Political and cultural narrative and rhetorics of the image in the posters of the “Grapus” studio (1970–1990)

Authors

  • Oksana A. Vashchuk Saint Petersburg State University

Abstract

The article concerns the peculiarities of development of political and cultural discourse and the problem of interpretation of the images of French poster art, considered on the example of the “Grapus” studio. Considerable attention is paid to the origins of the studio’s artistic concept, significantly influenced by the artistic views of the Situationists, namely their approaches to creating socially and politically engaged art. The author highlights the history and cultural background of the May 1968 events in Paris, which gave impetus to the formation of ideological platform and original artistic language of the “Grapus”. Creative activities of the studio are examined in the context of the “New wave” of graphic design, which is defined by the desire for experiment, pastiche, “layered” imagery, “indiscriminate vitality” of forms, stimulation and appeal to the viewer’s imagination and subconsciousness.

Keywords:

political and cultural narrative in modern graphic design, the events of May 1968 in Paris, the rhetoric of the artistic image, poster, “Grapus” studio, socially and politically engaged art, principles of the Situationist art, technique of détournement, the “New Wave” of graphic design, postmodernism

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oksana A. Vashchuk, Saint Petersburg State University

PhD, associate professor of the Department of Design of the Faculty of Arts

References

Литература

1. Гройс Б. Искусство утопии. М.: Художественный журнал: Прагматика культуры, 2003. 319 с. (Modus pensandi.)

2. 100 beste Plakate 07. Deutschland, Österreich, Schweiz. Meinz: Verlag Hermann Schmidt, 2008. 256 S.

3. Ващук О. А. Швейцарская школа графического дизайна. Становление и развитие интернационального стиля типографики / послесл. С. И. Серова. СПб.: ФГБОУ ВПО «СПГУТД», 2013. 304 с.

4. Дебор Г. Общество спектакля / пер. с франц. С. Офертаса и М. Якубович; [послесл. А. Кефал]. М.: Логос (Радек), 2000. 184 с. (Политика.)

5. Рауниг Г. Искусство и революция: художественный активизм в долгом двадцатом веке / [пер. с нем. и англ. А. В. Скидана, Е. А. Шраги]. СПб.: Изд-во Европейского университета, 2012. 365 с. (Эстетика и политика.)

6. Ершов Г. Исидор Изу. Мессия леттризма // Сеанс. 2011. № 49/50. С. 323–326. URL: http://seance.ru/n/49-50/punkt-naznacheniya-literatura-kino/isidor-izu-messiya-lettrizma/note-1 (дата обращения: 12.05.2014).

7. Ванеев А. А. Два года в Абези: в память о Л. П. Карсавине / [вступ. ст. Г. А. Веттера]. Брюссель. Жизнь с Богом. Paris: la Presse Libre, 1990. 386 с.

8. Ситуационистский Интернационал. О нищете студенческой жизни / сост., пер. с франц., примеч. и послесл. С. Б. Михайленко. М.: Гилея, 2012. 90 с. (Час Ч.)

9. Михайленко С. Б. История одного памфлета (послесловие) // Ситуационистский Интернационал. О нищете студенческой жизни / сост., пер. с франц., примеч. и послесл. С. Б. Михайленко. М.: Гилея, 2012. С. 77–89. (Час Ч.) URL: http://hylaea.ru/nisheta_afterword.html (дата обращения: 15.05.2014).

10. Jorn A. Détourned Painting // Exhibition Catalogue. Paris: Rive Gauche Gallery, 1959. URL: http://www.cddc.vt.edu/sionline/si/painting.html (дата обращения: 15.05.2014).

11. Boekraad H. My work is not my work: Pierre Bernard: Design for the Public Domain. Baden: Lars Müller Publishers, 2008. 320 р.

References

1. Grois B. Iskusstvo utopii. M.: Khudozhestvennyi zhurnal: Pragmatika kul'tury, 2003. 319 p. (Modus pensandi.)

2. 100 beste Plakate 07. Deutschland, Österreich, Schweiz. Meinz: Verlag Hermann Schmidt, 2008. 256 S.

3. Vashchuk O. A. Shveitsarskaia shkola graficheskogo dizaina. Stanovlenie i razvitie internatsional'nogo stilia tipografiki, poslesl. S. I. Serova. SPb.: FGBOU VPO «SPGUTD», 2013. 304 p.

4. Debor G. Obshchestvo spektaklia, per. s frants. S. Ofertasa i M. Iakubovich; [poslesl. A. Kefal]. M.: Logos (Radek), 2000. 184 p. (Politika.)

5. Raunig G. Iskusstvo i revoliutsiia: khudozhestvennyi aktivizm v dolgom dvadtsatom veke, [per. s nem. i angl. A. V. Skidana, E. A. Shragi]. SPb.: Izd-vo Evropeiskogo universiteta, 2012. 365 p. (Estetika i politika.)

6. Ershov G. Isidor Izu. Messiia lettrizma, Seans. 2011. № 49/50. P. 323–326. URL: http://seance.ru/n/49-50/punkt-naznacheniya-literatura-kino/isidor-izu-messiya-lettrizma/note-1 (data obrashcheniia: 12.05.2014).

7. Vaneev A. A. Dva goda v Abezi: v pamiat' o L. P. Karsavine, [vstup. st. G. A. Vettera]. Briussel'. Zhizn' s Bogom. Paris: la Presse Libre, 1990. 386 p.

8. Situatsionistskii Internatsional. O nishchete studencheskoi zhizni, sost., per. s frants., primech. i poslesl. S. B. Mikhailenko. M.: Gileia, 2012. 90 p. (Chas Ch.)

9. Mikhailenko S. B. Istoriia odnogo pamfleta (posleslovie), Situatsionistskii Internatsional. O nishchete studencheskoi zhizni sost., per. s frants., primech. i poslesl. S. B. Mikhailenko. M.: Gileia, 2012. p. 77–89. (Chas Ch.) URL: http://hylaea.ru/nisheta_afterword.html (data obrashcheniia: 15.05.2014).

10. Jorn A. Détourned Painting, Exhibition Catalogue. Paris: Rive Gauche Gallery, 1959. URL: http://www.cddc.vt.edu/sionline/si/painting.html (data obrashcheniia: 15.05.2014).

11. Boekraad H. My work is not my work: Pierre Bernard: Design for the Public Domain. Baden: Lars Müller Publishers, 2008. 320 p.

Published

2014-11-28

How to Cite

Vashchuk, O. A. (2014). Political and cultural narrative and rhetorics of the image in the posters of the “Grapus” studio (1970–1990). Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 4(4), 161–173. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/4539

Issue

Section

Design