On hellenistic visual rhetoric in the context of gender studies

Authors

Abstract

The paper studies visual rhetoric as an important part of Hellenistic art in close connection with the poetics of “recognition and changes” developed by Aristotle in terms of plot development in drama. A person of rhetorical culture could read a work of art doubly: assessing its individual performance and, first and foremost, a «message» that meant to be widely comprehensible. The poetics of recognition of common topics that referred a viewer to well familiar meanings, gave the image contemplation process a pleasure with a gush of senses, a peculiar catharsis. A skilful play with visual rhetorical figures that, in particular, was shown by an easel painting on the subject of Achilles Discovered on Scyros of the Greek master Athenion of Maronea which reached us in several replicas in Pompeii, raises expressiveness of the picturesque composition to the same level as the one in a tragedy of “complex plot”, enriching it with effective visual credibility. The core of the collision is composed of antisymmetry and gender change (substitution), the mankind’s natural division into male and female halves, which in its turn enables us to carry out a work of art analysis in context of gender studies. The rhetoric of pair portraits turns this natural distinction into opposition and complementarity of contrast types so that the artistic image as a whole receives a sharpness and internal dynamics (the so-called tondo of the Two Brothers from Cairo). The rhetoric of contrast continues to live under transfigured, inly alerted forms in some pair images of the subsequent times within the Rhetorical Era, e. g. in the Apostolados of El Greco.

Keywords:

Poetics of Aristotle, hellenistic art, visual rhetoric, rhetorical figures, gender, gender studies, Athenion of Maronea, frescos and mosaic Achilles Discovered on Scyros, Fayum portraits, tondo of the Two Brothers, Apostolados of El Greco

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexander G. Sechin, Herzen State Pedagogical University of Russia

PhD, associate professor and doctoral student of the Department of Art Education and Museum Education of the Faculty of Fine Arts

References

Литература

1. Злыднева Н. В. Изображение и слово в риторике русской культуры XX века. М.: Индрик, 2008. 304 с.

2. Аверинцев С. С. Древнегреческая поэтика и мировая литература // Поэтика древнегреческой литературы / отв. ред. С. С. Аверинцев. М.: Наука, 1981. С. 3–14.

3. Аверинцев С. С. Риторика как подход к обобщению действительности // Поэтика древнегреческой литературы / отв. ред. С. С. Аверинцев. М.: Наука, 1981. С. 15–46.

4. Михайлов А. В. Античность как идеал и культурная реальность XVIII–XIX веков // Михайлов А. В. Языки культуры. Учебное пособие по культурологии. М.: Языки русской культуры, 1997. С. 509–521.

. Михайлов А. В. Идеал античности и изменчивость культуры. Рубеж XVIII–XIX веков // Михайлов А. В. Языки культуры. Учебное пособие по культурологии. М.: Языки русской культуры, 1997. С. 522–563.

6. Лифшиц М. А. Эстетика Гегеля и современность. 1982. Последняя работа Мих. Лифшица / публ. М. В. Герман, А. М. Пичикян, В. Г. Арсланова // Вопросы философии. 2001. № 11. С. 98–112.

7. Антисери Д., Реале Дж. Западная философия от истоков до наших дней. Античность. Средневековье / в пер. и под ред. С. А. Мальцевой. СПб.: Пневма, 2001. 692 с.

8. Winckelmann J. J. Geschichte der Kunst des Altertums. Dresden: Waltherischen Hofbuchhandlung, 1764. 476 S.

9. Винкельманн И. И. История искусства древности. Малые сочинения / изд. подгот. И. Е. Бабанов. СПб.: Алетейя; Гос. Эрмитаж, 2000. 800 с.

10. Carpenter R. Rec. ad op.: Bieber M. The Sculpture of the Hellenistic Age (New York, 1955) // Art Bulletin. 1957. № 39. P. 67–73.

11. Carpenter R. Greek Sculpture: a Critical Review. Chicago: University of Chicago Press, 1961. 275 p.

12. Fullerton M. D. „Der Stil der Nachahmer“: a Brief Historiography of Stylistic Retrospection // Ancient Art and Its Historiography / ed. by A. A. Donohue, M. D. Fullerton. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. P. 92–117.

13. Elsner J. Roman Eyes: Visuality and Subjectivity in Art and Text. Princeton; Oxford: Princeton University Press, 2007. 350 p.

14. Аристотель. Поэтика / пер. М. Л. Гаспарова // Аристотель. Соч.: в 4 т. / АН СССР. Ин-т философии. М.: Мысль, 1983. Т. 4. С. 645–680.

