Anton Arensky — educator and master of musical form

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2018.302

Abstract

The article researches the interaction between polyphonic and homophonic and harmonic principles of form in the genre of lyrical miniature. Anton Arensky in his “Manual to Studying Forms of Instrumental and Vocal Music” (the first in Russia, 1893–894), sticks to the common opposition of counterpoint and homophonic building of form. However, in his artistic practice he follows the harmonic interpretation of imitational constructions. Canon as one of symbols of polyphonic reasoning is subject to patterns of homophonic song forms in the age of romanticism. Accepting the alien symmetrical time arrangement (with its dynamic effect of extrapolation) and the directing action of tonal functionality, it becomes not the basic but the additional factor of musical building. The vertical correlation of parts (its essence is in transmission of the same material from one voice into another), which is typical of imitational structure, ceases to be principal for form. Functionally differential, horizontal, juxtaposition when initial exposition is followed by the thematic and harmonic development with subsequent final comes to the fore. Temporal independence of parts, characteristic of a genuinely linear canon, almost vanishes in an integrated temporal stream which is set by the rhythm of harmonic changes. The homophonic (“horizontal”) form becomes leading, while the polyphonic (“vertical”) form moves back to the level of texture. There is a possibility of a different combination of polyphonic and homophonic regularities in composition: adding to the given
«cantus» (in the form of basso ostinato in the work by Arensky) not a contrapuntal part, or parts, but the whole homophonic form with its principle of organization; and the resulting emergence of the counterpoint of forms (according to Y. Kholopov), the origin of which has its roots in the Baroque music.

Keywords:

A. S. Arensky, manual to form, polyphonic and homophonic form building, temporal and tone organization, Harmonic Canon, Song Forms, Counterpoint of Forms

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Tatiana S. Kyuregyan, Moscow State Conservatory

Dr. Habil., professor of the Department of Theory of Music

References

Литература

1. Римский-Корсаков, Николай. Летопись моей музыкальной жизни. 8-е изд. М.: Музыка, 1980.

2. Аренский, Антон. Краткое руководство к практическому изучению гармонии. М.: П. Юргенсон, 1891.

3. Аренский, Антон. Сборник задач (1000) для практического изучения гармонии. М.; Лейпциг: П. Юргенсон, б. г.

4. Чайковский, Петр. Полное собрание сочинений. Литературные произведения и переписка. 17 томов. М.: Музыка, 1979, т. 16-Б.

5. Бортникова, Евгения, Ксения Давыдова и Галина Прибегина, сост. Воспоминания о Чайковском. 2-е изд. М.: Музыка, 1973.

6. Гунке, Иосиф. Полное руководство к сочинению музыки. СПб.: Бернард, ценз., 1863, отд. 3.

7. Лобе, Иоганн. Музыкальный катехизис. Пер. Петр Чайковский. М.: П. Юргенсон, 1870.

8. Маркс, Адольф Бернгард. Всеобщий учебник музыки. Пер. и ред. Александр Фаминцын. СПб.: А. Иогансон, 1872.

9. Бусслер, Людвиг. Учебник музыкальных форм <…>. Пер. Ю. Пухальская, ред. Александр Юскевич-Красковский. СПб.: зд. муз. торг. В. Бесселя и К°, 1883.

10. Бусслер, Людвиг. Учебник форм инструментальной музыки <…>. Пер. Николай Кашкин и Сергей Танеев. М.: П. Юргенсон, 1884.

11. Буcслер, Людвиг. Строгий стиль <…>. Пер. Сергей Танеев. М.: П. Юргенсон, 1885.

12. Бусслер, Людвиг. Свободный стиль. Учебник контрапункта и фуги <…>. Пер. Николай Кашкин. М.: П. Юргенсон, 1885.

13. Рихтер, Эрнст Фридрих Эдуард. Учебник фуги <…>. Пер. Александр Фаминцын. СПб.: А. Битнер, 1873.

14. Рубец, Александр. Краткая музыкальная грамматика. СПб.: лит. А. Аргамакова, 1871.

15. Цыпин, Геннадий. А. С. Аренский. М.: Музыка, 1966.

