Russian screenwriting in the 1910–1920s

Authors

  • Anna O. Kovalova Saint Petersburg State University

Abstract

The main concern of the article is the early period of screenwriting in Russia (1900–1920s), that saw the origin of the screenplay form that still exists and functions in contemporary cinema. In the 1900s film scripts “were written on the cuffs” and remained anonymous while in the 1910s screenwriting attracted famous writers, the profession of a script writer appeared, screenplays were published in the press along with the other literary works. In the early 1920s, partly due to the growing role of the documentary cinema, a slogan “film without any script” appeared and became popular. A screenplay is now most commonly considered as an instrument to produce a film and nothing more, screenwriting is no longer considered as an art. The second birth of literary screenplay took place in the late 1920s and especially in the 1930s. “Emotional screenplay” created by Sergei Eisenstein and Alexander Rzheshevsky, that was not appreciated in the 1930s, favored the development of literary form of screenwriting that still remains in Russia nowadays.

Keywords:

script, pre-revolutionary cinema, screen version, documentary films, Dziga Vertov, Sergey Eisenstein

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anna O. Kovalova, Saint Petersburg State University

scientific researcher of the Encyclopedic Department of the Institute of philological research

References

Литература

1. Белова Л. И. Сквозь время. Очерки истории советской кинодраматургии. М.: Искусство, 1978. 343 с.

2. Гинзбург С. С. Кинематография дореволюционной России. М.: Искусство, 1963. 458 с.

3. Лихачев Б. С. Кино в России (1896–1926): Материалы к истории русского кино. Ч. I: 1896–1913. Л.: Academia, 1927. 209 с.

4. Лихачев Б. С. Материалы к истории кино в России (1914–1916) // Из истории кино: Материалы и документы. Вып. 3. М.: АН СССР, 1960. С. 37–103.

5. Зоркая Н. М. На рубеже столетий. У истоков массового искусства в России 1900–1910 годов. М.: Наука, 1976. 303 c.

6. Вишневский В. Е. Художественные фильмы дореволюционной России (фильмографическое описание). М.: Госкиноиздат, 1945. 192 c.

7. Кушнирович М. А. Русский сценарий — Детство… Отрочество… Юность… // Экранные искусства и литература. Немое кино. М.: Наука, 1991. С. 130–155.

8. Стенька Разин // Вестник кинематографов в С.-Петербурге. 1908. № 1.

9. Хроника // Сине-Фоно. 1909. № 1. С. 12.

10. Хроника // Сине-Фоно. 1911. № 8. С. 12.

11. Драма Н. Н. Брешко-Брешковского // Сине-Фоно. 1911. № 4. С. 19.

12. Приключения запорожца Игната Подковы // Кинематографический театр. 1911. № 14. С. 16.

13. Среди новинок // Сине-Фоно. 1912. № 7. С. 14.

14. Грякалова Н. Ю. Человек модерна: Биография — рефлексия — письмо. СПб.: Дмитрий Буланин, 2008. 384 с.

15. Об авторском труде // Сине-Фоно. 1915. № 21–22. С. 44–46.

16. Мазуркевич В. А. Что и как писать для кинематографа? // Кинематографический театр. 1911. № 16. С. 5–8.

17. Улис. Автор и кинематограф // Вестник кинематографии. 1914. № 91/11. С. 10–11.

18. Вознесенский А. С. Как я пишу для экрана // Сине-Фоно. 1916. № 11–12. С. 42–43.

19. Бухов А. С. О кинематографических авторах // Кинематограф. 1915. № 1. С. 7–10.

20. Петровский И. Кинодрама и киноповесть // Проэктор. 1916. № 20. С. 2–3.

21. Зоркая Н. М. Русская школа экранизации // Экранные искусства и литература. Немое кино. М.: Наука, 1991. С. 105–129.

22. Мейерхольд В. Э. Статьи. Письма. Речи. Беседы. Часть 1. М.: Искусство, 1968. 350 с.

23. Молчи, грусть… Молчи… // Киногазета. 1918. № 20. С. 6.

24. Божович В. И. Об авторской точке зрения в литературе и раннем кинематографе // Экранные искусства и литература. Немое кино. М.: Наука, 1991. С. 47–64.

25. Тиссова [Виноградская Е. Н.] Миражи // Пегас. 1916. № 1. С. 33–57.

26. Остроумов Л. Е. Кино-драма и кино-повесть // Пегас. 1916. № 9–10. С. 118–125.

27. Херсонский Х. Н. Страницы юности кино. Записки критика. М.: Искусство, 1965. 278 с.

28. Вертов Дзига. «Кино-Глаз» — это первая кино-вещь // Вертов Дзига. Из наследия: в 2 т. Т. 2. М.: Эйзенштейн-центр, 2004. С. 58–59.

