Art space and time in the screen chronotope

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2019.105

Abstract

Time and space are the most essential concepts that determine the structure of the screen product and its artistic content. The term “chronotope” (chronos + topos), proposed by Michael Bakhtin as determing the spatial and temporal characteristics of a literary work, is now included in the practice of art criticism, and has become widely used in analyses of films. However, recently the claim that “chronotope” is devoid of specific content and therefore cannot be used to analyze screen works has been increasingly affirmed. The article proves that the use of “chorotope” today, when in the cinema art there is an active search for new forms of interaction of artistic time, allows one to identify productively the stylistic features of the movie, treating screen time-space as a dynamic, volatile phenomenon. Particular attention is paid to the viewer’s perception of the screen chronotope. The author hypothesizes that screen artistic time or screen artistic space can dominate in a particular chronotope, depending on the plot and compositional construction of the episode or film. In screen works, in which “horizontal editing” predominates, the action develops in numerous screen spaces. Temporal characteristics are represented in these films by a small interval of conditionally present time, and heroes’ pasts play a key role in plots. In films with a dynamic story and a constant shift in narrative to events, imagined by the hero, time is dominant for the viewer, and space fulfills a functional role. The concept of the chronotope also facilitates determining the role of flashbacks and “flashforwards,” oneric and imaginary time-space, and analyzeing methods of transmitting the subjective perception of the time or space by the characters in the film.

Keywords:

cinema, film chronotope, cinema time, cinema space, film perception, continuum, sound in movies, montage

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Vitaly F. Poznin, Saint Petersburg State University

Dr. Habil., professor of the Department of TV and Radio Journalism at the Institute “School of Journalism and Mass Comunications”

References

Литература

1. Бахтин, Михаил. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. М.: Художественная литература, 1975.

2. Мариевская, Наталья. Время в кино. М.: Прогресс-Традиция, 2015.

3. Фаликова, Наталья. “Хронотоп как категория исторической поэтики”. В сб. Петрозаводский государственный университет. Проблемы исторической поэтики, отв. ред. Владимир Захаров, 45–57. Петрозаводск: Изд-во ПетрГУ, 1992, вып. 2.

4. Гинзбург, Семен. Очерки теории кино. М.: Искусство, 1974.

5. “Пространство-время”. Википедия. Дата обращения апрель 20, 2018. http://www.wikipedia.org.wiki/Пространство-время.

6. Тарковский, Андрей. “Запечатленное время”. В сб. Академия наук СССР, Институт истории искусств. Вопросы киноискусства, отв. ред. Юрий Калашников, 79–100. М.: Искусство, 1967,вып. 10.

7. Делёз, Жиль. Кино. Пер. Борис Скуратов. М.: АдМаргинем Пресс, 2016.

8. Эйзенштейн, Сергей. “Диккенс, Гриффит и мы”. В кн. Эйзенштейн, Сергей. Избранные произведения, гл. ред. Сергей Юткевич, сост. Пера Аташева, Юрий Красовский и Владимир Михайлов. 6 томов. М.: Искусство, 1969, т. 5.

9. Мукаржовский, Ян. Исследования по эстетике и теории искусства. Пер. Виктория Каменская, сост. и коммент. Юрий Лотман и Олег Малевич. М.: Искусство, 1994.

10. Bergson, Henri. Durée et simultanéit. A propos de la théorie d'Einstein. Paris: Alcan, 1922.

11. Лотман, Юрий. О русской литературе: Статьи и исследования (1958–1993): История русской прозы. Теория литературы. Сост. Надежда Николаюк, и О. Нечипуренко. СПб.: Искусство-СПб., 1997.

12. Завьялова, Лия, и Марианна Шатерникова, сост., пер. Ален Рене. М.: Искусство, 1982.

13. Юран, Айтен. “Размышления у зеркала, или пространство и время в психоанализе”. Дата обращения июль 14, 2018. http://www.psyagora.narod.ru/zerkalo.doc.

14. Вайсфельд, Илья. Искусство в движении. М.: Искусство, 1981.

15. Эльзессер, Томас, и Мальте Хагенер. Теория кино. Глаз, эмоции, тело. Пер. Сергей Афонин и др. СПб.: Сеанс, 2016.

16. Арнхейм, Рудольф. Искусство и визуальное восприятие. Пер. В. Самохин, общ. ред. Вячеслав Шестаков. М.: Прогресс, 1974.

17. Тарковский, Андрей. “Запечатленное время”. В сб. Андрей Тарковский. Архивы. Документы, воспоминания. Сост. Паола Волкова. М.: Подкова; Эксмо-Пресс, 2002.

18. Кракауэр, Зигфрид. Природа фильма. Реабилитация физической реальности. Пер. Д. Соколова. М.: Искусство, 1974.

19. Грей, Гордон. Кино: Визуальная антропология. Пер. Мария Неклюдова. М.: Новое литературное обозрение, 2014.

20. Трюффо, Франсуа. Хичкок. Трюффо. Кинематограф по Хичкоку. Пер., примеч., фильмография Нина Цыркун. М.: Общественное объединение “Эйзенштейновский центр исследований кинокультуры”, 1996.

21. Маркалова, Надежда. “Все секреты ‘Бёрдмана’”. Стартфильм. Дата обращения апрель 12, 2018. https://www.startfilm.ru/news/main/7776.


