The Icon of the Mother of God of Jerusalem from the Assumption Cathedral of the Moscow Kremlin and its lost original. On the question of copying ancient icons in the Muscovite workshop in the late 17th — early 18th centuries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2018.307

Abstract

The article presents the results of the work on studying Moscow icon painting from the end of the late XVII — early XVIII centuries. The author examines the history of copying the miracle-working icon of Mother of God of Jerusalem from the Assumption Cathedral in the Moscow Kremlin. The information about copies of icon from the Museums of Moscow Kremlin (nowadays — in the Assumption Cathedral), from the Church of Archangel Michael in Bronnitsy (nowadays — in the Church of Saint Demetrius of Thessaloniki in Malakhovo near Moscow) and from the collection of the State Russian Museum (Tikhon Goranskii’s icon of 1710) is given. The author establishes the differences in the iconography and analyzes the content of some of the inscriptions on the icons. The inscription on Tikhon Goranskii’s icon enables to justify the version of the origin of the ancient original of Theotokos icon from Novgorod the Great. In connection with the history of the existence of the ancient image, the author considers the question about its original location in the altar screen of the Cathedral of St.Sophia in Novgorod. Other icons connected with the ancient altar screen of Novgorod cathedral are analysed for research purposes (the icon of Saint Apostles Paul and Peter from the end of XX — the beginning of XII centuries and the icon of the Mother of God of Korsun of the XII century). Special attention is paid to the question of ancient icon frames of “Korsun icons” (preserved in Novgorod, and known by the printed inventories from Moscow Assumption Cathedral). On the basis of resorting to inventories, the author makes a suggestion about the consequences of the restoration of the ancient icon in the Moscow Royal workshops. At the end of the article new archival documents on the Muscovite icon painter Tikhon Goranskii are published.

Keywords:

Jerusalem Icon, Mother of God, the Moscow Kremlin, Tikhon Goranskii, Cathedral of St. Sophia in Novgorod, altar screen

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Nadezhda V. Pivovarova, State Russian Museum

PhD, research assistant

References

Литература

1. “Федосеевцы. История Преображенского кладбища”. В кн. Сборник правительственных сведений о раскольниках, составленный В. Кельсиевым, 3–74. 4 выпуска. Лондон: Trübner & Co, Paternoster Row, 1860, вып. 1.

2. Толстая, Татьяна. “Икона ‘Богоматерь Иерусалимская (Гефсиманская)’ из Успенского собора Московского Кремля и ее легенда”. В сб. Византийский мир: искусство Константинополя и национальные традиции. К 2000-летию христианства. Памяти Ольги Ильиничны Подобедовой (1912–1999), отв. ред. Мария Орлова, 647–62. М.: Северный паломник, 2005.

3. Комашко, Наталия. “Иконы ‘Богоматерь Иерусалимская (Гефсиманская)’ письма Кирилла Уланова”. В сб. Византийский мир: искусство Константинополя и национальные традиции. К 2000-летию христианства. Памяти Ольги Ильиничны Подобедовой (1912–1999), отв. ред. Мария Орлова, 663–8. М.: Северный паломник, 2005.

4. Лидов, Алексей, ред.-сост. Христианские реликвии в Московском Кремле. М.: Радуница, 2000.

5. Русская историческая библиотека, издаваемая Археографическою комиссиею. 39 томов. СПб.: тип. Императорской Академии наук, 1873, т. 3.

6. Добров, Иоанн, прот. Чудотворная икона Божией Матери “Иерусалимская” в городе Бронницах, Московской губернии. (Историческое ея описание). М.: б.и., 1916.

7. Филатов, Виктор. “Иерусалимская икона Божией Матери семидесятых годов XVII века в Измайлове”. В сб. Искусство христианского мира, отв. ред. Ариадна Воронова, 57–63. М.: Православный Свято-Тихоновский богословский институт, 1998, вып. 2.

8. Пуцко, Василий. “Русская иконопись XVIII — начала XX века на перекрестках культурных традиций”. В сб. Русская поздняя икона от XVII до начала XX столетия, ред.-сост. Михаил Красилин, 31–44. М.: ГосНИИР, 2001.

