The motive of the humiliation of the body of the medieval ascetics in the visual arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2017.106

Abstract

This article analyzes the fine examples of humiliation of the flesh in the practice of asceticism, continuing the development of the plot of Calvary suffering of  Jesus Christ. The subject of the ‘Passion’ was firmly established in the culture of the Middle Ages, giving viewers an aesthetically experienced admiration for the martyrdom of the great ascetics of Christianity. The author presented the evolution of instruments of torture and martyrdom (cross, spear, scourge, whips) in relics — the core of Eastern culture. The icon ‘The Adoration of the chains of St. Peter’ is an example of the pious relationship of Christians to the instruments of torture used against the firm defenders of the doctrine of Christ. Particular attention is paid to the phenomenon of foolishness in Christ, the Russian analogue of the Byzantine martyrdom. The author examines examples of the suffering of revered ascetics in the Middle Ages, it became a kind of attribute of the polypathy of Christian martyrs, undertake voluntarily. Drawing parallels between the different kinds of art of the Middle Ages, the author draws attention to the similarity of the topic ‘mortification of the flesh’. This motif came into hagiography and was reflected in the fine arts, which was one of the main recognizable features in the shape of a holy fool for Christ’s sake. Visualising the veneration of the attributes of suffering for the most ardent devotees of the Christian faith and the typology of works of art with objects of humiliation of the flesh is a meaningful leitmotif of this article.

Keywords:

asceticism, the chains, the humiliation of the flesh, fine veneration of suffering attributes, fools in Christ

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Olga A. Touminskaya, The State Russian Museum

Dr. Habil., Section Head of aesthetic education

References

Литература

1. Берман Б. И. Читатель жития (агиографический канон русского Средневековья и традиции его восприятия) // Художественный язык Средневековья. М., 1982. С. 159–183.

2. Чумакова Т. В. «В человеческом жительстве мнози образы зрятся». СПб.: Санкт-Петербургское философское общество, 2001. 242 с.

3. Раушенбах Б. В. Иконография как средство передачи философских представлений // Пробле-мы изучения культурного наследия / отв. ред. Г. В. Степанов. М.: Наука, 1985. С. 320–322.

4. Гладышева Е. В. Икона «Иоанн Лествичник, Георгий и Власий». Вопросы иконографии // Ис-кусствознание. 1999. No 2. С. 498–509.

5. Хохлова И. Л. «Лествица» преподобного Иоанна в живописи Древней Руси. Обзор основных произведений // Вестн. КГУ им. Н. А. Некрасова. 2007. No 3. С. 242–247.

6. Белик Ж. Г., Савченко О. Е. Иконы России. Проект Главного информационно-вычислительного центра Министерства культуры Российской Федерации // Иконы России: Поклонение веригам апо-стола Петра. URL: http://www.iconrussia.ru/iconography/770/; http://www.iconrussia.ru/about/about/ (дата обращения: 17.01.2017).

7. Иконописный подлинник сводной редакции XVIII века / под ред. Г. Д. Филимонова. М.: Изд-е ОДРИ, 1876. 435 с.

8. Подлинник иконописный. M.: Изд-е С. Т. Большакова, 1903. 189 с.

9. Маркелов Г. В. Святые Древней Руси. Материалы по иконографии (прориси, переводы, иконо-писные подлинники): В 2 т. СПб.: Дмитрий Буланин, 1998.

10. Об Иринархе Затворнике. 30-е годы XIX в. // ИРЛИ (ПД). Перетц. No 524. 92 л.

11. Об Иринархе Затворнике // Архив ГМЗРК. Д. Р-58. 103 л.

12. Руководство к писанию икон святых угодников Божиих в порядке дней года, содержащее сказания о внешнем виде их, об одеждах, возрасте, типе с приложением рисунков одежд: опыт по-собия для иконописцев / сост. ИАХ академик живописи В. Д. Фартусов. М.: Синод. типограф., 1910. 451 с., ил.

13. Жизнь преподобного Иринарха, затворника Ростовского Борисо-Глебского монастыря, что на Устье реке, с картинами и изображениями его праведных трудов / Сост. архим. Амфилохий (Сер-гиевский). М., 1874. С. 1–72.

14. Опись 1752 г. ГАЯО. Ф. 582. Оп. 1. Д. 417. 81 л.

