Jean-Baptiste Greuze’s “Rhetoric of obedience” in the context of Russian-French artistic connections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2018.207

Abstract

The paper concerns the rhetorical basis in works of French artist Jean-Baptiste Greuze, who was a prominent representative of the Enlightenment. In the early twentieth century L. Hautecoeur has revealed literary devices that are used by Greuze in his paintings, but then scholars have not focused attention on this issue. In the opinion of the author, many of Greuze’s works were modelled on the rhetorical syllogisms that were described as far back as the Classical antiquity. Using Aristotle’s division of rhetorical sentences into common and specific topics or enthymemes, he reveals in the work of the French painter representative samples of both. Greuze’s favorite commonplace was the antithesis and other «figures of speech» closely related to this rhetorical topic, and he used it very variously, contrasting each other as whole pictures and images within a work, and these oppositions, in turn, have very different degrees of contrast. One of the most famous specific enthymemes created by Greuze is the iconographic cliché which is at the core of his very popular «expressive heads» — «têtes d’expression». Both kinds of figures of visual rhetoric found understanding and reflection in Russian culture of the 18–19 centuries, particularly in Russian literature.

Keywords:

J.-B. Greuze, rhetoric, rhetorical syllogism, common and specific topics or enthymemes, antithesis, iconographic cliché, têtes d’expression, Russian-French artistic connections

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Alexander G. Sechin, Herzen State Pedagogical University of Russia

PhD, associate professor of the Fine Arts Department

References

Литература

1. Якимович, Александр. Искусство непослушания: вольные беседы о свободе творчества. СПб.: Дмитрий Буланин, 2011.

2. Хренов, Николай. “Рецензия на книгу: Якимович, Александр. Искусство непослушания: вольные беседы о свободе творчества. СПб.: Дмитрий Буланин, 2011”. Искусствознание, no. 1–2 (2012): 640–6.

3. Greene, Theodore Meyer, ed. The Meaning of the Humanities. Princeton: Princeton University Press, 1940.

4. Panofsky, Erwin. Meaning in the Visual Arts. Papers in and on Art History. Garden City; N. Y. : Doubleday & Co., 1957.

5. Eco, Umberto. La struttura assente. Milano: Bompiani, 1980.

6. Хеминцер, Иван. Сочинения и письма Хемницера по подлинным его рукописям, с биографическою статьею и примечаниями Я. Грота. СПб.: 2-е отделение Академии наук, 1873.

7. Munhall, Edgar, selection and cat. Jean-Baptiste Greuze. 1725–1805. An exhibition organized by the Wadsworth Atheneum, Hartford, 01.12.1976–23.01.1977. Hartford: Wadsworth Atheneum, 1976.

8. Данилевский, Ростислав. “Заметки о темах западноевропейской живописи в русской литературе”. В сб. Русская литература и зарубежное искусство, отв. ред. Михаил Алексеев и Ростислав Данилевский, 268–98. Л.: Наука. Ленинградское отд-ние, 1986.

9. Новосельская, Ирина. “Жан-Батист Грёз и его наследие в России”. Дис. д-ра иск., Институт живописи, скульптуры и архитектуры им. И. Е. Репина, 1991.

10. Новосельская, Ирина. “Грёз и Россия”. В сб. Государственный Эрмитаж. Россия — Франция. Век Просвещения, науч. ред. Галина Комелова и Ирина Новосельская, 61–7. СПб.: Гос. Эрмитаж, 1992.

11. Бенуа, Александр. “Собрание рисунков С. П. Яремича”. Старые годы, ноябрь (1913): 3–27.

12. Barker, Emma. Greuze and the Painting of Sentiment. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

13. Аверинцев, Сергей. Риторика и истоки европейской литературной традиции. М.: Школа «Языки русской культуры», 1996.

14. Quintilien. Institution oratoire. 7 volumes. Texte établi et traduit par Jean Cousin. Paris: Les Belles Lettres, 1976, vol. 3.

15. Quintilien. Institution oratoire. 7 volumes. Texte établi et traduit par Jean Cousin. Paris: Les Belles Lettres, 1977, vol. 4.

16. Quintilien. Institution oratoire. 7 volumes. Texte établi et traduit par Jean Cousin. Paris: Les Belles Lettres, 1978, vol. 5.

17. Аверинцев, Сергей, пер. “Аристотель. Риторика. Книга III”. В кн. Аверинцев, Сергей. Риторика и истоки европейской литературной традиции, 367–432. М.: Школа «Языки русской культуры», 1996.

18. Aristote. Rhétorique. 3 volumes. Texte établi et traduit par Médéric Dufour et André Wartelle, annoté par André Wartelle. Paris: Les Belles Lettres, 1989, vol. 3.