16. Bellermann, Johann Gottfried Heinrich. Der Contrapunct <…> Berlin: J. Springer, 1862.

17. Cherubini, Luigi, et Fromental Halévy. Cours de contrepoint et de fugue. Leipzig: Fr. Kistner., [сa. 1835].

18. Аренский, Антон. Руководство к изучению форм инструментальной и вокальной музыки. М.: Mузгиз, 1921.

19. Холопов, Юрий. “Три аспекта музыкальной формы”. В кн. Холопов, Юрий. О принципах композиции старинной музыки. Статьи. Материалы, ред.-сост. Татьяна Кюрегян, 301–3. М.: Научно-издательский центр «Московская консерватория», 2015.

20. Гартман, Фома. “Воспоминания о Танееве”. Советская музыка, no. 6 (1965): 68–72.

21. Протопопов, Владимир. История полифонии. М.: Музыка, 1987, вып. 5.

22. Жданов, Владимир, ред.-сост. Чайковский — Танеев. Письма. М.: Госкультпросветиздат, 1951.

23. Холопов, Юрий. “Канон. Генезис и ранние этапы развития”. В кн. Холопов, Юрий. О принципах композиции старинной музыки. Статьи. Материалы, ред.-сост. Татьяна Кюрегян, 275–300. М.: Научно-издательский центр «Московская консерватория», 2015.

24. Холопов, Юрий. “Гомофония”. В кн. Музыкальная энциклопедия, гл. ред. Юрий Келдыш, т. 1: 1047–55. М.: Советская энциклопедия, 1973.

25. Холопов, Юрий. “Структура баховской фуги в контексте исторической эволюции гармонии и тематизма”. В кн. Холопов, Юрий. О принципах композиции старинной музыки. Статьи. Материалы, ред.-сост. Татьяна Кюрегян, 474–500. М.: Научно-издательский центр «Московская консерватория», 2015.

26. Холопов, Юрий. “Некоторые проблемы музыкального формообразования в инструментальных сочинениях И. С. Баха”. В кн. Холопов, Юрий. О принципах композиции старинной музыки. Статьи. Материалы, ред.-сост. Татьяна Кюрегян, 351–391. М.: Московская консерватория, 2015.

27. Холопова, Валентина. Русская музыкальная ритмика. М.: Советский композитор, 1983.

28. Энциклопедический словарь Ф. А. Брокгауза, И. А. Ефрона. СПб.: Акционерное издательское общество Ф. А. Брокгауз — И. А. Ефрон, 1890–1907. Дата обращения январь 5, 2018. http://dic.academic.ru/contents.nsf/brokgauz_efron/.

29. Танеев, Сергей. Учение о каноне. Подготовил к печати Виктор Беляев. М.: Государственное издательство, 1929.

30. Богатырев, Семён. Двойной канон. М.; Л.: Музгиз, 1947.

31. Успенский, Николай и Теодор Мюллер “Канон”. В кн. Музыкальная энциклопедия, гл. ред. Юрий Келдыш, т. 2: 688–94. М.: Советская энциклопедия, 1974.

32. Фраёнов, Виктор. Учебник полифонии. М.: Музыка, 1987.

33. Чугаев, Александр. Учебник контрапункта и фуги. Ред.-сост. Инна Иглицкая. М.: Композитор, 2009.

34. Назайкинский, Евгений. Стиль и жанр в музыке. М.: ВЛАДОС, 2003.

35. Асафьев, Борис. Русская музыка от начала XIX столетия. М.; Л.: Academia, 1930.

36. Чайковский, Петр. Полное собрание сочинений. Литературные произведения и переписка. 17 томов. М.: Музыка, 1978, т. 16-А.

Нотные издания

I. Arensky, Anton. 6 canonic Pieces / 6 Klavierstücke in Canonform op. 1. Leipzig: D. Rahter, n. d.

II. Аренский, Антон. Детская сюита (Каноны) для ф.-п. в 4 руки. Ор. 65. М.; Лейпциг: П. Юргенсон, б. г.

III. Arensky, Anton. Basso ostinato D-dur pour le piano Op. 5 № 5. Moscow; Leipzig: P. Jurgenson, s. a.

IV. Arensky, Anton. Basso ostinato op. 5 № 5. 4 p. Дата обращения январь 1, 2018. http://ru.scorser.com/I/Ноты/174603.html.

