Прошлое и будущее классической музыки европейской традиции. Заметки по поводу монографии The Oxford history of Western music. Часть 1

  • Александр Сергеевич Белоненко Санкт-Петербургский государственный университет

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Биография автора

Александр Сергеевич Белоненко, Санкт-Петербургский государственный университет

кандидат искусствоведения, доцент

Литература

Литература

1. Taruskin R., Gibbs Chr. The Oxford history of Western music / College ed. N.-Y.; Oxford: Oxford University Press, [2013]. XXXIII, 1212 p.

2. Taruskin R. The Oxford history of Western music: in 6 vol. Oxford: Oxford University Press, 2005. 4272 p.

3. Акопян Л. Взгляд на русскую музыку (Рец. на кн.: Taruskin R. On Russian Music. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press, 2009. 407 p.) // Музыкальная академия. 2009. № 3. С. 129–132.

4. The new Oxford history of music. Vol. 1–10. Oxford: Oxford University press, 1954–2001.

5. Манулкина О. Ричард Тарускин: «Я привык к негативным комментариям» // Музыка академическая. Архив. Open-Space.ru. 11 ноя. 2011. URL: http://os.colta.ru/music_classic/events/details/31783/(дата обращения: 11.11.2011).

6. Oxford anthology of Western music. Vol. 1. The earliest notations to the early eighteenth century / eds D. J. Rothenberg, R. R. Holzer. N.-Y.; Oxford: Oxford University press, [2013]. X, 534 p.

7. Oxford anthology of Western music. Vol. 2. The mid-eighteenth century to the late nineteenth century / eds K. Móricz, D. Schneider. N.-Y.; Oxford: Oxford University press, [2013]. XI, 802 p.

8. Oxford anthology of Western music. Vol. 3. The twentieth century / eds K. Móricz, D. Schneider. N.-Y.; Oxford: Oxford University press, [2013]. XI, 604 p.

9. Oxford recorded anthology of Western music. Concise edition. 3 compact discs of MP3 files to accompany The Oxford history of Western music; College ed. Oxford University press. 190 tracks; 14 hours and 52 minutes of music on three discs.

10. Kerman J. Listen / 2nd brief ed. University Caliphornia, Berkeley with Vivian Kerman. N.-Y. : Worth Publishers, 1992. 438 р.

11. История зарубежной музыки. ХХ век / отв. ред. Н. А. Гаврилова. М.: Музыка, 2005. 572 с.

12. Сапонов М. А. Менестрели. Книга о музыке средневековой Европы. М.: Классика-XXI, 2004. 400 с.: ил.

13. Асафьев Б. В. О ближайших задачах социологии музыки // Мозер Г. И. Музыка средневекового города. Л., 1927. С. 7–20.

14. Грубер Р. И. История музыкальной культуры. Т. 1. С древнейших времен до конца XVI века. Ч. 1. М.; Л.: Музгиз, 1941. 595 с.

15. Шавердян А. Избранные статьи. М.: Советский композитор, 1958. 437 с.: ил.

16. Асафьев Б. В. Слух Глинки // Академик Б. В. Асафьев. Избранные труды. Т. I. Избранные работы о М. И. Глинке. М.: Изд-во АН СССР, 1952. С. 289–330.

17. Асафьев Б. В. Последние заветы Глинки (Глинка и Танеев) // Асафьев Б. В. Избранные труды. Т. I. Избранные работы о М. И. Глинке. М.: Изд-во АН СССР, 1952. С. 254–265.

18. Залесская М. К. Рихард Вагнер. М.: Молодая гвардия, 2013. 397 с.: ил. (ЖЗЛ).

19. Pederson S. Enlightened and Romantic German Music Criticism, 1800–1850: Ph.D. diss. / University of Pennsylvania, 1995.

20. Кюи Ц. А. Музыкальная деятельность Мейербера: очерк // Кюи Ц. А. Избранные статьи / сост., авт. вступ. ст. и примеч. И. Л. Гусин. Л.: Музгиз, 1952. С. 23–28.