15. Иконография ростовских святых: Каталог выставки / сост. А. Г. Мельник. Ростов, 1998. 50 с.

16. Творения святого отца нашего Максима Исповедника. М.: Сергиев Посад, 1916. Ч. 1. 297 с.

17. Панова В. И. Киевский митрополит Константин. 1156–1159 // Вестник ТГУ. Сергия «Гумани-тарные науки». 2010. Вып. 3 (83). С. 304–307.

18. Лаврентьевская летопись // ПСРЛ. Л., 1928. Т. I. Стб. 349.

19. Литвина А. Ф., Успенский Ф. Б. Что стоит за отказом митрополита Константина от христи-анского погребения в 1159 г.? // Ruthenica: Русский малакологический журнал. 2009. No 8. С. 7–30.

20. Православные мастерские «Русская икона». URL: http://www.ruicon.ru (дата обращения: 17.01.2017).

21. Пивоварова Н. В. Фрески Спаса на Нередице: иконографическая программа росписи. СПб.: Дмитрий Буланин, 2002. 255 с., ил.

22. Суслов В. Благовещенский собор в Московском Кремле // Памятники древнерусского искус-ства. Вып. III. СПб., 1910. C. 11.

23. Подковырова В. Г., Попова Т. Г. «Слово о покаянии» Иоанна Лествичника: зримое слово и воплотившийся образ // Paleoslavica. 2012. Vo l. 20. N 1. Р. 16–82.

References

1. Berman B. I. Chitatel’ zhitiia (agiogra£cheskii kanon russkogo srednevekov’ia i traditsii ego vospriiatiia) [The reader lives (agiographic canon of Russian Middle Ages and the traditions of his Sunacceptance]. Khudozhestvennyi iazyk srednevekov’ia. Moscow, 1982, pp. 159–183. (In Russian)

2. Chumakova T. V. «V chelovecheskom zhitel’stve mnozi obrazy zriatsia» [“In the human residency harbored many images behold”]. St. Petersburg, Sankt-Peterburgskoe £losofskoe obshchestvo Publ., 2001. 242 p. (In Russian)

3. Raushenbakh B. V. Ikonogra£ia kak sredstvo peredachi £losofskikh predstavlenii [The iconography as a means of transmission of philosophical ideas]. Problemy izucheniia kul’turnogo naslediia [Problems of the study of cultural heritage]. Ed. by G. V. Stepanov. Moscow, Nauka Publ., 1985, pp. 320–322. (In Russian)

4. Gladysheva E. V. Ikona «Ioann Lestvichnik, Georgii i Vlasii». Voprosy ikonografii [The Icon «John Climacus, George and Blasius». Questions iconography]. Iskusstvoznanie, 1999, no. 2, pp. 498–509. (In Russian)

5. Khokhlova I. L. «Lestvitsa» prepodobnogo Ioanna v zhivopisi Drevnei Rusi. Obzor osnovnykh proizvedenii [The «Ladder» of St. John in the art of ancient Russia. Overview of icons]. Vestn. KGU im. N. A. Nekrasova, no. 3, 2007, pp. 242–247. (In Russian)

6. Belik Zh. G., Savchenko O. E. Ikony Rossii. Proekt Glavnogo informatsionno-vychislitel’nogo tsentra Ministerstva kul’tury Rossiiskoi Federatsii [Russian Icons. Project Main Computer Centertion Ministry of Culture of Russia]. Ikony Rossii: Poklonenie verigam apostola Petra [The adoration of the precious chains of the Apostle Peter]. Availavle at: http://www.iconrussia.ru/iconography/770/; http://www.iconrussia.ru/about/about/ (accessed: 17.01.2017). (In Russian)

7. Ikonopisnyi podlinnik svodnoi redaktsii XVIII veka [The Icon Painting original consolidated version of the XVIII century]. Ed. by G. D. Filimonov. Moscow, Izd-e ODRI, 1876. 435 p. (In Russian)

8. Podlinnik ikonopisnyi [Icon Painting]. Izd-e S. T. Bol’shakova [Edition S. T. Bolshakov]. Moscow, Izd-e S. T. Bol’shakova, 1903. 189 p. (In Russian)

