Under the Sign of the Avant-Garde: Jewelry in the Context of Left-Wing Trends in the Art of Russia in the First Third of the 20th Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2022.308

Abstract

In the context of left-wing trends and “industrial art” in Russia in the first third of the twentieth century, jewelry occupied a more than modest place. In this regard, special attention should be paid to the few jewelry artifacts known today that are directly or indirectly related to the aesthetic principles of the avant-garde artistic and stylistic trends of this time. During the study of the earliest stage of the genesis of Russian art jewelry in the Soviet period, several such monuments were identified, created by reformist artists: A. M. Rodchenko, N. M. Suetin, and others. Of particular interest is the synthesis of classic jewelry solutions and avant-garde graphic design-preserved examples of pre-revolutionary Faberge jewelry factories and three-dimensional graphic design. As a result, a capacious image of the transition era was formed, in all the contradiction of the denial of the artistic experience of the past and the approval of the stylistics of the future: agitation art, constructivism, Suprematism, and working art. Identified new archival data allowed us to make new attributions of some artifacts from Museum collections, representing different areas of existence of jewelry in the post-revolutionary era: faleristics, cinema, “production art”, Amateur. The study made it possible to conclude that the avant-garde stylistic trends “as the highest stage of all aestheticism” were not so “far from the tasks of introducing the language of new art into production”. Another thing is that the process of artistic integration does not always find an adequate response among consumers of art, including jewelry. At the same time, the synthesis of left-wing trends in art with jewelry played an important role in creating prerequisites for the formation of the genre of unique author’s jewelry works in Russia.

Keywords:

left-wing trends, artistic jewelry, jewelry artifact, synthesis, agitation art, avant-garde, Suprematism, IZORAM, production art

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

1. Арватов, Борис. Искусство и производство: сборник статей. Введение Джон Робертс, послесловие Алексей Пензин. М.: V-A-С press, 2018.

2. Перфильева, Ирина. Русское ювелирное искусство XX века в контексте европейских художественных тенденций. 1920–2000-е годы. М.: Прогресс-Традиция, 2016.

3. Робертс, Джон. “Введение”. В изд. Арватов, Борис. Искусство и производство: сборник статей, 7–23. М.: V-A-С press, 2018.

4. Орлов, Сергей. Ракурсы. М.: Памятники исторической мысли, 2009.

5. Астраханцева, Татьяна. “‘Внешняя’ и ‘внутренняя’ эмиграция Николая Васильевича Глобы”. В изд. Художественная культура русского зарубежья. 1917–1939: сборник статей, отв. ред. Герольд Вздорнов, 264–80. М.: Индрик, 2008.

6. Зиновьева, Тамара. “Вещь как источник социологической информации”. Декоративное искусство, no. 1/412 (2011): 66–70.

7. Разина, Т., И. Суслов, Е. Хохлова, и Н. Гореликов. Русский художественный металл, отв. ред. Наталия Шкаровская. М.: Всесоюзное кооперативное изд-во, 1958. (Художественные промыслы РСФСР).

8. Постникова-Лосева, Марина, Нина Платонова, и Белла Ульянова. Русское черневое искусство. М.: Искусство, 1972.

9. Постникова-Лосева, Марина. Русское ювелирное искусство, его центры и мастера. XVI–XIX вв. М.: Наука, 1974.

10. Постникова-Лосева, Марина. Русская золотая и серебряная скань. М.: Искусство, 1981.

11. Попова, Ольга. “Художественная обработка металла”. В изд. Советское декоративное искусство, 1917–1945: очерки истории, отв. ред. Владимир Толстой, 202–7. М.: Искусство, 1984.

12. Суслов, Игорь. “Ювелирное искусство”. В изд. Советское декоративное искусство, 1917–1945: очерки истории, отв. ред. Владимир Толстой, 132–5. М.: Искусство, 1984.

