“The gesture towards boundlessness” in a musical composition of the last third of the XXth century: Brian Ferneyhough and John Cage: difficult concepts and destruction of borders; structural and spontaneous

Authors

Abstract

The article is devoted a postmodernism phenomenon — transgression in new music. The interdisciplinary approach to the analysis of a musical composition implies “difficult thinking” of E. Morena’s theory. The phenomenon is compared with a concept “New complexity” in new music and works of its founder and ideologist Brian Ferneyhough, whose views and sound philosophy are much alike as John Cage’s approach.

Keywords:

transgression in new music, new complexity

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svetlana V. Lavrova, Saint Petersburg State University

PhD, associate professor of the Department of Organ, Harpsichord and Carillon of the Faculty of Arts, member of the Union of composers of Russia

References

Литература

1. Foucault M. Preface a la transgression // Critique.1963. № 195–196, aoflte-septembre. P. 753–754.

2. Фуко М. О трансгрессии // Танатография Эроса. Жорж Батай и французская мысль середины XX века. СПб.: Мифрил, 1994. С. 113–131.

3. Бланшо М. Опыт-предел // Танатография Эроса. Жорж Батай и французская мысль середины XX века. СПб.: Мифрил, 1994. С. 271–308.

4. Адорно Т. Философия новой музыки URL: http://sbiblio.com/biblio/archive/adorno_filisifija/00.aspx (дата обращения: 10.02.2012).

5. Петрусёва Н. А. Пьер Булез. Эстетика и техника музыкальной композиции. М.; Пермь: Реал, 2002. 352 с.

6. Hemming J. Das dritte Streichqartet von Brian Ferneyhough: Voraussetungs slosigheit oder Geschichtsberrug? Manuscript. Maistrateit TU Berlin Fachgeleit Musikwissenscaft. 1995. URL: http//mlucom@urs.unicale/dl/msegn/fereyhough (дата обращения: 10.02.2012).

7. Теория современной композиции. Учеб. пос. / отв. ред. В. С. Ценова. М.: Музыка, 2005. 624 с.

8. Колико Н. Хельмут Лахенманн: «Эстетическая технология»: дис. … канд. иск. / РАМ им. Гнесиных. М., 2002. 166 с.

9. Ferneyhough B. James Boros // Perspectives of New Music. 1990. Vol. 28, No. 2, Summer. P. 6–50.

10. Ferneyhough B. Предисловие // Studienpartitur zu Superscriptio. Лондон: Editin Peters П-7289, 1982. С. 2–3.

11. Штокхаузен К. Структура и время переживания // Homo musicus. Альманах музыкальной психологии. М.: Изд. РАМ им. Гнесиных, 1995. С. 76–95.

12. Ценова В. Пересекающиеся слои или мир как аквариум (Интервью, которого не было). URL: http://www.21israel-music.com/Cage.htm (дата обращения: 10.02.2012).

13. Lachenmann H. Musik als existentielle Erfahrung: Schriften 1966–1995. Wiesbaden: Breitkopf/Hartel, 1996. 122 S.

14. Гадамер Г.-Г. Искусство и подражание // Гадамер Г.-Г. Актуальность прекрасного. СПб.: Петрополис, 1995. С. 14–19.


References

1. Foucault M. Preface a la transgression. Critique, 1963, no. 195–196, aoflte-septembre, pp. 753–754.

2. Fuko M. O transgressii. Tanatografiia Erosa. Zhorzh Batai i frantsuzskaia mysl' serediny XX veka. St. Petersburg, Mifril Publ., 1994, pp. 113–131. (In Russian)

3. Blansho M. Opyt-predel. Tanatografiia Erosa. Zhorzh Batai i frantsuzskaia mysl' serediny XX veka. St. Petersburg, Mifril Publ., 1994, pp. 271–308. (In Russian)

4. Adorno T. Filosofiia novoi muzyki. Available at http://sbiblio.com/biblio/archive/adorno_filisifija/00.aspx (accessed: 10.02.2012). (In Russian)

5. Petruseva N. A. P'er Bulez. Estetika i tekhnika muzykal'noi kompozitsii. Moscow; Perm', Real Publ., 2002. 352 p. (In Russian)

6. Hemming J. Das dritte Streichqartet von Brian Ferneyhough: Voraussetungs slosigheit oder Geschichtsberrug? Manuscript. Maistrateit TU Berlin Fachgeleit Musikwissenscaft. 1995. Available at http//mlucom@urs.unicale/dl/msegn/fereyhough (accessed: 10.02.2012).

7. Teoriia sovremennoi kompozitsii. Ucheb. pos. Ed. by V. S. Tsenova. Moscow, Muzyka, 2005. 624 p. (In Russian)

8. Koliko N. Khel'mut Lakhenmann: "Esteticheskaia tekhnologiia": dis. … kand. isk. RAM im. Gnesinykh, 2002. 166 p. (In Russian)

9. Ferneyhough B. James Boros. Perspectives of New Music, 1990, vol. 28, no. 2, Summer, pp. 6–50.

10. Ferneyhough B. Predislovie. Studienpartitur zu Superscriptio. London, Editin Peters P-7289, 1982, pp. 2–3.

11. Shtokkhauzen K. Struktura i vremia perezhivaniia. Homo musicus. Al'manakh muzykal'noi psikhologii. Moscow, Izd. RAM im. Gnesinykh, 1995,pp. 76–95. (In Russian)

12. Tsenova V. Peresekaiushchiesia sloi ili mir kak akvarium (Interv'iu, kotorogo ne bylo). Available at http://www.21israel-music.com/Cage.htm (accessed: 10.02.2012). (In Russian)

13. Lachenmann H. Musik als existentielle Erfahrung: Schriften 1966–1995. Wiesbaden, Breitkopf/Hartel, 1996. 122 S.

14. Gadamer G.-G. Iskusstvo i podrazhanie. Gadamer G.-G. Aktual'nost' prekrasnogo. St. Petersburg, Petropolis Publ., 1995, pp. 14–19. (In Russian)

Published

2012-09-12

How to Cite

Lavrova, S. V. . (2012). “The gesture towards boundlessness” in a musical composition of the last third of the XXth century: Brian Ferneyhough and John Cage: difficult concepts and destruction of borders; structural and spontaneous. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 2(3), 3–12. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1531

Issue

Section

Music