21. Taruskin R. Some thoughts on the history and historiography of Russian music // The Journal of Musicology. Autumn, 1984. Vol. 3, N 4. Р. 321–339.

22. Бражников М. В. Пути развития и задачи расшифровки знаменного роспева ХII–ХVIII вв.: Применение некоторых статистических методов к исследованию музыкальных явлений. Л.; М.: Музгиз, 1949. 103 с.

23. Watkins G. Soundings: music in the twentieth century. N.-Y.: Shirmer books, 1988. 728 р.

24. Morgan R. P. Twentieth century music. A history of musical style of modern Europe and America. N.-Y.; L.: W. W. Norton & Company, 1995. 554 р.

25. Antokoletz E. Twentieth-century music. Englewood Cliffs, NJ: Prentice hall, 1992. 546 р.

26. Whittall A. Exploring twentieth-century music: Tradition and innovation. N.-Y.: Cambridge University press, 2003. 238 р.

27. Ross A. The rest is noise: Listening to the twentieth century. L.: Fourth estate, 2012. 695 р.

28. Максименков Л. Краткий курс 2.0 // Родина. 2014. № 12. С. 83–87; 2015. № 1. С. 92–92.

29. Максименков Л. Сумбур вместо музыки. Сталинская культурная революция 1936–1938. М.: Юридическая книга, 1997. 320 с.

30. Пленков О. Ю. Тайны Третьего рейха. Культура на службе вермахта. М.: ОЛМА Медиа Групп, 2011. 480 с.

31. Rolinek S., Lehner G., Strasser Chr. Im Schatten von Hitlers Heimat: Reisefűhrer durch die braune Topografie von Oberösterreich. Wien: Czernin Verlag, 2010. 297 S.

32. Руденко Ю. К. К вопросу о масштабах и формах идеологической тенденциозности в искусстве ХХ века // Искусство и история: Актуальные проблемы теории и истории культуры: сб. статей / под ред. Ю. К. Руденко. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2002. C. 92–106.

33. Справка о выполнении тематического плана государственных заказов на 1948 г. / РГАЛИ. Ф. 962. Оп. 5. Ед. хр. 935. Л. 7.

34. Переписка Д. И. Заславского и М. М. Гринберга // Наше наследие. 2013. № 105. С. 119–139.

35. Выгодский В. Небесная «идиллия» или фашизм в поповской рясе // За пролетарскую музыку. 1931. № 5. С. 5–6.

36. Leibowitz R. Schoenberg et son école: L’étape contemporaine du language musical. P.: J. B. Janin, 1947. 302 p.

37. Адорно Т. Философия новой музыки / пер. с нем. Б. Скуратова; вступ. ст. К. Чухрукидзе. М.: Логос, 2001. 352 с.

38. Булез П. Шенберг мертв // Булез П. Ориентиры I. Избранные статьи. М.: Логос-Альтера, 2004. С. 83–90.

39. The Cambridge history of twentieth-century music / eds N. Cook, A. Pople. N.-Y.: Cambridge university press, [2014]. 818 p.

40. Слонимский С. О национальном в современной музыке // От русского Серебряного века к Новому Ренессансу: мат-лы Междунар. форума к 80-летию Сергея Слонимского (4–7 апреля 2012 г.) / сост., науч. ред. Р. Н. Слонимская, Р. Г. Шитикова. СПб.: Lennox Сorp., Edinbourgh, 2014. C. 12–15.

41. Schmelz P. J. Such freedom, if only musical: Unofficial Soviet music during the Thaw. Oxford; N.-Y.: Oxford University press, 2009. 408 p.

42. Miaskovsky N. Catalogue des oeuvres completes / Texte traduit par Michael Segelman. Paris: Le Chant du Monde, sans date. 31 p.

43. Shebalin V. A Complete Catalogue. [Préliminaire article] Seguelman M. Vissarion Shebalin (1902–1963). His life and work. Essay. Moscow: [á Le Chant du Monde], 2005. 45 p.

