Anarmonia “so wird aus dem Ferckel ein Ass”, or Substantionally covering a non-existent problem

Authors

  • Alexei A. Panov Saint Petersburg State University https://orcid.org/0000-0002-4053-4512
  • Ivan V. Rosanoff Saint Petersburg State University, The Rimsky-Korsakov Saint Petersburg State Conservatory

Abstract

Our article discusses the hypothesis about the possibility of the existence in the 17th to 18th century performance practice of a certain “inner-metric agogic” erroneously posited by Professor S. M. Maltsev of St. Petersburg State Conservatory. Based on the analysis of a significant number of historical documents and materials the authors came to the conclusion that Professor Maltsev’s hypothesis is founded on an erroneous interpretation of early sources and contradicts the immutable postulate: the measure [Tact] (“the soul of music” according to the terminology nomenclature of that time) must be beaten regularly/equally. The uneven/irregular beating of the measure — i.e. the “inner-metric agogic” — early music writers have defined by the term Anarmonia, that is “in German — swine [eine Anarmonia, auff Teutsch/ein Ferckel]” (M. Fuhrmann, 1706) and compared it with a cat’s concert, barking of dogs, and a herd of pigs.

Keywords:

Taktenlehre, tempo, rhythm, baroque music

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexei A. Panov, Saint Petersburg State University

Dr. Habil., Professor, Director of the Department of Organ, Harpsichord and Carillon, Vice-Dean of the Faculty of Arts, Member of the Board of the Russian National Society for Theory of Music

Ivan V. Rosanoff, Saint Petersburg State University, The Rimsky-Korsakov Saint Petersburg State Conservatory

Dr. Habil., Professor of the Department of Organ, Harpsichord and Carillon at the Saint Petersburg State University; Professor of the Department of Organ and Harpsichord at the Rimsky-Korsakov Saint Petersburg State Conservatory, Honored worker of the Higher School of the Russian Federation

References

Литература

1. [Fuhrmann M. H.]. Musicalischer=Trichter/ Dadurch Ein geschickter Informator seinen Informandis die Edle Singe=Kunst Nach heutiger Manier bald und leicht Einbringen kan/ <…> Franckfurt/ an der Spree: Jn Verlegung des Autoris, 1706.

2. Бадура-Скода Ева и Пауль. Интерпретация Моцарта: как исполнять его фортепианные сочинения / пер. с англ. Л. Акопян. М.: Музыка, 2011. 464 с.

3. Schmitz A. Die Figurenlehre in den theoretischen Werken Johann Gottfried Walthers // Archiv für Musikwissenschaft, 9. Jahrg. 1952. H. 2. S. 79–100.

4. Riethmüller A. (Hrsg.). Sprache und Musik. Perspektiven einer Beziehung. Laaber: Laaber Verlag, 1999. 176 S.

5. Rathey M. Textsyntax und Prosodie in der Aufklärung und bei Johann Sebastian Bach // Musik & Ästhetik. 2004. H. 30. S. 24–39.

6. Brown C. Classical & Romantic Performing Practice 1750–1900. Oxford: Oxford University Press, 1999. 662 p.

7. Butt J. Bach Interpretation: Articulation Marks in Primary Sources of J. S. Bach. New York: Cambridge University Press, 1990. 278 p.

8. Розанов И. В., Панов А. А. Временнáя организация музыки барокко — традиция «неровных нот» (история, теория, исполнительская практика). Л.: Ленинградская государственная консерватория им. Н. А. Римского-Корсакова, 1991. 168 c.

9. Rosanoff I., Panov A. Essays on Problems of Rhythm in Germany in the XVIIIth Century: Overdotting and the so-called Taktenlehre (a research of sources). Heilbronn: Musik-Edition Lucie Galland, 1996. 165 p.

10. Панов А. А. Альтерация ритма или артикуляция? В. К. Принц о долгих и коротких нотах // Музыковедение. 2006. № 5. С. 61–65.

11. Панов А. А. Практика немецкого органиста XVII–XVIII столетий в зеркале исторических документов: дис. … д-ра искусствоведения / Московская государственная консерватория (университет) им. П. И. Чайковского. М., 2006. 733 с.

12. Панов А. А., Розанов И. В. Notes Inégales: ‘Revised’ or Confused? // Материалы XXXIX Международной филологической конференции 15 марта 2010 г. «Музыка, текст, перевод» / под ред. А. В. Бояркиной. СПб.: Филологический факультет СПбГУ, 2010. С. 56–67.

