. М.: Арт Гид, 2014.

3. Ракитин, Василий. Николай Михайлович Суетин. М.: Литературно-художественное агентство “Лира”: RA; [СПб.]: Palace ed., 1998.

4. Арватов, Борис. “Две группировки”. Зрелища, no. 8 (1922): 7–15.

5. Стригалев, Анатолий. “Искусство и производство”. В изд. Москва — Париж. 1900–1930: каталог выставки, науч. ред. М. Бессонова, Е. Левитин, С. Задора и Н. Уврар, 66–77. 2 тома. М.: Советский художник, 1981, т. 1: Изобразительное искусство, прикладное и промышленное искусство, архитектура и градостроительство, агитационно-массовое искусство, плакат, театр, литература, музыка, кино, художественная фотография.

6. Гегель, Георг Вильгельм Фридрих. Наука логики. 3 тома. М.: Мысль, 1970, т. 1. (АН СССР. Ин-т философии. Философское наследие).

7. Суслов, Игорь. “Ростовская финифть”. В изд. Разина, Т., И. Суслов, Е. Хохлова, и Н. Гореликов. Русский художественный металл, отв. ред. Наталия Шкаровская, 16–27. М.: Всесоюзное кооперативное издательство, 1958. (Художественные промыслы РСФСР / Науч.-исслед. ин-т худож. пром-сти Роспромсовета).

8. Каплан, Нина, Ольга Попова, и Елена Яковлева “Художественные промыслы и ремесла”. В изд. Советское декоративное искусство, 1945–1975: очерки истории, отв. ред. Владимир Толстой, 147–80. М.: Искусство, 1984.

9. Гилодо, Андрей. Русская эмаль: середина 19 — 20 век: альбом. М.: Береста, 1996.

10. Терехович, Марина. “Советско-венгерский семинар”. Декоративное искусство СССР, no. 9 (1983): 38–40.

11. Власова, Галина. “Живопись, рожденная огнем”. В изд. Музей прикладного искусства Санкт-Петербургской художественно-промышленной академии им. А. Л. Штиглица. Современная горячая эмаль: каталог выставки, 4–5. СПб.: [б. и.], 2007.

12. “Современная художественная эмаль”: информационный обзор проекта к международной биеннале искусства эмали “Образы белых ночей” в Санкт-Петербурге. СПб.: [б. и.], 2010.

13. Дервиз, Григорий. “Восторженная хвала эмальерному искусству, или Почему я люблю горячую эмаль”. В изд. Музей прикладного искусства Санкт-Петербургской художественно-промышленной академии им. А. Л. Штиглица. Современная горячая эмаль: каталог выставки, 6–7. СПб.: [б. и.], 2007.

14. Агафонова, Анастасия. “Экология — обиталище души. Свет и тень”. В изд. Межрегиональная выставка современной эмали России “Экология — обиталище души. Свет и тень”: каталог выставки, сост. Анастасия Агафонова и Евгений Матько, 3. М.: тип. “Принта групп”, 2017.

15. Матько, Евгений. “Вечная метафизика новых технологий”. В изд. Межрегиональная выставка современной эмали России “Экология — обиталище души. Свет и тень”: каталог выставки, сост. Анастасия Агафонова и Евгений Матько, 5. М.: тип. “Принта групп”, 2017.

16. Агафонова, Анастасия. “Мастера эмали художественно-промышленных академий графа Строганова и барона Штиглица в процессе формирования школы станковой эмали России”. В изд. Мастера эмали художественно-промышленных академий графа Строганова и барона Штиглица: каталог выставки, сост. Анастасия Агафонова и Евгений Матько, 15–18. М.: МГХПА им. С. Г. Строганова, 2019.

17. Малинина, Татьяна. “Культурные палимпсесты: их проявление и прочтение в архитектурно-художественных текстах советского времени”. Артикульт 29, no. 1 (2018): 75–96.

18. Рындина, Анна. “Алтарная преграда ‘Долгоруковской’ церкви. Монументальные эмали Зураба Церетели. Новый взгляд”. В изд. Особенности развития техник и технологий в современном изобразительном искусстве, архитектуре, дизайне. сборник научных статей <…>, сост. Татьяна Кочемасова и Н. Мухина, ред. Елена Романова, 24–7. Ярославль: Филигрань, 2014, вып. 1.

