Expressible and inexpressible elements of the 20th century narrative and musical anti-narrative practices: Ada by V. Nabokov and New Music

Authors

Abstract

The aim of this article is to identify some similar characteristics of the narrative by Vladimir Nabokov (his novel Ada or Ardour) and anti-narrative practices of New Music which have similar philosophical and aesthetic features. The authors are turning to the dilemma of whether the language of music is speech, as well as to a variety of musical and semantic systems such as baroque rhetorical figures for the correlation of music and speech patterns in the concept of inner speech by Vygotstky. New music is associated with texture and rhythmic accents, interest in the sound, heterogeneity, all of which are characteristic of the texts by Nabokov. Authors are also interested in lexical richness and metaphorical multilingualism occurring in the New Music. The conclusion of the authors is in finding common grounds in terms of the artistic sense, which in literature manifests itself as an attempt to render meanings not only by word but “through the word” and in the New Music as a conscious rejection of the narrative.

Keywords:

New Music, S. Sciarrino, V. Nabokov, anti-narrative, artistic sense, anti-rhetoric

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Svetlana V. Lavrova, Saint Petersburg State University, Vaganova Ballet Academy

PhD, associate professor of the Department of Organ, Harpsichord and Carillon of the Faculty of Arts at the Saint Petersburg State University, Vice-Rector for Research and Development at the Vaganova Ballet Academy, member of the Union of composers of Russia

Nina F. Scherbak , Saint Petersburg State University

senior lecturer of the English Department

References

Литература

1. Набоков В. В. Ада, или Радости страсти. Семейная хроника / пер. С. Ильина. М.: ДИ-ДИК, 1996. 576 с.

2. Nabokov V. Ada or Ardor: A Family Chronicle. UK: Penguin Books, 1970. 477 p.

3. Бонфельд М. Ш. Музыка: язык. Речь. Мышление. (Опыт системного исследования музыкального искусства). М., 1991. 126 с.

4. Бонфельд М. Ш. Музыка: язык или речь? // Открытый текст. URL: http://www.opentextnn.ru/music/Perception/?id=1416 (дата обращения: 10.12.2012).

5. Levi-Strauss С. L’homme nu. Mythologiques V. Paris: Plon, 1971. 781 p.

6. Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: Лабиринт, 1999. 352 с.

7. Жинкин Н. И. Язык. Речь. Творчество. М.: Лабиринт, 1998. 366 с.

8. Язык и мышление: учеб. пособ. / под ред. И. А. Стернина. Воронеж: Воронежский государственный университет, 2004. 23 с.

9. Набоков В. В. Pro et contra: в 2 т. / под ред. Б. В. Аверина. СПб.: РХГИ, 1997, 1999. Т. 1. 976 с.

10. Лукьянова Е. А., Толочин И. В., Сорокина М. В., Коновалова М. Н. Учебник лексикологии. СПб.: Антология, 2014. 440 с.

11. Иглтон Т. Теория литературы: Введение. М.: «Территория будущего», 2010. 296 с.

12. Метафоры языка и метафоры в языке / под ред. А. В. Зеленщикова, А. А. Масленниковой. СПб.: СПбГУ, 2006. 263 с.

13. Левин Ю. И. Вл. Набоков // Левин Ю. И. Избранные труды. Поэтика. Семиотика. М., 1998. 824 с.

14. Рягузова Л. Н. Принцип палиндрома или внутренняя обратимость в текстах В. В. Набокова // Логический анализ языка. Семантика начала и конца / отв. ред. Н. Д. Арутюнова. М.: ИНДРИК, 2002. С. 480–481.

15. Падучева Е. В. Игра со временем в первой главе романа Набокова «Пнин» // Язык. Личность. Текст: сб. ст. к 70-летию Т. М. Николаевой. М.: Языки славянских культур, 2005. С. 916–931.

