Christian ideas and symbols in operas by Paul Dukas and Olivier Messiaen

Authors

  • Valentina V. Azarova Saint Petersburg State University

Abstract

The main concern of the article is Christian ideas and symbols in the operas by the eminent XXth century French composers, Paul Dukas (Ariane et Barbe-Bleu) and Olivier Messiaen (Saint François d’Assise). The author has revealed some common traits in musical dramaturgy of the works mentioned above. These elements could be explained by deep understanding of Christian fundamentals. For the first time, the author enquires into the extensive understanding of Christian ideas. Such approach has led to renewal of forms and genres within French musical theatre, with historical premises of its evolution having been identified. The evolution made its way from opéra lyrique and opéra-miracle (Charles Gounod, Jules Massenet) towards symbolist and impressionist lyrical drama and mystery play (Claude Debussy, Paul Dukas), continued as French musical drama (Vincent d’Indy) and as melodrama (Igor Stravinsky) and resulted in synthesis of different genres in the operas by Francis Poulenc and Olivier Messiaen.

Keywords:

Paul Dukas, Olivier Messiaen, ‘Ariane et Barbe-Bleu’, 'Saint François d’Assise', ideas and symbols of Christianity, composer’s spiritual unity, Christian faith, evolution of French opera, musical dramaturgy, musical theatre genres

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valentina V. Azarova, Saint Petersburg State University

Dr. Habil., Professor of the Department of Organ, Harpsichord and Carillon

References

Литература

1. Азарова В. В. Античная тема в творчестве И. Стравинского. Лекция. Л.: Ленинградская консерватория, 1988. 49 c.

2. Метерлинк М. Ариана и Синяя Борода, или Бесполезное освобождение // Метерлинк Морис. Избранное. М.: «Гудьял Пресс», 1999. 528 с.

3. Messiaen О. Saint François d’Assise (Scènes franciscaines). Opéra en trois actes et huit tableaux. Libretto. Paris: Éditions Alphonse Leduc & Cie, 1983. 159 p.

4. Азарова B. B. Античность во французской опере 1890–1900-х годов. Saabrücken: LAP Lambert Academic Publishing GMbH & Co., 2011. 464 с.

5. Messiaen О. Ariane et Barbe-Bleue // La Revue Musicale. 1936. Mai-Juin. 136 p.

6. Dukas Р. Ariane et Barbe-Bleue. Klavier pour piano. Paris: Éditions Durand & Fils, 1906. 249 p.

7. Розанов B. B. Религия и культура [: в 2 т.]. Т. 1. М.: «Правда», 1990. 639 с.

8. L’Avant-Scène Opéra. Opéra aujourd’hui. Hors série. 1992. n. 4. 132 p.

9. Цветочки Святого Франциска Ассизского. М.: ЭКСМО-Пресс, 2000. 480 с.

10. Седакова O. A. Четыре тома. Т. II: Переводы. M.: «Русский Фонд Содействия Образованию и науке», 2010. 576 с.

11. Messiaen О. Saint François d’Assise (Scènes Franciscaines). Opéra en 3 Actes et 8 Tableaux. Acte III — 8e Tableau. La mort et la nouvelle vie. Paris: Éditions Alphonse Leduc, 1990. 202 p.

12. Messiaen О. Saint François d’Assise (Scènes Franciscaines). Opéra en 3 Actes et 8 Tableaux. Poèmes et Musique d’Olivier Messiaen. Acte I — 2e Tableau. Les Laudes. Éditions Alphonse Leduc. 1991. 244 p.

13. Канонические Евангелия. M.: «Наука», 1992. 350 c.

14. Азарова B. B. Тема христианского гуманизма в лирических операх Ж. Массне: «Таис», «Сафо», «Жонглер Богоматери». Очерки. Воронеж, «Истоки», 2000. 208 с.

15. Честертон Г. К. Вечный человек / пер. с англ. М.: Политиздат, 1991. 544 с.

References

1. Azarova V. V. Antichnaia tema v tvorchestve I. Stravinskogo. Lektsiia. L.: Leningradskaia konservatoriia, 1988. 49 p.

2. Meterlink M. Ariana i Siniaia Boroda, ili Bespoleznoe osvobozhdenie. Meterlink Moris. Izbrannoe. M.: «Gud'ial Press», 1999. 528 p.

3. Messiaen O. Saint François d’Assise (Scènes franciscaines). Opéra en trois actes et huit tableaux. Libretto. Paris: Éditions Alphonse Leduc & Cie, 1983. 159 p.

4. Azarova B. B. Antichnost' vo frantsuzskoi opere 1890–1900-kh godov. Saabrücken: LAP Lambert Academic Publishing GMbH & Co., 2011. 464 p.

5. Messiaen O. Ariane et Barbe-Bleue, La Revue Musicale. 1936. Mai-Juin. 136 p.

6. Dukas R. Ariane et Barbe-Bleue. Klavier pour piano. Paris: Éditions Durand & Fils, 1906. 249 p.

7. Rozanov B. B. Religiia i kul'tura [: v 2 t.]. T. 1. M.: «Pravda», 1990. 639 p.

8. L’Avant-Scène Opéra. Opéra aujourd’hui. Hors série. 1992. n. 4. 132 p.

9. Tsvetochki Sviatogo Frantsiska Assizskogo. M.: EKSMO-Press, 2000. 480 p.

10. Sedakova O. A. Chetyre toma. T. II: Perevody. M.: «Russkii Fond Sodeistviia Obrazovaniiu i nauke», 2010. 576 p.

11. Messiaen O. Saint François d’Assise (Scènes Franciscaines). Opéra en 3 Actes et 8 Tableaux. Acte III — 8e Tableau. La mort et la nouvelle vie. Paris: Éditions Alphonse Leduc, 1990. 202 p.

12. Messiaen O. Saint François d’Assise (Scènes Franciscaines). Opéra en 3 Actes et 8 Tableaux. Poèmes et Musique d’Olivier Messiaen. Acte I — 2e Tableau. Les Laudes. Éditions Alphonse Leduc. 1991. 244 p.

13. Kanonicheskie Evangeliia. M.: «Nauka», 1992. 350 c.

14. Azarova B. B. Tema khristianskogo gumanizma v liricheskikh operakh Zh. Massne: «Tais», «Safo», «Zhongler Bogomateri». Ocherki. Voronezh, «Istoki», 2000. 208 p.

15. Chesterton G. K. Vechnyi chelovek, per. s angl. M.: Politizdat, 1991. 544 p.

Published

2013-07-16

How to Cite

Azarova, V. V. . (2013). Christian ideas and symbols in operas by Paul Dukas and Olivier Messiaen. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 3(3), 3–15. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2388

Issue

Section

Music