19. Платонова, Надежда, пер. Аристотель. Риторика. В кн. Античные риторики, ред. Аза Тахо-Годи, 15–164. М.: Изд-во МГУ, 1978.

20. Aristote. Rhétorique. 3 volumes. Texte établi et traduit par Médéric Dufour. Paris: Les Belles Lettres, 1991, vol. 2.

21. Сечин, Александр. “Три синтагмы иконической риторики на основе парадигмы контраста”. Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой, no. 3/44 (2016): 200–9.

22. Valori, Caroline de, “Notice sur Greuze et sur ouvrages par Madame Valori”. Revue Universelle des Arts, vol. 11 (1860) : 248–61, 362–86.

23. Мацкевич, Давид. “Грёз”. В кн. Мацкевич, Давид. Живопись во Франции, 73–112. СПб.: Тип. Николая Тиблена и комп., 1860.

24. Laveissière, Sylvain. Prud’hon ou rêve du bonheur. Exposition (1997–1998; Paris, New York). [Catalogue]: Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 23.09.1997–12.01.1998; The Metropolitan Museum of Art, New York, 02.03–07.06.1998. Paris: Réunion des Musées Nationaux, 1997.

25. Pilon, Edmond. Constance Mayer (1775–1821). Paris: André Delpeuch, 1927.

26. Brookner, Anita. Greuze. The Rise and Fall of an Eighteenth-century Phenomenon. London: Paul Elek, 1972.

27. Hautecoeur, Louis. Greuze. Paris: Librairie Félix Alcan, 1913.

28. Новосельская, Ирина. “Жан Батист Грёз в оценках современников”. В сб. Западноевропейское искусство XVIII века: Публикации и исследования, ред. Татьяна Илатовская, 3–11. Л.: Искусство, 1987.

29. Diderot, Denis. Salon de 1765. Édition critique et annotée par Else Marie Bukdahl. Paris: Hermann, 1984.

30. M. B. [Boutard, Jean Baptiste baron]. “Beaux-Arts. Salon de l’an XII. No. XI (MM. Hue et Greuze)”. Journal des débats et des décrets, Janvier 05, 1805.

31. Сулимова, Анна. “Жанровая живопись Жана-Батиста Грёза (мастер глазами своей эпохи)”. Дис. канд. иск. Российская академия художеств, 2009.

32. Diderot, Denis. Essais sur la peinture. Salons de 1759, 1761, 1763. Édition par Gita May et Jacques Chouillet. Paris: Hermann, 1984.

33. Goncourt, Edmond de, et Jules de Goncourt. “Greuze”. Dans le Goncourt, Edmond de, et Jules de Goncourt. L’Art du dix-huitième siècle, 289–360, 3 volumes, 3e édition. Paris: A. Quantin, imprimeur-éditeur, 1880, vol. 1.

34. Aristote. Rhétorique. 3 volumes. Texte établi et traduit par Médéric Dufour. Paris: Les Belles Lettres, 1991, vol. 1.

35. Сечин, Александр. “Cuirasse esthétique в терминах и понятиях ‘Риторики’ Аристотеля”. В сб. Актуальные проблемы теории и истории искусства, ред. Анна Захарова, Светлана Мальцева и Екатерина Станюкович-Денисова, 101–9. СПб.: НП-ПРИНТ, 2016, вып. 6.

36. Ingamells, John. Wallace Collection Catalogues of Pictures III: French before 1815. London: The Trustees of the Wallace Collection, 1985.

37. Сечин, Александр. “Физиогномика как собрание референциальных метафор и их роль в изобразительном искусстве”. В кн. Логический анализ языка. Человек в интерьере. Внутренняя и внешняя жизнь человека в языке, отв. ред. Нина Арутюнова, 312–24. М.: Издательский дом ЯСК, 2017.

38. Кустодиева, Татьяна. Произведения Леонардо да Винчи и его школы в собрании Эрмитажа. СПб.: Чистый лист, 2016.

39. Pedrocco, Filippo. Tiziano: il catalogo completo dei dipinti. Milano: Rizzoli, 2000.

40. Гоголь, Николай. “Портрет”. В кн. Гоголь, Николай. Полное собрание сочинений, ред. Василий Комарович, 77–137, 14 томов. М.: Академия наук СССР, 1938, т. 3.

41. Марков, Евгений. “Тургенев”. Голос, декабрь, 1876.

42. Тургенев, Иван. Полное собрание сочинений и писем, сост. Анатолий Алексеев и др. 28 томов. М.; Л.: Наука, 1966, т. 12, кн. 1.

43. Elkins, James. Pictures and Tears: A History of People Who Have Cried in Front of Paintings. New York; London: Routledge, 2005.