13. Смородинова, Галина. “Двадцатые — семидесятые годы 20 века”. В изд. Русские ювелирные украшения 16–20 веков из собрания Государственного ордена Ленина Исторического музея, науч. ред. Марина Постникова-Лосева, 272–6. М.: Советский художник, 1987.

14. Гилодо, Андрей. Русская эмаль. Вторая половина 19 — 20 век: альбом. М.: Береста, 1996. (Русский художественный металл).

15. Карпун, Алексей. Русское ювелирное искусство. Вторая половина 19 — 20 век: альбом. М.: Береста, 1994. (Русский художественный металл).

16. Бузин, Александр. Красносельские художники-ювелиры. Кострома: Красносельский ювелирпром, 1997.

17. Ходасевич, Валентина. Портреты словами: очерки. М.: Советский писатель, 1987.

18. Cartlidge, Barbara. Twentieth-Century Jewelry. New York: Abrams, 1985.

19. “Осоавиахим”. В изд. Большой энциклопедический словарь, гл. ред. А. Прохоров: 856. 2-е изд. М.: Большая Российская энциклопедия; СПб.: Норинт, 1997.

20. Пак, Вера. “К атрибуции коллекции Ростовской Учебно-показательной финифтяной школы из ЯИАМЗ и ГМЗРК. 1910–1931 гг.”. В изд. История и культура Ростовской Земли. 2001: материалы научной конференции, прошедшей в Государственном музее-заповеднике “Ростовский кремль”, 13–15 ноября 2001 г., гл. ред. Владимир Зякин, 351–7. Ростов: [б. и.], 2001.

21. Пак, Вера. “А. И. Звонилкин. Неизвестные грани таланта”. Docplayer. Дата обращения декабрь 6, 2019. https://docplayer.com/35098652-A-i-zvonilkin-neizvestnye-grani-talanta-v-f-pak.html.

22. Пак, Вера. “Декор ростовской финифти и русского фарфора 1910–1930-х гг.: общность мотивов, композиционных и технологических решений”. В изд. Виноградовские чтения в Петербурге. Фарфор XVIII–XXI вв.: предприятия. Коллекции. Эксперты: материалы международных научно-практических конференций, 2007–2009, сост. Е. Тарханова, А. Циффер; отв. ред. Е. Тарханова, 455–63. СПб.: Изд-во Политехнического университета, 2010.

23. Ильинский, Василий. “Значки и жетоны 1917–1922 гг.”. Советский коллекционер, no. 5 (1967): 60–2.

24. Скурлов, Валентин. “Фирма Фаберже и Строгановское училище”. В изд. Академик Императорской академии художеств Николай Васильевич Глоба и Строгановское училище: сборник статей, отв. ред. и сост. Татьяна Астраханцева, 303–16. М.: Индрик, 2012.

25. Sepherot Foundation (Liechtenstein). Alexander Rodtschenko: Katalog der Sammlung. Ostfildern: Hatje Cantz, 2013.

26. Sepherot Foundation (Liechtenstein). Für den neuen Menschen. Russischen Avantgarde-Design: Ideen, Entwürfe, Gestaltung. Köln: Walter König, 2014.

27. Alexander Rodtschenko. Fotografie und Design: Katalog der Ausstellung (27.03.2015–21.06.2015). Liechtenstein: Kunstmuseum Liechtenstein, 2015.

28. Гилодо, Андрей. “Фаберже — двадцать лет спустя”. В изд. Карл Фаберже и мастера камнерезного дела. Самоцветные сокровища России: каталог выставки, 8 апреля — 24 июля 2011 г., вступит. ст. и сост. Татьяна Мунтян, науч. ред. Татьяна Мунтян, Наталия Яковлева, 325–41. М.: КЕМ, 2011. (Музеи Московского Кремля).

29. Алексеев, Евгений. “От идеи Уральского ХУТЕМАСа к Уральскому художественно-практическому институту. 1920–1923”. В изд. Пространство ВХУТЕМАС в мировой культуре XX–XXI веков: международная научная конференция, 9–15 ноября 2020: сборник статей, 93–5. М.: МАРХИ; МГХПА им. С. Г. Строганова; РАХ; Московский политехнический университет, 2020.