16. Sciarrino S. Le figure della musica da Beethoven a oggi. Milano: Ricordi, 1998. 246 p.

17. Ноно Л. Текст — Музыка — Пение // Слово композитора: сб. тр. РАМ им. Гнесиных. Вып. 145. М., 2001. С. 36–38.

18. Успенский Б. А. Семиотика искусства. М.: Школа «Языки русской культуры», 1995. 360 с.

19. Женетт Ж. Фигуры: в 2 т. М.: Изд-во им. Сабашниковых, 1998. Т. 1. 470 с.

20. Лотман Ю. М. Культура и взрыв. М.: Гнозис: Прогресс, 1992. 272 c.

21. Колотов А. А. А(у)топичность хронотопа (на примере трех романов Вирджинии Вулф) // Культура и текст: Мат-лы междунар. науч. конф. 10–11 сентября 1996 г. Вып. 1. Литературоведение. Ч. II. СПб.; Барнаул: БГПУ, 1997. С. 122–124.

22. Langacker R. W. Cognitive grammar: A basic introduction. Oxford: Oxford University Press, 2008. 584 р.

23. Падучева Е. В. Семантические исследования: Семантика времени и вида в русском языке. Семантика нарратива. М.: Языки русской культуры, 1996. 464 с.

24. Набоков В. В. Со дна коробки. Прозрачные предметы. СПб.: Азбука-классика, 2004. 251 с.

25. Бойд Б. Владимир Набоков. Русские годы. Биография. М.: Независимая газета; СПб.: Симпозиум, 2001. 695 с.

26. Набоков В. В. Неизданное в России // Звезда. 1996. № 11. 244 с.

27. Флоренский П. А. Избранные труды по искусству. М.: Изобразительное искусство, 1996. 334 с.

28. Масленникова А. А. Невозможное в возможном мире Дж. Джойса // Этюды по поводу. СПб.: СПбГУ, 2008. С. 52–53.

29. Grisey G., Fineberg J. Did you say spectral? // Contemporary Music Review. 2000. Vol. 19, Part 3. P. 1–3.

30. Курганов Е. Лолита и Ада. СПб.: Изд-во журнала «Звезда», 2001. 173 с.

31. Hiraga M. K. Diagrams and metaphors: Iconic aspects in language // Journal of Pragmatics. 1994. Vol. 22. P. 5–21.

References

1. Nabokov V. V. Ada, ili Radosti strasti. Semeinaia khronika, per. S. Il'ina. M.: DI-DIK, 1996. 576 p.

2. Nabokov V. Ada or Ardor: A Family Chronicle. UK: Penguin Books, 1970. 477 p.

3. Bonfel'd M. Sh. Muzyka: iazyk. Rech'. Myshlenie. (Opyt sistemnogo issledovaniia muzykal'nogo iskusstva) . M., 1991. 126 s.

4. Bonfel'd M. Sh. Muzyka: iazyk ili rech'? Otkrytyi tekst. URL: http://www.opentextnn.ru/music/Perception/?id=1416 (accessed: 10.12.2012).

5. Levi-Strauss S. L’homme nu. Mythologiques V. Paris: Plon, 1971. 781 p.

6. Vygotskii L. S. Myshlenie i rech'. M.: Labirint, 1999. 352 p.

7. Zhinkin N. I. Iazyk. Rech'. Tvorchestvo. M.: Labirint, 1998. 366 p.

8. Iazyk i myshlenie: ucheb. posob., pod red. I. A. Sternina. Voronezh: Voronezhskii gosudarstvennyi universitet, 2004. 23 p.

9. Nabokov V. V. Pro et contra: v 2 t., pod red. B. V. Averina. SPb.: RKhGI, 1997, 1999. T. 1. 976 p.

10. Luk'ianova E. A., Tolochin I. V., Sorokina M. V., Konovalova M. N. Uchebnik leksikologii. SPb.: Antologiia, 2014. 440 p.