References

1. Rimskii-Korsakov, Nikolai. Letopis’ moei muzykal’noi zhizni. 8th ed. Moscow: Muzyka, 1980. (In Russian)

2. Arenskii, Anton. Kratkoe rukovodstvo k prakticheskomu izucheniiu garmonii. Moscow: P. Iurgenson, 1891. (In Russian)

3. Arenskii, Anton. Sbornik zadach (1000) dlia prakticheskogo izucheniia garmonii. Moscow; Leiptsig: P. Iurgenson, n. d. (In Russian)

4. Chaikovskii, Petr. Polnoe sobranie sochinenii. Literaturnye proizvedeniia i perepiska. 17 vols. Moscow: Muzyka, 1979, vol. 16-B. (In Russian)

5. Bortnikova, Evgeniia, Kseniia Davydova and Galina Pribegina, comp. Vospominaniia o Chaikovskom. 2nd ed. Moscow: Muzyka, 1973. (In Russian)

6. Gunke, Iosif. Polnoe rukovodstvo k sochineniiu muzyki. St. Petersburg: Bernard, censorship, 1863, pt. 3. (In Russian)

7. Lobe, Iogann. Muzykal’nyi katekhizis. Translated by Petr Chaikovskii. Moscow: P. Iurgenson, 1870. (In Russian)

8. Marks, Adol’f Berngard. Vseobshchii uchebnik muzyki. Translated and edited by Aleksandr Famintsyn. St. Petersburg: A. Ioganson, 1872. (In Russian)

9. Bussler, Liudvig. Uchebnik muzykal’nykh form <…>. Translated by Iu. Pukhal’skaia, edited by Aleksandr Iuskevich-Kraskovskii. St. Petersburg: zd. muz. torg. V. Besselia i K°, 1883. (In Russian)

10. Bussler, Liudvig. Uchebnik form instrumental’noi muzyki <…>. Translated by Nikolai Kashkin and Sergei Taneev. Moscow: P. Iurgenson, 1884. (In Russian)

11. Bussler, Liudvig. Strogii stil’ <…>. Translated by Sergei Taneev. Moscow: P. Iurgenson, 1885. (In Russian)

12. Bussler, Liudvig. Svobodnyi stil’. Uchebnik kontrapunkta i fugi <…>. Translated by Nikolai Kashkin. Moscow: P. Iurgenson, 1885. (In Russian)

13. Rikhter, Ernst Fridrikh Eduard. Uchebnik fugi <…>. Translated by Aleksandr Famintsyn. St. Petersburg: A. Bitner, 1873. (In Russian)

14. Rubets, Aleksandr. Kratkaia muzykal’naia grammatika. St. Petersburg: lit. A. Argamakova, 1871. (In Russian)

15. Tsypin, Gennadii. A. S. Arenskii. Moscow: Muzyka, 1966. (In Russian)

16. Bellermann, Johann Gottfried Heinrich. Der Contrapunct <…> Berlin: J. Springer, 1862.

17. Cherubini, Luigi, et Fromental Halévy. Cours de contrepoint et de fugue. Leipzig: Fr. Kistner., n. d. [c1835].

18. Arenskii, Anton. Rukovodstvo k izucheniiu form instrumental’noi i vokal’noi muzyki. Moscow: Muzgiz, 1921. (In Russian)

19. Kholopov, Iurii. “Tri aspekta muzykal’noi formy”. In Kholopov, Iurii. O printsipakh kompozitsii starinnoi muzyki. Stat’i. Materialy, edited and compiled by Tat’iana Kiuregian, 301–3. Moscow: Nauchno-izdatel’skii tsentr “Moskovskaia konservatoriia”, 2015. (In Russian)

20. Gartman, Foma. “Vospominaniia o Taneeve”. Sovetskaia muzyka, no. 6 (1965): 68–72. (In Russian)

21. Protopopov, Vladimir. Istoriia polifonii. Moscow: Muzyka, 1987, iss. 5. (In Russian)

22. Zhdanov, Vladimir, ed. and comp. Chaikovskii — Taneev. Pis’ma. [Moscow]: Goskul’tprosvetizdat, 1951. (In Russian)

23. Kholopov, Iurii. “Kanon. Genezis i rannie etapy razvitiia”. In Kholopov, Iurii. O printsipakh kompozitsii starinnoi muzyki. Stat’i. Materialy, edited and compiled by Tat’iana Kiuregian, 275–300. Moscow: Nauchno-izdatel’skii tsentr “Moskovskaia konservatoriia”, 2015. (In Russian)

