Images of national history in Russian art of the 19th century. Research prospects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2018.308

Abstract

In the middle of the 19th century, images of the national past began to play a new and unprecedentedly important role in the Russian visual culture. However, they are still under-researched or fragmentary studied. The author of this article analyzes and compares the ways scholars approach the visual historicism of that time and determines those forms of the representation of Russian history that have not attracted close attention of scholars before. The author demonstrates that among such forms there was a new type of history painting (“genre historique” / “historical genre”) which was created in French art in the first third of the 19th century and emerged in Russia in the 1860s. In this author’s opinion the historical genre should be further examined in relation to its two aspects. One of them concerns the representation of history, that is, the problems of historicism; the other is related to the modernization of painting, that is, artistic problems as such. Hence, two difficult questions arise. 1. What modes of perception and representation of the national past (those that cannot be achieved in graphics, sculpture, architecture, literature, and historiography) did the “historical genre” open up in painting? 2. Which artistic innovations did the “historical genre” demonstrate, outpacing other genres in Russian painting of the period?

Keywords:

Russian art of the 19th century, visual culture of the 19th century, historical consciousness of the 19th century, representation of the Russian history, historical genre

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Maria A. Chernysheva, Saint Petersburg State University

PhD, associate professor of the Department of Interdisciplinary studies and practices in the field of arts of the Faculty of Liberal arts and sciences

References

Литература

1. Гольдштейн, Софья, Олимпиада Живова, Анна Лесюк и др., сост. Русская историческая живопись. Выставка 1939 г. М.: Гос. Третьяков. галерея, 1939.

2. Верещагина, Алла. Художник, время, история. Очерки русской исторической живописи XVIII — начала XX века. Л.: Искусство, 1973.

3. Ракова, Магдалина. Русская историческая живопись середины девятнадцатого века. М.: Искусство, 1979.

4. Верещагина, Алла. Историческая картина в русском искусстве. Шестидесятые годы XIX века. М.: Искусство, 1990.

5. Яковлева, Нонна. Русская историческая живопись. М.: Белый город, 2005.

6. Кеменов, Владимир. Историческая живопись Сурикова. 1870–1880-е годы. М.: Искусство, 1963.

7. Алленов, Михаил. Василий Суриков. М.: Слово, 1998.

8. Алпатов, Михаил. “О ‘Боярыне Морозовой’ Сурикова”. В кн. Алпатов, Михаил. Этюды по истории русского искусства. 2 тома, 129–34. М.: Искусство, 1967, т. 2.

9. Гольдштейн, София. Картина В. И. Сурикова “Боярыня Морозова”: история создания. Л.: Художник РСФСР, 1972.

10. Машковцев, Николай. “Заметки о картине Сурикова ‘Боярыня Морозова’”. В кн. Машковцев, Николай. Из русской художественной культуры, 204–15. М.: Советский художник, 1982.

11. Нестерова, Елена. “Боярыня Морозова”: Картина Василия Сурикова. СПб.: Аврора, 2000.

12. Сарабьянов, Дмитрий. “Суриков и европейская историческая картина второй половины XIX века”. В кн. Сарабьянов, Дмитрий. Русская живопись XIX века среди европейских школ, 142–65. М.: Советский художник, 1980.

13. Богдан, Вероника-Ирина. “Исторический класс Академии художеств второй половины XIX века. К вопросу об эволюции русской исторической живописи”. Автореф. дис. канд. иск. Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 1995.

14. Сарабьянов, Дмитрий. “Русская реалистическая живопись второй половины XIX века и ее роль в европейском искусстве”. В кн. Сарабьянов, Дмитрий. Русская живопись XIX века среди европейских школ, 107–40. М.: Советский художник, 1980.

15. Карпова, Татьяна, сост. Пленники красоты. Русское академическое и салонное искусство 1830 — 1910-х годов: каталог выставки. 2-е изд. М.: СканруС, 2006.

16. Бобриков, Алексей. Другая история русского искусства. М.: Новое литературное обозрение, 2012.

17. Шабанов, Андрей. Передвижники: между коммерческим товариществом и художественным движением. СПб.: Европейский университет в Санкт-Петербурге, 2015.