13. Панов А. А., Розанов И. В. Об исполнении ритмических фигур в немецкой музыке XVIII века // От барокко к романтизму. Музыкальные эпохи и стили: эстетика, поэтика, исполнительская интерпретация. Сб. ст. / отв. ред. С. В. Грохотов. М.: Научно-издательский центр «Московская Консерватория», 2011. С. 261–305. (Научные труды Московской государственной консерватории им. П. И. Чайковского. Сб. 65. Вып. 1).

14. Panov A., Rosanoff I. Correspondence // Early Music. 2015. Vol. 43. No. 3. P. 553–555.

15. Мальцев С. М. Внутритактовая агогика в немецком учении о такте XVII–XVIII веков. СПб.: Санкт-Петербургская государственная консерватория (академия) им. Н. А. Римского-Корсакова, 2010. 123 c.

16. Панов А. А., Розанов И. В. Внутритактовая агогика, альтерация ритма и артикуляция: новая концепция или старые заблуждения? // Вестник СПбГУ. Сер. 15. Искусствоведение. 2011. Вып. 2. С. 92–99.

17. Мальцев С. М. Обходя суть проблемы // Вестник СПбГУ. Сер. 15. Искусствоведение. 2012. Вып. 2. С. 21–63.

18. Мальцев С. М. Латинская и немецкая просодия как прототип внутритактовой агогики в немецком учении о такте XVII–XVIII вв. Характеристика аутентичных источников и прагматика текстов // Музыка, текст, перевод: Мат-лы секции XLI и XLII междунар. филол. конф. 26–27 марта 2012 г. и 11–12 марта 2013 г., Санкт-Петербург / под ред. А. В. Бояркиной. СПб.: Филологический факультет СПбГУ, 2013. С. 46–101.

19. Аллахвердов В. М. Научное исследование как тривиализация обоснованной ахинеи // Теория и методология психологии: постнеклассическая перспектива / отв. ред. А. Л. Журавлев, А. В. Юревич. М.: Институт психологии РАН, 2007. С. 174–194.

20. Steiner J. L. Kurz= leicht= und grundtliches Noten=Büchlein: Oder Anleitung zur Edlen Sing= und Kling=Kunst, Zürich: Heidegger und Compagnie, 1728.

21. Панов А. А., Розанов И. В. О терминах Tactus и Tact в музыкальных трактатах Германии второй половины XVI — начала XVIII в. // Журнал Общества теории музыки. 2014. № 2 (6). С. 1–31.

22. Panov A., Rosanoff I. Towards the tact and tactus in German baroque treatises // Musigi Dunyasi. 2014. No. 3 (60). P. 7157–7180.

23. Printz W. C. <…> Phrynis Mitilenæus oder Satyrischer Componist: <…> Dreßden; Leipzig: Johann Riedel, 1696.

24. Россiйскiй съ нъмецкимъ и французскимъ переводами, Словарь, сочиненный Надворнымъ Совhтникомъ Iваном Нордстетомъ. Часть вторая. О до конца алфавита. Въ Санктпетербургъ, иждивенïемъ типографщика и книгопродавца I. К. Шнора. 1782. 886 с.

25. DeFord R. I. Tactus, Mensuration and Rhythm in Renaissance Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 516 p.

26. Гирфанова М. Е. Мензуральная система как исторический тип западноевропейского музыкального метра: дис. … д-ра искусствоведения / Казанская государственная консерватория (академия) им. Н. Г. Жиганова. Казань, 2015. 502 с.

27. Neumann Fr. The French “Inégales”, Quantz, and Bach // Journal of the American Musicological Society. 1965. Vol. 18. No. 3. P. 313–358.

References

1. (Fuhrmann M. H.). Musicalischer=Trichter Dadurch Ein geschickter Informator seinen Informandis die Edle Singe=Kunst Nach heutiger Manier bald und leicht Einbringen kan <…><.em> Franckfurt an der Spree: Jn Verlegung des Autoris, 1706.

2. Badura-Skoda Eva i Paul'. Interpretatsiia Motsarta: kak ispolniat' ego fortepiannye sochineniia [Interpreting Mozart: The Performance of His Piano Works]<.em>. Transl. by Eng. L. Akopian. Moscow: Muzyka Publ., 2011. 464 pp. (In Russian)

3. Schmitz A. Die Figurenlehre in den theoretischen Werken Johann Gottfried Walthers. Archiv für Musikwissenschaft, 9. Jahrg. 1952. H. 2, pp. 79–100.

