Musical form and photography: system of language and the structure of meaning

Authors

  • Ekaterina V. Vasilyeva Saint Petersburg State University

Abstract

The article is devoted to the study of the principles of creation of sense within the visual structures, in the musical form and in the system of language. Images, music and language environment reveal the different approaches to the creation of meaning. In the same time, their informative systems detect the same principles of semantic space. The article examines the music-conceptions of Boulez, Webern, Cage and Schoenberg — they are correlated with the theories of image, language and values by Condillac, de Saussure, Heidegger, Kristeva and Derrida. Particular attention is paid to the idea of exchange as a central mechanism for determining the meaning in each art form. The text analyzes the construction of sign and its peculiarities in music, photography and words; it examines the aspects of formation of sense in musical forms, visual systems and verbal order. The article considers the categories of content, exchange and values that allows to adjust the emphasis in the theory of meaning, signified and language. 

Keywords:

photography, sign, meaning, value, content, language, speech, voice, silence, Boulez, Cage, Schoenberg, Lessing, de Saussure, Heidegger, Condillac, Kristeva, Derrida

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ekaterina V. Vasilyeva, Saint Petersburg State University

PhD, associate professor of the Department of design of the Faculty of arts

References

Литература

1. Лессинг Г. Э. Лаокоон, или О границах живописи и поэзии (1766). М.: Художественная литература, 1953. 132 с.

2. Хайдеггер М. Парменид / пер. с нем. А. П. Шурбелева. СПб.: Владимир Даль, 2009. 384 с.

3. Булез П. Ориентиры I. Воображать. Избранные статьи / пер. с фр. Б. Скуратов. М.: Логос-Альтера, 2004. 200 с.

4. Ницше Ф. Рождение трагедии, или Эллинство и пессимизм // Фридрих Ницше. Рождение трагедии. М.: Ad Marginem, 2001. 736 с.

5. Кондильяк Э. Опыт о происхождении человеческих знаний. О языке и методе // Сочинения: В 3 т. М.: Мысль, 1980. Т. 1. С. 182–302.

6. Деррида Ж. О грамматологии (1967) / пер. с фр. Н. Автономовой. М.: Ad Marginem, 2000. 511 с.

7. Шопенгауэр А. О сущности музыки / вступит. ст. К. Эйгес. Пг.: Музгиз, 1919. 42 с.

8. Веберн А. Лекции о музыке. Избранные письма / пер. с нем. В. Г. Шнитке. М.: Музыка, 1975. С. 31–59.

9. Шенберг А. Стиль и мысль. Статьи и материалы / сост. и пер. Н. Власовой, О. Лосевой. М.: Композитор, 2006. 248 с.

10. Зенкин К. Кейдж и «час нуль» культуры // Джон Кейдж. К 90-летию со дня рождения: Мат-лы науч. конф. М., 2002. С. 67–78. (Научные труды Московской государственной консерватории им. П. И. Чайковского. Вып. 46).

11. Cage J. Silence. Lectures and Writings (1961). Middletown: Wesleyan University Press, 1979. 276 р.

12. Руссо Ж.-Ж. Опыт о происхождении языков // Руссо Ж.-Ж. Об общественном договоре. Трактаты. М.: КАНОН-Пресс, 1998. С. 80–95.

13. Соссюр Ф. Курс общей лингвистики (1916) / пер. с фр. А. Сухотина. М.: Едиториал УРСС, 2004. 256 с.

14. Пирс Ч. Что такое знак? (1894) // Вестник Томского государственного университета. Сер. Философия. Социология. Политология. 2009. № 3 (7). С. 88–95.

15. Бодрийяр Ж. К критике политической экономии знака (1972) / пер. с фр. Д. Кралечкина. М.: Библион-Русская книга, 2003. 272 с.

16. Ogden C., Richards I. The Meaning of Meaning: A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism. New York: Harcourt, 1927. 420 p.

17. Фреге Г. О смысле и значении (1892) // Логика и логическая семантика / пер с нем. Б. Бирюков. М., 2000. С. 220–246.

18. Ельмслев Л. Пролегомены к теории языка (1943) / пер. с англ. В. Звегинцев, Ю. Лекомцев, И. Мельчук, В. Мурат. М.: КомКнига, 2006. 248 с.