24. Kholopov, Iurii. “Gomofoniia”. In Muzykal’naia entsiklopediia, edited by Iurii Keldysh, vol. 1: 1047–55. Moscow: Sovetskaia entsiklopediia, 1973. (In Russian)

25. Kholopov, Iurii. “Struktura bakhovskoi fugi v kontekste istoricheskoi evoliutsii garmonii i tematizma”. In Kholopov, Iurii. O printsipakh kompozitsii starinnoi muzyki. Stat’i. Materialy, edited and compiled by Tat’iana Kiuregian, 474–500. Moscow: Nauchno-izdatel’skii tsentr “Moskovskaia konservatoriia”, 2015. (In Russian)

26. Kholopov, Iurii. “Nekotorye problemy muzykal’nogo formoobrazovaniia v instrumental’nykh sochineniiakh I. S. Bakha”. In Kholopov, Iurii. O printsipakh kompozitsii starinnoi muzyki. Stat’i. Materialy, edited and compiled by Tat’iana Kiuregian, 351–91. Moscow: Nauchno-izdatel’skii tsentr “Moskovskaia konservatoriia”, 2015. (In Russian)

27. Kholopova, Valentina. Russkaia muzykal’naia ritmika. Moscow: Sovetskii kompozitor, 1983. (In Russian)

28. Entsiklopedicheskii slovar’ F. A. Brokgauza, I. A. Efrona. St. Petersburg: Aktsionernoe izdatel’skoe obshchestvo F. A. Brokgauz — I. A. Efron, 1890–1907. Accessed January 5, 2018. http://dic.academic.ru/contents.nsf/brokgauz_efron/. (In Russian)

29. Taneev, Sergei. Uchenie o kanone. Prepared for printing by Viktor Beliaev. Moscow: Gosudarstvennoe izdatel’stvo, 1929. (In Russian)

30. Bogatyrev, Semen. Dvoinoi kanon. Moscow; Leningrad: Muzgiz, 1947. (In Russian)

31. Uspenskii, Nikolai and Teodor Miuller “Kanon”. In Muzykal’naia entsiklopediia, ed. by Iurii Keldysh, vol. 2: 688–94. Moscow: Sovetskaia entsiklopediia, 1974. (In Russian)

32. Fraenov, Viktor. Uchebnik polifonii. Moscow: Muzyka, 1987. (In Russian)

33. Chugaev, Aleksandr. Uchebnik kontrapunkta i fugi. Edited and compiled by Inna Iglitskaia. Moscow: Kompozitor, 2009. (In Russian)

34. Nazaikinskii, Evgenii. Stil’ i zhanr v muzyke. Moscow: VLADOS, 2003. (In Russian)

35. Asaf ’ev, Boris. Russkaia muzyka ot nachala XIX stoletiia. Moscow; Leningrad: Academia, 1930. (In Russian)

36. Chaikovskii, Petr. Polnoe sobranie sochinenii. Literaturnye proizvedeniia i perepiska. 17 vols. Moscow: Muzyka, 1978, vol. 16-A. (In Russian)

Music editions

I. Arensky, Anton. 6 canonic Pieces. 6 Klavierstücke in Canonform op. 1. Leipzig: D. Rahter, n. d. [1881].

II. Arenskii, Anton. Detskaia siuita (Kanony) dlia f.-p. v 4 ruki. Op. 65. M.; Leiptsig: P. Iurgenson, n. d.

III. Arensky, Anton. Basso ostinato D-dur pour le piano Op. 5 № 5. Moscow; Leipzig: P. Jurgenson, s. a.

IV. Arensky, Anton. Basso ostinato op. 5 № 5. 4 r. Accessed January 5, 2018. http://ru.scorser.com/I/Ноты/174603.html.

Published

2018-08-27

How to Cite

Kyuregyan, T. S. . (2018). Anton Arensky — educator and master of musical form. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 8(3), 356–380. https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2018.302

Issue

Section

Music