44. Blanning T. The triumph of music: Composers, musicians and their audiences, 1700 to the present. L.: Penguin books, 2009. 416 p.

45. Gann K. Music downtown: Writing from Village Voice. University of California Press, 2006. 333 p.

46. Стракович Ю. Цифролюция: Что случилось с музыкой в XXI веке. М.: Классика-XXI: Арт-транзит, 2014. 352 с.

47. Taruscin R. Music’s dangers and the case for control // The New York Times. Dec. 9, 2001.

References

1. Taruskin R., Gibbs Chr. The Oxford history of Western music. College ed. New York; Oxford: Oxford University Press, [2013], XXXIII, 1212 p.

2. Taruskin R. The Oxford history of Western music: in 6 vol. Oxford: Oxford University Press, 2005, 4272 p.

3. Akopian L. Vzgliad na russkuiu muzyku [A look at Russian music] (Rets. na kn.: Taruskin R. On Russian Music. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press, 2009. 407 p.). Muzykal’naia akademiia [Music academy], 2009, no. 3, pp. 129–132.

4. The new Oxford history of music, vol. 1–10. Oxford: Oxford University press, 1954–2001.

5. Manulkina O. Richard Taruskin: “Ia privyk k negativnym kommentariiam” [I’m used to the negative comments]. Muzyka akademicheskaia. Arkhiv [Academic Music Archive]. Open-Space.ru. 11 nov. 2011. Available at: http://os.colta.ru/music_classic/events/details/31783/ (accessed: 11.11.2011).

6. Oxford anthology of Western music. Vol. 1. The earliest notations to the early eighteenth century. Eds D. J. Rothenberg, R. R. Holzer. New York; Oxford: Oxford University press, [2013], X, 534 p.

7. Oxford anthology of Western music, vol. 2. The mid-eighteenth century to the late nineteenth century. Eds K. Móricz, D. Schneider. New York; Oxford: Oxford University press, [2013], XI, 802 p.

8. Oxford anthology of Western music, vol. 3. The twentieth century. Eds K. Móricz, D. Schneider. New York; Oxford: Oxford University press, [2013], XI, 604 p.

9. Oxford recorded anthology of Western music. Concise edition. 3 compact discs of MP3 files to accompany The Oxford history of Western music; College ed. Oxford University press. 190 tracks; 14 hours and 52 minutes of music on three discs.

10. Kerman J. Listen. 2nd brief ed. University Caliphornia, Berkeley with Vivian Kerman. New York: Worth Publishers, 1992, 438 p.

11. Istoriia zarubezhnoi muzyki. XX vek [The history of the foreign music of XX century]. Ed. by N. A. Gavrilova. Moscow: Muzyka Publ., 2005, 572 p. (In Russian)

12. Saponov M. A. Menestreli. Kniga o muzyke srednevekovoi Evropy [The book about the music of medieval Europe]. Moscow: Klassika-XXI Publ., 2004, 400 p.: il. (In Russian)

13. Asaf ’ev B. V. O blizhaishikh zadachakh sotsiologii muzyki [On the nearest tasks of the sociology of music]. Mozer G. I. Muzyka srednevekovogo goroda [Music of the medieval town]. Leningrad, 1927, pp. 7–20. (In Russian)

14. Gruber R. I. Istoriia muzykal’noi kul’tury. T. 1. S drevneishikh vremen do kontsa XVI veka [The History of musical culture Vol. 1. From ancient times to the end XVI century]. Part 1. Moscow; Leningrad: Muzgiz Publ., 1941, 595 p. (In Russian)

15. Shaverdian A. Izbrannye stat’i [Selected Articles]. Moscow: Sovetskii kompozitor Publ., 1958. 437 p.: il. (In Russian)