18. Valkenier, Elizabeth Kridl. Russian Realist Art. The State and Society: The Peredvizhniki and Their Tradition. New York: Columbia University Press, 1989.

19. Яковлева, Нонна. Реализм в русской живописи: история жанровой системы. М.: Белый город, 2007.

20. Верещагина, Алла. Вячеслав Григорьевич Шварц: 1838–1869. Л. ; М.: Искусство, 1960.

21. Bowlt, John E. “Recent Publications on Modern Russian Art”. The Art Bulletin 64, no. 3 (1982): 488–94.

22. Сарабьянов, Дмирий. Россия и Запад: историко-художественные связи ХVIII — начала ХХ века. М.: Искусство-ХХI век, 2003.

23. Свидерская, М., Д. Швидковский, Л. Кириллина, И. Сусидко, П. Луцкер, А. Познанская, Е. Рымшина, С. Морозова, и Е. Пильник. Лики истории в европейском искусстве XIX века. М.: Три квадрата, 2009.

24. Свидерская, Марина. “История, историческое и историзм в культуре XIX столетия”. В кн. Свидерская, М., Д. Швидковский, Л. Кириллина, И. Сусидко, П. Луцкер, А. Познанская, Е. Рымшина, С. Морозова, и Е. Пильник. Лики истории в европейском искусстве XIX века, 10–34. М.: Три квадрата, 2009.

25. Mainardi, Patricia. Art and Politics of the Second Empire: The Universal Expositions of 1855 and 1867. New Haven; London: Yale University Press, 1987.

26. Gaehtgens, Thomas W. “Menzel and French painting of his time: two conceptions of the historical genre”. In Adolph Menzel: 1815–1905. Between Romanticism and Impressionism, edited by Claude Keisch and Marie Ursula Riemann-Reyher, 113–24. New Haven; London: Yale University Press, 1996.

27. Allard, Sébastien. “Quelques reïflexions sur Paul Delaroche et son influence en Europe”. Dans le Les artistes eïtrangers ã Paris. De la fin du Moyen Age aux anneïes 1920, édité par Marie-Claude Chaudonneret, 193–202. Berne; Berlin; Bruxelles; Francfort sur le Main; New York; Oxford; Vienne: Peter Lang, 2007.

28. Bann, Stephen, and Stéphane Paccoud, eds. L’Invention du passé: Histoires de coeur et d’épée en Europe 1802–1850. Paris: Hazan, 2014, t. 2.

29. Чернышева, Мария. “Законченная картина как концептуальный черновик. К вопросу о генезисе исторического жанра в русском искусстве”. Die Welt der Slaven 62, no. 1 (2017): 79–99.

30. Чукчеева, Мария. “Формирование исторического жанра в России в 1860-е годы и творчество В. Г. Шварца”. Художественная культура, no. 1/19 (2017). Дата обращения декабрь 20, 2017. http://sias.ru/publications/magazines/kultura/2017-1-19/prikladnaya-kulturologiya/5224.html.

31. Бенуа, Александр. История русской живописи в XIX веке. Сост. Всеволод Володарский. 3-е изд. М.: Республика, 1999.

32. Bann, Stephen. The Clothing of Clio: A Study of the Representation of History in Ninetennth-Century Britain and France. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.

33. Bann, Stephen. Paul Delaroche: History Painted. Princeton: Princeton University Press, 1997.

34. Bann, Stephen, and Linda Whiteley, eds. Painting History: Delaroche and Lady Jane Grey. London: National Gallery, 2010.

35. Карпова, Татьяна. Генрих Ипполитович Семирадский. СПб.: Золотой век, 2008.

36. Бирюкова, Нина, и Ирина Уханова, ред. Историзм в России. Стиль и эпоха в декоративном искусстве: 1820–1890-е годы. СПб.: Славия, 1996.

37. Гусева, Наталья, авт., ред. “Итоги всех веков”. В кн. Эпоха историзма в России. 1820–1890-е годы. Каталог выставки, общ. науч. ред. Михаил Пиотровский. СПб.: Славия, 2014.

38. Стернин, Григорий. Художественная жизнь России середины XIX века. М.: Искусство, 1991.