30. Михайлова, Людмила. “К вопросу атрибуции Дома печати в Свердловске”. Академический Вестник УРАЛНИИПРОЕКТ РААСН, no. 4. (2014): 56–60.

31. Пронина, Инна и др., авт.-сост. Советское декоративное искусство: фарфор. Фаянс. Стекло: материалы и документы, 1917–1932. Общ. ред. Владимир Толстой. М.: Искусство. 1980.

32. Дашкова, Татьяна. “Невидимые миру рюши: одежда в советском предвоенном и военном кино”. Теория моды: одежда. Тело. Культура, вып. 3 (2006): 149–62.

33. Уиддис, Эмма. “Костюм, предопределенный ролью: облачение ‘Другого’ в советском кинематографе до 1953 года”. Теория моды: одежда. Тело. Культура, вып. 3 (2006): 163–86.

34. Веронин. “Уроки Аэлиты”. Пролетарское кино, no. 6–7 (1924): 50–2.

35. Айзенберг, Я., А. Ахроров, Х. Абул-Касымова, и др. История советского кино. 1917–1967. 4 тома. М.: Искусство, 1969, т. 1: 1917–1931.

36. “Конструктивист Марс и модница Земля / ‘Аэлита’ (1924)”. CineModa. Дата обращения апрель 13, 2018. https://www.cinemoda.ru/aelita/.

37. Толстой, Алексей. Аэлита. Улан-Удэ: Бурятское книжное изд-во, 1977.

38. Ракитин, Василий. Николай Михайлович Суетин. М.: Литературно-художественное агентство “Лира”: RA; [СПб.]: Palace ed., 1998.

39. Стригалев, Анатолий. “Искусство и производство”. В изд. Москва — Париж. 1900–1930: каталог выставки, науч. ред. М. Бессонова, Е. Левитин, С. Задора и Н. Уврар: 66–77, 307–46. 2 тома. М.: Советский художник, 1981, т. 1: Изобразительное искусство, прикладное и промышленное искусство, архитектура и градостроительство, агитационно-массовое искусство, плакат, театр, литература, музыка, кино, художественная фотография.

40. Арватов, Борис. “Две группировки”. Зрелища, no. 8 (1922): 7–15.

41. Стригалев, Анатолий. “Искусство и производство”. В изд. Москва — Париж. 1900–1930: каталог выставки, науч. ред. М. Бессонова, Е. Левитин, С. Задора и Н. Уврар, 66–77. 2 тома. М.: Советский художник, 1981, т. 1: Изобразительное искусство, прикладное и промышленное искусство, архитектура и градостроительство, агитационно-массовое искусство, плакат, театр, литература, музыка, кино, художественная фотография.

42. Габриэль, Галина. “Авторское ювелирное искусство Ленинграда — Санкт-Петербурга второй половины XX века: истоки и эволюция”. Дис. канд. искусствоведения, Санкт-Петербургская государственная художественно-промышленная академия, 2002.

43. Игнатенко, Галина. “Вышивая авангард: супрематические вышивки на примере деятельности артели Вербовка 1900–1919”. Артикульт: научный электронный журнал, no. 3/43 (2021): 68–73. https://doi.org/10.28995/2227-6165-2021-3-68-73

Источники

I. Толстой, Владимир, отв. ред. Советское декоративное искусство, 1917–1945: очерки истории. М.: Искусство, 1984.

II. МХПКП. МХП 1. [Россия. Москва. Всероссийский музей декоративного искусства. МХП 1]..

References

1. Arvatov, Boris. Art and Production: A Collection of Articles. Introduction by John Roberts, afterword by Aleksei Penzin. Moscow: V-A-С press, 2018. (In Russian)

2. Perfil’eva, Irina. Russian Jewelry Art of the 20th Century in the Context of European Artistic Trends. 1920s–2000s. Moscow: Progress-Traditsiia Publ., 2016. (In Russian)