19. Романова, Елена. “Букет на Гоголевском”. Декоративное искусство, no. 4/415 (2013): 8–9.

20. Алитова, Рашида. [“Вступительная статья”]. В изд. Прогулки PRO Голландию: каталог выставки, 2. Ярославль: ООО “СПК”, 2013.

21. Бекетов, Михаил. [“Вступительная статья”]. В изд. Зазеркалье, игра с зеркалами: каталог арт-проекта, 4–5. Ярославль: ООО “СПК”, 2014.

22. Пак, Вера, сост. Современная эмаль. К 255-летию ростовской финифти: каталог выставки. Ростов: [б. и.], 2016.

23. Романова, Елена. “Мир эмалей и рельефов мастера”. В изд. Зураб Церетели, сост. Елена Церетели, Людмила Андреева и Любовь Евдокимова, 230–46. 3 тома. М.: тип. “Творческая мастерская Зураба Церетели”, 2011, т. 3: Графика — Эмаль — Рельеф.

24. Векслер, Анна, авт.-сост. Иван Дьяков. Живописная эмаль: альбом произведений. СПб.: НП‑Принт, 2017.

Источник

I. Промысловая кооперация, no. 12 (1939): 22–4.

References

1. Pak, Vera. Rostov Enamel of the Twentieth Century: An Illustrated Bio-Bibliographic Dictionary. Moscow: Galart Publ., 2006. (In Russian)

2. Gilodo, Andrei. Avant-garde and Aviation. Moscow: Art Gid Publ., 2014. (In Russian)

3. Rakitin, Vasilii. Nikolai Mikhailovich Suetin. Moscow: Literaturno-khudozhestvennoe agentstvo “Lira”: RA Publ.; [SPb.]: Palace ed. Publ., 1998. (In Russian)

4. Arvatov, Boris. “Two Factions”. Zrelishcha, no. 8 (1922): 7–15. (In Russian)

5. Strigalev, Anatolii. “Art and Production”. In Moskva — Parizh. 1900–1930: katalog vystavki, science ed. M. Bessonova, E. Levitin, S. Zadora and N. Uvrar, 66–77. 2 vols. Moscow: Sovetskii khudozhnik Publ., 1981, vol. 1: Izobrazitel’noe iskusstvo, prikladnoe i promyshlennoe iskusstvo, arkhitektura i gradostroitel’stvo, agitatsionno-massovoe iskusstvo, plakat, teatr, literatura, muzyka, kino, khudozhestvennaia fotografiia. (In Russian)

6. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Science of Logic. 3 vols. Rus. ed. Moscow: Mysl’ Publ., 1970, vol. 1. (AN SSSR. In-t filosofii. Filosofskoe nasledie). (In Russian)

7. Suslov, Igor’. “Rostov Finift”. In Razina, T., I. Suslov, E. Khokhlova, and N. Gorelikov. Russkii khudozhestvennyi metal, ed. by Nataliia Shkarovskaia, 16–27. Moscow: Vsesoiuznoe kooperativnoe izdatel’stvo Publ., 1958. (Khudozhestvennye promysly RSFSR / Nauch.-issled. in-t khudozh. prom-sti Rospromsoveta). (In Russian)

8. Kaplan, Nina, Olga Popova, and Elena Iakovleva. “Arts and Crafts”. In Sovetskoe dekorativnoe iskusstvo, 1945–1975: ocherki istorii, ed. by Vladimir Tolstoi, 147–80. Moscow: Iskusstvo Publ., 1984. (In Russian)

9. Gilodo, Andrei. Russian Enamel: Mid-19th and 20th Century: Album. Moscow: Beresta Publ., 1996. (In Russian)

10. Terekhovich, Marina. “Soviet-Hungarian Seminar”. Dekorativnoe iskusstvo SSSR, no. 9 (1983): 38–40. (In Russian)

11. Vlasova, Galina. “Painting Born of Fire”. In Muzei prikladnogo iskusstva Sankt-Peterburgskoi khudozhestvenno-promyshlennoi akademii im. A. L. Shtiglitsa. Sovremennaia goriachaia emal’: katalog vystavki, 4–5. St. Petersburg: [s. n.], 2007. (In Russian)

12. “Modern Art Enamel”: Information Review of the Project for the International Enamel Art Biennale “Images of White Nights” in Saint Petersburg. St. Petersburg: [s. n.], 2010. (In Russian)

