The fresco “The appearance of Godmother to St. Peter in the refraction of the sacred bread” and a problem of Sofian iconography in Old Russian monumental painting of the second half of 17th — first half of 18th century

Authors

  • Alexandra V. Vasiljeva The State Russian Museum

Abstract

The article is dedicated to the analysis of one of the fundamental compositions of central apse of the Upper Volga region’s temples of the second half of 17th — first half of 18th century, namely the apocryphal story “The appearance of Godmother to St. Peter in the refraction of the sacred bread”. Only the icons on this theme, that date back to the second half of 16th — the beginning of 17th century, have so far gained academic consideration among the scholars. This study aims to reveal the new meanings, which are implied by the picture of “The Refraction” regarded as a part of the altar. This approach can lead to adopting a fresh view on the subject of this picture. The analysis resulted in understanding the meaning of placing the fundamental compositions within the central apse and the theme of St. Sofia’s ideas in the Russian iconographical theologies of the period in question.

Keywords:

Upper Volga region, Fresco, the Appearance, Refraction, Sophia, the Holy Wisdom of God

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandra V. Vasiljeva, The State Russian Museum

postgraduate

References

Литература

1. Филимонов Г. Д. Очерки русской христианской иконографии. София Премудрость Божия // Сборник Общества любителей древнерусского искусства на 1873 г. М., 1874. Кн. I, отд. 1. С. 1–20.

2. Шаров П. Большой Московский собор 1666–1667 гг. // ТКДА. 1895. Т. I. Апрель. С. 538–539.

3. Яковлева А. И. «Образ мира» в иконе «София Премудрость Божия» // Древнерусское искусство: проблемы и атрибуции. М.: Наука, 1977. С. 388–404.

4. Квливидзе Н. В. Икона Софии премудрости Божией и особенности новгородской литургической традиции в конце XV века // Сакральная топография средневекового города. Известия Института христианской культуры средневековья. М., 1998. Т. I. С. 86–99.

5. Тодић Б. Грачаница. Сликарство. Београд, 1988.

6. Милановић В. Старозаветне теме и лоза Jесеjева // Дечани и византиjска уметностсредином XIV в. Международни научни скуп поводом 650 година манастира Дечана. Септембар 1985 / ур. В. J. Ђурић. Београд: САНУ, 1989. С. 213–215.

7. Meyendorff J. L‘iconografie de la Sagesse Divine dans la tradition byzantine // Cahiers archeologiques. Fin de l’Antiquité et Moyen Age. Paris: Librairie C. Klincksieck, 1959. № 10. P. 259–277.

8. Вздорнов Г. И. Волотово. Фрески Успения на Волотовом поле близ Новгорода. М.: Искусство, 1989. 343 с.

9. Сидорова Т. А. Волотовская фреска «Премудрость созда себе дом» и ее отношение к новгородской ереси стригольников в XIV в. // ТОДРЛ. XXVI. Л.: Изд-во АН СССР, 1971. С. 212–231.

10. Флоренский П. А. София. Письма к другу // Богословский вестник. Сергиев Посад, 1911. Июль–август.

11. Брюсова В. Г. София Премудрость Божия в древнерусской литературе и искусстве. М.: Белый город, 2006. 207 с.

12. Скабалланович М. Толковый типикон. М.: Сретенский монастырь, 2004. 814 с.

13. Логвинов Е. В. Похвала Богородице с явлением Богородицы апостолам в преломлении хлеба и Софией Премудростию Божиею (иконографический анализ изображения) // Древне-русское искусство. Исследования и реставрация. Сб. науч. тр. Памяти Николая Николаевича Померанцева. М., 2001. С. 134–138.

14. София Премудрость Божия: выставка русской иконописи XIII–XIX веков из собраний музеев России. М., 2000.

15. Искусство строгановских мастеров. М.: Сов. художник, 1991. 176 с.

16. Панич Т. В. Писатели патриаршего круга в богословской полемике 1680–1690-х гг. XVII в.: автореф. дис. … д-ра филол. наук / Новосиб. гос. пед. ун-т. Новосибирск, 2007. 45 с.

17. Квливидзе Н. В. Иконографическая программа алтарных росписей московских храмов второй половины XVI в. // Византийский мир: искусство Константинополя и национальные традиции. К 2000-летию христианства. Памяти Ольги Ильиничны Подобедовой (1912–1999). М.: Северный паломник, 2005. С. 621–646.

18. Керн К., архим. (Киприан) Евхаристия (из чтений в Православном Богословском институте в Париже). М.: Храм свв. Космы и Дамиана на Маросейке, 2006. 335 с.

19. Смирнова Э. С., Лаурина В. К., Гордиенко Э. А. Живопись Великого Новгорода. XV в. М.: Наука, 1982. 575 с.

20. Экономцев И., игум. Исихазм и возрождение (Исихазм и проблема творчества) // Православие Византия Россия. Сб. ст. М.: Христианская литература, 1992. С. 168–196.