4. Riethmüller A. (Hrsg.). Sprache und Musik. Perspektiven einer Beziehung. Laaber: Laaber Verlag, 1999. 176 pp.

5. Rathey M. Textsyntax und Prosodie in der Aufklärung und bei Johann Sebastian Bach. Musik & Ästhetik. 2004. H. 30, pp. 24–39.

6. Brown C. Classical & Romantic Performing Practice 1750–1900. Oxford: Oxford University Press, 1999. 662 p.

7. Butt J. Bach Interpretation: Articulation Marks in Primary Sources of J. S. Bach. New York: Cambridge University Press, 1990. 278 p.

8. Rozanov I. V., Panov A. A. Vremennáia organizatsiia muzyki barokko — traditsiia «nerovnykh not» (istoriia, teoriia, ispolnitel'skaia praktika) [The time-organisation of baroque music: les notes inégales (history, theory and performance practice)]. Leningrad: Leningradskaia gosudarstvennaia konservatoriia im. N. A. Rimskogo-Korsakova, 1991. 168 pp. (In Russian)

9. Rosanoff I., Panov A. Essays on Problems of Rhythm in Germany in the XVIIIth Century: Overdotting and the so-called Taktenlehre (a research of sources). Heilbronn: Musik-Edition Lucie Galland, 1996. 165 p.

10. Panov A. A. Al'teratsiia ritma ili artikuliatsiia? V. K. Prints o dolgikh i korotkikh notakh [Alteration of rhythm or articulation? W. C. Printz on long and short notes]. Muzykovedenie [Musicology]. 2006, no. 5, pp. 61–65. (In Russian)

11. Panov A. A. Praktika nemetskogo organista XVII–XVIII stoletii v zerkale istoricheskikh dokumentov: dis. … d-ra iskusstvovedeniia [The practice of a German organist of the XVII-XVIII centuries in the mirror of historic documents. Ph.D. Arts Diss.]. Moskovskaia gosudarstvennaia konservatoriia (universitet) im. P. I. Chaikovskogo. Moscow, 2006. 733 pp. (In Russian)

12. Panov A. A., Rozanov I. V. Notes Inégales: ‘Revised’ or Confused? Materialy XXXIX Mezhdunarodnoi filologicheskoi konferentsii 15 marta 2010 g. «Muzyka, tekst, perevod» [Materials of the XXXIX International philological conference 15 March 2010. “Music, Text, Translation”]. Ed. by A. V. Boiarkina. St. Petersburg: Filologicheskii fakul'tet SPbGU, 2010, pp. 56–67. (In Russian)

13. Panov A. A., Rozanov I. V. Ob ispolnenii ritmicheskikh figur v nemetskoi muzyke XVIII veka [On the performance of rhythmic figures in German music of the XVIII c.]. Ot barokko k romantizmu. Muzykal'nye epokhi i stili: estetika, poetika, ispolnitel'skaia interpretatsiia. Sb. st. [From Baroque to Romanticism. Music epochs and styles: aesthetics, poetics, interpretation in performance. Articles]. Chief ed. S. V. Grokhotov. Moscow: Nauchno-izdatel'skii tsentr «Moskovskaia Konservatoriia», 2011, pp. 261–305. (Nauchnye trudy Moskovskoi gosudarstvennoi konservatorii im. P. I. Chaikovskogo. Sb. 65. Issue 1). (In Russian)

14. Panov A., Rosanoff I. Correspondence. Early Music. 2015. Vol. 43, no. 3, pp. 553–555.

15. Mal'tsev S. M. Vnutritaktovaia agogika v nemetskom uchenii o takte XVII–XVIII vekov [The innermetric agogic in German Taktenlehre of the XVIIth and XVIIIth centuries]. St. Petersburg: Sankt-Peterburgskaia gosudarstvennaia konservatoriia (akademiia) im. N. A. Rimskogo-Korsakova, 2010. 123 pp. (In Russian)

16. Panov A. A., Rozanov I. V. Vnutritaktovaia agogika, al'teratsiia ritma i artikuliatsiia: novaia kontseptsiia ili starye zabluzhdeniia? [Inner-metric agogic, alteration of rhythm and articulation: a new concept or old misconceptions?] Vestnik of Saint-Petersburg University. Series 15. Arts. 2011. Issue 2, pp. 92–99. (In Russian)