39. Brunson, Molly. “Painting History, Realistically. Murder at Tretiakov”. In From Realism to the Silver Age. New Studies in Russian Artistic Culture. Essays in Honor of Elizabeth Kridl Valkenier, edited by Rosalind Polly Blakesley and Margaret Samu, 94–110. DeKalb: Northern Illinois University Press, 2014.

40. Brunson, Molly. Russian Realisms: Literature and Painting, 1840–1890. DeKalb: Northern Illinois University Press, 2016.

41. Blakesley, Rosalind Polly. The Russian Canvas: Painting in Imperial Russia, 1757–1881. New Haven: Yale University Press, 2016.

42. Bann, Stephen. “Questions of Genre in Early Nineteenth-Century French Painting”. New Literary History 34, no. 3 (2003): 501–11.

43. Chaudonneret, Marie-Claude. “Historicism and ‘Heritage’ in the Louvre, 1820–40: From the Musee Charles X to the Galerie d’Apollon”. Art History 14, no. 4 (1991): 488–520.

44. Wright, Beth S. “The Space of Time: Delaroche’s Depiction of Modern Historical Narrative”. Nineteenth-Century French Studies 36, no. 1&2 (2007): 72–93.

45. Smyth, Patricia. “Representing Authenticity: Attitude and Gesture in Delaroche and Melodrama”. Oxford Art Journal 34, no. 1 (2011): 31–53.

46. Çakmak, Gülru. “The Panoramic Studium in Nineteenth-century History Painting. Paul Delaroche and Jean-Léon Gérôme”. In Mobility and Fantasy in Visual Culture, edited by Lewis Johnson, 69–79. New York: Routledge, 2014.

47. Чернышева, Мария. “‘Genre historique’ во французском искусстве первой половины XIX века. К определению исторической картины нового типа”. Искусствознание, no. 3 (2017): 146–69.

48. Чернышева, Мария. “Композиции Поля Делароша из собрания Анатолия Демидова и их значение для русских художников XIX века”. В сб. Актуальные проблемы теории и истории искусства, ред. Светлана Мальцева и др., 597–604. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2016.

49. Чернышева, Мария. “Новая формула репрезентации исторического события в живописи Жана-Леона Жерома и Василия Верещагина”. В сб. Перекресток искусств. Россия и Запад, 82–92. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского университета, 2016.

50. Кириченко, Евгения. Русский стиль. Поиски выражения национальной самобытности. Народность и национальность. Традиции древнерусского и народного искусства в русском искусстве XVIII — начала ХХ века. М.: Галарт, 1997.

51. Кириченко, Евгения. Запечатленная история России. Монументы XVIII — начала ХХ века. 2 книги. М.: Жираф, 2001.

52. Уортман, Ричард С. Сценарии власти: Мифы и церемонии русской монархии. Пер. Сарра Житомирская. 2 тома. М.: О. Г. И., 2002.

53. Майорова, Ольга. “Бессмертный Рюрик. Празднование Тысячелетия России в 1862 г.”. Новое литературное обозрение, no. 43 (2000): 137–65.

54. Леонтьева, Ольга. Историческая память и образы прошлого в российской культуре XIX — начала ХХ в. Самара: Книга, 2011.

55. Мутья, Наталья. Иван Грозный: историзм и личность правителя в отечественном искусстве XIX–XX вв. СПб.: Алетейя, 2010.

56. Platt, Kevin M. F. Terror and Greatness: Ivan and Peter as Russian Myths. London: Cornell University Press, 2011.

57. Анисимов, Евгений. Письмо турецкому султану: образы России глазами историка. СПб.: Арка, 2013.

58. Анисимов, Евгений. Русское искусство глазами историка, или Куда ведет Сусанин. СПб.: Арка, 2016.

59. Вишленкова, Елена. Визуальное народоведение империи, или “Увидеть русского дано не каждому”. М.: Новое литературное обозрение, 2011.

60. Вишленкова, Елена. “Прошлое показанное (вторая половина XVIII — первая четверть XIX века)”. В кн. Историческая культура императорской России. Формирование представлений о прошлом, отв. ред. Александр Дмитриев, 383–417. М.: Издательский дом НИУ ВШЭ, 2012.