9. Нечаева, Татьяна, и Михаил Чернов. “‘Писанъ в Калуги…’ Калужские иконы XVIII–XIX веков”. Антиквариат. Предметы искусства и коллекционирования, no. 11/81 (2010): 14–66.

10. Преображенский, Александр. “Чудотворная Гребневская икона Богоматери Одигитрии и ее списки в Московском Кремле”. В сб. Московский Кремль XVI столетия. Древние святыни и исторические памятники, сост. Андрей Баталов и Ирина Воротникова, 161–213. 2 тома. М.: БуксМАрт, 2014, т. 2.

11. Смирнова, Энгелина. “‘Спас Златая риза’. К иконографической реконструкции чтимого образа XI века”. В сб. Чудотворная икона в Византии и Древней Руси, ред.-сост. Алексей Лидов, 159–99, 542. М.: Мартис, 1996.

12. Смирнова, Энгелина. “Иконы XI в. из Софийского собора в Новгороде и проблема алтарной преграды”. В сб. Иконостас. Происхождение — развитие — символика, ред.-сост. Алексей Лидов, 267–311, 729–30. М.: Прогресс-Традиция, 2000.

13. Комарова, Юлия, и Юрий Александров. “О происхождении иконы ‘Спас царя Мануила’, находящейся ныне в местном ряду главного иконостаса Софийского собора”. Новгородский исторический сборник, отв. ред. Валентин Янин, 410–23. СПб.: Дмитрий Буланин, 2003, вып. 9 (19).

14. Нацкий, Михаил. “Реставрация оклада иконы ‘Апостолы Петр и Павел’ из Новгородского музея-заповедника”. В сб. Новгород и Новгородская земля. Искусство и реставрация, науч. ред. Татьяна Царевская, 6–19. Великий Новгород: Новгородский музей-заповедник, 2011, вып. 4.

15. Стерлигова, Ирина. Драгоценный убор древнерусских икон XI–XIV веков. Происхождение, символика, художественный образ. М.: Прогресс-Традиция, 2000.

16. Царевская, Татьяна. Успенский (Большой) иконостас Софийского собора. М.: ИП СИВ, 2011.

м

17. Стерлигова, Ирина, ред.-сост. Декоративно-прикладное искусство Великого Новгорода. Художественный металл XI–XV веков. М.: Наука, 1996.

18. Гордиенко, Элиса. “Серебряный оклад иконы ‘Апостолы Петр и Павел’ и особенности новгородской литургии в XII в.” В сб. Вспомогательные исторические дисциплины, отв. ред. Валерий Шишкин, 209–61. СПб.: Наука, 1993, т. 23.

19. Смирнова, Энгелина. “О первоначальной композиции и иконографической программе серебряного оклада XI в. иконы ‘Апостолы Петр и Павел’ из Софийского собора в Новгороде”. В сб. Древнерусское искусство. Византия, Русь, Западная Европа: искусство и культура. Посвящается 100-летию со дня рождения В. Н. Лазарева (1897–1976), отв. ред. Лев Лифшиц, 79–99. СПб.: Дмитрий Буланин, 2002.

20. Стерлигова, Ирина. “О времени создания чеканного оклада иконы ‘Петр и Павел’ из новгородского Софийского собора”. В сб. Древнерусское искусство. Русь и страны византийского мира: XII век, отв. ред. Ольга Этингоф, 477–93. СПб.: Дмитрий Буланин, 2002.

21. Этингоф, Ольга. “Образ храма в иконографии ‘Богоматерь с пророками’ XI–XII веков”. В кн. Древнерусское искусство. Исследования и атрибуции, отв. ред. Лев Лифшиц, 37–55. СПб.: Дмитрий Буланин, 1997.

22. Антонова, Валентина, и Надежда Мнёва. Каталог древнерусской живописи. Опыт историко-художественной классификации. 2 тома. М.: Искусство, 1963, т. 1.

23. Пивоварова, Надежда, сост. Образы и символы старой веры: Памятники старообрядческой культуры из собрания Русского музея. СПб.: Palace Edition, 2008.