16. Asaf ’ev B. V. Slukh Glinki [The rumor Glinka]. Akademik B. V. Asaf ’ev. Izbrannye trudy. T. I. Izbrannye raboty o M. I. Glinke [Selected oeuvres. Vol. I. Selected works about M. I. Glinka]. Moscow: AN SSSR Publ., 1952, pp. 289–330. (In Russian)

17. Asaf ’ev B. V. Poslednie zavety Glinki (Glinka i Taneev) [Recent covenants Glinka (Glinka and Taneyev)]. Asaf ’ev B. V. Izbrannye trudy. T. I. Izbrannye raboty o M. I. Glinke [Selected oeuvres. Vol. I. Selected works about M. I. Glinka]. Moscow: AN SSSR Publ., 1952, pp. 254–265. (In Russian)

18. Zalesskaia M. K. Rikhard Vagner [Richard Wagner]. Moscow: Molodaia gvardiia Publ., 2013, 397 p.: il. (ZhZL [Richard Wagner]). (In Russian)

19. Pederson S. Enlightened and Romantic German Music Criticism, 1800–1850: Ph.D. diss. University of Pennsylvania, 1995.

20. Kiui Ts. A. Muzykal’naia deiatel’nost’ Meierbera: ocherk [Musical activities by Meyerbeer]. Kiui Ts. A. Izbrannye stat’i [Selected articles]. Sost., avt. vstup. st. i primech. I. L. Gusin. Leningrad: Muzgiz Publ., 1952, pp. 23–28. (In Russian)

21. Taruskin R. Some thoughts on the history and historiography of Russian music. The Journal of Musicology. Autumn, 1984, vol. 3, no. 4, pp. 321–339.

22. Brazhnikov M. V. Puti razvitiia i zadachi rasshifrovki znamennogo rospeva XII–XVIII vv.: Primenenie nekotorykh statisticheskikh metodov k issledovaniiu muzykal’nykh iavlenii [The development and decryption tasks znamenny chant XII–XVII centuries: The application of some statistical methods to the study of musical phenomena]. Leningrad; Moscow: Muzgiz Publ., 1949, 103 p. (In Russian)

23. Watkins G. Soundings: music in the twentieth century. New York: Shirmer books, 1988, 728 p.

24. Morgan R. P. Twentieth century music. A history of musical style of modern Europe and America. New York; London: W. W. Norton & Company, 1995, 554 p.

25. Antokoletz E. Twentieth-century music. Englewood Cliffs, NJ: Prentice hall, 1992, 546 p.

26. Whittall A. Exploring twentieth-century music: Tradition and innovation. New York: Cambridge University press, 2003, 238 p.

27. Ross A. The rest is noise: Listening to the twentieth century. London: Fourth estate, 2012. 695 p.

28. Maksimenkov L. Kratkii kurs 2.0 [Short course 2.0]. Rodina [Homeland], 2014, no. 12, pp. 83–87; 2015, no. 1, pp. 92–92. (In Russian)

29. Maksimenkov L. Sumbur vmesto muzyki. Stalinskaia kul’turnaia revoliutsiia 1936–1938 [Muddle Instead of Music. Stalin’s cultural revolution 1936–1938]. Moscow: Iuridicheskaia kniga Publ., 1997, 320 p. (In Russian)

30. Plenkov O. Iu. Tainy Tret’ego reikha. Kul’tura na sluzhbe vermakhta [Secrets of the Third Reich]. Moscow: OLMA Media Grupp Publ., 2011, 480 p. (In Russian)

31. Rolinek S., Lehner G., Strasser Chr. Im Schatten von Hitlers Heimat: Reisefűhrer durch die braune Topografie von Oberösterreich [In the shadow of Hitler's homeland: Guide through the brown Topography of Upper Austria]. Wien: Czernin Verlag, 2010, 297 p.