9. Markelov G. V. Sviatye Drevnei Rusi. Materialy po ikonografii (prorisi, perevody, ikonopisnye podlinniki): V 2 t. [Saints of Ancient Russia. Materials on the iconography of the (Tracings, Graphic prints, Originals). In 2 vols.]. St. Petersburg, Dmitrii Bulanin Publ., 1998. 636 p. (In Russian)

10. Ob Irinarkhe Zatvornike. 30-e gody XIX v. [About recluse Irinarkh]. IRLI (PD). Peretts. No. 524. 92 l.

11. Ob Irinarkhe Zatvornike [About recluse Irinarkh]. Arkhiv GMZRK. D. R-58. 103 l.

12. Rukovodstvo k pisaniiu ikon sviatykh ugodnikov Bozhiikh v poriadke dnei goda, soderzhashchee skazaniia o vneshnem vide ikh, ob odezhdakh, vozraste, tipe s prilozheniem risunkov odezhd: opyt posobiia dlia ikonopistsev [The Guide to the writing of icons of saints in the order of days of the year, containing stories about their appearance, the clothes, the age, the type with the annex drawings of garments: Experience aids for painters]. Comp. Academician of the Imperial Academy of Arts Painting.V. D. Fartusov. Moscow, Sinod. tipograf., 1910. 451 p., il. (In Russian)

13. Zhizn’ prepodobnogo Irinarkha, zatvornika Rostovskogo Boriso-Glebskogo monastyria, chto na Ust’e reke, s kartinami i izobrazheniiami ego pravednykh trudov [Life of the Venerable Irinarkh, reclusive Rostov St. Boris and Gleb Monastery, at the mouth of that river, with pictures and images of his righteous works]. Comp.: Archimandrite. Amfilohije (Sergius)]. Moscow, 1874, pp. 1–72. (In Russian)

14. Opis’ 1752 g. [The inventory 1752]. GAIaO. F. 582. Op. 1. D. 417. 81 l.

15. Ikonografiia rostovskikh sviatykh: Katalog vystavki [The iconography Rostov saints: Catalogue of exhibition]. Comp. A. G. Melnik. Rostov, 1998. 50 p. (In Russian)

16. Tvoreniia sviatogo ottsa nashego Maksima Ispovednika [Creation of our Holy Father Maximus the Confessor]. Moscow, Sergiev Posad, 1916, ch. 1. 297 p. (In Russian)

17. Panova V. I. Kievskii mitropolit Konstantin. 1156–1159 [The Metropolitan of Kiev Constantine. 1156–1159]. Vestnik TGU. Sergiia “Gumanitarnye nauki”, 2010, issue 3 (83), pp. 304–307. (In Russian)

18. Lavrent’evskaia letopis’ [The Laurentian Chronicle]. PSRL. Leningrad, 1928, Vol. I. Stb. 349.

19. Litvina A. F., Uspenskii F. B. Chto stoit za otkazom mitropolita Konstantina ot khristianskogo pogrebeniia v 1159 g.? [What is behind the refusal of Metropolitan Constantine of Christian burial in 1159?]. Ruthenica: Russkii malakologicheskii zhurnal, 2009, no. 8, pp. 7–30. (In Russian)

20. Pravoslavnye masterskie «Russkaia ikona». Available at: http://www.ruicon.ru (accessed: 17.01.2017). (In Russian)

21. Pivovarova N. V. Freski Spasa na Nereditse: ikonograficheskaia programma rospisi [The frescoes of the Savior on Nereditsa: iconographic painting program]. St. Petersburg, Dmitrii Bulanin Publ., 2002. 255 p., il. (In Russian)

22. Suslov V. Blagoveshchenskii sobor v Moskovskom Kremle [The Annunciation Cathedral in the Moscow Kremlin]. Pamiatniki drevnerusskogo iskusstva, issue. III. St. Petersburg, 1910, p. 11. (In Russian)

23. Podkovyrova V. G., Popova T. G. «Slovo o pokaianii» Ioanna Lestvichnika: zrimoe slovo i voplotivshiisia obraz [“The word of repentance” John of the Ladder: the visible and incarnate word image]. Paleoslavica, 2012, vol. 20, no. 1, pp. 16–82. (In Russian)

Published

2017-03-27

How to Cite

Touminskaya, O. A. (2017). The motive of the humiliation of the body of the medieval ascetics in the visual arts. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 7(1), 97–113. https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2017.106

Issue

Section

Visual arts