On phenomenon of “reincarnation” once more. From the specificity to the stage means

Authors

  • Eugeny R. Ganelin Saint Petersburg State Theatre Arts Academy; Saint Petersburg State University; Komissarzhevskaya Theatre

Abstract

In recent years the concept “reincarnation” has undergone revision not only in the theory of theatrical skills, but also in the practice of many theatrical schools. Stanislavski’s method, the basis of the skill “of experience”, the school of Meyerkhold, creative researches of E. Vakhtangov are frequently opposed to each other regardless of their interrelations. Furthermore, the educational institution training programmes ignore a question of the creation of a stage nature. Still it is important to analyze traditional and contemporary approaches to training of the actors of school of “reincarnation” employed in the Theatrical academy, in the department of the skills, of St. Petersburg State University and which, as it seems to the author, should be taken into account in the pedagogical practices of departments of other educational institutions. This approach incorporates the values of Stanislavski’s method and traditional values of Russian school. This could contribute to the mutual efforts of the teachers, which teach dramatic skills to develop our school as a whole.

Keywords:

Theatrical school, actor’s craftsmanship, dramatic skill, specificity, nature, “reincarnation”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eugeny R. Ganelin, Saint Petersburg State Theatre Arts Academy; Saint Petersburg State University; Komissarzhevskaya Theatre

associate professor, PhD, honored artist of Russia, actor of the Komissarzhevskaya Theatre

References

Литература

1. Товстоногов Г. А. О профессии режиссера. М., 1967. 358 с.

2. Юрский С. Зритель — друг и оппонент // Литературная газета. 1969. 5 апр.

3. Петров Н. В. Актер и сценический образ. Л.: Гослитиздат, 1935. 97 с.

4. Станиславский К. С. Работа актера над собой. М.: Гослитиздат, 1938. 576 с.

5. Станиславский К. С. Собр. соч.: в 8 т. М.: Искусство, 1955. Т. 3. 503 с.

6. Чехов М. А. Литературное наследие: в 2 т. М.: Искусство, 1986. Т. 2. Об искусстве актера. 557 с.

7. Чехов М. А. Уроки Михаила Чехова в государственном театре Литвы. Материалы к курсу «Мастерство актера». М.: ГИТИС,1989. 70 с.

8. Михоэлс С. М. Статьи, беседы, речи. М.: Искусство, 1981. 557 с.

9. Вл. И. Немирович-Данченко о творчестве актера. Хрестоматия / сост., ред., авт. ст. В. Я. Виленкин. М.: Искусство, 1984. 623 с.

10. Абрамов М. В., Норенко В. В. О Соловьеве. Актер как объект режиссерско-педагогической деятельности в методике В. Н. Соловьева. CПб., 1996.

11. Чехов М. Воплощение образа и характерность: пятый способ репетирования. М., 1995.

12. Мечик Д. И. Искусство актера на эстраде. Л.: Искусство. Ленингр. отд-ние, 1972. 119 с.

13. Буткевич М. М. К игровому театру. М.: ГИТИС, 2002. 700 с.

14. Стромов Ю. А. Путь актера к творческому перевоплощению. М.: Просвещение, 1975. 80 с.

15. Всеволодский-Гернгросс В. Н. История театрального образования в России. CПб.: Дирекция Имп. театров, 1913. Т. I. XVII и XVIII века. 463 с.

16. Симонов П. В. Созидающий мозг: нейробиол. основы творчества. М.: Наука, 1993. 108 с.

17. Альтман Я. А. Психофизиологический анализ поэтического вдохновения. СПб., 2002.

18. Егоров А. Ю. Нехимические зависимости. СПб.: Речь, 2007. 190 с.

19. Личко А. Е. Подростковая психиатрия (руководство для врачей). Л.: Медицина. Ленингр. отд-ние, 1985. 416 с.

20. Станиславский К. С. Статьи, речи, беседы, письма. М.: Искусство 1953. 783 с.

21. Проблема образа в сценическом творчестве. Материалы занятий лаборатории нар. артиста СССР А. Д. Попова. М.: Всеросс. театр. об-во, 1959. Вып. 1. 99 с.

22. Создание элементов экспликации. Лекция на режиссерском факультете Государственных экспериментальных театральных мастерских (ГЭКТЕМАС) им. Вс. Мейерхольда 28 февраля 1924 г. // Творческое наследие Вс. Э. Мейерхольда / ред.-сост. Л. Д. Вендровская, А. В. Февральский. М.: ВТО, 1978. С. 55–62.

23. Рождественская Н. В. Психологический портрет роли и создание сценического характера // Спектакль в сценической педагогике / отв. ред. Е. Ганелин. СПб.: Изд-во СПбГАТИ, 2006.

24. Малич М. На первых уроках В. В. Петрова по мастерству актера // Азы актерского мастерства. СПб.: Речь, 2002. С. 21–28.

25. Мартынова Л. Н., Элинсон Н. А. Роза Сирота: книга воспоминаний о режиссере и педагоге. СПб.: Гиперион, 2001. 398 с.

26. Азеран В. Р. Взаимное обогащение // Мартынова Л. Н., Элинсон Н. А. Роза Сирота: книга воспоминаний о режиссере и педагоге. СПб.: Гиперион, 2001.

27. Акимов Н. П. Не только о театре. Л. ; М.: Искусство, 1966. 427 с.