24. Гордиенко, Элиса. “Большой иконостас Софийского собора (по письменным источникам)”. В сб. Новгородский исторический сборник, отв. ред. Валентин Янин, 211–29. Л.: Наука, 1984, вып. 2 (12).

25. Штендер, Григорий, и Светлана Сивак. “Архитектура интерьера новгородского Софийского собора и некоторые вопросы богослужения”. В сб. Литургия, архитектура и искусство византийского мира. Труды XVIII Международного конгресса византинистов (Москва, 8–15 августа 1991) и другие материалы, посвященные памяти о. Иоанна Мейендорфа, ред. Константин Акентьев, 288–97. СПб.: Византинороссика, 1995, т. 1.

26. Сарабьянов, Владимир. “Новгородская алтарная преграда домонгольского периода”. В сб. Иконостас. Происхождение — развитие — символика, ред.-сост. Алексей Лидов, 312–59, 730. М.: Прогресс-Традиция, 2000.

27. Лазарев, Виктор. История византийской живописи. Таблицы. М.: Искусство, 1986.

28. Кочетков, Игорь, ред.-сост. Словарь русских иконописцев XI–XVII веков. М.: Индрик, 2003.

29. Сухова, О., Л. Нерсесян, А. Преображенский, Т. Сенчурова, А. Сиротинская, Э. Смирнова, и Е. Тюрина. Иконы Мурома. Отв. ред. Левон Нерсесян. М.: Северный паломник, 2004.

30. Меняйло, Виктория. Иконы Чудова монастыря Московского Кремля. Каталог. М.: ФГБУК “ГИКМЗ ‘Московский Кремль’”, 2015.


Источники

I. РГИА. Ф. 796. Oп. 14. Д. 304.

II. РГИА. Ф. 796. Оп. 30. Д. 459.


References

1. “Fedoseevtsy. Istoriia Preobrazhenskogo kladbishcha”. In Sbornik pravitel’stvennykh svedenii o raskol’nikakh, sostavlennyi V. Kel’sievym, 3–74. 4 issues. London: Trübner & Co, Paternoster Row, 1860, iss. 1. (In Russian)

2. Tolstaia, Tat’iana. “Ikona ‘Bogomater’ Ierusalimskaia (Gefsimanskaia)’ iz Uspenskogo sobora Moskovskogo Kremlia i ee legenda”. In Vizantiiskii mir: iskusstvo Konstantinopolia i natsional’nye traditsii. K 2000-letiiu khristianstva. Pamiati Ol’gi Il’inichny Podobedovoi (1912–1999), edited by Mariia Orlova, 647–62. Moscow: Severnyi palomnik, 2005. (In Russian)

3. Komashko, Nataliia. “Ikony ‘Bogomater’ Ierusalimskaia (Gefsimanskaia)’ pis’ma Kirilla Ulanova”. In Vizantiiskii mir: iskusstvo Konstantinopolia i natsional’nye traditsii. K 2000-letiiu khristianstva. Pamiati Ol’gi Il’inichny Podobedovoi (1912–1999), edited by Mariia Orlova, 663–8. Moscow: Severnyi palomnik, 2005. (In Russian)

4. Lidov, Aleksei, ed. Khristianskie relikvii v Moskovskom Kremle. Moscow: Radunitsa, 2000. (In Russian)

5. Russkaia Istoricheskaia Biblioteka, izdavaemaia Arkheograficheskoiu komissieiu. 39 vols. St. Petersburg: Tipografiia Imperatorskoi Akademii nauk, 1873. (In Russian)

6. Dobrov, Ioann. Chudotvornaia ikona Bozhiei Materi “Ierusalimskaia” v gorode Bronnitsakh, Moskovskoi gubernii. (Istoricheskoe eia opisanie). Moscow, 1916. (In Russian)

7. Filatov, Viktor. “Ierusalimskaia ikona Bozhiei Materi semidesiatykh godov XVII veka v Izmailove”. In Iskusstvo khristianskogo mira, edited by Ariadna Voronova, 57–63. Moscow: Pravoslavnyi Sviato-Tikhonovskii bogoslovskii institut, 1998, iss. 2. (In Russian)