17. Mal'tsev S. M. Obkhodia sut' problemy [Avoiding the essence of the problem]. Vestnik of Saint-Petersburg University. Series 15. Arts. 2012. Issue 2, pp. 21–63. (In Russian)

18. Mal'tsev S. M. Latinskaia i nemetskaia prosodiia kak prototip vnutritaktovoi agogiki v nemetskom uchenii o takte XVII–XVIII vv. Kharakteristika autentichnykh istochnikov i pragmatika tekstov [Latin and German prosody as a prototype of the innermetric agogic in the German Taktenlehre of the XVII–XVIII c. A Characteristic of authentic sources and the pragmatic of the texts]. Muzyka, tekst, perevod: Mat-ly sektsii XLI i XLII mezhdunar. filol. konf. 26–27 marta 2012 g. i 11–12 marta 2013 g., Sankt-Peterburg [Music, text, translation: Materials of the XLI and XLII International philological conference 26–27 March 2012 and 11–12 March 2013. Saint-Petersburg]. Ed. by A. V. Boiarkina. St. Petersburg: Filologicheskii fakul'tet SPbGU, 2013, pp. 46–101. (In Russian)

19. Allakhverdov V. M. Nauchnoe issledovanie kak trivializatsiia obosnovannoi akhinei [Scientific research as trivialization of justified nonsense]. Teoriia i metodologiia psikhologii: postneklassicheskaia perspektiva [Theory and methodology of psychology: postnonclassic perspective]. Chief eds A. L. Zhuravlev, A. V. Iurevich. Moscow: Institut psikhologii RAN, 2007, pp. 174–194. (In Russian)

20. Steiner J. L. Kurz= leicht= und grundtliches Noten=Büchlein: Oder Anleitung zur Edlen Sing= und Kling=Kunst, Zürich: Heidegger und Compagnie, 1728.

21. Panov A. A., Rozanov I. V. O terminakh Tactus i Tact v muzykal'nykh traktatakh Germanii vtoroi poloviny XVI — nachala XVIII v. [On the terms Tactus and Tact in German music treatises of the second half of the XVI — beginning of the XVIII c.]. Zhurnal Obshchestva teorii muzyki [Journal of the music theory Society]. 2014, no. 2 (6), pp. 1–31. (In Russian)

22. Panov A., Rosanoff I. Towards the tact and tactus in German baroque treatises. Musigi Dunyasi. 2014, no. 3 (60), pp. 7157–7180.

23. Printz W. C. <…> Phrynis Mitilenæus oder Satyrischer Componist: <…> Dreßden; Leipzig: Johann Riedel, 1696.

24. Rossiiskii s" nhmetskim" i frantsuzskim" perevodami, Slovar', sochinennyi Nadvornym" Sovhtnikom" Ivanom Nordstetom". Chast' vtoraia. O do kontsa alfavita. V" Sanktpeterburgh, izhdivenïem" tipografshchika i knigoprodavtsa I. K. Shnora [Russian-German and French translation Dictionary, compiled by Hofrath Advisor Ivan Nordstet. Part two. From O to the end of the alphabet. In Saint-Petersburg, in the printing house and book-seller I. K. Schnor]. 1782. 886 pp. (In Russian)

25. DeFord R. I. Tactus, Mensuration and Rhythm in Renaissance Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 516 p.

26. Girfanova M. E. Menzural'naia sistema kak istoricheskii tip zapadnoevropeiskogo muzykal'nogo metra: dis. … d-ra iskusstvovedeniia [Mensural system as a historic type of Western-Europe music meter. Ph.D. Arts Diss.]. Kazanskaia gosudarstvennaia konservatoriia (akademiia) im. N. G. Zhiganova. Kazan', 2015. 502 pp. (In Russian)

27. Neumann Fr. The French “Inégales”, Quantz, and Bach. Journal of the American Musicological Society. 1965. Vol. 18, no. 3, pp. 313–358.

Published

2016-02-03

How to Cite

Panov, A. A. ., & Rosanoff, I. V. . (2016). Anarmonia “so wird aus dem Ferckel ein Ass”, or Substantionally covering a non-existent problem. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 5(4), 5–12. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2029

Issue

Section

Music

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>