Technological Features of the Group of Nev’yansk Icons from Nev’yansk Icon Museum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2024.107

Abstract

The article is devoted to the technological examination of eight icons from the largest collection of Ural icon painting in Russia. For the first time the subject of study is the material component of Nev’yansk icons of the first half of the 18th century. The authors determined the painting techniques and artistic materials used by the first icon painters of the mining and metallurgical Ural. The phenomenon of the Old Believers’ Ural Region icon school of this period is doubted and questioned by some modern experts, but in fact this phenomenon is confirmed by the coincidence of technological features of the Nev’yansk icon “Our Lady of Egypt” (1734) and other icons of that period (identical processing of wooden panels, composition of prime and paints, style of so-called lichnόe (painting of exposed body parts) and dolíchnoe (painting of clothing), as well as the painting stratigraphy). The icons were obviously painted in a very small workshop. One technological factor speaks in favor of their Ural Region origin: the use of anhydrite as a filler for the prime. The technique of lichnόe is also very special — alternating layers of white paint and ocher when painting a carnation; in some cases applying the first modeling layer (white) directly over the sankir (proplasmos). The second point indicates the early Nev’yansk icon painters’ familiarity with the techniques of the court icon painters in the Armory in Moscow. The latter in turn agrees with the historical facts that from the 20–30s of the 18th century masters from the Volga Region who had previously been employed by the Armoury then moved to the Ural Region. In addition, the blue pigments are the most important chronological indicator for the icons of this period. The synthetic azurite predominates among the author’s paints; also, indigo and smalt are found, while Prussian blue is completely absent.

Keywords:

Nev’yansk icon, Ural icon, Old Believer icon painting, pigments of icon painting, chemical analysis of paints, microscopic examination of painting, Russian icon painting technique, Russian icon painting materials, painting attribution

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

1. Писарева, Светлана. Методика идентификации материалов грунта и пигментов произведений живописи. Ижевск: [б. и.], 2017.

2. Ройзман, Евгений, Максим Ратковский, и Виктор Байдин, авт.-сост. Невьянская икона начала — середины XVIII века. Рук. проекта Евгений Ройзман. Екатеринбург: Музей «Невьянская икона», 2014.

3. Боровик, Максим, и Евгений Ройзман, авт.-сост. Музей «Невьянская икона»: альбом. Вступ. ст. Г. Вздорнова, текст Евгения Ройзмана. Екатеринбург: Студия «ГРАФО», 2005.

4. Лаврентьева, Елена. “Богоматерь Египетская 1734 г.: технико-технологические особенности самой ранней датированной невьянской иконы”. Вестник славянских культур 57 (2020): 232–45. https://doi.org/10.37816/2073-9567-2020-57-232-245

5. Бусева-Давыдова, Ирина. “‘Романовское’ направление в старообрядческой иконописи горнозаводского Урала (к вопросу о ‘невьянской школе’)”. В изд. Золотаревские чтения, XIII: материалы научной конференции (26 октября 2010 г.), ред. А. Селиванов, 143–54. 2 тома. Рыбинск: Рыбинск. гос. ист.-архит. и худ. музей-заповедник, 2010, т. 1.

6. Бусева-Давыдова, Ирина. Русская иконопись от Оружейной палаты до модерна: поиски сакрального образа. М.: БуксМАрт, 2019.

7. Красилин, Михаил, Майя Наумова, и Елена Данченко. “Об одной группе невьянских икон”. В изд. Искусство христианского мира: сборник статей, отв. ред. Ариадна Воронова, 404–16. М.: Изд-во Правосл. Св.-Тихон. гуманит. ун-та, 2007, вып. 10.

8. Гордиенко, Татьяна. “Технико-технологические исследования грунтов и полимента Невьянских икон 1-ой четверти 60-х годов XIX века”. В изд. Декабрьские диалоги: материалы Всероссийской научной конференции памяти Ф. В. Мелёхина (19–21 декабря 2005 г.), ред. А. Гуменюк, 116–9. Омск: [б. и.], 2006, вып. 9.

9. “Anhydrite”. Mindat.org. Дата обращения ноябрь 30, 2021. https://www.mindat.org/min-234.html.

10. Годовиков, Александр. Минералогия. 2-е изд. М.: Недра, 1983.

11. Лаврентьева, Елена, и Ирина Кадикова. “О результатах исследования иконы ‘Богоматерь Одигитрия’ из Нижнетагильского музея-заповедника ‘Горнозаводской Урал’”. В изд. «Худояровские чтения»: м-лы X Всерос. науч.-практ. конф., посвященной 275-летию уральской лаковой росписи по металлу, 21–22 октября 2021 г., ред. И. Матвеева, 188–93. Нижний Тагил: Нижнетагильский музей-заповедник «Горнозаводской Урал», 2021.

12. Гренберг, Юрий. От фаюмского портрета до постимпрессионизма: история технологии станковой живописи. М.: Искусство, 2003.

