Genre “Horror” in Modern Russian Cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu15.2020.204

Abstract

The last quarter of a century, as a result of the socio-economic changes and processes that took place in Russia, the Russian film industry is not yet able to compete with Hollywood films aimed at a mass audience. Taking into account the changing preferences of the Russian audience, formed over the past three decades under the influence of Hollywood production, a number of Russian studios today are trying to master the genres that have never been characteristic of domestic cinema, in particular the genre of “horror”. The article analyzes the difference between the Western and Russian mentality in relation to the topic of fear; examines the main genre features of horror films; categorizes the dominant stories and subgenres of modern horror. Particular attention is paid to the aesthetics of horror films — visual and sound techniques used to create suspense, as well as modern and postmodern methods of inclusion in the style of horror films techniques peculiar to other genres. As the analysis illustrated, the most successful were attempts to combine the genre structure of Hollywood horror with the plots of Russian myths and fairy tales, while the creation of horror films on modern Russian material results in rejection by the domestic audience, except for the use of elements of horror in fantasy films.

Keywords:

cinema, horror film, suspense, cultural globalization, genre, national mentality

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Vitaly F. Poznin, Saint Petersburg State University

Dr. Habil., Professor of the Department of TV and Radio Journalism at the Institute “School of Journalism and Mass Comunications”

References

Литература

1. Маркулан, Янина. Киномелодрама. Фильм ужасов: Кино и буржуазная массовая культура. Л.: Искусство, 1978.

2. Рассел, Джеффри Бартон. Колдовство и ведьмы в Средние века. Пер. А. Татлыбаева. СПб.: Евразия, 2001.

3. Фрейд, Зигмунд. “Жуткое”. Пер. Р. Додельцев. В изд. Фрейд, Зигмунд. Влечения и их судьба, 177–228. М.: Эксмо-Пресс, 1999. (Антология мудрости).

4. Schaub, Mirjam. Bilder aus dem Off: Zum philosophischen Stand der Kinotheorie. Weimar: VDG, 2005. (Serie Moderner Film, Bd. 4).

5. Леви-Брюль, Люсьен. Сверхъестественное в первобытном мышлении. Пер. и послесл. П. Арискин. М.: Педагогика-Пресс, 1994.

6. Gunning, Tom. “Those Drawn with a Very Fine Camel’s Hair Brush: The Origins of Film Genres”. Iris 20 (1995): 49–61.

7. Шибутани, Тамоцу. Социальная психология. Пер. с англ. В. Ольшанский; ред. и послесл. Г. Осипов. М.: Прогресс, 1969.

8. Kawin, Bruce F. Horror and the Horror Film. New York: Anthem Press, 2012.

9. Penner, Jonathan, and Steven Jay Schneider. Horror Cinema. Ed. by Paul Duncan. 4th ed. Köln: Taschen, 2012.

10. Hayward, Susan. Cinema Studies: The Key Concepts. London; New York: Routledge, 2000.

11. Тихомиров, С. “Хоррор в кинематографе: общая характеристика и тенденции развития жанра”. В изд. Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена. Культурогенез и культурное наследие (культурологические исследования’ 09): сборник научных трудов, науч. ред. Л. Никифорова, А. Конева и В. Черва, 174–96. СПб.: Астерион, 2009.

12. Хвостов, Антон. “Ужасы в жизни учащейся молодежи”. Вестник Вятского государственного гуманитарного университета, вып. 4–4 (2009): 61–4.

13. Кара-Мурза, Сергей. Манипуляция сознанием. М.: Алгоритм, 2000. (История России. Современный взгляд).

14. Ястребицкая, Алла. Западная Европа XI–XIII веков: Эпоха. Быт. Костюм. М.: Искусство, 1978.

15. Хёйзинга, Йохан. Осень Средневековья: Исследование форм жизненного уклада и форм мышления в XIV и XV веках во Франции и Нидерландах. Пер. Д. Сильвестров, отв. ред. Сергей Аверинцев, предисл. Александр Михайлов, коммент. Дмитрий Харитонович. М.: Наука, 1988. (Памятники исторической мысли).

16. Суриц, Е., Т. Шинкарь, и В. Шора, пер. Готический роман. М.: Эксмо, 2007. (Библиотека всемирной литературы).

17. Хвостов, Антон. “Истоки жанра ужаса в детской литературе”. Известия Саратовского университета 11. Сер. Социология. Политология, вып. 3 (2011): 40–5.

18. Пушкин, Александр. Собрание сочинений. Общ. ред. Дмитрий Благой, примеч. Юлиан Оксман. 10 томов. М.: Государственное издательство художественной литературы, 1961, т. 6: Критика и публицистика.

19. Капитонов, Иван, Владимир Грязнов, и Святослав Подгаевский. “Страх и опыт. Беседы о русском хорроре”. Искусство кино, no. 5–6 (2019): 130–9.

20. Маклюэн, Маршалл. Понимание медиа: внешние расширения человека. Пер. В. Николаев. М.; Жуковский: Канон-Пресс-Ц; Кучково поле, 2003.

21. Цыркун, Нина. “Карпатский меловой круг”. Искусство кино. Дата обращения июль 25, 2019. http://old.kinoart.ru/blogs/karpatskij-melovoj-krug.