61. Турчин, Валерий. Александр I и неоклассицизм в России: Стиль империи или империя как стиль. М.: Жираф, 2001.

62. Kivelson, Valerie A., and Joan Neuberger, eds. Picturing Russia: Explorations in Visual Culture. New Haven; London: Yale University Press, 2008.

63. Ely, Christopher. This Meager Nature: Landscape and Identity in Imperial Russia. DeKalb: Northern Illinois University Press, 2002.

64. Wright, Beth Segal. “Scott’s Historical Novels and French Historical Painting 1815–1855”. The Art Bulletin 63, no. 2 (1981): 268–87.

65. Wright, Beth Segal. “‘That Other Historian, the Illustrator’: Voices and Vignettes in Mid-Nineteenth Century France”. Oxford Art Journal 23, no. 1 (2000): 115–36.

66. Samuels, Maurice. “The Illustrated History Book: History between Word and Image”. In The Nineteenth-century Visual Culture Reader, edited by Vanessa R. Schwartz and Jeannene M. Przyblyski, 238–49. New York; London: Routledge, 2004.


References

1. Gol’dshtein, Sof ’ia, Olimpiada Zhivova, Anna Lesiuk et al., comp. Russkaia istoricheskaia zhivopis’. Vystavka 1939 g. Moscow: Gos. Tret’iakov. galereia, 1939. (In Russian)

2. Vereshchagina, Alla. Khudozhnik, vremia, istoriia. Ocherki russkoi istoricheskoi zhivopisi XVIII — nachala XX veka. Leningrad: Iskusstvo, 1973. (In Russian)

3. Rakova, Magdalina. Russkaia istoricheskaia zhivopis’ serediny deviatnadtsatogo veka. Moscow: Iskusstvo, 1979. (In Russian)

4. Vereshchagina, Alla. Istoricheskaia kartina v russkom iskusstve. Shestidesiatye gody XIX veka. Moscow: Iskusstvo, 1990. (In Russian)

5. Iakovleva, Nonna. Russkaia istoricheskaia zhivopis’. Moscow: Belyi gorod, 2005. (In Russian)

6. Kemenov, Vladimir. Istoricheskaia zhivopis’ Surikova. 1870–1880-e gody. Moscow: Iskusstvo, 1963. (In Russian)

7. Allenov, Mikhail. Vasilii Surikov. Moscow: Slovo, 1998. (In Russian)

8. Alpatov, Mikhail. “O ‘Boiaryne Morozovoi’ Surikova”. In Alpatov, Mikhail. Etiudy po istorii russkogo iskusstva. 2 vols, 129–34. Moscow: Iskusstvo, 1967, vol. 2. (In Russian)

9. Gol’dshtein, Sofiia. Kartina V. I Surikova “Boiarynia Morozova”: istoriia sozdaniia. Leningrad: Khudozhnik RSFSR, 1972. (In Russian)

10. Mashkovtsev, Nikolai. “Zametki o kartine Surikova ‘Boiarynia Morozova’”. In Mashkovtsev, Nikolai. Iz russkoi khudozhestvennoi kul’tury, 204–15. Moscow: Sovetskii khudozhnik, 1982. (In Russian)

11. Nesterova, Elena. “Boiarynia Morozova”: Kartina Vasiliia Surikova. St. Petersburg: Avrora, 2000. (In Russian)

12. Sarab’ianov, Dmitrii. “Surikov i evropeiskaia istoricheskaia kartina vtoroi poloviny XIX veka”. In Sarab’ianov, Dmitrii. Russkaia zhivopis’ XIX veka sredi evropeiskikh shkol, 142–65. Moscow: Sovetskii khudozhnik, 1980. (In Russian)

13. Bogdan, Veronika-Irina. “Istoricheskii klass Akademii khudozhestv vtoroi poloviny XIX veka. K voprosu ob evoliutsii russkoi istoricheskoi zhivopisi”. PhD, Rossiiskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet im. A. I. Gertsena, 1995. (In Russian)