3. Roberts, John. “Introduction”. Rus. ed. In Arvatov, Boris. Iskusstvo i proizvodstvo: sbornik statei, 7–23. Moscow: V-A-S press, 2018. (In Russian)

4. Orlov, Sergei. Angles. Moscow: Pamiatniki istoricheskoi mysli Publ., 2009. (In Russian)

5. Astrakhantseva, Tat’iana. “The ‘External’ and ‘Internal’ Emigration of Nikolai Vasilyevich Globa”. In Khudozhestvennaia kul’tura russkogo zarubezh’ia. 1917–1939: sbornik statei, executive ed. Gerol’d Vzdornov, 264–80. Moscow: Indrik Publ., 2008. (In Russian)

6. Zinov’eva, Tamara. “A Thing as a Source of Sociological Information”. Dekorativnoe iskusstvo, no. 1/412 (2011): 66–70. (In Russian)

7. Razina, T., I. Suslov, E. Khokhlova, and N. Gorelikov. Russian Art Metal, executive ed. Nataliia Shkarovskaia. Moscow: Vsesoiuznoe kooperativnoe izd-vo Publ., 1958. (Khudozhestvennye promysly RSFSR). (In Russian)

8. Postnikova-Loseva, Marina, Nina Platonova, and Bella Ul’ianova. Russian Niello Art. Moscow: Iskusstvo Publ., 1972. (In Russian)

9. Postnikova-Loseva, Marina. Russian Jewelry Art, Its Centers and Masters. 16th–19th Centuries. Moscow: Nauka Publ., 1974. (In Russian)

10. Postnikova-Loseva, Marina. Russian Gold and Silver Scan. Moscow: Iskusstvo Publ., 1981. (In Russian)

11. Popova, Ol’ga. “Artistic Metalworking”. In Sovetskoe dekorativnoe iskusstvo, 1917–1945: ocherki istorii, executive ed. Vladimir Tolstoi, 202–7. Moscow: Iskusstvo Publ., 1984. (In Russian)

12. Suslov, Igor’. “Jewelry Art”. In Sovetskoe dekorativnoe iskusstvo, 1917–1945: ocherki istorii, executive ed. Vladimir Tolstoi, 132–5. Moscow: Iskusstvo Publ., 1984. (In Russian)

13. Smorodinova, Galina. “Twenties — seventies of the 20th Century”. In Russkie iuvelirnye ukrasheniia 16–20 vekov iz sobraniia Gosudarstvennogo ordena Lenina Istoricheskogo muzeia, science ed. by Marina Postnikova-Loseva, 272–6. Moscow: Sovetskii khudozhnik Publ., 1987. (In Russian)

14. Gilodo, Andrei. Russian Enamel. Moscow: Beresta Publ., 1996. (Russkii khudozhestvennyi metall). (In Russian)

15. Karpun, Aleksei. Russian Jewellery. Moscow: Beresta Publ., 1994. (Russkii khudozhestvennyi metall). (In Russian)

16. Buzin, Aleksandr. Krasnoselsky Jewelry Artists. Kostroma: Krasnosel’skii iuvelirprom Publ., 1997. (In Russian)

17. Khodasevich, Valentina. Portraits in Words: Essays. Moscow: Sovetskii pisatel’, 1987. (In Russian)

18. Cartlidge, Barbara. Twentieth-Century Jewelry. New York: Abrams, 1985.

19. “Osoaviakhim”. In Bol’shoi entsiklopedicheskii slovar’, chief ed. A. Prokhorov: 856. 2nd ed. Moscow: Bol’shaia Rossiiskaia entsiklopediia Publ.; St Petersburg: Norint Publ., 1997. (In Russian)