22. Комм, Дмитрий. Формулы страха. Введение в историю и теорию фильма ужасов. 2012. Репринт. СПб.: BHV, 2018. (Лаборатория творчества).


References

1. Markulan, Ianina. Melodrama in the Cinema. Horror Film: Cinema and Bourgeois Mass Culture. Leningrad: Iskusstvo Publ., 1978. (In Russian)

2. Russell, Jeffrey Burton. Witchcraft and Witches in the Middle Ages. Rus. ed. Transl. by A. Tatlybaeva. St. Petersburg: Evraziia Publ., 2001. (In Russian)

3. Freud, Sigmund. “The Creepy”. Rus. ed. Transl. by R. Dodel’tsev. In Freud, Sigmund. Vlecheniia i ikh sud’ba, 177–228. Moscow: Eksmo-Press, 1999. (Antologiia mudrosti).

4. Schaub, Mirjam. Bilder aus dem Off: Zum philosophischen Stand der Kinotheorie. Weimar: VDG, 2005. (Serie Moderner Film, Bd. 4).

5. Lévy-Bruhl, Lucien. Supernatural in Primitive Thinking. Rus. ed. Transl. and afterword by P. Ariskin. Moscow: Pedagogika-Press, 1994. (In Russian)

6. Gunning, Tom. “Those Drawn with a Very Fine Camel’s Hair Brush: The Origins of Film Genres”. Iris 20 (1995): 49–61.

7. Shibutani, Famotsu. Society and Personality. Rus. ed. Transl. by V. Ol’shanskii; ed. and afterword by G. Osipov. Moscow: Progress Publ, 1969. (In Russian)

8. Kawin, Bruce F. Horror and the Horror Film. New York: Anthem Press, 2012.

9. Penner, Jonathan, and Steven Jay Schneider. Horror Cinema. Ed. by Paul Duncan. 4th ed. Köln: Taschen, 2012.

10. Hayward, Susan. Cinema Studies: The Key Concepts. London; New York: Routledge, 2000.

11. Tikhomirov, S. “Horror in the Cinema: General Characteristics and Trends of the Genre”. In Rossiiskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet im. A. I. Gertsena. Kul’turogenez i kul’turnoe nasledie (kul’turologicheskie issledovaniia’ 09): sbornik nauchnykh trudov, science ed. L. Nikiforova, A. Koneva and V. Cherva, 174–96. St. Petersburg: Asterion Publ., 2009. (In Russian)

12. Khvostov, Anton. “Horrors in Life of Studying Youth”. Vestnik Viatskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta, iss. 4–4 (2009): 61–4.

13. Kara-Murza, Sergei. Manipulation of Consciousness. Moscow: Algoritm Publ., 2000. (Istoriia Rossii. Sovremennyi vzgliad). (In Russian)

14. Iastrebitskaia, Alla. Western Europe of the 11th–13th Centuries: The Age. Gen. Costume. Moscow: Iskusstvo Publ., 1978.

15. Huizinga, Johan. Autumn of the Middle Ages: A Study of Forms of Life and Forms of Thinking in the 14th and 15th Centuries in France and Netherlands. Rus. ed. Transl. by D. Sil’vestrov, ed. by Sergei Averintsev, foreword by Aleksandr Mikhailov, comment. by Dmitrii Kharitonovich. Moscow: Nauka Publ., 1988. (Pamiatniki istoricheskoi mysli). (In Russian)

16. Surits, E., T. Shinkar’, and V. Shora, transl. The Gothic Novel. Rus. ed. Moscow: Eksmo Publ., 2007. (Biblioteka vsemirnoi literatury). (In Russian)

17. Khvostov, Anton. “The Origins Horror Genre in Children’s Literature”. Izvestiia Saratovskogo universiteta 11. Ser. Sotsiologiia. Politologiia, iss. 3 (2011): 40–5. (In Russian)

18. Pushkin, Aleksandr. Complete Works. General ed. by Dmitrii Blagoi, comment. by Iulian Oksman. 10 vols. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel’stvo khudozhestvennoi literatury Publ., 1961, vol. 6: Kritika i publitsistika.

19. Kapitonov, Ivan, Vladimir Griaznov, and Sviatoslav Podgaevskii. “Fear and Experience. Conversations About Russian Horror”. Iskusstvo kino, no. 5–6 (2019): 130–9.

20. McLuhan, Marshall. Understanding Media: The Extensions of Man. Rus. ed. Transl. by V. Nikolaev. Moscow; Zhukovskii: Kanon-Press-Ts Publ.; Kuchkovo pole Publ., 2003. (In Russian)

21. Tsyrkun, Nina. “Carpathian Chalk Circle”. Iskusstvo kino. Accessed July 25, 2019. http://old.kinoart.ru/blogs/karpatskij-melovoj-krug. (In Russian)

22. Komm, Dmitrii. Formula of Fear. Introduction to the History and Theory of Horror Film. 2012. Reprint. St. Petersburg: BHV Publ., 2018. (Laboratoriia tvorchestva). (In Russian)

Published

2020-06-16

How to Cite

Poznin, V. F. (2020). Genre “Horror” in Modern Russian Cinema. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 10(2), 248–265. https://doi.org/10.21638/spbu15.2020.204

Issue

Section

Cinematography