“Hearing ecology” and effect of “invisible action” in the “Das Madchen mit den Schwefelholzern” of Helmut Lachenmann and “Lohengrin” — Azione invisibile of Salvatore Sciarrino

Authors

Abstract

The article focuses on musical post-serial practices, which reveal the general tendency towards conceptual silence and new unusual sound forms and introduces a concept of “hearing ecology”. The analysis and conclusions are based on two modern operas: the “Das Madchen mit den Schwefelholzern” by Helmut Lachenmann and “Lohengrin” — Azione invisibile by Salvatore Sciarrino. These examples can show an obvious change in perception, focused on physical aspects feelings and emotions.

Keywords:

“Hearing ecology”, effect of “invisible action”

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svetlana V. Lavrova, Saint Petersburg State University

PhD, associate professor of the Department of Organ, Harpsichord and Carillon of the Faculty of Arts, member of the Union of composers of Russia

References

Литература

1. Петрусева Н. Пьер Булез. Эстетика и техника музыкальной композиции. Исследование. М.; Пермь: Реал, 2002. 352 с.

2. The Beautiful in Music Today // Helmut Lachenmann Tempo. New Ser. 1980. N 135. Dec. Р. 20–24.

3. Любимов Л. Д. Леонардо да Винчи // Искусство Западной Европы. URL: http://www.bibliotekar.ru/iskusstvo-europa/17.htm (дата обращения: 29.06.2012).

4. Делёз Ж. Логика смысла. Фуко М. Theatrum philosophicum / пер. с фр. Я. И. Свирского. М.: Раритет; Екатеринбург: Деловая книга, 1998. 473 с.

5. Колико Н. Композиция Хельмута Лахенманна: эстетическая технология: автореф. дис. … канд. иск. / Рос. акад. музыки им. Гнесиных. М., 2002. 24 с.

6. Адорно Т. В. A. Негативная диалектика. М.: Научный мир, 2003. 374 с.

7. Lahenmann H. Musik als existentielle Erfahrung: Schriften 1966–1995 / ed. by Josef Häusler. Mainz: Bretkopf und Härtel, 1996. 488 S.

8. Gianfranco V., Gontier Ph., Raiola M. La construction de l’arche invisible: Salvatore Sciarrino à propos de dramaturgie et de son théâtre musical // Dissonance. 2000. N 65 (August). P. 14–19.

9. Делёз Ж. Различие и повторение. М.: «Петрополис», 1998. 384 с. Глава вторая.

10. Nono L. Unendlich, Unruhe, unfertig. Luigi Nono im Gesprach mit Lothar Knessl // Osterreichische Musikzeitschrift. 1989. N 6. S. 25–32.

11. Pesson G. Héraclite, Démocrite et la Méduse // Entretemps. 1990. N 9, dicembre. P. 143–150.

12. Salvatore Sciarrino with Alessandro Cassin из интервью композитора. URL: http://www.brooklynrail.org/2010/10/music/salvatore-sciarrino-with-alessandro-cassin (дата обращения: 02.07.2012).

13. Sciarrino S. Carte dona suono scritti 1981–2001 // CIDIM — Novecento, 2001.

14. Sciarrino S. Diario parigino // Avidi Lumi. 2001. n°12. P. 204–250.


References

1. Petruseva N. P’er Bulez. Estetika i tekhnika muzykal’noi kompozitsii. Issledovanie (Pierre Boulez. Aesthetics and techniques of musical composition. Study). Moscow; Perm’: Real, 2002. 352 p.

2. The Beautiful in Music Today. Helmut Lachenmann Tempo. New Ser. 1980. N 135. Dec., pp.20–24.

3. Liubimov L.D. Iskusstvo Zapadnoi Evropy (Art of Western Europe). URL: http://www.bibliotekar.ru/iskusstvoeuropa/17.htm (accessed: 29.06.2012).

4. Delez Zh. Logika smysla. Fuko M. Theatrum philosophicum (The logic of sense. Foucault M. Theatrum philosophicum). Per. s fr. Ia.I.Svirskogo. Moscow: Raritet; Ekaterinburg: Delovaia kniga, 1998. 473 p.

5. Koliko N. Kompozitsiia Khel’muta Lakhenmanna: esteticheskaia tekhnologiia (Composition Helmut Lachenmann: aesthetic technology): avtoref. dis. … kand. isk. Ros. akad. muzyki im. Gnesinykh. Moscow, 2002. 24 p.

6. Adorno T.V.A. Negativnaia dialektika (Negative dialectics). Moscow: Nauchnyi mir, 2003. 374 p.

7. Lahenmann H. Musik als existentielle Erfahrung: Schriften 1966–1995. Ed. by Josef Häusler. Mainz: Bretkopf und Härtel, 1996. 488 S.

8. Gianfranco V., Gontier Ph., Raiola M. Dissonance. 2000. N 65 (August), pp.14–19.

9. Delez Zh. Razlichie i povtorenie (Difference and repetition). Moscow: «Petropolis», 1998. 384 p. Glava vtoraia.

10. Nono L. Osterreichische Musikzeitschrift. 1989. N 6, pp.25–32.

11. Pesson G. Entretemps. 1990. N 9, dicembre, pp.143–150.

13. Sciarrino S. Carte dona suono scritti 1981–2001. CIDIM — Novecento, 2001.

14. Sciarrino S. «Avidi Lumi». 2001 N 12, pp.204–250.

Published

2012-03-18

How to Cite

Lavrova, S. V. . (2012). “Hearing ecology” and effect of “invisible action” in the “Das Madchen mit den Schwefelholzern” of Helmut Lachenmann and “Lohengrin” — Azione invisibile of Salvatore Sciarrino. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 3(1), 9–20. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1643

Issue

Section

Music

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>