19. Якобсон Р. Нулевой знак // Избранные работы. М.: Прогресс, 1985. С. 222–230.

20. Кристева Ю. Избранные труды: разрушение поэтики / пер. с фр. Г. К. Кошелева, Б. П. Нарумова. М.: РОССПЭН, 2004. 652 с.

21. Аристотель. Метафизика // Сочинения: В 4 т. М.: Мысль, 1976. Т. 1. С. 63–368.

22. Деррида Ж. Голос и феномен: введение в проблему знаков в феноменологии Гуссерля. (1967) СПб.: Алетейя, 1999. 210 с.

23. Витгенштейн Л. Философские работы (1953) / пер. с нем. М. С. Козловой и Ю. А. Асеева. М.: Гнозис, 1994. Ч. I. 612 с.

24. Baudrillard J. La Photographie ou l’Écriture de la Lumiere: Litteralite de l’Image // L’Echange Impossible. Paris: Galilée, 1999. P. 175–184.

25. Бодрийяр Ж. Символический обмен и смерть (1976) / пер. с фр. С. Н. Зенкина. М.: Добросвет, 2011. 392 с.

26. Мосс М. Очерк о даре // Мосс М. Общества. Обмен. Личность. М.: Наука, 1996. С. 83–169.

27. Барт Р. Camera Lucida (1980): комментарий к фотографии / пер., коммент. и послесл. М. Рыклина. М.: Ad Marginem, 1997. 223 с.

References

1. Lessing G. E. Laokoon, ili O granitsakh zhivopisi i poezii (1766) [Laocoon: An Essay On The Limits Of Painting And Poetry (1766)]. Moscow: Khudozhestvennaia literatura Publ., 1953. 132 pp. (In Russian)

2. Heidegger M. Parmenid [Parmenides]. Transl. from Germ. by A. P. Shurbelev. St. Petersburg: Vladimir Dal' Publ., 2009. 384 pp. (In Russian)

3. Boulez P. Orientiry I. Voobrazhat'. Izbrannye stat'i [Landmarks I. Imagine. Selected Articles]. Transl. from French B. Skuratov. Moscow: Logos-Al'tera Publ., 2004. 200 pp. (In Russian)

4. Nietzsche F. Rozhdenie tragedii, ili Ellinstvo i pessimizm [The Birth of Tragedy, or Hellenism and Pessimism]. Fridrikh Nitsshe. Rozhdenie tragedii [Friedrich Nietzsche . The Birth of Tragedy]. Moscow: Ad Marginem Publ., 2001. 736 pp. (In Russian)

5. Kondil'iak E. Opyt o proiskhozhdenii chelovecheskikh znanii. O iazyke i metode [Essay on the Origin of Human Knowledge. Language and method]. Works: in 3 vols. Moscow: Mysl' Publ., 1980. Vol. 1, pp. 182–302. (In Russian)

6. Derrida J. O grammatologii (1967) [Of Grammatology (1967)]. Transl. from French by N. Avtonomova. Moscow: Ad Marginem Publ., 2000. 511 pp. (In Russian)

7. Shopengauer A. O sushchnosti muzyki [On the essence of music]. Vstupit. st. K. Eiges. Petrograd: Muzgiz Publ., 1919. 42 pp.

8. Webern A. Lektsii o muzyke. Izbrannye pis'ma [Lectures about music]. Transl. from Germ. by V. G. Shnitke. Moscow: Muzyka Publ., 1975, pp. 31–59. (In Russian)

9. Schoenberg A. Stil' i mysl'. Stat'i i materialy [The style and thought. Articles and materials]. Comp. and transl. by N. Vlasova, O. Loseva. Moscow: Kompozitor Publ., 2006. 248 pp. (In Russian)

10. Zenkin K. Keidzh i «chas nul'» kul'tury [Cage and “zero hour” of culture]. Dzhon Keidzh. K 90-letiiu so dnia rozhdeniia: Mat-ly nauch. konf. [John Cage. On the 90th anniversary: Papers for the conference] Moscow, 2002, pp. 67–78. (Nauchnye trudy Moskovskoi gosudarstvennoi konservatorii im. P. I. Chaikovskogo. Issue 46 [Proceedings of the Moscow State Conservatory of P. I. Tchaikovsky]). (In Russian)