14. Sarab’ianov, Dmitrii. “Russkaia realisticheskaia zhivopis’ vtoroi poloviny XIX veka i ee rol’ v evropeiskom iskusstve”. In Sarab’ianov, Dmitrii. Russkaia zhivopis’ XIX veka sredi evropeiskikh shkol, 107–40. Moscow: Sovetskii khudozhnik, 1980. (In Russian)

15. Karpova, Tat’iana, comp. Plenniki krasoty. Russkoe akademicheskoe i salonnoe iskusstvo 1830–1910-kh godov: katalog vystavki. 2nd ed. Moscow: SkanruS, 2006. (In Russian)

16. Bobrikov, Aleksei. Drugaia istoriia russkogo iskusstva. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 2012. (In Russian)

17. Shabanov, Andrei. Peredvizhniki: mezhdu kommercheskim tovarishchestvom i khudozhestvennym dvizheniem. St. Petersburg: Evropeiskii universitet v Sankt-Peterburge, 2015. (In Russian)

18. Valkenier, Elizabeth Kridl. Russian Realist Art. The State and Society: The Peredvizhniki and Their Tradition. New York: Columbia University Press, 1989.

19. Iakovleva, Nonna. Realizm v russkoi zhivopisi: istoriia zhanrovoi sistemy. Moscow: Belyi gorod, 2007. (In Russian)

20. Vereshchagina, Alla. Viacheslav Grigor’evich Shvarts: 1838–1869. Leningrad; Moscow: Iskusstvo, 1960. (In Russian)

21. Bowlt, John E. “Recent Publications on Modern Russian Art”. The Art Bulletin 64, no. 3 (1982): 488–94.

22. Sarab’ianov, Dmirii. Rossiia i Zapad: istoriko-khudozhestvennye sviazi XVIII — nachala XX veka. Moscow: Iskusstvo-XXI vek, 2003. (In Russian)

23. Sviderskaia, M., D. Shvidkovskii, L. Kirillina, I. Susidko, P. Lutsker, A. Poznanskaia, E. Rymshina, S. Morozova, and E. Pil’nik. Liki istorii v evropeiskom iskusstve XIX veka. Moscow: Tri kvadrata, 2009. (In Russian)

24. Sviderskaia, Marina. “Istoriia, istoricheskoe i istorizm v kul’ture XIX stoletiia”. In Sviderskaia, M., D. Shvidkovskii, L. Kirillina, I. Susidko, P. Lutsker, A. Poznanskaia, E. Rymshina, S. Morozova, and E. Pil’nik. Liki istorii v evropeiskom iskusstve XIX veka, 10–34. Moscow: Tri kvadrata, 2009. (In Russian)

25. Mainardi, Patricia. Art and Politics of the Second Empire: The Universal Expositions of 1855 and 1867. New Haven; London: Yale University Press, 1987.

26. Gaehtgens, Thomas W. “Menzel and French painting of his time: two conceptions of the historical genre”. In Adolph Menzel: 1815–1905. Between Romanticism and Impressionism, edited by Claude Keisch and Marie Ursula Riemann-Reyher, 113–24. New Haven; London: Yale University Press, 1996.

27. Allard, Sébastien. “Quelques reïflexions sur Paul Delaroche et son influence en Europe”. Dans le Les artistes eïtrangers ã Paris. De la fin du Moyen Age aux anneïes 1920, édité par Marie-Claude Chaudonneret, 193–202. Berne; Berlin; Bruxelles; Francfort sur le Main; New York; Oxford; Vienne: Peter Lang, 2007.

28. Bann, Stephen, and Stéphane Paccoud, eds. L’Invention du passé: Histoires de coeur et d’épée en Europe 1802–1850. Paris: Hazan, 2014, t. 2.