References

1. Tovstonogov G. A. O professii rezhissera. Moscow, 1967. 358 p. (In Russian)

2. Iurskii S. Zritel' — drug i opponent. Literaturnaia gazeta, 1969, 5 April. (In Russian)

3. Petrov N. V. Akter i stsenicheskii obraz. Leningrad, Goslitizdat, 1935. 97 p. (In Russian)

4. Stanislavskii K. S. Rabota aktera nad soboi. Moscow, Goslitizdat, 1938. 576 p. (In Russian)

5. Stanislavskii K. S. Sobr. soch. 8 vols. Moscow, Iskusstvo Publ., 1955, vol. 3. 503 p. (In Russian)

6. Chekhov M. A. Literaturnoe nasledie. 2 vols. Moscow, Iskusstvo Publ., 1986, vol. 2. Ob iskusstve aktera. 557 p. (In Russian)

7. Chekhov M. A. Uroki Mikhaila Chekhova v gosudarstvennom teatre Litvy. Materialy k kursu "Masterstvo aktera". Moscow, GITIS Press, 1989. 70 p. (In Russian)

8. Mikhoels S. M. Stat'i, besedy, rechi. Moscow, Iskusstvo, 1981. 557 p. (In Russian)

9. Vl. I. Nemirovich-Danchenko o tvorchestve aktera. Khrestomatiia. Comp. and ed. by V. Ia. Vilenkin. Moscow, Iskusstvo Publ., 1984. 623 p. (In Russian)

10. Abramov M. V., Norenko V. V. O Solov'eve. Akter kak ob"ekt rezhissersko-pedagogicheskoi deiatel'nosti v metodike V. N. Solov'eva. St. Petersburg, 1996. (In Russian)

11. Chekhov M. Voploshchenie obraza i kharakternost': piatyi sposob repetirovaniia. Moscow, 1995. (In Russian)

12. Mechik D. I. Iskusstvo aktera na estrade. Leningrad, Iskusstvo Publ. Leningr. otd-nie, 1972. 119 p. (In Russian)

13. Butkevich M. M. K igrovomu teatru. Moscow, GITIS Press, 2002. 700 p. (In Russian)

14. Stromov Iu. A. Put' aktera k tvorcheskomu perevoploshcheniiu. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1975. 80 p. (In Russian)

15. Vsevolodskii-Gerngross V. N. Istoriia teatral'nogo obrazovaniia v Rossii. St. Petersburg, Direktsiia Imp. teatrov, 1913, t. I. XVII i XVIII veka. 463 p. (In Russian)

16. Simonov P. V. Sozidaiushchii mozg: neirobiol. osnovy tvorchestva. Moscow, Nauka Publ., 1993. 108 p. (In Russian)

17. Al'tman Ia. A. Psikhofiziologicheskii analiz poeticheskogo vdokhnoveniia. St. Petersburg, 2002. (In Russian)

18. Egorov A. Iu. Nekhimicheskie zavisimosti. St. Petersburg, Rech' Publ., 2007. 190 p. (In Russian)

19. Lichko A. E. Podrostkovaia psikhiatriia (rukovodstvo dlia vrachei). Leningrad, Meditsina Publ. Leningr. otd-nie, 1985. 416 p. (In Russian)

20. Stanislavskii K. S. Stat'i, rechi, besedy, pis'ma. Moscow, Iskusstvo Publ., 1953. 783 p. (In Russian)

21. Problema obraza v stsenicheskom tvorchestve. Materialy zaniatii laboratorii nar. artista SSSR A. D. Popova. Moscow, Vseross. teatr. ob-vo Publ., 1959, iss. 1. 99 p. (In Russian)

22. Sozdanie elementov eksplikatsii. Lektsiia na rezhisserskom fakul'tete Gosudarstvennykh eksperimental'nykh teatral'nykh masterskikh (GEKTEMAS) im. Vs. Meierkhol'da 28 fevralia 1924 g. Tvorcheskoe nasledie Vs. E. Meierkhol'da. Ed. and comp. by L. D. Vendrovskaia, A. V. Fevral'skii. Moscow, VTO Publ., 1978, pp. 55–62. (In Russian)

23. Rozhdestvenskaia N. V. Psikhologicheskii portret roli i sozdanie stsenicheskogo kharaktera. Spektakl' v stsenicheskoi pedagogike. Ed. by E. Ganelin. St. Petersburg, SPbGATI Press, 2006. (In Russian)

24. Malich M. Na pervykh urokakh V. V. Petrova po masterstvu aktera. Azy akterskogo masterstva, St. Petersburg, Rech' Publ., 2002, pp. 21–28. (In Russian)

25. Martynova L. N., Elinson N. A. Roza Sirota: kniga vospominanii o rezhissere i pedagoge. St. Petersburg, Giperion Publ, 2001. 398 p. (In Russian)

26. Azeran V. R. Vzaimnoe obogashchenie. Martynova L. N., Elinson N. A. Roza Sirota: kniga vospominanii o rezhissere i pedagoge. St. Petersburg, Giperion Publ., 2001. (In Russian)

27. Akimov N. P. Ne tol'ko o teatre. Leningrad; Moscow, Iskusstvo Publ., 1966. 427 p. (In Russian)

Published

2012-06-15

How to Cite

Ganelin, E. R. . (2012). On phenomenon of “reincarnation” once more. From the specificity to the stage means. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 2(2), 116–126. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1514

Issue

Section

Theater