Judgment of idea of elitism in a context of historical development of domestic system of design education

Authors

  • Nina P. Valkova Sаint Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design

Abstract

The article discusses the stages of formation of elite education of designers in Russia. The work is based on the materials XVIII–XXI of centuries. The design elite is regarded as a group of specialists which possess specific personal features and professional skills doing them by best, «the ones» in the professional circle of designers. In a broader sense, this concept represents the most active and capable part of designers defining its development and prosperity and which sets the samples, the highest levels of professional activity in society. Formation and development of modern design elite is approached as difficult, inconsistent, somewhat, painful, but as a whole the positive process being one of the necessary conditions of further development of profession. Creation in the society of favorable conditions for education and activity of professional elite of design acts as a factor of its own dynamics. Thus, education of professional elite is the task for the current system of continuous design education. The article traces the stages of formation of domestic elite education of designers. The conclusion about the need to revive the elite schools of design is drawn.

Keywords:

elite education, design elite, elite design education, formation stages

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nina P. Valkova, Sаint Petersburg Stieglitz State Academy of Art and Design

PhD, Professor of the Department of Software Design of the Faculty of Design

References

Литература

1. Бохеньский Ю. Краткий философский словарь предрассудков / пер. с польск. М.: Прогресс, 1993. 187 с.

2. Самарцева Е. Ю. Элитарное образование в России XIX — начала XX века (на материале Смоленской губернии): автореф. дис. … канд. пед. наук. Смоленск: Смоленский государственный университет, 2012. 23 с.

3. Гизе М. Э. Зарождение и развитие художественного конструирования в России XVIII — начала XX в.: реферат дис. в виде научного доклада … д-ра искусствоведения. М.: МГХПУ им. С. Г. Строганова, 1997. 64 с.

4. Строгановская школа композиции. М.: МГХПУ им. С. Г. Строганова, 2005. 351 с.

5. Гартвиг А. Школа рисования в отношении к искусствам и ремеслам, учрежденная в 1825 г. графом С. Г. Строгановым. М.: [Б. и.], 1901. 535 с.

6. Сидоренко В. Ф., Устинов А. Г. Московская школа дизайна. Опыт подготовки специалистов в МВХПУ (б. Строгановском): методические материалы. М.: ВНИИТЭ, 1991. 180 с.

7. Боровская Е. А. Санкт-Петербургская рисовальная школа для вольноприходящих учеников и ее роль в развитии русского искусства. Опыт историко-художественной реконструкции (1839–1917): автореф. дис. … д-ра искусствоведения. М.: НИИ теории и истории изобразительных искусств Российской академии художеств. 2012. 52 с.

8. Валькова Н. П. Хронотоп протодизайна Санкт-Петербургской государственной художественно-промышленной академии им. А. Л. Штиглица (часть 1) // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 15. 2011. Вып. 3. С. 50–57.

9. Валькова Н. П. Хронотоп протодизайна Санкт-Петербургской государственной художественно-промышленной академии им. А. Л. Штиглица (часть 2. Второй этап самоопределения школы) // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер. 15. 2012. Вып. 1. С. 155–166.

10. Кольцова Н. Вопросы художественно-промышленного образования в документальных источниках фонда отдела ИЗО Наркомпроса (1918–1920 гг.) // Художественно-конструкторское образование. Вып. 1. М.: ВНИИТЭ, 1969. С. 74–83.

11. Основы построения ВХУТЕМАСа как ВУЗа // ЦГАЛИ. Ф. 681. Оп.2. Ед.хр.65. Л. 203.

12. Бюллетень Главпрофобра. 1922. № 20.

13. Лаврентьев А. Н. История дизайна. М.: Гардарики, 2006. 303 с.

14. Постановление ЦК КПСС и Совета Министров СССР от 9 мая 1963 г. № 533 «О мерах по дальнейшему развитию высшего и среднего специального образования, улучшения подготовки и использования специалистов высшего и среднего звена» // Знамя коммунизма. 1963. 15 июня.

15. Лаврентьев А. Н. К истории подготовки дизайнеров в СССР // Проблемы развития дизайнерского образования (Труды ВНИИТЭ. Сер. Техническая эстетика. Вып. 49). М.: ВНИИТЭ, 1964. С. 24–33.

16. Валькова Н. П. Свой среди чужих, чужой среди своих // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Сер.15. 2012. Вып. 3. С. 196–209.