32. Rudenko Iu. K. K voprosu o masshtabakh i formakh ideologicheskoi tendentsioznosti v iskusstve XX veka [To a question on the extent and forms of ideological tendentiousness in the art of the twentieth century]. Iskusstvo i istoriia: Aktual’nye problemy teorii i istorii kul’tury: sb. statei [Art and History: Actual problems of theory and history of culture: A collection of articles]. Ed. by Iu. K. Rudenko. St. Petersburg: SPbGU Publ., 2002, pp. 92–106. (In Russian)

33. Spravka o vypolnenii tematicheskogo plana gosudarstvennykh zakazov na 1948 g. [Reference on the implementation of the thematic plan of state orders for 1948]. RGALI [Russian State Archive of Literature and Art]. F. 962. Op. 5. Ed. khr. 935. L. 7. (In Russian)

34. Perepiska D. I. Zaslavskogo i M. M. Grinberga [Correspondence D. I. Zaslavsky and M. M. Greenberg]. Nashe nasledie [Our Heritage], 2013, no. 105, pp. 119–139. (In Russian)

35. Vygodskii V. Nebesnaia «idilliia» ili fashizm v popovskoi riase [Heavenly “iddiliya” or fascism in the priest's cassock]. Za proletarskuiu muzyku [For proletarian music], 1931, no. 5, pp. 5–6. (In Russian)

36. Leibowitz R. Schoenberg et son école: L’étape contemporaine du language musical. Paris: J. B. Janin, 1947, 302 p.

37. Adorno T. Philosophy of New Music (Russ. ed.: Adorno T. Filosofiia novoi muzyki). Moscow: Logos Publ., 2001, 352 p.)

38. Bulez P. Shenberg mertv [Shoenberg is died]. Bulez P. Orientiry I. Izbrannye stat’i [Selected articles]. Moscow: Logos-Al’tera Publ., 2004, pp. 83–90. (In Russian)

39. The Cambridge history of twentieth-century music. Eds N. Cook, A. Pople. New York: Cambridge university press, [2014]. 818 p.

40. Slonimskii S. O natsional’nom v sovremennoi muzyke [About the nationality in contemporary music]. Ot russkogo Serebrianogo veka k Novomu Renessansu: mat-ly Mezhdunar. foruma k 80-letiiu Sergeia Slonimskogo (4–7 aprelia 2012 g.) [From the Russian Silver Age to the New Renaissanse: Proceedings of the International Forum dedicated to Sergey Slonimsky’s 80th anniversary 4–7 April 2012]. Eds R. N. Slonimskaia, R. G. Shitikova. St. Petersburg: Lennox Sorp., Edinbourgh, 2014, pp. 12–15. (In Russian)

41. Schmelz P. J. Such freedom, if only musical: Unofficial Soviet music during the Thaw. Oxford; New York: Oxford University press, 2009, 408 p.

42. Miaskovsky N. Catalogue des oeuvres completes. Texte traduit par Michael Segelman. Paris: Le Chant du Monde, sans date, 31 p.

43. Shebalin V. A Complete Catalogue. [Préliminaire article] Seguelman M. Vissarion Shebalin (1902–1963). His life and work. Essay. Moscow: [á Le Chant du Monde], 2005, 45 p.

44. Blanning T. The triumph of music: Composers, musicians and their audiences, 1700 to the present. London: Penguin books, 2009, 416 p.

45. Gann K. Music downtown: Writing from Village Voice. University of California Press, 2006, 333 p.

46. Strakovich Iu. Tsifroliutsiia: Chto sluchilos’ s muzykoi v XXI veke [Tsifrolyutsiya. Digitlution: What happened with music XXI century]. Moscow: Klassika-XXI: Art-tranzit Publ., 2014, 352 p. (In Russian)

47. Taruscin R. Music’s dangers and the case for control. The New York Times. Dec. 9, 2001.

Опубликован
2018-10-04
Как цитировать
Белоненко, А. С. (2018). Прошлое и будущее классической музыки европейской традиции. Заметки по поводу монографии The Oxford history of Western music. Часть 1. Вестник Санкт-Петербургского университета. Искусствоведение, 5(3), 160-218. извлечено от https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2100
Раздел
Обзоры, рецензии