15. Плутарх. Сравнительные жизнеописания: в 2 т. / под ред. С. С. Аверинцева и др. М.: Наука, 1994. Т. 2. 672 с.

16. Ковельман А. Б. Риторика в тени пирамид: массовое сознание римского Египта. М.: Наука, 1988. 192 с.

17. Степанов А. В. Искусство эпохи Возрождения. Италия. XIV–XV века. СПб.: Азбука-классика, 2003. 504 с.

18. Лотман Ю. М. Риторика // Труды по знаковым системам. Тарту: Тартуский гос. ун-т, 1981. Вып. 12. С. 8–28.

19. Beard M., Henderson J. Classical Art: from Greece to Rome. Oxford: Oxford University Press, 2001. 298 p.

20. Robertson M. A History of Greek Art: in 2 vol. Cambridge: Cambridge University Press, 1975. Vol. 1–2. 835 p.

21. Плиний Старший. Естествознание. Об искусстве / изд. подгот. Г. А. Таронян. М.: Ладомир, 1994. 941 с.

22. Гигин. Мифы / пер. с лат. Д. О. Торшилова; под ред. А. А. Тахо-Годи. 2-е изд., испр. СПб.: Алетейя, 2000. XL, 359 с.

23. Parlasca K. Mumienporträts und verwandte Denkmäler. Wiesbaden: Franz Steiner Verlag, 1966. 294 S.

24. Haeckl A. E. Brothers or Lovers? A New Reading of the “Tondo of the Two Brothers” // Bulletin of the American Society of Papyrologists. 2001. № 38. P. 63–78.

25. Катулл. Книга стихотворений / изд. подгот. С. В. Шервинский, М. Л. Гаспаров. М.: Наука, 1986. 302 с.

26. Каковкин А. Я. О риторике и фаюмских портретах // Вестник древней истории. 1990. № 3. С. 169–171.

27. Шольц-Хёнзель М. Эль Греко / пер. с нем. А. А. Медведева. Köln; М.: TASCHEN / АРТ-РОДНИК, 2005. 96 с.

28. Василенко Н. В. Эль Греко. М.: ОЛМА Медиа Групп, 2011. 72 с.

29. Каптерева Т. Н. Эль Греко. М.: Галарт, 2008. 216 с.

30. Лазарев В. Н. История византийской живописи. М.: Искусство, 1986. 329 с.


References

1. Zlydneva N. V. Izobrazhenie i slovo v ritorike russkoi kul'tury XX veka. Moscow, Indrik Publ., 2008. 304 p. (In Russian)

2. Averintsev S. S. Drevnegrecheskaia poetika i mirovaia literatura. Poetika drevnegrecheskoi literatury. Ed. by S. S. Averintsev. Moscow, Nauka, 1981, pp. 3–14. (In Russian)

3. Averintsev S. S. Ritorika kak podkhod k obobshcheniiu deistvitel'nosti. Poetika drevnegrecheskoi literatury. Ed. by S. S. Averintsev. Moscow, Nauka Publ., 1981, pp. 15–46. (In Russian)

4. Mikhailov A. V. Antichnost' kak ideal i kul'turnaia real'nost' XVIII–XIX vekov. Mikhailov A. V. Iazyki kul'tury. Uchebnoe posobie po kul'turologii. Moscow, Iazyki russkoi kul'tury Publ., 1997, pp. 509–521. (In Russian)

.5. Mikhailov A. V. Ideal antichnosti i izmenchivost' kul'tury. Rubezh XVIII–XIX vekov. Mikhailov A. V. Iazyki kul'tury. Uchebnoe posobie po kul'turologii. Moscow, Iazyki russkoi kul'tury Publ., 1997, pp. 522–563. (In Russian)

6. Lifshits M. A. Estetika Gegelia i sovremennost'. 1982. Posledniaia rabota Mikh. Lifshitsa. Publ. M. V. German, A. M. Pichikian, V. G. Arslanova. Voprosy filosofii, 2001, no. 11, pp. 98–112. (In Russian)

7. Antiseri D., Reale Dzh. Zapadnaia filosofiia ot istokov do nashikh dnei. Antichnost'. Srednevekov'e. Transl. and ed. by S. A. Mal'tseva. St. Petersburg, Pnevma Publ., 2001. 692 p. (In Russian)

8. Winckelmann J. J. Geschichte der Kunst des Altertums. Dresden, Waltherischen Hofbuchhandlung, 1764. 476 S.

9. Vinkel'mann I. I. Istoriia iskusstva drevnosti. Malye sochineniia. Prepared by I. E. Babanov. St. Petersburg, Aleteiia Publ.; Gos. Ermitazh, 2000. 800 s. (In Russian)

10. Carpenter R. Rec. ad op.: Bieber M. The Sculpture of the Hellenistic Age (New York, 1955). Art Bulletin, 1957, no. 39, pp. 67–73.