References

1. Bokhen'skii Iu. Kratkii filosofskii slovar' predrassudkov, per. s pol'sk. M.: Progress, 1993. 187 p.

2. Samartseva E. Iu. Elitarnoe obrazovanie v Rossii XIX — nachala XX veka (na materiale Smolenskoi gubernii): avtoref. dis. … kand. ped. nauk. Smolensk: Smolenskii gosudarstvennyi universitet, 2012. 23 p.

3. Gize M. E. Zarozhdenie i razvitie khudozhestvennogo konstruirovaniia v Rossii XVIII — nachala XX v.: referat dis. v vide nauchnogo doklada … d-ra iskusstvovedeniia. M.: MGKhPU im. S. G. Stroganova, 1997. 64 p.

4. Stroganovskaia shkola kompozitsii. M.: MGKhPU im. S. G. Stroganova, 2005. 351 p.

5. Gartvig A. Shkola risovaniia v otnoshenii k iskusstvam i remeslam, uchrezhdennaia v 1825 g. grafom S. G. Stroganovym. M.: [B. i.], 1901. 535 p.

6. Sidorenko V. F., Ustinov A. G. Moskovskaia shkola dizaina. Opyt podgotovki spetsialistov v MVKhPU (b. Stroganovskom): metodicheskie materialy. M.: VNIITE, 1991. 180 p.

7. Borovskaia E. A. Sankt-Peterburgskaia risoval'naia shkola dlia vol'noprikhodiashchikh uchenikov i ee rol' v razvitii russkogo iskusstva. Opyt istoriko-khudozhestvennoi rekonstruktsii (1839–1917): avtoref. dis. … d-ra iskusstvovedeniia. M.: NII teorii i istorii izobrazitel'nykh iskusstv Rossiiskoi akademii khudozhestv. 2012. 52 p.

8. Val'kova N. P. Khronotop protodizaina Sankt-Peterburgskoi gosudarstvennoi khudozhestvenno-promyshlennoi akademii im. A. L. Shtiglitsa (chast' 1), Vestn. S.-Peterb. un-ta. Ser. 15. 2011. Vyp. 3. p. 50–57.

9. Val'kova N. P. Khronotop protodizaina Sankt-Peterburgskoi gosudarstvennoi khudozhestvenno-promyshlennoi akademii im. A. L. Shtiglitsa (chast' 2. Vtoroi etap samoopredeleniia shkoly), Vestn. S.-Peterb. un-ta. Ser. 15. 2012. Vyp. 1. p. 155–166.

10. Kol'tsova N. Voprosy khudozhestvenno-promyshlennogo obrazovaniia v dokumental'nykh istochnikakh fonda otdela IZO Narkomprosa (1918–1920 gg.), Khudozhestvenno-konstruktorskoe obrazovanie. Vyp. 1. M.: VNIITE, 1969. p. 74–83.

11. Osnovy postroeniia VKhUTEMASa kak VUZa. TsGALI. F. 681. Op.2. Ed.khr.65. L. 203.

12. Biulleten' Glavprofobra. 1922. № 20.

13. Lavrent'ev A. N. Istoriia dizaina. M.: Gardariki, 2006. 303 p.

14. Postanovlenie TsK KPSS i Soveta Ministrov SSSR ot 9 maia 1963 g. № 533 «O merakh po dal'neishemu razvitiiu vysshego i srednego spetsial'nogo obrazovaniia, uluchsheniia podgotovki i ispol'zovaniia spetsialistov vysshego i srednego zvena», Znamia kommunizma. 1963. 15 iiunia.

15. Lavrent'ev A. N. K istorii podgotovki dizainerov v SSSR, Problemy razvitiia dizainerskogo obrazovaniia (Trudy VNIITE. Ser. Tekhnicheskaia estetika. Vyp. 49). M.: VNIITE, 1964. S. 24–33.

16. Val'kova N. P. Svoi sredi chuzhikh, chuzhoi sredi svoikh, Vestn. S.-Peterb. un-ta. Ser.15. 2012. Vyp. 3. S. 196–209.

Published

2013-12-02

How to Cite

Valkova, N. P. (2013). Judgment of idea of elitism in a context of historical development of domestic system of design education. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 3(4), 166–181. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2463

Issue

Section

Design