20. Pak, Vera. “To the Attribution of the Collection of the Rostov Educational and Demonstration Finifty School from the YAIAMZ and GMZRK. 1910–1931”. In Istoriia i kul’tura Rostovskoi Zemli. 2001: materialy nauchnoi konferentsii, proshedshei v Gosudarstvennom muzee-zapovednike “Rostovskii kreml’”, 13–15 noiabria 2001 g., chief ed. Vladimir Ziakin, 351–7. Rostov: [s. n.], 2001. (In Russian)

21. Pak, Vera. “A. I. Zvonalkin. Unknown Facets of Talent”. Docplayer. Accessed December 6, 2019. https://docplayer.com/35098652-A-i-zvonilkin-neizvestnye-grani-talanta-v-f-pak.html. (In Russian)

22. Pak, Vera. “Decor of Rostov Finifty and Russian Porcelain of the 1910s–1930s: Commonality of Motifs, Compositional and Technological Solutions”. In Vinogradovskie chteniia v Peterburge. Farfor XVIII–XXI vv.: Predpriiatiia. Kollektsii. Eksperty: materialy mezhdunarodnykh nauchno-prakticheskikh konferentsii, 2007–2009, comp. by M. Tarkhanova and A. Tsiffer, executive ed. M. Tarkhanova, 455–63. St Petersburg: Izd-vo Politekhnicheskogo universiteta Publ., 2010. (In Russian)

23. Il’inskii, Vasilii. “Badges and Tokens 1917–1922”. Sovetskii kollektsioner, no. 5. (1967): 60–2. (In Russian)

24. Skurlov, Valentin. “Faberge Firm and Stroganov School”. In Akademik Imperatorskoi akademii khudozhestv Nikolai Vasil’evich Globa i Stroganovskoe uchilishche: sbornik statei, executive ed. and comp. Tat’iana Astrakhantseva, 303–16. Moscow: Indrik Publ., 2012. (In Russian)

25. Sepherot Foundation (Liechtenstein). Alexander Rodtschenko: Katalog der Sammlung. Ostfildern: Hatje Cantz, 2013.

26. Sepherot Foundation (Liechtenstein). Für den neuen Menschen. Russischen Avantgarde-Design: Ideen, Entwürfe, Gestaltung. Köln: Walter König, 2014.

27. Alexander Rodtschenko. Fotografie und Design: Katalog der Ausstellung (27.03.2015–21.06.2015). Liechtenstein: Kunstmuseum Liechtenstein, 2015.

28. Gilodo, Andrei. “Faberge — Twenty Years Later”. In Karl Faberzhe i mastera kamnereznogo dela. Samotsvetnye sokrovishcha Rossii: katalog vystavki, 8 aprelia — 24 iiulia 2011 g., introd. article and comp. by Tat’iana Muntian, science ed. by Tat’iana Muntian, Nataliia Iakovleva, 325–41. Moscow: KEM Publ., 2011. (Muzei Moskovskogo Kremlia). (In Russian)

29. Alekseev, Evgenii. “From the Idea of the Ural HUTEMAS to the Ural Art and Practical Institute. 1920–1923”. In Prostranstvo VKhUTEMAS v mirovoi kul’ture XX–XXI vekov: mezhdunarodnaia nauchnaia konferentsiia, 9–15 noiabria 2020: sbornik statei, 93–5. Moscow: MARKhI Publ.; MGKhPA im. S. G. Stroganova Publ.; RAKh Publ.; Moskovskii politekhnicheskii universitet Publ., 2020. (In Russian)

30. Mikhailova, Liudmila. “The Question of Attribution of the Press House in Sverdlovsk”. Akademicheskii Vestnik URALNIIPROEKT RAASN, no. 4. (2014): 56–60. (In Russian)

31. Pronina, I., author and comp. Soviet Decorative Art: Porcelain. Faience. Glass: Materials and Documents, 1917–1932. General ed. by Vladimir Tolstoi. Moscow: Iskusstvo Publ., 1980. (In Russian)

32. Dashkova, Tat’iana. “Ruffles Invisible to the World: Clothes in Soviet Pre-War and Military Cinema”. Teoriia mody: odezhda. Telo. Kul’tura, iss. 3 (2006): 149–62. (In Russian)