13. Баранов, Виктор. “Иконопись Мстеры: история, структура промысла, художественные особенности”. Дис. канд. иск., Санкт-Петербургский государственный академический институт живописи, скульптуры и архитектуры им. И. Е. Репина, 2008.

14. Баранов, Виктор. Технология поздней русской иконописи. Ижевск: [б. и.], 2017.

15. Писарева, Светлана. “Химический состав и хронология применения пигментов в станковой живописи”. В изд. Гренберг, Юрий. От фаюмского портрета до постимпрессионизма: история технологии станковой живописи, 255–66. М.: Искусство, 2003.

16. Лукьянов, Павел. История химических промыслов и химической промышленности России до конца XIX века. История производства красок. Ред. С. Вольфкович. 6 томов. М.: Изд-во Акад. наук СССР, 1955, т. 4.

17. Свердлова, Софья, и Дмитрий Суховерков. “Предварительные результаты исследований материалов и техники живописи в произведениях Симона Ушакова”. В изд. Симон Ушаков — царский изограф, отв. ред. Т. Карпова, науч. ред. Л. Нерсесян, 460–83. М.: Государственная Третьяковская галерея, 2015.

18. Баранов, Виктор, Дмитрий Першин, и Дарья Першина. “Исследование иконы Кирилла (Корнилия) Уланова «Богоматерь Казанская» 1720 г.”. Художественное наследие. Хранение. Исследование. Реставрация, no. 26/56 (2013): 14–26.

19. Байдин, Виктор. “Повествовательные и документальные источники по истории старообрядческого иконописания на горных заводах Урала в XVIII — начале ХХ в.” В изд. Невьянская икона: альбом, сост. О. Бызов и др., науч. ред. Г. Голынец, 233–44. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 1997.

20. Байдин, Виктор. “Заметки об иконописцах-старообрядцах на горных заводах Урала в первой половине — середине XVIII в.: новые имена и новое об известных мастерах (к вопросу об источниках и времени складывания невьянской иконописной школы)”. Вестник музея «Невьянская икона», вып. 1 (2002): 58–81.

21. Байдин, Виктор. “Старообрядческие иконописцы на горных заводах Урала начала — середины XVIII в.: материалы к словарю”. В изд. Невьянская икона начала — середины XVIII века, авт.-сост. Евгений Ройзман, Максим Ратковский и Виктор Байдин, рук. проекта Евгений Ройзман, 182–207. Екатеринбург: Музей «Невьянская икона», 2014.

22. Трофимова, Наталья. “Проблема стилистических истоков старообрядческой иконописи горнозаводского Урала в отечественной историографии”. Вестник ЮУрГУ. Серия «Социально-гуманитарные науки», no. 32/165 (2009): 78–83.

References

1. Pisareva, Svetlana. Methods for the Identification of Prime Materials and Paintings Pigments. Izhevsk: [s. n.], 2017. (In Russian)

2. Roizman, Evgenii, Maksim Ratkovskii, and Viktor Baidin, authors and comp. Nev’yansk Icon of the Beginning — Mid-18th Century. Project Manager Evgenii Roizman. Ekaterinburg: Muzei “Nev’ianskaia ikona” Publ., 2014. (In Russian)

3. Borovik, Maksim, and Evgenii Roizman, authors and comp. Nev’yansk Icon Museum: Album. Ekaterinburg: Studiia “GRAFO” Publ., 2005. (In Russian)

4. Lavrent’eva, Elena. “Virgin of Egypt of 1734: Technological Features of the Earliest Dated Nev’yansk Icon”. Vestnik slavianskikh kul’tur 57 (2020): 232–45. https://doi.org/10.37816/2073-9567-2020-57-232-245 (In Rissian)

5. Buseva-Davydova, Irina. “‘Romanov’ Direction in the Old Believers’ Icon-Painting of the Mining Urals (To the Question of ‘Nev’yansk School’)”. In Zolotarevskie chteniia, XIII: materialy nauchnoi konferentsii (26 oktiabria 2010 g.), ed. by A. Selivanov, 143–54. 2 vols. Rybinsk: Rybinskii gosudarstvennyi istoriko-arkhitekturnyi i khudozhestvennyi muzei-zapovednik Publ., 2010, vol. 1. (In Russian)

6. Buseva-Davydova, Irina. Russian Icon painting from the Armory to Modern: The Search for the Sacred Image. Moscow: BuksMArt Publ., 2019. (In Russian)

7. Krasilin, Mikhail, Maiia Naumova, and Elena Danchenko. “About One Group of Nev’yansk icons”. In Iskusstvo khristianskogo mira: sbornik statei, exec. ed. Ariadna Voronova, 404–16. Moscow: Izdatel’stvo Pravoslavnogo Sviato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta Publ., 2007, iss. 10. (In Russian)

8. Gordienko, Tat’iana. “Technological Analysis of Prime and Polyment of the Nev’yansk Icons of the 1st Quarter of the 60s of the 19th Century”. In Dekabr’skie dialogi: materialy Vserossiiskoi nauchnoi konferentsii pamiati F. V. Melekhina (19–21 dekabria 2005 g.), ed. by A. Gumeniuk, 116–9. Omsk: [s. n.], 2006. (In Russian)

9. “Anhydrite”. Mindat.org. Accessed November 30, 2021. https://www.mindat.org/min-234.html.