References

1. Bakhtin, Mikhail. Voprosy literatury i estetiki. Issledovaniia raznykh let. Moscow: Khudozhestvennaia literatura, 1975. (In Russian)

2. Marievskaia, Natal’ia. Vremia v kino. Moscow: Progress-Traditsiia, 2015. (In Russian)

3. Falikova, Natal’ia. “Khronotop kak kategoriia istoricheskoi poetiki”. In Petrozavodskii gosudarstvennyi universitet. Problemy istoricheskoi poetiki [The Problems of Historical Poetics], edited by Vladimir Zakharov, 45–57. Petrozavodsk: Izd-vo PetrGU, 1992, iss. 2. (In Russian)

4. Ginzburg, Semen. Ocherki teorii kino. Moscow: Iskusstvo, 1974. (In Russian)

5. “Prostranstvo-vremia” [“Spacetime”]. Vikipediia [Wikipedia]. Accessed April 20, 2018. http://www.wikipedia.org.wiki/Пространство-время. (In Russian)

6. Tarkovskii, Andrei. “Zapechatlennoe vremia”. In Akademiia nauk SSSR, Institut istorii iskusstv. Voprosy kinoiskusstva, edited by Iurii Kalashnikov, 79–100. Moscow: Iskusstvo, 1967, iss. 10. (In Russian)

7. Deleuze, Gilles. Cinéma. 1. L’Image-mouvement. Paris: Les Éditions de Minuit, 1983; Deleuze, Gilles. Cinéma. 2. L’Image-temps. Paris: Les Éditions de Minuit, 1985. (Russ. ed.: Delez, Zhil’. Kino. Translated by Boris Skuratov. Moscow: AdMarginem Press, 2016).

8. Eizenshtein, Sergei. “Dikkens, Griffit i my”. In Eizenshtein, Sergei. Izbrannye proizvedeniia,edited by Sergei Iutkevich, compiled by Pera Atasheva, Iurii Krasovskii and Vladimir Mikhailov. 6 vols. Moscow: Iskusstvo, 1969, vol. 5. (In Russian)

9. Mukařovský, Jan. Studie z estetiky. Praha: Odeon, 1966. (Russ. ed.: Mukarzhovskii, Ian. Issledovaniia po estetike i teorii iskusstva. Translated by Viktoriia Kamenskaia, compiled and commented by Iurii Lotman and Oleg Malevich. Moscow: Iskusstvo, 1994).

10. Bergson, Henri. Durée et simultanéit. A propos de la théorie d'Einstein. Paris: Alcan, 1922.

11. Lotman, Iurii. O russkoi literature: Stat’i i issledovaniia (1958–1993): Istoriia russkoi prozy. Teoriia literatury. Compiled by Nadezhda Nikolaiuk, and O. Nechipurenko. St. Petersburg: Iskusstvo-SPb., 1997. (In Russian)

12. Zav’ialova, Liia, and Marianna Shaternikova, comp., transl. Alen Rene. Moscow: Iskusstvo, 1982. (In Russian)

13. Iuran, Aiten. “Razmyshleniia u zerkala ili prostranstvo i vremia v psikhoanalize”. Accessed Jule 14, 2018. http://www.psyagora.narod.ru/zerkalo.doc. (In Russian)

14. Vaisfel’d, Il’ia. Iskusstvo v dvizhenii. Moscow: Iskusstvo, 1981. (In Russian)

15. Elsaesser, Thomas, and Malte Hagener. Film theory. An introduction Through the Senses. New York: Routledge, 2010 (Russ. ed.: El’zesser, Tomas, and Mal’te Khagener. Teoriia kino. Glaz, emotsii, telo. Translated by Sergei Afonin et al. St. Petersburg: Seans, 2016).

16. Arnheim, Rudolf. Art and visual perception. Berkley, Los Angeles. London: University of California Press, 1954. (Russ. ed.: Arnkheim, Rudol’f. Iskusstvo i vizual’noe vospriiatie. Translated by V. Samokhin, edited by Viacheslav Shestakov. Moscow: Progress, 1974).

17. Tarkovskii, Andrei. “Zapechatlennoe vremia”. In Andrei Tarkovskii. Arkhivy. Dokumenty, vospominaniia. Compiled by Paola Volkova. Moscow: Podkova; Eksmo-Press, 2002. (In Russian)

18. Kracauer, Siegfried. Theory of film. New York: Oxford University Press, 1960. (Russ. ed.: Krakauer, Zigfrid. Priroda fil’ma. Reabilitatsiia fizicheskoi real’nosti. Translated by D. Sokolova. Moscow: Iskusstvo, 1974).

19. Gray, Gordon T. Cinema. A visual anthropology. Oxford; New York: Berg, 2010. (Russ. ed.: Grei, Gordon. Kino: Vizual’naia antropologiia. Translated by Mariia Nekliudova. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie, 2014).

20. Truffaut, François. Hitchcock. Truffaut. Le Cinéma selon Alfred Hitchcock. Paris: Éditions Robert Laffont, 1966. (Russ. ed.: Triuffo, Fransua. Khichkok. Triuffo. Kinematograf po Khichkoku. Translated, commennted, filmography made by Nina Tsyrkun. Moscow: Obshchestvennoe ob”edinenie “Eizenshteinovskii tsentr issledovanii kinokul’tury”, 1996).

21. Markalova, Nadezhda. “Vse sekrety ‘Berdmana’”. Startfil’m. Accessed April 12, 2018. https://www.startfilm.ru/news/main/7776. (In Russian)

Published

2019-03-27

How to Cite

Poznin, V. F. . (2019). Art space and time in the screen chronotope. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 9(1), 93–109. https://doi.org/10.21638/spbu15.2019.105

Issue

Section

Cinematography