29. Вертов Дзига. Моссовет Сценарный план // Вертов Дзига. Из наследия: в 2 т. Т. 1. М.: Эйзенштейн-центр, 2004. С. 94–102.

30. Булгакова О. ЛЕФ и кино // Экранные искусства и литература. Немое кино. М.: Наука, 1991. С. 177–202.

31. Соколов И. В. Киносценарий. Теория и техника. М.: Кинопечать, 1926. 89 с.

32. Голдобин А. В. Как писать сценарий для кинокартины. М.: ГИЗ, 1925. 110 с.

33. Гуревич С. Д. Советские писатели в кинематографе (20–30-е годы). Л.: ЛГИТМиК, 1975. 146 с.

34. Туркин В. К. О киносценарии // Киножурнал АРК. 1926. № 1. С. 8.

35. Тарич Ю. В. Черное дело (Волки) // Голдобин А. В. Как писать сценарий для кинокартины. М.: ГИЗ, 1925. С. 74–84.

36. Недоброво В. В. Сценарист — постановщик — актер // Жизнь искусства. 1926. № 25. С. 12.

37. Тынянов Ю. Н. Об основах кино // Поэтика кино. Перечитывая «Поэтику кино». СПб.: РИИИ, 2001. С. 39–59.

38. Эйзенштейн С. М. О форме сценария // Эйзенштейн С. М. Избр. произведения: в 6 т. Т. 2. М.: Искусство, 1964. С. 297–299.

39. Александров Г. В., Эйзенштейн С. М. Октябрь // Эйзенштейн С. М. Избр. произведения: в 6 т. Т. 6. М.: Искусство, 1964. С. 65–87.

40. Марголит Е. Я. Советское киноискусство. Основные этапы становления и развития (Краткий очерк истории художественного кино) // Киноведческие записки. 2004. № 66. С. 125–208.

41. Чирков А. Г. Очерки драматургии фильма. М.: Госкиноиздат, 1939. 104 c.

42. Ван-Везен Ю. [Тынянов Ю. Н.] Кино. — Слово. — Музыка // Жизнь искусства. 1924. № 1. С. 26.

43. Брик О. М. Из теории и практики сценариста // Как мы работаем над киносценарием. М.: Кинофотоиздат, 1936. С. 41–53.

44. Попов И. Ф. Предисловие // Как мы работаем над киносценарием. М.: Кинофотоиздат, 1936. С. 3–10.

References

1. Belova L. I. Skvoz' vremia. Ocherki istorii sovetskoi kinodramaturgii. M.: Iskusstvo, 1978. 343 p.

2. Ginzburg S. S. Kinematografiia dorevoliutsionnoi Rossii. M.: Iskusstvo, 1963. 458 p.

3. Likhachev B. S. Kino v Rossii (1896–1926): Materialy k istorii russkogo kino. Ch. I: 1896–1913. L.: Academia, 1927. 209 p.

4. Likhachev B. S. Materialy k istorii kino v Rossii (1914–1916), Iz istorii kino: Materialy i dokumenty. Vyp. 3. M.: AN SSSR, 1960. p. 37–103.

5. Zorkaia N. M. Na rubezhe stoletii. U istokov massovogo iskusstva v Rossii 1900–1910 godov. M.: Nauka, 1976. 303 p.

6. Vishnevskii V. E. Khudozhestvennye fil'my dorevoliutsionnoi Rossii (fil'mograficheskoe opisanie). M.: Goskinoizdat, 1945. 192 p.

7. Kushnirovich M. A. Russkii stsenarii — Detstvo… Otrochestvo… Iunost'… Ekrannye iskusstva i literatura. Nemoe kino. M.: Nauka, 1991. p. 130–155.