29. Chernysheva, Mariia. “Zakonchennaia kartina kak kontseptual’nyi chernovik. K voprosu o genezise istoricheskogo zhanra v russkom iskusstve”. Die Welt der Slaven 62, no. 1 (2017): 79–99. (In Russian)

30. Chukcheeva, Mariia. “Formirovanie istoricheskogo zhanra v Rossii v 1860-e gody i tvorchestvo V. G. Shvartsa”. Khudozhestvennaia kul’tura. Accessed December 20, 2017. http://sias.ru/publications/magazines/kultura/2017-1-19/prikladnaya-kulturologiya/5224.html. (In Russian)

31. Benua, Aleksandr. Istoriia russkoi zhivopisi v XIX veke. Compiled by Vsevolod Volodarskii. 3d ed. Moscow: Respublika, 1999. (In Russian)

32. Bann, Stephen. The Clothing of Clio: A Study of the Representation of History in Ninetennth-Century Britain and France. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.

33. Bann, Stephen. Paul Delaroche: History Painted. Princeton: Princeton University Press, 1997.

34. Bann, Stephen, and Linda Whiteley, eds. Painting History: Delaroche and Lady Jane Grey. London: National Gallery, 2010.

35. Karpova, Tat’iana. Genrikh Ippolitovich Semiradskii. St. Petersburg: Zolotoi vek, 2008. (In Russian)

36. Biriukova, Nina, and Irina Ukhanova, eds. Istorizm v Rossii. Stil’ i epokha v dekorativnom iskusstve: 1820–1890-e gody. St. Petersburg: Slaviia, 1996. (In Russian)

37. Guseva, Natal’ia, auth., ed. “Itogi vsekh vekov”. In Epokha istorizma v Rossii. 1820–1890-e gody. Katalog vystavki. Edited by Mikhail Piotrovskii. St. Petersburg: Slaviia, 2014. (In Russian)

38. Sternin, Grigorii. Khudozhestvennaia zhizn’ Rossii serediny XIX veka. Moscow: Iskusstvo, 1991. (In Russian)

39. Brunson, Molly. “Painting History, Realistically. Murder at Tretiakov”. In From Realism to the Silver Age. New Studies in Russian Artistic Culture. Essays in Honor of Elizabeth Kridl Valkenier, edited by Rosalind Polly Blakesley and Margaret Samu, 94–110. DeKalb: Northern Illinois University Press, 2014.

40. Brunson, Molly. Russian Realisms: Literature and Painting, 1840–1890. DeKalb: Northern Illinois University Press, 2016.

41. Blakesley, Rosalind Polly. The Russian Canvas: Painting in Imperial Russia, 1757–1881. New Haven: Yale University Press, 2016.

42. Bann, Stephen. “Questions of Genre in Early Nineteenth-Century French Painting”. New Literary History 34, no. 3 (2003): 501–11.

43. Chaudonneret, Marie-Claude. “Historicism and ‘Heritage’ in the Louvre, 1820–40: From the Musee Charles X to the Galerie d’Apollon”. Art History 14, no. 4 (1991): 488–520.

44. Wright, Beth S. “The Space of Time: Delaroche’s Depiction of Modern Historical Narrative”. Nineteenth-Century French Studies 36, no. 1&2 (2007): 72–93.

45. Smyth, Patricia. “Representing Authenticity: Attitude and Gesture in Delaroche and Melodrama”. Oxford Art Journal 34, no. 1 (2011): 31–53.

46. Çakmak, Gülru. “The Panoramic Studium in Nineteenth-century History Painting. Paul Delaroche and Jean-Léon Gérôme”. In Mobility and Fantasy in Visual Culture, edited by Lewis Johnson, 69–79. New York: Routledge, 2014.

47. Chernysheva, Mariia. “‘Genre historique’ vo frantsuzskom iskusstve pervoi poloviny XIX veka. K opredeleniiu istoricheskoi kartiny novogo tipa”. Iskusstvoznanie [Art Studies Magazine], no. 3 (2017): 146–69. (In Russian)

48. Chernysheva, Mariia. “Kompozitsii Polia Delarosha iz sobraniia Anatoliia Demidova i ikh znachenie dlia russkikh khudozhnikov XIX veka”. In Aktual’nye problemy teorii i istorii iskusstva, ed. Svetlana Mal’tseva et al., 597–604. St. Petersburg: Izd-vo Sankt-Peterburgskogo universiteta, 2016. (In Russian)