8. Putsko, Vasilii. “Russkaia ikonopis’ XVIII — nachala XX veka na perekrestkakh kul’turnykh traditsii”. In Russkaia pozdniaia ikona ot XVII do nachala XX stoletiia, edited by Mikhail Krasilin, 31–44. Moscow: GosNIIR, 2001. (In Russian)

9. Nechaeva, Tat’iana, and Mikhail Chernov. “‘Pisan v Kalugi…’ Kaluzhskie ikony XVIII–XIX vekov”. Antikvariat. Predmety iskusstva i kollektsionirovaniia, no. 11/81 (2010): 14–66. (In Russian)

10. Preobrazhenskii, Aleksandr. “Chudotvornaia Grebnevskaia ikona Bogomateri Odigitrii i ee spiski v Moskovskom Kremle”. In Moskovskii Kreml’ XVI stoletiia. Drevnie sviatyni i istoricheskie pamiatniki, compiled by Andrei Batalov and Irina Vorotnikova, 161–213. 2 vols. Moscow: BuksMArt, 2014, vol. 2. (In Russian)

11. Smirnova, Engelina. “‘Spas Zlataia riza’. K ikonograficheskoi rekonstruktsii chtimogo obraza XI veka”. In Chudotvornaia ikona v Vizantii i Drevnei Rusi, edited by Aleksei Lidov, 159–99, 542. Moscow: Martis, 1996. (In Russian)

12. Smirnova, Engelina. “Ikony XI v. iz Sofiiskogo sobora v Novgorode i problema altarnoi pregrady”. In Ikonostas. Proiskhozhdenie — razvitie — simvolika, edited by Aleksei Lidov, 267–311, 729–30. Moscow: Progress-Traditsiia, 2000. (In Russian)

13. Komarova, Iuliia, and Iurii Aleksandrov. “O proiskhozhdenii ikony ‘Spas tsaria Manuila’, nakhodiashcheisia nyne v mestnom riadu glavnogo ikonostasa Sofiiskogo sobora”. Novgorodskii istoricheskii sbornik, edited by Valentin Ianin, 410–23. St. Petersburg: Dmitrii Bulanin, 2003, iss. 9 (19). (In Russian)

14. Natskii, Mikhail. “Restavratsiia oklada ikony ‘Apostoly Petr i Pavel’ iz Novgorodskogo muzeia-zapovednika”. In Novgorod i Novgorodskaia zemlia. Iskusstvo i restavratsiia, edited by Tat’iana Tsarevskaia, 6–19. Velikii Novgorod: Novgorodskii muzei-zapovednik, 2011, iss. 4. (In Russian)

15. Sterligova, Irina. Dragotsennyi ubor drevnerusskikh ikon XI–XIV vekov. Proiskhozhdenie, simvolika, khudozhestvennyi obraz. Moscow: Progress-Traditsiia, 2000. (In Russian)

16. Tsarevskaia, Ta’iana. Uspenskii (Bol’shoi) ikonostas Sofiiskogo sobora. Moscow: IP SIV, 2011. (In Russian)

17. Sterligova, Irina, ed. Dekorativno-prikladnoe iskusstvo Velikogo Novgoroda. Khudozhestvennyi metall XI–XV veka. Moscow: Nauka, 1996. (In Russian)

18. Gordienko, Elisa. “Serebrianyi oklad ikony ‘Apostoly Petr i Pavel’ i osobennosti novgorodskoi liturgii v XII v.” In Vspomogatel’nye istoricheskie distsipliny [Auxiliary historical disciplines], edited by Valerii Shishkin, 209–61. St. Petersburg: Nauka, 1993, vol. 23. (In Russian)

19. Smirnova, Engelina. “O pervonachal’noi kompozitsii i ikonograficheskoi programme serebrianogo oklada XI v. ikony ‘Apostoly Petr i Pavel’ iz Sofiiskogo sobora v Novgorode”. In Drevnerusskoe iskusstvo. Vizantiia, Rus’, Zapadnaia Evropa: iskusstvo i kul’tura. Posviashchaetsia 100-letiiu so dnia rozhdeniia V. N. Lazareva (1897–1976), edited by Lev Lifshits, 79–99. St. Petersburg: Dmitrii Bulanin, 2002. (In Russian)