References

1. Filimonov G. D. Ocherki russkoi khristianskoi ikonografii. Sofiia Premudrost' Bozhiia. Sbornik Obshchestva liubitelei drevnerusskogo iskusstva na 1873 g. Moscow, 1874, bk. I, otd. 1, pp. 1–20. (In Russian)

2. Sharov P. Bol'shoi Moskovskii sobor 1666–1667 gg. TKDA, 1895, vol. I. April, pp. 538–539. (In Russian)

3. Iakovleva A. I. "Obraz mira" v ikone "Sofiia Premudrost' Bozhiia". Drevnerusskoe iskusstvo: problemy i atributsii. Moscow, Nauka Publ., 1977, pp. 388–404. (In Russian)

4. Kvlividze N. V. Ikona Sofii premudrosti Bozhiei i osobennosti novgorodskoi liturgicheskoi traditsii v kontse XV veka. Sakral'naia topografiia srednevekovogo goroda. Izvestiia Instituta khristianskoi kul'tury srednevekov'ia. Moscow, 1998, vol. I, pp. 86–99. (In Russian)

5. Todiћ B. Grachanitsa. Slikarstvo. Beograd, 1988. (In Serbian)

6. Milanoviћ V. Starozavetne teme i loza Jesejeva. Dechani i vizantijska umetnostsredinom XIV v. Mezhdunarodni nauchni skup povodom 650 godina manastira Dechana. Septembar 1985. Ed. by V. J. Ђuriћ. Beograd: SANU, 1989, pp. 213–215. (In Serbian)

7. Meyendorff J. L‘iconografie de la Sagesse Divine dans la tradition byzantine. Cahiers archeologiques. Fin de l’Antiquité et Moyen Age. Paris: Librairie C. Klincksieck, 1959, no. 10, pp. 259–277.

8. Vzdornov G. I. Volotovo. Freski Uspeniia na Volotovom pole bliz Novgoroda. Moscow, Iskusstvo Publ., 1989. 343 p.

9. Sidorova T. A. Volotovskaia freska "Premudrost' sozda sebe dom" i ee otnoshenie k novgorodskoi eresi strigol'nikov v XIV v. TODRL, XXVI, Leningrad: AN SSSR Publ., 1971, pp. 212–231. (In Russian)

10. Florenskii P. A. Sofiia. Pis'ma k drugu. Bogoslovskii vestnik, Sergiev Posad, 1911, Jule–August. (In Russian)

11. Briusova V. G. Sofiia Premudrost' Bozhiia v drevnerusskoi literature i iskusstve. Moscow, Belyi gorod Publ., 2006, 207 p. (In Russian)

12. Skaballanovich M. Tolkovyi tipikon. Moscow, Sretenskii monastyr' Publ., 2004. 814 p. (In Russian)

13. Logvinov E. V. Pokhvala Bogoroditse s iavleniem Bogoroditsy apostolam v prelomlenii khleba i Sofiei Premudrostiiu Bozhieiu (ikonograficheskii analiz izobrazheniia). Drevne-russkoe iskusstvo. Issledovaniia i restavratsiia. Sb. nauch. tr. Pamiati Nikolaia Nikolaevicha Pomerantseva. Moscow, 2001, pp. 134–138. (In Russian)

14. Sofiia Premudrost' Bozhiia: vystavka russkoi ikonopisi XIII–XIX vekov iz sobranii muzeev Rossii. Moscow, 2000. (In Russian)

15. Iskusstvo stroganovskikh masterov. Moscow, Sov. khudozhnik Publ., 1991. 176 p. (In Russian)

16. Panich T. V. Pisateli patriarshego kruga v bogoslovskoi polemike 1680–1690-kh gg. XVII v.: avtoref. dis. … d-ra filol. nauk. Novosib. gos. ped. un-t, Novosibirsk, 2007. 45 p. (In Russian)

17. Kvlividze N. V. Ikonograficheskaia programma altarnykh rospisei moskovskikh khramov vtoroi poloviny XVI v. Vizantiiskii mir: iskusstvo Konstantinopolia i natsional'nye traditsii. K 2000-letiiu khristianstva. Pamiati Ol'gi Il'inichny Podobedovoi (1912–1999). Moscow, Severnyi palomnik Publ., 2005, pp. 621–646. (In Russian)

18. Kern K., arkhim. (Kiprian) Evkharistiia (iz chtenii v Pravoslavnom Bogoslovskom institute v Parizhe). Moscow, Khram svv. Kosmy i Damiana na Maroseike Publ., 2006. 335 p. (In Russian)

19. Smirnova E. S., Laurina V. K., Gordienko E. A. Zhivopis' Velikogo Novgoroda. XV v. Moscow, Nauka, 1982. 575 p. (In Russian)

20. Ekonomtsev I., igum. Isikhazm i vozrozhdenie (Isikhazm i problema tvorchestva). Pravoslavie Vizantiia Rossiia. Sb. st. Moscow, Khristianskaia literatura, 1992, pp. 168–196. (In Russian)

Published

2012-03-15

How to Cite

Vasiljeva, A. V. . (2012). The fresco “The appearance of Godmother to St. Peter in the refraction of the sacred bread” and a problem of Sofian iconography in Old Russian monumental painting of the second half of 17th — first half of 18th century. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 2(1), 88–99. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1423

Issue

Section

Visual arts