Kitsch and metanarratives of the modern design

Authors

  • Oksana A. Vashchuk Saint Petersburg State University

Abstract

The article deals with the problem of kitsch in the structure of modern visual culture. The author examines the social and cultural origins and history of kitsch as a distinct cultural category. Special attention is paid to the analysis of the relationships between kitsch and avant-garde, post-utopian art, namely pop-art, and its place and role in the international practice of design in the second half of the 1960s–2010s. The author refers to the concept of “Camp art” by S. Sontag and considers the kitsch/glamour ratio. Kitsch is treated as one of the methodological principles shaping the design of the postmodern era. Certain aspects of kitsch aesthetics are analyzed in relation to the works by the world leaders of modern design: A. Mendini, E. Sottsass, A. Rossi, P. Starck, G. Pesce, M. Umeda, R. Arad, K. Rashid, etc.

Keywords:

kitsch, design, art furniture, camp art, postmodernism, design methodology, pop-art, antidesign

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oksana A. Vashchuk, Saint Petersburg State University

PhD, associate professor of the Department of Design of the Faculty of Arts

References

Литература

1. Бодрийяр Ж. Общество потребления. Его мифы и структуры / пер. с фр., послесл. и примеч. Е. А. Самарской. М.: Республика; Культурная революция, 2006. 269 с.

2. Гринберг К. Авангард и китч / пер. с англ. А. Калинина // Художественный журнал. 2005. № 60. С. 48–58. URL: http://www.xz.gif.ru/numbers/60/avangard-i-kitch/ (дата обращения: 10.10.2012).

3. Андреева Е. Ю. Постмодернизм: искусство второй половины ХХ — начала XXI века. СПб.: Азбука-классика, 2007. 488 с.

4. Рыков А. В. Постмодернизм как «радикальный консерватизм»: проблема художественно-теоретического консерватизма и американская теория современного искусства 1960–1990-х гг. СПб.: Алетейя, 2007. 376 с.

5. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости // Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. Избранные эссе / предисл., сост., пер. и прим. С. А. Ромашко. М.: Медиум, 1996. С. 15–65.

6. Уорхол Э. Философия Энди Уорхола (от А к Б и наоборот) / пер. с англ. М.: Изд. Д. Аронов, 2005. 320 с.

7. Роуз Б. Американская живопись: XX век / пер. с фр. Ж. Петивара. Женева; Париж: Editions d’Art Albert Skira S. A. : Bookking International, 1995. 175 c.

8. Зонтаг С. Заметки о кэмпе // Зонтаг С. Мысль как страсть: избранные эссе 1960–1970-х годов / сост., общ. ред., пер. с фр. Б. Дубина. М.: Русское феноменологическое общество, 1997. С. 48–64.

9. Modernism in Dispute: Art since the Forties / P. Wood, F. Franscina, J. Harris, Ch. Harrison. New Haven; London: Yale University Press, 1994. 267 p.

10. Михайлов С. М. История дизайна: учеб. для вузов; в 2 т. Т. 2. М.: Союз Дизайнеров России, 2004. 396 с.


References

1. Baudrillard J. Obshchestvo potreblenija. Ego mify i struktury (The consumer society: myths and structures). Per. s fr., poslesl. i primech. E.A. Samarskoi. Moscow: Respublika; Kul’turnaia revoliutsiia, 2006. 269 p.

2. Greenberg C. Khudozhestvennyi zhurnal. 2005. N 60, pp.48–58. URL: http://www.xz.gif.ru/numbers/60/avangardi-kitch/ (accessed: 10.10.2012).

3. Andreeva E.J. Postmodernizm: iskusstvo vtoroi poloviny XX — nachala XXI veka (Postmodernism: the art of the second half of the XX – beginning of the XXI century). St Petersburg: Azbuka-klassika, 2007. 488 p.

4. Rykov A.V. Postmodernizm kak «radikal’nyi konservatizm»: problema khudozhestvenno-teoreticheskogo konservatizma i amerikanskaia teoriia sovremennogo iskusstva 1960–1990-kh gg. (Postmodernism as a “radical conservatism”: the problem of art theory conservatism and American theory of contemporary art of 1960–1990s.) St Petersburg: Aletheia, 2007. 376 p.

5. Benjamin V. Proizvedenie iskusstva v epokhu ego tekhnicheskoi vosproizvodimosti (The Work of Art in the Age of its Technological Reproducibility). Izbrannye esse. Predisl., sost., per. i prim. S.A.Romashko. Moscow: Medium, 1996, pp.15–65.

6. Warhol A. Filosofiia Andy Warholа (ot A k B i naoborot) (The Philosophy of Andy Warhol (from A to B and back again)). Per. s angl. Moscow: Izd. D. Aronov, 2005. 320 p.

7. Rose B. Amerikanskaia zhivopis’: XX vek (American painting: XX century). Per. s fr. Zh.Petivara. Zheneva; Parizh: Editions d’Art Albert Skira S.A.: Bookking International, 1995. 175 p.

8. Sontag S. Mysl’ kak strast’: izbrannye esse 1960–1970-kh godov (Thought as Passion: Selected essays of 1960–1970-s). Sost., ed. by, per. s fr. B.Dubina. Moscow: Russkoe fenomenologicheskoe obshchestvo, 1997, pp.48–64.

9. Wood P. Modernism in Dispute: Art since the Forties. Paul Wood, Francis Franscina, Jonathan Harris, Charles Harrison. New Haven; London: Yale University Press, 1994. 267 p.

10. Mikhailov S.M. Istoriia dizaina (History of design): ucheb. dlia vuzov; v 2 t. T.2. Moscow: Soiuz Dizainerov Rossii, 2004. 396 p.

Published

2013-03-18

How to Cite

Vashchuk, O. A. . (2013). Kitsch and metanarratives of the modern design. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 3(1), 211–223. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1674

Issue

Section

Design