33. Uiddis, Emma. “The Costume Predetermined by the Role: The Attire of the ‘Other’ in Soviet Cinema Until 1953”. Teoriia mody: odezhda. Telo. Kul’tura, iss. 3 (2006): 163–86. (In Russian)

34. Veronin. “Lessons of Aelita”. Proletarskoe kino, no. 6–7 (1924): 50–2. (In Russian)

35. Aizenberg, Ia., A. Akhrorov, Kh. Abul-Kasymova, et al. The History of Soviet Cinema. 1917–1967. 4 vols. Moscow: Iskusstvo Publ., 1969, vol. 1: 1917–1931. (In Russian)

36. “Constructivist Mars and Fashionista of the Earth / ‘Aelita’ (1924)”. CineModa. Accessed April 13, 2018. https://www.cinemoda.ru/aelita/. (In Russian).

37. Tolstoi, Aleksei. Aelita. Ulan-Ude: Buriatskoe knizhnoe izd-vo Publ., 1977. (In Russian)

38. Rakitin, Vasilii. Nikolai Mikhailovich Suetin. Moscow: Literaturno-khudozhestvennoe agentstvo “Lira” Publ.; RA; [St Petersburg]: Palace ed. Publ., 1998. (In Russian)

39. Strigalev, Anatolii. “Art and Production”. In Moskva — Parizh. 1900–1930: katalog vystavki, science ed. by M. Bessonova, E. Levitin, S. Zadora and N. Uvrar: 66–77, 307–46. 2 vols. Moscow: Sovetskii khudozhnik Publ., 1981, vol. 1: Izobrazitel’noe iskusstvo, prikladnoe i promyshlennoe iskusstvo, arkhitektura i gradostroitel’stvo, agitatsionno-massovoe iskusstvo, plakat, teatr, literatura, muzyka, kino, khudozhestvennaia fotografiia. (In Russian)

40. Arvatov, Boris. “Two Factions”. Zrelishcha, no. 8 (1922): 7–15. (In Russian)

41. Strigalev, Anatolii. “Art and Production”. In Moskva — Parizh. 1900–1930: katalog vystavki, science ed. by M. Bessonova, E. Levitin, S. Zadora and N. Uvrar, 66–77. 2 vols. Moscow: Sovetskii khudozhnik Publ., 1981, vol. 1: Izobrazitel’noe iskusstvo, prikladnoe i promyshlennoe iskusstvo, arkhitektura i gradostroitel’stvo, agitatsionno-massovoe iskusstvo, plakat, teatr, literatura, muzyka, kino, khudozhestvennaia fotografiia. (In Russian)

42. Gabriel’, Galina. “The Author’s Jewelry Art of Leningrad — St Petersburg of the Second Half of the 20th Century: Origins and Evolution”. PhD diss., Saint Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design, 2002. (In Russian)

43. Ignatenko, Galina. “Stitching Avantgarde: Suprematist Embroidery Followed by the Activities of Verbovka Artel 1900-1919”. Artikul’t: nauchnyi elektronnyi zhurnal, no. 3/43 (2021): 68–73. https://doi.org/10.28995/2227-6165-2021-3-68-73 (In Russian)

Sources

I. Tolstoi, Vladimir, executive ed. Soviet Decorative Art, 1917–1945: Essays on History. Moscow: Iskusstvo Publ., 1984. (In Russian)

II. MKhPKP. MKhP 1. [Russia. Moscow. All-Russian Decorative Art Museum. MKhP 1]. (In Russian)

Published

2022-09-22

How to Cite

Perfilyeva, I. Y. (2022). Under the Sign of the Avant-Garde: Jewelry in the Context of Left-Wing Trends in the Art of Russia in the First Third of the 20th Century. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 12(3), 538–558. https://doi.org/10.21638/spbu15.2022.308

Issue

Section

Decorative and applied arts