11. Iglton T. Teoriia literatury: Vvedenie. M.: «Territoriia budushchego», 2010. 296 p.

12. Metafory iazyka i metafory v iazyke, pod red. A. V. Zelenshchikova, A. A. Maslennikovoi. SPb.: SPbGU, 2006. 263 s.

13. Levin Iu. I. Vl. Nabokov, Levin Iu. I. Izbrannye trudy. Poetika. Semiotika. M., 1998. 824 p.

14. Riaguzova L. N. Printsip palindroma ili vnutrenniaia obratimost' v tekstakh V. V. Nabokova, Logicheskii analiz iazyka. Semantika nachala i kontsa, otv. red. N. D. Arutiunova. M.: INDRIK, 2002. P. 480–481.

15. Paducheva E. V. Igra so vremenem v pervoi glave romana Nabokova «Pnin», Iazyk. Lichnost'. Tekst: sb. st. k 70-letiiu T. M. Nikolaevoi. M.: Iazyki slavianskikh kul'tur, 2005. p. 916–931.

16. Sciarrino S. Le figure della musica da Beethoven a oggi. Milano: Ricordi, 1998. 246 p.

17. Nono L. Tekst — Muzyka — Penie, Slovo kompozitora: sb. tr. RAM im. Gnesinykh. Vyp. 145. M., 2001. P. 36–38.

18. Uspenskii B. A. Semiotika iskusstva. M.: Shkola «Iazyki russkoi kul'tury», 1995. 360 p.

19. Zhenett Zh. Figury: v 2 t. M.: Izd-vo im. Sabashnikovykh, 1998. T. 1. 470 p.

20. Lotman Iu. M. Kul'tura i vzryv. M.: Gnozis: Progress, 1992. 272 p.

21. Kolotov A. A. A(u)topichnost' khronotopa (na primere trekh romanov Virdzhinii Vulf), Kul'tura i tekst: Mat-ly mezhdunar. nauch. konf. 10–11 sentiabria 1996 g. Vyp. 1. Literaturovedenie. Ch. II. SPb.; Barnaul: BGPU, 1997. p. 122–124.

22. Langacker R. W. Cognitive grammar: A basic introduction. Oxford: Oxford University Press, 2008. 584 r.

23. Paducheva E. V. Semanticheskie issledovaniia: Semantika vremeni i vida v russkom iazyke. Semantika narrativa. M.: Iazyki russkoi kul'tury, 1996. 464 p.

24. Nabokov V. V. So dna korobki. Prozrachnye predmety. SPb.: Azbuka-klassika, 2004. 251 p.

25. oid B. BVladimir Nabokov. Russkie gody. Biografiia. M.: Nezavisimaia gazeta; SPb.: Simpozium, 2001. 695 p.

26. Nabokov V. V. Neizdannoe v Rossii, Zvezda. 1996. № 11. 244 p.

27. Florenskii P. A. Izbrannye trudy po iskusstvu. M.: Izobrazitel'noe iskusstvo, 1996. 334 p.

28. Maslennikova A. A. Nevozmozhnoe v vozmozhnom mire Dzh. Dzhoisa, Etiudy po povodu. SPb.: SPbGU, 2008. P. 52–53.

29. Grisey G., Fineberg J. Did you say spectral? Contemporary Music Review. 2000. Vol. 19, Part 3. P. 1–3.

30. Kurganov E. KLolita i Ada. SPb.: Izd-vo zhurnala «Zvezda», 2001. 173 p.

31. Hiraga M. K. Diagrams and metaphors: Iconic aspects in language, Journal of Pragmatics. 1994. Vol. 22. P. 5–21.

Published

2015-06-15

How to Cite

Lavrova, S. V. ., & Scherbak , N. F. . (2015). Expressible and inexpressible elements of the 20th century narrative and musical anti-narrative practices: Ada by V. Nabokov and New Music. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 5(2), 19–33. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/2259

Issue

Section

Music

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>