11. Cage J. Silence. Lectures and Writings (1961). Middletown: Wesleyan University Press, 1979. 276 p.

12. Rousseau J-J. Essai sur l'origine du langage (1871) [Essay on the Origin of Languages]. Paris: Flammarion, 1993. 272 p. (In French)

13. Saussure F. de. Kurs obshchei lingvistiki (1916) [Course in General Linguistics (1916)]. Transl. from French by A. Sukhotin. Moscow: Editorial URSS Publ., 2004. 256 pp. (In Russian)

14. Pirs Ch. Chto takoe znak? (1894) [What Is a Sign]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Series Filosofiia. Sotsiologiia. Politologiia [Bulletin of Tomsk State University. Philosophy. Sociology. Political science]. 2009, no. 3 (7), pp. 88–95. (In Russian)

15. Baudrillard J. K kritike politicheskoi ekonomii znaka (1972) [For a Critique of the Political Economy of the Sign (1972)]. Transl. from French bt D. Kralechkin. Moscow: Biblion-Russkaia kniga Publ., 2003. 272 pp. (In Russian)

16. Ogden C., Richards I. The Meaning of Meaning: A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism. New York: Harcourt, 1927. 420 p.

17. Frege G. O smysle i znachenii (1892) [On Sense and Reference]. Logika i logicheskaia semantika [Logic and the semantic of logick]. Transl. from Germ. by B. Biriukov. Moscow, 2000, pp. 220–246. (In Russian)

18. Hjelmslev L. Prolegomeny k teorii iazyka (1943) [Prolegomena to a Theory of Language (1943)]. Transl. from Eng. by V. Zvegintsev, Iu. Lekomtsev, I. Mel'chuk, V. Murat. Moscow: KomKniga Publ., 2006. 248 pp. (In Russian)

19. Iakobson R. Nulevoi znak [The Zero Sign]. Izbrannye raboty [Selected works]. Moscow: Progress Publ., 1985, pp. 222–230. (In Russian)

20. Kristeva J. Izbrannye trudy: razrushenie poetiki [Selected Works: The Destruction of Poetics]. Transl. from French by G. K. Koshelev, B. P. Narumov. Moscow: ROSSPEN Publ., 2004. 652 pp. (In Russian)

21. Aristotel'. Metafizika [Metaphysics]. Sochineniia [Works]: in 4 vols. Moscow: Mysl' Publ., 1976. Vol. 1, pp. 63–368. (In Russian)

22. Derrida Zh. Golos i fenomen: vvedenie v problemu znakov v fenomenologii Gusserlia [“Speech and Phenomena” and Other Essays on Husserl's Theory of Signs]. (1967) St. Petersburg: Aleteiia Publ., 1999. 210 pp. (In Russian)

23. Wittgenstein L. Filosofskie raboty (1953) [Philosophical Investigations (1953)]. Transl. from Germ. by M. S. Kozlova, Iu. A. Aseev. Moscow: Gnozis Publ., 1994. Part I. 612 pp. (In Russian)

24. Baudrillard J. La Photographie ou l’Écriture de la Lumiere: Litteralite de l’Image. L’Echange Impossible. Paris: Galilée, 1999, pp. 175–184.

25. Baudrillard J. Simvolicheskii obmen i smert' (1976) [Symbolic Exchange and Death (1976)]. Transl. from French by S. N. Zenkin. Moscow: Dobrosvet Publ., 2011. 392 pp. (In Russian)

26. Moss M. Ocherk o dare [The Gift]. Moss M. Obshchestva. Obmen. Lichnost' [Society. Exchange. Personality]. Moscow: Nauka Publ., 1996, pp. 83–169. (In Russian)

27. Bart R. Camera Lucida (1980) [Camera Lucida (1980)]: kommentarii k fotografii. Transl., comment. and afterword by M. Ryklin. Moscow: Ad Marginem Publ., 1997. 223 pp. (In Russian)

Published

2016-02-03

How to Cite

Vasilyeva, E. V. . (2016). Musical form and photography: system of language and the structure of meaning. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 5(4), 28–41. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2031

Issue

Section

Visual arts