20. Sterligova, Irina. “O vremeni sozdaniia chekannogo oklada ikony ‘Petr i Pavel’ iz novgorodskogo Sofiiskogo sobora”. In Drevnerusskoe iskusstvo. Rus’ i strany vizantiiskogo mira: XII vek, edited by Ol’ga Etingof, 477–93. St. Petersburg: Dmitrii Bulanin, 2002. (In Russian)

21. Etingof, Ol’ga. “Obraz khrama v ikonografii ‘Bogomater’ s prorokami’ XI–XII vekov”. In Drevnerusskoe iskusstvo. Issledovaniia i atributsii, edited by Lev Lifshits, 37–55. St. Petersburg: Dmitrii Bulanin, 1997. (In Russian)

22. Antonova, Valentina, and Nadezhda Mneva. Katalog drevnerusskoi zhivopisi. Opyt istoriko-khudozhestvennoi klassifikatsii. 2 vols. Moscow: Iskusstvo, 1963, vol. 1. (In Russian)

23. Pivovarova, Nadezhda, comp. Obrazy i simvoly staroi very: Pamiatniki staroobriadcheskoi kul’tury iz sobraniia Russkogo muzeia. St. Petersburg: Palace Edition, 2008. (In Russian)

24. Gordienko, Elisa. “Bol’shoi ikonostas Sofiiskogo sobora (po pis’mennym istochnikam)”. In Novgorodskii istoricheskii sbornik, edited by Valentin Ianin, 211–29. Leningrad: Nauka, 1984, iss. 2 (12). (In Russian)

25. Shtender, Grigorii, and Svetlana Sivak. “Arkhitektura inter’era novgorodskogo Sofiiskogo sobora i nekotorye voprosy bogosluzheniia”. In Liturgiia, arkhitektura i iskusstvo vizantiiskogo mira. Trudy XVIII Mezhdunarodnogo kongressa vizantinistov (Moskva, 8–15 avgusta 1991) i drugie materialy, posviashchennye pamiati o. Ioanna Meiendorfa, edited by Konstantin Akent’ev, 288–97. St. Petersburg: Vizantinorossika, 1995, vol. 1. (In Russian)

26. Sarab’ianov, Vladimir. “Novgorodskaia altarnaia pregrada domongol’skogo perioda”. In Ikonostas. Proiskhozhdenie — razvitie — simvolika, edited by Aleksei Lidov, 312–59, 730. Moscow: Progress-Traditsiia, 2000. (In Russian)

27. Lazarev, Viktor. Istoriia vizantiiskoi zhivopisi. Tablitsy. Moscow: Iskusstvo, 1986. (In Russian)

28. Kochetkov, Igor’, comp. Slovar’ russkikh ikonopistsev XI–XVII vekov. Moscow: Indrik, 2003. (In Russian)

29. Sukhova, O., L. Nersesian, A. Preobrazhenskii, T. Senchurova, A. Sirotinskaia, E. Smirnova, and E. Tiurina. Ikony Muroma. Edited by Levon Nersesian. Moscow: Severnyi palomnik, 2004. (In Russian)

30. Meniailo, Viktoriia. Ikony Chudova monastyria Moskovskogo Kremlia. Katalog. Moscow: FGBUK “GIKMZ ‘Moskovskii Kreml’”, 2015. (In Russian)


Sources

I. RGIA. F. 796. Op. 14. D. 304 [State Russian Archives of History. Stock 796. Inventory 14. Dossier 304]. (In Russian)

II. RGIA. F. 796. Op. 30. D. 459 [State Russian Archives of History. Stock 796. Inventory 30. Dossier 459]. (In Russian)

Published

2018-08-27

How to Cite

Pivovarova, N. V. . (2018). The Icon of the Mother of God of Jerusalem from the Assumption Cathedral of the Moscow Kremlin and its lost original. On the question of copying ancient icons in the Muscovite workshop in the late 17th — early 18th centuries. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 8(3), 437–459. https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2018.307

Issue

Section

Visual arts

Most read articles by the same author(s)