11. Carpenter R. Greek Sculpture: a Critical Review. Chicago, University of Chicago Press, 1961. 275 p.

12. Fullerton M. D. „Der Stil der Nachahmer“: a Brief Historiography of Stylistic Retrospection. Ancient Art and Its Historiography. Ed. by A. A. Donohue, M. D. Fullerton. Cambridge, Cambridge University Press, 2003, pp. 92–117.

13. Elsner J. Roman Eyes: Visuality and Subjectivity in Art and Text. Princeton; Oxford, Princeton University Press, 2007. 350 p.

14. Aristotel'. Poetika. Transl. by M. L. Gasparova. Aristotel'. Soch. 4 vols. AN SSSR, In-t filosofii. Moscow, Mysl' Publ., 1983, vol. 4, pp. 645–680. (In Russian)

15. Plutarkh. Sravnitel'nye zhizneopisaniia. 2 vols. Ed. by S. S. Averintsev et al. Moscow, Nauka Publ., 1994, vol. 2. 672 p. (In Russian)

16. Kovel'man A. B. Ritorika v teni piramid: massovoe soznanie rimskogo Egipta. Moscow, Nauka Publ., 1988. 192 p. (In Russian)

17. Stepanov A. V. Iskusstvo epokhi Vozrozhdeniia. Italiia. XIV–XV veka. St. Petersburg, Azbuka-klassika Publ., 2003. 504 p. (In Russian)

18. Lotman Iu. M. Ritorika. Trudy po znakovym sistemam. Tartu, Tartuskii gos. un-t Press, 1981, iss. 12, pp. 8–28. (In Russian)

19. Beard M., Henderson J. Classical Art: from Greece to Rome. Oxford: Oxford University Press, 2001. 298 p.

20. Robertson M. A History of Greek Art. 2 vols. Cambridge, Cambridge University Press, 1975, vol. 1–2. 835 p.

21. Plinii Starshii. Estestvoznanie. Ob iskusstve. Prepared by G. A. Taronian. Moscow, Ladomir, 1994. 941 p. (In Russian)

22. Gigin. Mify<./em> Transl. by D. O. Torshilova; ed. by. A. A. Takho-Godi. 2nd ed. St. Petersburg, Aleteiia Publ., 2000. XL, 359 p. (In Russian)

23. Parlasca K. Mumienporträts und verwandte Denkmäler. Wiesbaden, Franz Steiner Verlag, 1966. 294 S.

24. Haeckl A. E. Brothers or Lovers? A New Reading of the “Tondo of the Two Brothers”. Bulletin of the American Society of Papyrologists, 2001, no. 38, pp. 63–78.

25. Katull. Kniga stikhotvorenii. Prepared by S. V. Shervinskii, M. L. Gasparov. Moscow, Nauka Publ., 1986. 302 p. (In Russian)

26. Kakovkin A. Ia. O ritorike i faiumskikh portretakh. Vestnik drevnei istorii, 1990, no. 3, pp. 169–171. (In Russian)

27. Shol'ts-Khenzel' M. El' Greko. Transl. from Dutch by A. A. Medvedeva. Köln; Moscow, TASCHEN / ART-RODNIK, 2005. 96 p. (In Russian)

28. Vasilenko N. V. El' Greko. Moscow, OLMA Media Grupp Publ., 2011. 72 p. (In Russian)

29. Kaptereva T. N. El' Greko. Moscow, Galart Publ., 2008. 216 p. (In Russian)

30. Lazarev V. N. Istoriia vizantiiskoi zhivopisi. Moscow, Iskusstvo Publ., 1986. 329 p. (In Russian)

Published

2012-09-12

How to Cite

Sechin, A. G. (2012). On hellenistic visual rhetoric in the context of gender studies. Vestnik of Saint Petersburg University. Arts, 2(3), 129–143. Retrieved from https://artsjournal.spbu.ru/article/view/1554

Issue

Section

Visual arts

Most read articles by the same author(s)