References

1. Iakimovich, Aleksandr. Iskusstvo neposlushaniia: vol’nye besedy o svobode tvorchestva. St. Petersburg: Dmitrii Bulanin, 2011. (In Russian)

2. Khrenov, Nikolai. “Retsenziia na knigu: Iakimovich, Aleksandr. Iskusstvo neposlushaniia: vol’nye besedy o svobode tvorchestva. St. Petersburg: Dmitrii Bulanin, 2011”. Iskusstvoznanie [Art Studies Magazine], no. 1–2 (2012): 640–6. (In Russian)

3. Greene, Theodore Meyer, ed. The Meaning of the Humanities. Princeton: Princeton University Press, 1940.

4. Panofsky, Erwin. Meaning in the Visual Arts. Papers in and on Art History. Garden City; N. Y. : Doubleday & Co., 1957.

5. Eco, Umberto. La struttura assente. Milano: Bompiani, 1980.

6. Khemintser, Ivan. Sochineniia i pis’ma Khemnitsera po podlinnym ego rukopisiam, s biograficheskoiu stat’eiu i primechaniiami Ia. Grota. St. Petersburg: 2-e otdelenie Akademii nauk, 1873. (In Russian)

7. Munhall, Edgar, selection and cat. Jean-Baptiste Greuze. 1725–1805. An exhibition organized by the Wadsworth Atheneum, Hartford, 01.12.1976–23.01.1977. Hartford: Wadsworth Atheneum, 1976.

8. Danilevskii, Rostislav. “Zametki o temakh zapadnoevropeiskoi zhivopisi v russkoi literature”. In Russkaia literatura i zarubezhnoe iskusstvo, edited by Mikhail Alekseev and Rostislav Danilevskii, 268–98. Leningrad: Nauka. Leningradskoe otd-nie, 1986. (In Russian)

9. Novosel’skaia, Irina. “Zhan-Batist Grez i ego nasledie v Rossii”. DA diss., Institut zhivopisi skul’ptury i arkhitektury im. I. E. Repina, 1991. (In Russian)

10. Novosel’skaia, Irina. “Grez i Rossiia”. In Gosudarstvennyi Ermitazh. Rossiia — Frantsiia. Vek Prosveshcheniia, edited by Galina Komelova and Irina Novosel’skaia, 61–7. St. Petersburg: Gos. Ermitazh, 1992. (In Russian)

11. Benua, Aleksandr. “Sobranie risunkov S. P. Iaremicha”. Starye gody, November (1913): 3–27. (In Russian)

12. Barker, Emma. Greuze and the Painting of Sentiment. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

13. Averintsev, Sergei. Ritorika i istoki evropeiskoi literaturnoi traditsii. Moscow: Shkola “Iazyki russkoi kul’tury”, 1996. (In Russian)

14. Quintilien. Institution oratoire. 7 volumes. Texte établi et traduit par Jean Cousin. Paris: Les Belles Lettres, 1976, vol. 3.

15. Quintilien. Institution oratoire. 7 volumes. Texte établi et traduit par Jean Cousin. Paris: Les Belles Lettres, 1977, vol. 4.

16. Quintilien. Institution oratoire. 7 volumes. Texte établi et traduit par Jean Cousin. Paris: Les Belles Lettres, 1978, vol. 5.

17. Averintsev, Sergei, transl. “Aristotel’. Ritorika. Kniga III”. In Averintsev, Sergei. Ritorika i istoki evropeiskoi literaturnoi traditsii, 367–432. Moscow: Shkola “Iazyki russkoi kul’tury”, 1996. (In Russian)

18. Aristote. Rhétorique. 3 volumes. Texte établi et traduit par Médéric Dufour et André Wartelle, annoté par André Wartelle. Paris: Les Belles Lettres, 1989, vol. 3.

19. Platonova, Nadezhda, transl. Aristotel’. Ritorika. In Antichnye ritoriki, edited by Aza Takho-Godi, 15–164. Moscow: Izd-vo MGU, 1978. (In Russian)

20. Aristote. Rhétorique. 3 volumes. Texte établi et traduit par Médéric Dufour. Paris: Les Belles Lettres, 1991, vol. 2.

21. Sechin, Aleksandr. “Tri sintagmy ikonicheskoi ritoriki na osnove paradigmy kontrasta” [Three syntagms of iconic rhetoric on the basis of contrast paradigm]. Vestnik Akademii Russkogo baleta im. A. Ia. Vaganovoi [Bulletin of Vaganova Ballet Academy], no. 3/44 (2016): 200–9. (In Russian)

22. Valori, Caroline de, “Notice sur Greuze et sur ouvrages par Madame Valori”. Revue Universelle des Arts, vol. 11 (1860): 248–61, 362–86.