8. Sten'ka Razin, Vestnik kinematografov v S.-Peterburge. 1908. № 1.

9. Khronika, Sine-Fono. 1909. № 1. p. 12.

10. Khronika, Sine-Fono. 1911. № 8. p. 12.

11. Drama N. N. Breshko-Breshkovskogo, Sine-Fono. 1911. № 4. p. 19.

12. Prikliucheniia zaporozhtsa Ignata Podkovy, Kinematograficheskii teatr. 1911. № 14. p. 16.

13. Sredi novinok, Sine-Fono. 1912. № 7. p. 14.

14. Griakalova N. Iu. Chelovek moderna: Biografiia — refleksiia — pis'mo. SPb.: Dmitrii Bulanin, 2008. 384 p.

15. Ob avtorskom trude, Sine-Fono. 1915. № 21–22. p. 44–46.

16. Mazurkevich V. A. Chto i kak pisat' dlia kinematografa? Kinematograficheskii teatr. 1911. № 16. p. 5–8.

17. Ulis. Avtor i kinematograf, Vestnik kinematografii. 1914. № 91/11. p. 10–11.

18. Voznesenskii A. S. Kak ia pishu dlia ekrana, Sine-Fono. 1916. № 11–12. p. 42–43.

19. Bukhov A. S. O kinematograficheskikh avtorakh, Kinematograf. 1915. № 1. p. 7–10.

20. Petrovskii I. Kinodrama i kinopovest', Proektor. 1916. № 20. p. 2–3.

21. Zorkaia N. M. Russkaia shkola ekranizatsii, Ekrannye iskusstva i literatura. Nemoe kino. M.: Nauka, 1991. p. 105–129.

22. Meierkhol'd V. E. Stat'i. Pis'ma. Rechi. Besedy. Chast' 1. M.: Iskusstvo, 1968. 350 p.

23. Molchi, grust'… Molchi… Kinogazeta. 1918. № 20. p. 6.

24. Bozhovich V. I. Ob avtorskoi tochke zreniia v literature i rannem kinematografe, Ekrannye iskusstva i literatura. Nemoe kino. M.: Nauka, 1991. p. 47–64.

25. Tissova [Vinogradskaia E. N.] Mirazhi, Pegas. 1916. № 1. p. 33–57.

26. Ostroumov L. E. Kino-drama i kino-povest', Pegas. 1916. № 9–10. p. 118–125.

27. Khersonskii Kh. N. Stranitsy iunosti kino. Zapiski kritika. M.: Iskusstvo, 1965. 278 p.

28. Vertov Dziga. «Kino-Glaz» — eto pervaia kino-veshch', Vertov Dziga. Iz naslediia: v 2 t. T. 2. M.: Eizenshtein-tsentr, 2004. p. 58–59.

29. Vertov Dziga. Mossovet Stsenarnyi plan. Vertov Dziga. Iz naslediia: v 2 t. T. 1. M.: Eizenshtein-tsentr, 2004. p. 94–102.

30. Bulgakova O. LEF i kino, Ekrannye iskusstva i literatura. Nemoe kino. M.: Nauka, 1991. p. 177–202.

31. Sokolov I. V. Kinostsenarii. Teoriia i tekhnika. M.: Kinopechat', 1926. 89 p.

32. Goldobin A. V. Kak pisat' stsenarii dlia kinokartiny. M.: GIZ, 1925. 110 p.

33. Gurevich S. D. Sovetskie pisateli v kinematografe (20–30-e gody). L.: LGITMiK, 1975. 146 p.

34. Turkin V. K. O kinostsenarii, Kinozhurnal ARK. 1926. № 1. p. 8.

35. Tarich Iu. V. Chernoe delo (Volki). Goldobin A. V. Kak pisat' stsenarii dlia kinokartiny. M.: GIZ, 1925. p. 74–84.

36. Nedobrovo V. V. Stsenarist — postanovshchik — akter. Zhizn' iskusstva. 1926. № 25. p. 12.

37. Tynianov Iu. N. Ob osnovakh kino. Poetika kino. Perechityvaia «Poetiku kino». SPb.: RIII, 2001. p. 39–59.

38. Eizenshtein S. M. O forme stsenariia. Eizenshtein S. M. Izbr. proizvedeniia: v 6 t. T. 2. M.: Iskusstvo, 1964. p. 297–299.

39. Aleksandrov G. V., Eizenshtein S. M. Oktiabr'. Eizenshtein S. M. Izbr. proizvedeniia: v 6 t. T. 6. M.: Iskusstvo, 1964. p. 65–87.

40. Margolit E. Ia. Sovetskoe kinoiskusstvo. Osnovnye etapy stanovleniia i razvitiia (Kratkii ocherk istorii khudozhestvennogo kino), Kinovedcheskie zapiski. 2004. № 66. p. 125–208.

41. Chirkov A. G. Ocherki dramaturgii fil'ma. M.: Goskinoizdat, 1939. 104 p.

42. Van-Vezen Iu. [Tynianov Iu. N.] Kino. — Slovo. — Muzyka, Zhizn' iskusstva. 1924. № 1. p. 26.

43. Brik O. M. Iz teorii i praktiki stsenarista. Kak my rabotaem nad kinostsenariem. M.: Kinofotoizdat, 1936. p. 41–53.

44. Popov I. F. Predislovie, Kak my rabotaem nad kinostsenariem. M.: Kinofotoizdat, 1936. p. 3–10.

Published

2013-07-16

How to Cite

Kovalova, A. O. (2013). Russian screenwriting in the 1910–1920s. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 3(3), 33–47. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2392

Issue

Section

Cinematography

Most read articles by the same author(s)