13. Derviz, Grigorii. “Enthusiastic Praise for Enamel Art, Or Why I love Hot Enamel”. In Muzei prikladnogo iskusstva Sankt-Peterburgskoi khudozhestvenno-promyshlennoi akademii im. A. L. Shtiglitsa. Sovremennaia goriachaia emal’: katalog vystavki, 6–7. St. Petersburg: [s. n.], 2007. (In Russian)

14. Agafonova, Anastasiia. “Ecology is the Abode of the Soul. Light and Shadow”. In Mezhregional’naia vystavka sovremennoi emali Rossii “Ekologiia — obitalishche dushi. Svet i ten’”: katalog vystavki, comp. by Anastasiia Agafonova and Evgenii Mat’ko, 3. Moscow: tip. “Printa Grupp” Publ., 2017.

15. Mat’ko, Evgenii. “The Eternal Metaphysics of the New Technologies”. In Mezhregional’naia vystavka sovremennoi emali Rossii “Ekologiia — obitalishche dushi. Svet i ten’”: katalog vystavki, comp. by Anastasiia Agafonova and Evgenii Mat’ko, 5. Moscow: tip. “Printa Grupp” Publ., 2017. (In Russian)

16. Agafonova, Anastasiia. “Enamel Masters of the Art and Industrial Academies of Count Stroganov and Baron Stieglitz in the Process of Forming the School of Easel Enamel in Russia”. In Mastera emali khudozhestvenno-promyshlennykh akademii grafa Stroganova i barona Shtiglitsa: katalog vystavki, comp. by Anastasiia Agafonova and Evgenii Mat’ko, 15–18. Moscow: MGKhPA im. S. G. Stroganova Publ., 2019. (In Russian)

17. Malinina, Tat’iana. “Cultural Palimpsests: Their Manifestation and Reading in Architectural and Artistic Texts of the Soviet Time”. Artikul’t 29, no. 1 (2018): 75–96. doi: 10.28995/2227-6165-2018-1-75-96. (In Russian)

18. Ryndina, Anna. “Altar Barrier ‘Dolgorukovskaya’ Church. The Monumental Enamels of Zurab Tsereteli. New Look”. In Osobennosti razvitiia tekhnik i tekhnologii v sovremennom izobrazitel’nom iskusstve, arkhitekture, dizaine: sbornik nauchnykh statei <…>, comp. by Tat’iana Kochemasova and N. Mukhina, ed. by Elena Romanova, 24–7. Iaroslavl’: Filigran’ Publ., 2014, iss. 1. (In Russian)

19. Romanova, Elena. “Bouquet on Gogol Boulevard”. Dekorativnoe iskusstvo, no. 4/415 (2013): 8–9. (In Russian)

20. Alitova, Rashida. [“Introductory Article”]. In Progulki PRO Gollandiiu: katalog vystavki, 2. Iaroslavl’: OOO “SPK” Publ., 2013. (In Russian)

21. Beketov, Mikhail. [“Introductory Article”]. In Zazerkal’e, igra s zerkalami: katalog art-proekta, 4–5. Iaroslavl’: OOO “SPK” Publ., 2014. (In Russian)

22. Pak, Vera, comp. Contemporary Enamel. To the 255th Anniversary of Rostov Enamel: Catalog of the Exhibition. Rostov: [s. n.], 2016. (In Russian)

23. Romanova, Elena. “The World of Enamels and Reliefs of the Master”. In Zurab Tsereteli, comp. by Elena Tsereteli, Liudmila Andreeva and Liubov’ Evdokimova, 230–46. 3 vols. Moscow: tip. “Tvorcheskaia masterskaia Zuraba Tsereteli” Publ., 2011, vol. 3: Grafika — Emal’ — Rel’ef. (In Russian)

24. Veksler, Anna, author and comp. Ivan Dyakov. Pictorial Enamel: An Album of Works. St. Petersburg: NP-Print Publ., 2017. (In Russian)

Source

I. Commercial cooperation, no. 12 (1939): 22–4.

Published

2020-12-15

How to Cite

Perfilyeva, I. Y. (2020). Contemporary Artistic Enamel: Stylistic and Innovative Development Trends. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 10(4), 586–608. https://doi.org/10.21638/spbu15.2020.404

Issue

Section

Visual arts