23. Matskevich, David. “Grez”. In Matskevich, David. Zhivopis’ vo Frantsii, 73–112. St. Petersburg: Tip. Nikolaia Tiblena i komp., 1860. (In Russian)

24. Laveissière, Sylvain. Prud’hon ou rêve du bonheur. Exposition (1997–1998; Paris, New York). [Catalogue]: Galeries nationales du Grand Palais, Paris, 23.09.1997–12.01.1998; The Metropolitan Museum of Art, New York, 02.03–07.06.1998. Paris: Réunion des Musées Nationaux, 1997.

25. Pilon, Edmond. Constance Mayer (1775–1821). Paris: André Delpeuch, 1927.

26. Brookner, Anita. Greuze. The Rise and Fall of an Eighteenth-century Phenomenon. London: Paul Elek, 1972.

27. Hautecoeur, Louis. Greuze. Paris: Librairie Félix Alcan, 1913.

28. Novosel’skaia, Irina. “Zhan Batist Grez v otsenkakh sovremennikov”. In Zapadnoevropeiskoe iskusstvo XVIII veka: Publikatsii i issledovaniia, edited by Tat’iana Ilatovskaia, 3–11. Leningrad: Iskusstvo, 1987. (In Russian)

29. Diderot, Denis. Salon de 1765. Édition critique et annotée par Else Marie Bukdahl. Paris: Hermann, 1984.

30. M. B. [Boutard, Jean Baptiste baron]. “Beaux-Arts. Salon de l’an XII. No. XI (MM. Hue et Greuze)”. Journal des débats et des décrets, Janvier 05, 1805.

31. Sulimova, Anna. “Zhanrovaia zhivopis’ Zhana-Batista Greza (master glazami svoei epokhi)”. PhD diss. Rossiiskaia akademiia khudozhestv, 2009. (In Russian)

32. Diderot, Denis. Essais sur la peinture. Salons de 1759, 1761, 1763. Édition par Gita May et Jacques Chouillet. Paris: Hermann, 1984.

33. Goncourt, Edmond de, et Jules de Goncourt. “Greuze”. Dans le Goncourt, Edmond de, et Jules de Goncourt. L’Art du dix-huitième siècle, 289–360, 3 volumes, 3e éd. Paris: A. Quantin, imprimeur-éditeur, 1880, vol. 1.

34. Aristote. Rhétorique. 3 volumes. Texte établi et traduit par Médéric Dufour. Paris: Les Belles Lettres, 1991, vol. 1.

35. Sechin, Aleksandr. “Cuirasse esthétique v terminakh i poniatiiakh ‘Ritoriki’ Aristotelia” [Cuirasse Esthétique in Terms and Concepts of Aristotle’s Rhetoric]. In Aktual’nye problemy teorii i istorii iskusstva [Actual problems of theory and history of art.], edited by Anna Zakharova, Svetlana Mal’tseva and Ekaterina Staniukovich-Denisova, 101–9. St. Petersburg: NP-PRINT, 2016, iss. 6 (In Russian)

36. Ingamells, John. Wallace Collection Catalogues of Pictures III: French before 1815. London: The Trustees of the Wallace Collection, 1985.

37. Sechin, Aleksandr. “Fiziognomika kak sobranie referentsial’nykh metafor i ikh rol’ v izobrazitel’nom iskusstve”. In Logicheskii analiz iazyka. Chelovek v inter’ere. Vnutrenniaia i vneshniaia zhizn’ cheloveka v iazyke, edited by Nina Arutiunova, 312–24. Moscow: Izdatel’skii dom IaSK, 2017. (In Russian)

38. Kustodieva, Tat’iana. Proizvedeniia Leonardo da Vinchi i ego shkoly v sobranii Ermitazha [Works by Leonardo da Vinci and his school in the collection of the Hermitage]. St. Petersburg: Chistyi list, 2016. (In Russian)

39. Pedrocco, Filippo. Tiziano: il catalogo completo dei dipinti. Milano: Rizzoli, 2000.

40. Gogol’, Nikolai. “Portret”. In Gogol’, Nikolai. Polnoe sobranie sochinenii, edited by Vasilii Komarovich, 77–137, 14 volumes, Moscow: Akademiia Nauk SSSR, 1938, vol. 3. (In Russian)

41. Markov, Evgenii. “Turgenev”. Golos, December, 1876. (In Russian)

42. Turgenev, Ivan. Polnoe sobranie sochinenii i pisem, compiled by Anatolii Alekseev et al. 28 volumes. Moscow; Leningrad: Nauka, 1966, vol. 12, bk. 1. (In Russian)

43. Elkins, James. Pictures and Tears: A History of People Who Have Cried in Front of Paintings. New York; London: Routledge, 2005.

Published

2018-06-08

How to Cite

Sechin, A. G. (2018). Jean-Baptiste Greuze’s “Rhetoric of obedience” in the context of Russian-French artistic connections. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 8(2), 273–299. https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2018.207

Issue

Section

Visual arts

Most read articles by the same author(s)