10. Godovikov, Aleksandr. Mineralogy. 2nd ed. Moscow: Nedra Publ., 1983. (In Russian)

11. Lavrent’eva, Elena, and Irina Kadikova. “The Results of Research of the Icon ‘Our Lady Hodegetria’, in Nizhny Tagil Museum-Reserve ‘Gornozavodskoy Ural’”. In “Khudoiarovskie chteniia”: materialy X Vserossiiskoi nauchno-prakticheskoi konferentsii, posviashchennoi 275-letiiu ural’skoi lakovoi rospisi po metallu, 21–22 oktiabria 2021 g., ed. by I. Matveeva, 188–93. Nizhnii Tagil: Nizhnetagil’skii muzei-zapovednik “Gornozavodskoi Ural” Publ., 2021. (In Russian)

12. Grenberg, Iurii. From Fayum Portrait to Post-impressionism. The History of Easel Painting Technology. Moscow: Iskusstvo Publ., 2003. (In Russian)

13. Baranov, Viktor. “Icon Painting of the Mstera: History, Structure of the Craft, Artistic Features”. PhD diss., Sankt-Peterburgskii gosudarstvennyi akademicheski institut zhivopisi, skul’ptury i arkhitektury imeni I. E. Repina Publ., 2008. (In Russian)

14. Baranov, Viktor. Late Russian Icon Painting Technology. Izhevsk: [s. n.], 2017. (In Russian)

15. Pisareva, Svetlana. “Chemical Composition and Chronology of the Use of Easel Painting Pigments”. In Grenberg, Iurii. Ot faiumskogo portreta do postimpressionizma: istoriia tekhnologii stankovoi zhivopisi, 255–66. Moscow: Iskusstvo Publ., 2003. (In Russian)

16. Luk’ianov, Pavel. History of Chemical Trades and Chemical Industry in Russia Until the End of the 19th Century. Istoriia proizvodstva krasok. 6 vols. Moscow: Izdatel’stvo Akademii nauk SSSR Publ., 1955, vol. 4. (In Russian)

17. Sverdlova, Sof ’ia, and Dmitrii Sukhoverkov. “Preliminary Results of Analysis of Materials and Techniques of Painting in the Works of Simon Ushakov”. In Simon Ushakov — tsarskii izograf, exec. ed. T. Karpova, science ed. Levon Nersesian, 460–83. Moscow: Gosudarstvennaia Tret’iakovskaia galereia Publ., 2015. (In Russian)

18. Baranov, Viktor, Dmitrii Pershin, and Dar’ia Pershina. “Study of the Icon of Cyril (Korniliy) Ulanov ‘Our Lady of Kazan’ (1720)”. Khudozhestvennoe nasledie. Khranenie. Issledovanie. Restavratsiia, no. 26/56 (2013): 14–26. (In Russian)

19. Baidin, Viktor. “Narrative and Documentary Sources on the Histiory of Old Believers Icon-Painting in the Industrial Settlements of the Urals in the 18th — Early 20th Centuries”. In Nev’ianskaia ikona: al’bom, comp. by O. Byzov et al., science ed. G. Golynets, 233–44. Ekaterinburg: Izdatel’stvo Ural’skogo universiteta Publ., 1997. (In Russian)

20. Baidin, Viktor. “Notes about the Old Believer Icon Painters at the Mining Factories of the Urals in the 1st Half — the Middle of the 18th Century: New names and a New Information About Famous Masters (To the Question of the Origin and Time of the Formation of Nev’yansk Icon Painting School)”. Vestnik muzeia “Nev’ianskaia ikona”, iss. 1 (2002): 58–81. (In Russian)

21. Baidin, Viktor. “Old Believer Icon Painters at the Mining Factories of the Urals in the Beginning — Middle of the 18th Century: Materials for the Dictionary”. In Nev’ianskaia ikona nachala — serediny XVIII veka, authors and comp.: Evgenii Roizman, Maksim Ratkovskii and Viktor Baidin, project manager Evgenii Roizman, 182–207. Ekaterinburg: Muzei “Nevianskaia ikona” Publ., 2014. (In Russian)

22. Trofimova, Natal’ia. “The Problem of the Stylistic Origin of the Old Believer Icon Painting of the Mining Urals in Russian Historiohraphy”. Vestnik Iuzhno-Ural'skogo gosudarstvennogo universiteta. Seriia “Sotsial’no-gumanitarnye nauki”, no. 32/165 (2009): 78–83. (In Russian)

Published

2024-05-23

How to Cite

Lavrentyeva, E. V., & Kadikova, I. F. (2024). Technological Features of the Group of Nev’yansk Icons from Nev’yansk Icon Museum. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 14(1), 122–141. https://doi.org/10.21638/spbu15.2024.107

Issue

Section

Visual arts