49. Chernysheva, Mariia. “Novaia formula reprezentatsii istoricheskogo sobytiia v zhivopisi Zhana-Leona Zheroma i Vasiliia Vereshchagina”. In Perekrestok iskusstv. Rossiia i Zapad, 82–92. St. Petersburg: Izd-vo Sankt-Peterburgskogo universiteta, 2016. (In Russian)

50. Kirichenko, Evgeniia. Russkii stil’. Poiski vyrazheniia natsional’noi samobytnosti. Narodnost’ i natsional’nost’. Traditsii drevnerusskogo i narodnogo iskusstva v russkom iskusstve XVIII — nachala XX veka. Moscow: Galart, 1997. (In Russian)

51. Kirichenko, Evgeniia. Zapechatlennaia istoriia Rossii. Monumenty XVIII — nachala XX veka. 2 books. Moscow: Zhiraf, 2001. (In Russian)

52. Wortman, Richard S. Stsenarii vlasti: Mify i tseremonii russkoi monarkhii [Scenarios of Power: Myth and Ceremony in Russian Monarchy]. Translated by Sarra Zhitomirskaia. 2 vols. Moscow: O. G. I., 2002. (In Russian)

53. Maiorova, Ol’ga. “Bessmertnyi Riurik. Prazdnovanie Tysiacheletiia Rossii v 1862 g.”. Novoe literaturnoe obozrenie, no. 43 (2000): 137–65. (In Russian)

54. Leont’eva, Ol’ga. Istoricheskaia pamiat’ i obrazy proshlogo v rossiiskoi kul’ture XIX — nachala XX vv. Samara: Kniga, 2011. (In Russian)

55. Mut’ia, Natal’ia. Ivan Groznyi: istorizm i lichnost’ pravitelia v otechestvennom iskusstve XIX–XX vv. St. Petersburg: Aleteiia, 2010. (In Russian)

56. Platt, Kevin M. F. Terror and Greatness: Ivan and Peter as Russian Myths. London: Cornell University Press, 2011.

57. Anisimov, Evgenii. Pis’mo turetskomu sultanu: obrazy Rossii glazami istorika. St. Petersburg: Arka, 2013. (In Russian)

58. Anisimov, Evgenii. Russkoe iskusstvo glazami istorika, ili kuda vedet Susanin. St. Petersburg: Arka, 2016. (In Russian)

59. Vishlenkova, Elena. Vizual’noe narodovedenie imperii, ili “Uvidet’ russkogo dano ne kazhdomu”. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 2011. (In Russian)

60. Vishlenkova, Elena. “Proshloe pokazannoe (vtoraia polovina XVIII — pervaia chetvert’ XIX veka)”. In Istoricheskaia kul’tura imperatorskoi Rossii. Formirovanie predstavlenii o proshlom, edited by. Aleksandr Dmitriev, 383–417. Moscow: Izdatel’skii dom NIU VShE, 2012. (In Russian)

61. Turchin, Valerii. Aleksandr I i neoklassitsizm v Rossii: Stil’ imperii ili imperiia kak stil’. Moscow: Zhiraf, 2001. (In Russian)

62. Kivelson, Valerie A., and Joan Neuberger, eds. Picturing Russia: Explorations in Visual Culture. New Haven; London: Yale University Press, 2008.

63. Ely, Christopher. This Meager Nature: Landscape and Identity in Imperial Russia. DeKalb: Northern Illinois University Press, 2002.

64. Wright, Beth Segal. “Scott’s Historical Novels and French Historical Painting 1815–1855”. The Art Bulletin 63, no. 2 (1981): 268–87.

65. Wright, Beth Segal. “‘That Other Historian, the Illustrator’: Voices and Vignettes in Mid-Nineteenth Century France”. Oxford Art Journal 23, no. 1 (2000): 115–36.

66. Samuels, Maurice. “The Illustrated History Book: History between Word and Image”. In The Nineteenth-century Visual Culture Reader, edited by Vanessa R. Schwartz and Jeannene M. Przyblyski, 238–49. New York; London: Routledge, 2004.

Published

2018-08-27

How to Cite

Chernysheva, M. A. . (2018). Images of national history in Russian art of the 19th century. Research prospects. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 8(3), 460–479. https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2018.308

Issue

Section

Visual arts